Gå til innhold

Bekymret for skolestart pga språkvansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som starter på skolen i august. Han er normal på alle områder, men har alltid hengt etter når det gjelder språkutviklingen. Sist test som ble gjort lå han ca 1 - 1 1/2 år etter normal språkutvikling for barn på hans alder. Ny test er gjort nylig i forbindelse med klargjøring til skolestart, men resultatet har jeg ikke fått enda. Han har hatt god hjelp i barnehagen ved pedagogisk leder, spesialpedagog og logoped. Han skal også ha videre hjelp opp i skolen, men akkurat hvordan det blir vet vi ikke enda.

Problemet hans som er mest fremtrendende er uttalen. Mange sliter skikkelig med å skjønne hva han sier og hva han vil frem til. Han bytter ut lydene S, T og noen ganger V med D slik at veldig mange ord blir utydelige. Eksempel: "Jet du ja mamma, jeij då dola i dag" eller "Mamma, de, det er en mododykkel dom dolvandlel deg til en dange". Det er flere lyder han sliter med, men disse er det som gjør uttalen mest uforståelig syns jeg. Samtidig begynner navnet hans på en bokstav han bytter ut med D slik at andre skjønner ikke hva han heter en gang når han presenterer seg. Jeg vet ikke hvordan ukjente barn på hans alder tar dette.. Hvordan vil han bli tatt i mot? I barnehagen så har ped.leder gjort en god jobb med å forklare alle barn som har kommentert/spurt om det at alle er forskjellige osv. Der har han alltid bare blitt godtatt som han er. 

Han er en ganske snill og morsom gutt som lett tar kontakt med andre. Andre har lyst til å leke med ham. Begynner det nye barn på hans alder i barnehagen så er han lett å begynne å leke med. Sant og si så er han også veldig sta og bærer preg av å være enebarn (vår feil det der), så hjemme jobber vi mye med å øve på annen sosial kompetanse som å dele og tåle å tape i spill (eksempler). 

Jeg er meget bekymret for skolestart, og det er med tanke på det sosiale rett og slett. Nå er situasjonen slik at vi flytter rett før skolestart og dermed kjenner vi ingen som begynner i klassen. Nå er det en veldig stor skole med nesten 100 elever på samme trinn hvor de kommer fra veldig mange barnehager, så det er ikke sånn at "alle andre" i klassen kjenner hverandre fra før. Vi har vært på innskrivning og møtt de andre elevene, og "heldigvis" for oss så var de aller fleste ikke kjente fra før av. Han skal begynne på SFO to uker før skolestart, og gå på det hvertfall i første klasse, rett og slett for å ha en arena hvor han blir kjent med og får leke med andre barn. Vi har også ca to måneder før skolestart på det nye stedet hvor vi aktivt vil gå inn for å prøve å bli kjent med barna i nærområdet. 

Jeg vet liksom ikke hva mer jeg kan gjøre. Jeg merker media og alle mobbeoppslag om barn som blir mobbet fra første skoledag virkelig går innpå meg. Jeg er jo rett og slett livredd, og føler vi kaster ungen til ulvene. Viser ikke noe som helst eller sier noe om dette til barnet selv, her snakker vi kun positivt om skolen og hva som skal skje så han gleder seg bare. Er bare inni meg panikken stiger etttersom starten nærmer seg. 

Noen som har erfaring med lignende? Hvordan har det gått med barn som starter på skolen med slike problemer?

Anonymkode: 21356...4b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ojda... Han bør begynne hos logoped så raskt som mulig. 

Anonymkode: 22445...c76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er ikke nådige, så jeg hadde vært veldig bekymret. 

Anonymkode: 7ab66...89c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ojda... Han bør begynne hos logoped så raskt som mulig. 

Anonymkode: 22445...c76

Vet ikke om det kom tydelig nok frem, men han har altså hjelp hos logoped og har hatt det i barnehagen lenge nå. Logoped står også klar fra skolestart. Han får all hjelp han kan få når det kommer hva man kan gjøre med språket. 

TS

• Liker 3
Skrevet

Dette kommer til å gå kjempefint!  Ungen er allerede fulgt godt opp,  og har foreldre som er forberedt.  Lærere på 1.trinn fokuserer mye på sosial tilknytning i begynnelsen, og vil nok være aktive i å hjelpe gutten deres.  

Min erfaring er at i akkurat den alderen er unger veldig forståelsesfulle om noen er annerledes,  så lenge man er åpen om det.  Dette går seg til!  Lykke til!  

AnonymBruker
Skrevet

Øver dere hjemme også? Hvis ikke bør dere begynne med det nå. Vær også konsekvent på bokstavlydene. Ha gjerne magneter på kjøleskaper, les bøker hvor du snakker om (og peker) bokstavlydene til de bokstavene barnet har problemer med o.l. Altså, ikke si <ess> for bokstaven S, men bruk lyden.

Anonymkode: 3d3a8...2c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har han blitt sjekket for kort tungebånd?

Anonymkode: 14986...c71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øver dere hjemme også? Hvis ikke bør dere begynne med det nå. Vær også konsekvent på bokstavlydene. Ha gjerne magneter på kjøleskaper, les bøker hvor du snakker om (og peker) bokstavlydene til de bokstavene barnet har problemer med o.l. Altså, ikke si <ess> for bokstaven S, men bruk lyden.

Anonymkode: 3d3a8...2c5

Vi øver hjemme ja, og har vært obs på å prøve å fremme språkutvikling lenge før det ble tydelig at han henger etter. Dette på grunn av at veldig mange i familien på begge sider har slitt med dette spesifikke problemet. Vi legger inn så mye trening og øving som vi kan i hverdagen. Vi har hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen for å trene på munnmotorikken, og følger ellers opp råd vi har fått fra logoped og spesialpedagog. Leker mye med bokstaver og lyder, leser veldig mye bøker hvor han også må gjenfortelle, synger og rimer, har magneter og bokstavkort, og mye mer. Resultatet er at han er knallgod på bokstaver ettersom vi øver mye på lyder, og har allerede begynt å sette sammen ord og lese litt, så det er jo en positiv effekt. 

Han klarer å si lydene, men han får ikke til å sette dem inn i begynnelsen av ord. En litt merkelig problemstilling i følge de jeg har snakket med om dette. Om han sier f.eks Isabell, så sier han navnet helt korrekt med en korrekt S-lyd. Men skal han si Sol eller Sove, så setter han D foran. Slik er det med alle ord og lyder (utenom G, K, R og SK(J)-lyder). Begynner de med S, så putter han konsekvent en D foran ordet uansett. Men er det S et sted inni ordet, så sier han det uten problem. Samme gjelder V og F. 

Vi har kommet frem til at nå er det snakk om en vanesak rett og slett, en vane som må brytes. Om jeg spør han hvordan man staver FISK så sier han alle lydene korrekt, men spør jeg han om å si ordet fisk så blir det DISK (en liten feil på K-lyden, men den er det jo ikke så uvanlig at man sliter litt med på den alderen). 

Vi jobber så mye man kan med dette og har jo enda noen måneder igjen til skolestart. Mye kan jo skje med språk på kort tid. Men en mamma bekymrer seg jo likevel for fremtiden kan man ikke spå. 

Han er ellers sjekket for både kort tungebånd og hørsel. Det var noe av det første som ble gjort. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn hadde og problemer med språket ved skolestart. Vi ble og fulgt opp godt i barnehagen med logoped, og fortsatte med logoped da han startet på skolen. Min sønn startet og i klasse med barn han ikke kjente fra før, han var heller ikke den eneste som slet med språket. Sønnen min slet og med det sosiale, veldig rolig, stille og sjenert. Men lærerne jobber mye med det sosiale, så det tok ikke lang tid før han hadde fått noen venner, og nå er det en stor vennegjeng. Syntes og språket hans ble betraktelig bedre den sommeren før skolestart.

Så tror det kommer til å gå veldig bra, han er sikkert ikke den eneste, og får nok masse venner, og språket kommer sikkert på plass ganske raskt og med hjelp.

Anonymkode: 37e56...857

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi øver hjemme ja, og har vært obs på å prøve å fremme språkutvikling lenge før det ble tydelig at han henger etter. Dette på grunn av at veldig mange i familien på begge sider har slitt med dette spesifikke problemet. Vi legger inn så mye trening og øving som vi kan i hverdagen. Vi har hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen for å trene på munnmotorikken, og følger ellers opp råd vi har fått fra logoped og spesialpedagog. Leker mye med bokstaver og lyder, leser veldig mye bøker hvor han også må gjenfortelle, synger og rimer, har magneter og bokstavkort, og mye mer. Resultatet er at han er knallgod på bokstaver ettersom vi øver mye på lyder, og har allerede begynt å sette sammen ord og lese litt, så det er jo en positiv effekt. 

Han klarer å si lydene, men han får ikke til å sette dem inn i begynnelsen av ord. En litt merkelig problemstilling i følge de jeg har snakket med om dette. Om han sier f.eks Isabell, så sier han navnet helt korrekt med en korrekt S-lyd. Men skal han si Sol eller Sove, så setter han D foran. Slik er det med alle ord og lyder (utenom G, K, R og SK(J)-lyder). Begynner de med S, så putter han konsekvent en D foran ordet uansett. Men er det S et sted inni ordet, så sier han det uten problem. Samme gjelder V og F. 

Vi har kommet frem til at nå er det snakk om en vanesak rett og slett, en vane som må brytes. Om jeg spør han hvordan man staver FISK så sier han alle lydene korrekt, men spør jeg han om å si ordet fisk så blir det DISK (en liten feil på K-lyden, men den er det jo ikke så uvanlig at man sliter litt med på den alderen). 

Vi jobber så mye man kan med dette og har jo enda noen måneder igjen til skolestart. Mye kan jo skje med språk på kort tid. Men en mamma bekymrer seg jo likevel for fremtiden kan man ikke spå. 

Han er ellers sjekket for både kort tungebånd og hørsel. Det var noe av det første som ble gjort. 

TS

Sjekket hos ordentlig ØNH lege? Ikke bare fastlege. 

Skrevet (endret)

Jeg har selv to barn med dysleksi og vansker med å uttale ord forståelig. Med min eldste, var det såpass uttalt at til og med faren hadde problemer med å forstå hva han sa. Nå er barna 18 år og 13 år. Begge hadde oppfølging av logoped både i barnehagen og på skolen.

Mitt sterkeste råd til dere er å kontakte skolen og få i stand et samarbeidsmøte i god tid før skolestart. Logopeden vil kunne gi en faglig vurdering og dokumentasjon på at barnet har behov for, og krav på oppfølging og tilrettelegging på skolen. Dette kan være alt fra ukentlig tid med logoped, til hjelp i selve undervisningssituasjonen. Vær obs på at dette i noen tilfeller må søkes om årlig! Barnet skal da ha sin egen individuelle plan, og denne skal dere motta en evaluering på. Det er lurt med samarbeidsmøte iløpet av skoleåret også. Der vil dere som foreldre og skolen bli enige om veien videre. F eks kan det hende at dere hjemme kan øve med et program som heter "aski-raski".

Er det dokumenter at barnet har lese- og skrivevansker, kan det også hende dere har krav på tilskudd til pc fra NAV. Tekstpilot er et godt hjelpemiddel etterhvert som barnet blir eldre. Sammen med linglyder er dette et supert program hvis dere og barnet bruker tid på å lære å bruke det. Andre hjelpemidler kan være lettleste utgaver av fagbøkene, men da går barnet samtidig glipp av en del av innholdet i faget. Lydbøker kan skolen bestille inn, så kan han lytte til teksten istedenfor å slite seg igjennom den.

Å ha barn med skrive og lesevansker er bekymringsfullt, og det krever ekstra mye av dere som foreldre.Men husk at han med stor sannsynlighet ikke er den eneste i klassen med problemet. Mine barn har aldri blitt mobbet for dette.

Ønsker dere lykke til !!!

Endret av LouiseD
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff, jeg skjønner bekymringen din. Og alvorlig talt - sånt som dette er en av grunnene til at jeg mener at barn ikke bør begynne på skolen så tidlig som de gjør i dag. Barn utvikler seg i ulikt tempo, og med et år lengre i barnehagen hadde forskjellene jevnet seg mer ut.

Når det er sagt - barn i den alderen der er vel ikke de verste til å mobbe akkurat. Barnet ditt er sosialt og får lett venner... jeg tror ikke det nødvendigvis blir noe problem med skolestart. Håper i hvert fall dere får en positiv opplevelse med skolen allerede fra starten av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din så alt for godt. Har selv en sønn som sliter språklig og bekymringene i forhold til det og skolestart er mange.

Det sosiale er en ting, men hvordan lærerne kommer til å møte gutten min er en annen bekymring. Han sliter litt med uttalen og det å uttrykke seg, men ellers er han stort sett innenfor normakutviklingen. Han er veldig flink å telle og skrive (syns jeg da) og tegne.

Problemet er at vi hadde litt mye negativ erfaring med gamlebarnehagen som han gikk på frem til i fjor. Jeg følte at de undervurderte ham på andre områder utenom det språklige. For eksempel så tegnet han fine tegninger hjemme, men jeg fikk alltid med meg utydelige krussedulltegninger hjem fra barnehagen. I starten tenkte jeg ikke mer over det enn at han sikkert ble lettere distrahert i barnehagen med mange barn og voksne rundt og at det sikkert gikk litt ut over konsentrasjonen og slik tegningen. Tingen var at han etter hvert hevdet å ha tegnet tegninger det stod andre barn sitt navn på og tegnet kliss like tegninger hjemme. Da tenker jeg at enten er han usannsynlig flink til å kopiere andre ungers tegninger, eller så var det personalet som trodde han ikke kunne tegne noe annet enn rabbel og at det da måtte være andre ungers tegninger.

Heldigvis går det bedre i den nye barnehagen, der føler jeg at vi og personalet har et mer samstemt syn på utviklingsprofilen hans. Allikevell er jeg fremdeles litt redd for at han skal bli urettferdig undervurdert på andre områder, for slikt tror jeg nok barn oppfatter selv og det går ut over selvbildet.

Anonymkode: 0d4bb...90f

AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne jeg nesten skrevet selv. Vi sliter med det samme, og har en skolestarter til høsten. Jeg er og bekymret for skolestart. Her sa logoped under ett møte at hun aldri hadde opplevd et barn som ble mobbet pga språkvansker. Hun hadde opplevd at de var forståelsesfulle, og mange lærte seg til og med å svare på vegne av barnet om det var noe andre ikke forsto. De jobber mye med det sosiale på skolen, og mange har en eller annen liten talefeil.

Men det er klart, man gruer seg for det, og ser for seg det verste. Godt at dere er forberedt :) 

Anonymkode: e8967...98d

AnonymBruker
Skrevet
Den 24. mars 2016 at 12.21, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det kom tydelig nok frem, men han har altså hjelp hos logoped og har hatt det i barnehagen lenge nå. Logoped står også klar fra skolestart. Han får all hjelp han kan få når det kommer hva man kan gjøre med språket. 

TS

Det er bra. Da er dere på god vei. Noen barn trenger litt lengre tid på å knekke språkkoden. Det er ikke uvanlig at noen starter på skolen med noen språkutfordringer. Det viktige er at dere foreldre, lærere og andre ikke viser at språket til bar et er et problem. Det kan føre til at han utvikler vonde følelser til det å prate. 

Bruk mye lek, øvelser hvor det å uttale språklydene er en del av en lek. Munn- og tungemotorisk trening kan kanskje også brukes, morsomme øvelser for store og små. 

Anonymkode: a8c94...53d

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i den situasjonen for et års tid siden da vår skulle begynne i første klasse. Han lå også etter mtp språket på omtrent samme nivå som din. Vi hadde jo mange møter med spes.ped./logoped/PP-systemet etc i barnehagetida, og de anbefalte oss å la ham starte på skolen med de han kjente. Var jeg deg ville jeg spurt de dere har kontakt med i barnehagen (fagfolkene) hva de tenker om dette med deres sønn. 

Vår logoped anbefalte oss også å fortelle alle foreldrene på første felles foreldremøte for klassen hans hvordan situasjonen var for oss, slik at de visste hva de kunne fortelle deres barn dersom de kom med noen slengbemerkninger. 

Vi er også veldig føre-var i de fleste settinger med å fortelle voksne hvordan status er hos oss, og at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite dersom de ikke forstår alt. Nytter ikke at de voksne på SFO bare smiler som tilsvar til barnet når man som foreldre skjønner at de ikke forstod hva barnet sa. 

Kontakt SFO på forhånd og si at dere forventer at hele personalet på SFO er klar over språkvanskene slik at de blir en god overgang for barnet, og at dere får kjenne på trygghet der med de relasjonene dere i mellom også. SFO hadde ikke gjort seg kjent med papirene til vårt barn før første dagen, og det kom tydelig til uttrykk alt da de hilste på barnet. Det er sårende for en forelder.

Nå er det snart over til andre klasse for vårt barn. Akkurat IOP-greiene og logopedbytter (3 på 1 år) har vært skuffende, og vi måtte kjempe for at de skulle få skrevet IOP'en. Men akkurat det er jo relativt lokalt antar jeg. Satser på at det bedrer seg nå med fast logoped igjen. Det språklige har ikke vært til hinder for det sosiale så vidt vi har merket mtp de jevnaldrende. Man øver seg hele tiden med å forbedre seg, og som foreldre må man gjerne kjempe på også være "føre-var". Får håpe at de knekker sråk-koden snart begge to. :) 

Anonymkode: 4446d...ba5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...