Gå til innhold

presskanne

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tenkte kjøpe meg en slik presskanne til kaffe/te da jeg drikker kaffe sjeldent, men synes det er greit å by gjester. (Kaffetrakteren tar så stor plass på benken). Men hva slags kaffe bruker man i en slik kanne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Helst bruker du kaffe spesielt beregnet for presskanne, men jeg har funnet ut at slike bokser med espresso som du får i vanlige butikker også funker bra. Eller til og med filtermalt kaffe.

Presskannemalt kaffe er litt grovere malt enn filterkaffe, men finere enn kokemalt kaffe.

Skrevet

Det er helt valgfritt. I de fleste presskanner kan man bruke både filtermalt og kokmalt kaffe. Det beste blir (syns jeg), om man går til en kaffe butikk, evt. en dagligvarebutikk med kaffe kvern og kjøper presskanne malt kaffe.

Skrevet

Enten presskannemalt kaffe fra kaffebutikk, eller filtermalt. Da jeg kjøpte min første presskanne fikk jeg beskjed om å bruke kokmalt, og gjorde det en stund, men synes det blir vel så bra med vanlig filtermalt. Den presskannemalte kaffen er midt imellom filter- og kokmalt, tror jeg?

Skrevet

Jeg pleier å blande filter- og kokmalt kaffe, men hvis du bruker lite kaffe er jo ikke det noe greit. Hvis du kjøper kaffe i kaffebutikk så ber du om å få den malt til presskanne, det pleier å gå greit!

Gjest Anonymous
Skrevet

Poenget er at kaffen ikke skal være for finmalt, for da tetter det til filteret. Blir et helvete å rense.

Jeg er heldig å har en stor butikk i nærheten, så jeg kværner selv. Da kan du velge presskanne.

Skrevet

Jeg synes filtermalt kaffe i presskanne smaker pyton. Bruker derfor kokemalt. Og jeg bruker kannen akkurat som du - til gjester og sjeldne anledninger. Hadde en kaffetrakter før, men ga den vekk da jeg selv ble mer hektet på espressokaffe og fikk espressomaskin. Nå har vi presskannen til gjester som ikke liker espresso :wink:

Skrevet
Tenkte kjøpe meg en slik presskanne til kaffe/te (...)

Det er ikke en god ide å bruke samme presskanne til te som til kaffe. Resultatet blir at teen smaker kaffe. Pluss at å lage te i regulær presskanne fort blir mislykket.

Selv bruker jeg vanlig filtermalt kaffe i presskanne. Ikke noen problemer med det. Jeg gidder ikke å bruke penger på "spesialkaffe". Og filtermalt synes jeg blir bedre enn kokemalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...