Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere :-) 

Natt til søndag skal klokken stilles! 

I forbindelse med dette lurer jeg på om noen husker hvordan det er med stengetider på utested. Jeg skal på et utested som stenger kl 03, så lurer på om dette da stenger en time tidligere. 

Litt kjedelig om kvelden blir en time kortere!

Takk på forhånd og god påske :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De holder åpent først og stiller klokka når de har stengt. 

Anonymkode: 137fc...c83

Skrevet

I utgangspunktet skal klokken stilles frem fra klokken 02:00 til 03:00, slik at stedet må stenge når klokken blir 02:00 (altså 03:00). Imidlertid kan det være lokale retningslinjer i kommunen som regulerer om det tillates åpningstider iht vintertid hele kvelden/natten.

Skrevet
35 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

I utgangspunktet skal klokken stilles frem fra klokken 02:00 til 03:00, slik at stedet må stenge når klokken blir 02:00 (altså 03:00). Imidlertid kan det være lokale retningslinjer i kommunen som regulerer om det tillates åpningstider iht vintertid hele kvelden/natten.

Hvem i all verden var det som bestemte at klokken skulle stilles mellom kl 02.00 og 03.00? Hvorfor ikke mellom klokken 23.00 og 00.00 for eksempel? :klo:

• Liker 1
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Uff. Hvorfor har vi det ennå?

Skrevet

Sommertiden fyller 100 år i år..

Men jeg sier som Bossa Nova: Uff. Hvorfor har vi det ennå?

Men dessverre. Så å si alle Europas klokker stilles en time fram natt til siste søndag i mars, og en time tilbake natt til siste søndag i oktober. Island stiller ikke klokka, og Russland gjør vel heller ikke det. Misunner virkelig dem som slipper

Gjest Klopp
Skrevet

Liker bedre når klokken stilles tilbake. Får sove en time lenger da. Mens nå når den skal stilles til sommertid får vi sove en time mindre!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg derimot mener sommertid er helt fantastisk. Mørketiden varer allerede lenge nok, godt å gå lysere tider i møte og utnytte det på best mulig måte. Fatter ikke hva "alle" klager, syter og bæljer over, med en mørketid som varer lengre enn et langt uår er det alldeles herlig å få lysere kvelder i et par måneder før mørket kommer tidligere og tidligere igjen. Jeeeeyyyy for vår og lysere kvelder og sommertid :bolledeig:

Anonymkode: c0e9e...04e

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg derimot mener sommertid er helt fantastisk. Mørketiden varer allerede lenge nok, godt å gå lysere tider i møte og utnytte det på best mulig måte. Fatter ikke hva "alle" klager, syter og bæljer over, med en mørketid som varer lengre enn et langt uår er det alldeles herlig å få lysere kvelder i et par måneder før mørket kommer tidligere og tidligere igjen. Jeeeeyyyy for vår og lysere kvelder og sommertid :bolledeig:

Enig. Dette gjør godt for en vinterlei sjel :ler:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal stille klokken mot nærmeste sommer.

Så nå (om våren) skal klokken stilles fremover en times tid.

Om høsten, så skal klokken stilles bakover en time...

Anonymkode: 30b64...1c1

AnonymBruker
Skrevet

Ja til fast sommertid! :) 

Anonymkode: e3073...232

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Florence skrev:

Enig. Dette gjør godt for en vinterlei sjel :ler:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja til fast sommertid! :) 

Anonymkode: e3073...232

Om man skal ha noe fast, så er det jo "vintertid" som er den egentlige normaltiden. Ja, det kan være litt behagelig med sommertid nå, men det spiller jo egentlig ingen rolle om sola går ned kl. 22 eller 21 midtsommers spør du meg, er jo egentlig lyst lenge nok. Det oppleves jo verre at klokka må stilles tilbake igjen på høsten syntes jeg, på et tidspunkt det allerede er tidlig mørkt. 

Anonymkode: 3aee4...641

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man skal ha noe fast, så er det jo "vintertid" som er den egentlige normaltiden. Ja, det kan være litt behagelig med sommertid nå, men det spiller jo egentlig ingen rolle om sola går ned kl. 22 eller 21 midtsommers spør du meg, er jo egentlig lyst lenge nok. Det oppleves jo verre at klokka må stilles tilbake igjen på høsten syntes jeg, på et tidspunkt det allerede er tidlig mørkt. 

Anonymkode: 3aee4...641

Midtsommer ja, som selvsagt et noe helt annet enn nå i slutten av mars hvor vi har hatt mørketid 23 timer i døgnet i mange måneder. Og da har en time jævlig mye å si, det et en enorm forskjell at solen går ned 18, eller 19. Nå lengter vi mot lysere og bedre tider og det får vi med denne ekstra timen med lys..

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle i Norge opplever mørketid da :P 

Det som er helt "på trynet" er ikke nødvendigvis at sola går ned en time senere på sommeren, men det tullet med å stille klokka to ganger i året. Det er helsefarlig. 

Se denne videoen fra 2014:

http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/18394/i-1916-ble-sommertid-innfoert-i-norge

Gjest Margit Spat
Skrevet
Den 24. mars 2016 at 21.51, Millimani skrev:

Sommertiden fyller 100 år i år..

Men jeg sier som Bossa Nova: Uff. Hvorfor har vi det ennå?

Men dessverre. Så å si alle Europas klokker stilles en time fram natt til siste søndag i mars, og en time tilbake natt til siste søndag i oktober. Island stiller ikke klokka, og Russland gjør vel heller ikke det. Misunner virkelig dem som slipper

Litt kuriosa: Island har på en måte sommertid hele året, da de ligger i en tidssone som er en time foran den tidssonen de «egentlig» skulle hatt, lengdegraden tatt i betraktning.

En ting som er litt rart, er at vi har mer sommertid enn normaltid her i landet og i EU. Klokka stilles siste helg i mars og siste helg i oktober. Dette gir ca 7 mnd sommertid og 5 mnd normaltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Stillingen av klokka fucker så med døgnrytmen min, og jeg må omstille meg helt i en ukes tid, hver gang. Skulle ønske det var fast vintertid..

Anonymkode: 2a6e0...7ca

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg merker ikke at klokken stilles, verken frem eller bak. Gikk glipp av det i år også :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...