Gå til innhold

Vi har brukt 1000 år på å kvitte oss med den forrige religionen

Anbefalte innlegg

Gjest KlippKlapp
Skrevet

Er det da riktig å la en ny få innpass i vesten, slik mange nå tillater? Bør vi gjenta denne feilen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg er usikker på hvilken religion du mener vi er blitt kvitt ?

Mener du kristendommen ? fordi den har vi ikke blitt kvitt

Kanskje du mener troen på Odin, Tor, Frøy, Frøya osv. Vel teknisk sett ble vi kvitt den men det kom bare en ny religion isteden for. Så ja vi ble kvitt den og en ny tok dens plass.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: bb2cb...d31

Gjest KlippKlapp
Skrevet
6 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg er usikker på hvilken religion du mener vi er blitt kvitt ?

Mener du kristendommen ? fordi den har vi ikke blitt kvitt

Kanskje du mener troen på Odin, Tor, Frøy, Frøya osv. Vel teknisk sett ble vi kvitt den men det kom bare en ny religion isteden for. Så ja vi ble kvitt den og en ny tok dens plass.

Mener kristendommen. Ikke at vi er helt kvitt den, men den er jo i Vest-Europa blitt relativt moderat, i motsetning til nykommeren hvor mange av dens tilhengere mener den skal ha betydning for f.eks lovgivning.

Skrevet

Det er vel heller i hvilken grad en religion kan brukes som grunn for å utøve makt som har endret seg. Kristendommen kan heldigvis ikke brukes som alibi lengre, den har vokst fra seg dette. Men vi ser dessverre mye misbruk av islam som begrunnelse til å utøve makt. Både av stater, organisasjoner og enkelt individer.

Jeg ser heller dette som at islam er en umoden religion, for hva slags puslete gud trenger bomber som dreper, eller tortur i fengsler?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, KlippKlapp skrev:

Er det da riktig å la en ny få innpass i vesten, slik mange nå tillater? Bør vi gjenta denne feilen?

dette skjønte jeg ingenting av. hvis dere har begått en feil så er det åpenbart at man ikke gir noen innpass en gang til, men hva vet vel jeg. jeg går bare ut i fra det du skriver.

50 minutter siden, stan skrev:

Det er vel heller i hvilken grad en religion kan brukes som grunn for å utøve makt som har endret seg. Kristendommen kan heldigvis ikke brukes som alibi lengre, den har vokst fra seg dette. Men vi ser dessverre mye misbruk av islam som begrunnelse til å utøve makt. Både av stater, organisasjoner og enkelt individer.

Jeg ser heller dette som at islam er en umoden religion, for hva slags puslete gud trenger bomber som dreper, eller tortur i fengsler?

det har sjeldent noe med religion å gjøre. kristendom, islam, eller whatever. nei seriøst. hva har religion med det TS skrev å gjøre? jeg henger ikke med...

Anonymkode: 9a127...151

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, KlippKlapp skrev:

Gjerne opplys hvordan du kan hindre for eksempel England, Frankrike eller Tyskland fra å la denne "nye" få innpas i Vest-Europa. Det er ganske tydelig at det har blitt bestemt at den skal ha innpass.

Anonymkode: 610bf...f53

Gjest KlippKlapp
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne opplys hvordan du kan hindre for eksempel England, Frankrike eller Tyskland fra å la denne "nye" få innpas i Vest-Europa. Det er ganske tydelig at det har blitt bestemt at den skal ha innpass.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan begynne med å unnlate å tilrettelegge for utøvelsen.

AnonymBruker
Skrevet

bare sånn at det er sagt ts, så har jeg brukt 3000 år på å kvitte meg med den religionen, men det spørs jo hvordan folk kvitter seg med en religion på. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva har religion med det TS skrev å gjøre? jeg henger ikke med...

Kanskje en fordel å lese hva TS skriver? Eller i det minste leste navnet på tråden.

Det er mulig jeg trekker en forhastet slutning her, men jeg oppfatter TS å omtale religioner. Forklar meg gjerne på en sakelig måte hvorfor du mener at TS ikke omtaler religion. 

Gjest Evans
Skrevet (endret)

Vi trenger ikke å bli kvitt ulike religioner. Det som er viktig er at religioner ikke brukes til å legitimere vold og/eller undertrykkelse av andre mennesker. 

Endret av Evans
Skrivefeil
Skrevet

alt dette om religion skrev du jo fordi du må skrive det. refererer til årstallet. en meget uprofesjonell tråd og tema.

Skrevet

Trådstarter står fritt til å velge religion sjølv, og kva han vil tru på.

Eller meinte du at det tok 1000 år å bli kvitt norrøn mytologi, og nå vil du ha vekk kristendommen til fordel for kva? Islam, hinduismen, buddhisme, jødedommen, ein annan variant av kristendommen eller noko anna?

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som har jobbet i 1000 år for å bli kvitt kristendommen? Om du som individ ikke ønsker å være kristen, så trenger du ikke det. Ei heller trenger du være muslim. Det henger jo ikke sammen det du skriver.

Anonymkode: 1aa95...a09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...