PositivPessimist Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Hei! Jeg er mamma med mitt første barn og jobber så hardt for å få på plass gode rutiner. Men så lurer jeg på om jeg prøver så hardt at det ikke går som jeg håper. Kanskje må det bare regulere seg selv? Har en sønn på 9 mnd som er veldig glad i å våkne mellom klokka 05 og 06. Mange andre med babyer på samme alder sover helt til klokka 07/08. Noe jeg virkelig kunne ønsket meg. (Vet det ikke går an altså.. ) Han får kveldsmat (grøt + MME) litt før 18.30, og sover stort sett like etter klokka 19. Han har sovet natten gjennom lenge, men aldri de magiske 11-12 timene man hører om. Han kan dessuten våkne mange ganger i løpet av natta, hvor ham trenger smokk o.l. Men klarer seg uten mat. I løpet av dagen prøver jeg å holde han til to lurer. Slik at han får rundt 3 timer søvn på dagtid. Det er likevel vanskelig at det skal holde med bare to lurer når han våkner så utrolig tidlig. Noen som sitter med noen gode tips? Hvordan er/var søvnmønsteret på deres baby? Eller må jeg bare innfinne meg med at han er en morgenfugl?
dr.Zhivago Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 Hatt samme problem ved samme alder, men ammet i 5-0530 tiden, sovnet ofte ikke, men lot ham bare ligge og klage og gikk inn innimellom. Han hylgråt aldri, men sutret mye og var fortsatt tydelig trøtt. Hsn sovnet dom oftest igjen etter 30-40 min. Nå ved 12 mnd våkner han 6, og da sovner hsn ikke igjen. Tar ham opp 0630. Legges forresten 1830, sovner da innen 10 min vanligvis. Jeg tror det er veldig vanlig med tidlig oppvåkning frem til 18-24 mnd alder. Det heter seg at man kan justere med 15 min senere leggetid 4 dager på rad og at dette skal hjelpe, aldri funket på mine.., Ang dagsøvn så prøv å unngå overtrøtt. Bedre med tre korte lurer enn to og så overtrøtt til kvelden. Da sovner de mye dårligere, våkner ofte og våkner tidlig. Prøv å få til siste lur så har du 3-4 t våkentid før legging. Det er eneste tips..
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 Hei! Vår er også 9 mnd og har de siste 4 mnd våknet mellom 05 og 05.30. Han sover to dupper på dagen som varer alt mellom 2-3 timer tilsammen. Han er helt skutt på ettermiddagen og er i seng ca kl 18. Så her har vi bare innfunnet oss med at vi har en A-menneskebaby heldigvis skal vi stille klokken i morgen! Da blir det 06-06.30 i stede. Forhåpentlig vis! Anonymkode: 66d3e...c71
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 9 mnd var den magiske alderen for vår del. Da kutta vi smokken, gikk over til én dagdupp og fikk plutselig en baby som sov natta gjennom uten å våkne, sov en lang dupp midt på dagen og sov lenger om morgenen. Så det er mine tips, om det passer for dere. Anonymkode: 8beed...74d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 Prøvd å legge tidligere? Anonymkode: 740c1...e51 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 Det høres helt normalt ut for meg. Jeghar en baby på snart 9 mnd som har nesten samme søvnmønster, men hun våkner mellom 0530/0630 en gang og våkner flere ganger om natten. De i barselgruppa har også samme søvnmønster som din og våkner nesten alltid før kl 6. Det er ikke noe å gjøre med det, men som noen sier over så skal vi jo snart stille klokka så kanskje det er nøkkelen Anonymkode: e5fb7...27c
PositivPessimist Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: 9 mnd var den magiske alderen for vår del. Da kutta vi smokken, gikk over til én dagdupp og fikk plutselig en baby som sov natta gjennom uten å våkne, sov en lang dupp midt på dagen og sov lenger om morgenen. Så det er mine tips, om det passer for dere. Anonymkode: 8beed...74d Takk for forslag. Men tror ikke det vil funke for oss. Han trenger åpenbart mer søvn enn at han sovet en lang dupp på dagen. Han sover ikke nødvendigvis så lenge av gangen på dagen heller. Prøver å holde meg til to dupper, men noen dager må det bli tre. Kutte smokken tror jeg heller ikke vil gå på nåværende tidspunkt.
PositivPessimist Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøvd å legge tidligere? Anonymkode: 740c1...e51 Vi legger tidligere nå. Nå sover han like over kl 19. Er redd for at han skal våkne enda tidligere om jeg legger han før. Var en periode han sov fra 19.30 til ca 06.30.. Men det er det slutt på. Får se hva som skjer når vi har flytta klokka
Million Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 17 timer siden, PositivPessimist skrev: Noen som sitter med noen gode tips? Hvordan er/var søvnmønsteret på deres baby? Eller må jeg bare innfinne meg med at han er en morgenfugl? Jeg er mor til en tenåring som var litt av en morgenfugl når han var liten. De to første årene av hans liv sov han aldri natten gjennom, våknet opptil 7-8 ganger pr natt (smokk) og for han var det definitivt morgen mellom klokken fem og seks. Etter det nektet han å sovne igjen. Min sønn sov aldri noensinne 11-12 timer på natten. Det var 9-10 timer, punktum. Jeg kunne nok godtatt lett at han våknet mellom fem og seks om han bare hadde sovet natten gjennom, men det gjorde han ikke. Han kunne våkne en gang i timen på de verste nettene, og det var ikke ofte vi bare hadde et par oppvåkninger pr natt. Det var luksus. Å være forelder til en morgenfugl, det er noe man bare må godta og leve med. Enkelte unger er sånn. Trøsten er at de vanligvis endrer søvnmønster når de blir eldre. Min sønn måtte imidlertid bli hele to år før han sov natten gjennom uten å skrike hver time. Når jeg tenker tilbake på de to første årene av hans liv, står det hele for meg som i en tåke. Skrikende søvnmangel konstant i to år.... skjønner ikke at jeg overlevde egentlig, men det gjorde jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 6 timer siden, PositivPessimist skrev: Takk for forslag. Men tror ikke det vil funke for oss. Han trenger åpenbart mer søvn enn at han sovet en lang dupp på dagen. Han sover ikke nødvendigvis så lenge av gangen på dagen heller. Prøver å holde meg til to dupper, men noen dager må det bli tre. Kutte smokken tror jeg heller ikke vil gå på nåværende tidspunkt. Min gutt sov heller ikke lenge om gangen før vi begynte med én dupp. Han sov kanskje en halv time 2-3 ganger om dagen, men da vi kutta til én dupp kunne han sove 3 timer. Å kutte smokk er fullt mulig hvis man bare tåler litt sutring. Når de ikke lenger er vant til å ha smokken for å sovne våkner de ikke om natta for å få smokken. Men det var bare et råd. Anonymkode: 8beed...74d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 Synes du er heldig jeg;) Her våkner baby på samme alder kl 5, men våkner 5-10 ganger mellom 20-05 i tillegg. Anonymkode: ce1bc...eca
PositivPessimist Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du er heldig jeg;) Her våkner baby på samme alder kl 5, men våkner 5-10 ganger mellom 20-05 i tillegg. Anonymkode: ce1bc...eca Ja. Jeg syns jo ikke jeg skal klage. Og gjør egentlig ikke det heller. Er mest nysgjerrig på åssen andre har det.. Er jo mye som spiller inn også. Utviklingssprang og tannfrembrudd o.l.
Schadenfreude Skrevet 27. mars 2016 #13 Skrevet 27. mars 2016 Det høres helt normalt ut. Det er ingen sammenheng med matinntak og soving hele natta, og det er helt vanlig at de våkner for smokk/nærhet et par ganger i løpet av natta. Se mer her: http://www.itv.com/news/wales/2016-03-18/should-babies-really-sleep-through-the-night/ Min på 9 måneder sover 2-3 dupper på dagen, avhengig av når hun våkner og hvor lenge duppene varer. Hun legges rundt kl seks og sover i cirka 11-12 timer, med én eller to matinger og mellom to til ørti oppvåkninger. I natt våknet hun hver time, men som regel er det bare to-tre ganger.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #14 Skrevet 27. mars 2016 Min unge på 2 år er fortsatt gjerne oppe 06 og aller senest 06.30, i den alderen var det 04-05 som gjaldt veldig lenge uansett leggetid og mat. I barnehagen er det endel andre som har det likt, og akkurat som oss har slitt med mye oppvåkninger på natt. Får ikke inntrykk av at barn flest våkner senere selv om jeg jo hører om de og. Anonymkode: 0c7f6...92d
PositivPessimist Skrevet 22. april 2016 Forfatter #15 Skrevet 22. april 2016 Baby er nå 10 mnd, og søvnmønsteret er egentlig ikke bedre, selv om han sover bedre natten igjennom. Likevel våkner han veldig tidlig.. Type 05. Prøver å ikke ta han opp før nærmere 06. Og da får han ei flaske MME. De siste dagene har han da sovnet igjen like før 07 og sovet til nesten 08. Da blir det jo bare kluss utover dagen. Jeg ble sprø, for jeg prøver jo alt! Han har jo åpenbart behov for mer søvn, siden han sovner så fort igjen. Men hvordan få det til? Kan det være en idé å kutte flaska og å ta han inn til oss på morran? Eller blir det bare kaos av det også? Erfaringer?
Gjest Runforit Skrevet 22. april 2016 #16 Skrevet 22. april 2016 Morgenfugl her også Våkner mellom 05 og 06. Legges 19.00 og da er han trøtt. Sover så og si hele natten så lenge det ikke er sprang og tenner på gang.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #17 Skrevet 22. april 2016 Dette er vel normalt? Sålenge det ikke er snakk om lengre våkenstrekk og hyppige oppvåkninger ser jeg ikke problemet. Det kjipe er når de begynner med mange og lange oppvåkninger, og en selv skal opp på jobb tidlig. Jeg hadde ikke endret på noe spesielt siden det tross alt er helt normalt og forventet Anonymkode: 650ac...2ed
PositivPessimist Skrevet 22. april 2016 Forfatter #18 Skrevet 22. april 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel normalt? Sålenge det ikke er snakk om lengre våkenstrekk og hyppige oppvåkninger ser jeg ikke problemet. Det kjipe er når de begynner med mange og lange oppvåkninger, og en selv skal opp på jobb tidlig. Jeg hadde ikke endret på noe spesielt siden det tross alt er helt normalt og forventet Anonymkode: 650ac...2ed Det jeg ikke skjønner er hvordan han kan sove i over 11 timer flere netter, og så plutselig mindre enn 10?? Derfor jeg lurer på om det er noen gode tips til hva man kan prøve.
PositivPessimist Skrevet 22. april 2016 Forfatter #19 Skrevet 22. april 2016 2 timer siden, Runforit skrev: Morgenfugl her også Våkner mellom 05 og 06. Legges 19.00 og da er han trøtt. Sover så og si hele natten så lenge det ikke er sprang og tenner på gang. Mange dupper i løpet av en dag?
Gjest Runforit Skrevet 22. april 2016 #20 Skrevet 22. april 2016 2 timer siden, PositivPessimist skrev: Mange dupper i løpet av en dag? 1 - 1 1/2 time på morgenen, 45 min på formiddagen og 30 min på ettermiddagen før 17.00.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå