AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Hallo Forrige uke feiret et venninne bursdagen sin hos meg. Lang historie kort: det gikk ikke helt etter planen. Jeg sa ja til å holde bursdagen hos meg. Hun spurte. Tankene da var at det kun skulle være et lite vors. Men det kom veldig mange. Venninna mi sa at hun skulle dukke opp før bursdagen, men hun dukket opp over en time etter at det skulle starte. Hun sa ikke direkte ifra om at hun var forsinket, jeg måtte spørre hvor hun var. Jeg har ikke noe problem med å snakke med folk jeg ikke kjenner, men når det sitter 10 + folk i stua mi jeg igrunn ikke vet hvem er, så blir det litt rart.. Venninna sa også at hun hadde bakt kake, men hun hadde kjøpt med seg en istedet. Jeg hadde bakt. Og på slutten av kvelden måtte jeg be henne hjelpe til å rydde. Til hennes forsvar hadde hun spurt på forhånd om hun skulle hjelpe til med noe, men jeg tenkte at jeg klarte meg. Jeg sa også at hun ikke trengte å komme før, men at det hadde vært fint om hun var der presis, i hvert fall. Jeg kan faktisk heller ikke huske at hun sa takk til meg for lånet av min leilighet. Hva tenker dere om denne oppførselen? Jeg merket at jeg ble noe irritert, og det tror jeg venninna mi fikk med seg også. Venninnene mine synes hun oppførte seg frekt, men jeg vet ikke om jeg overdriver? Anonymkode: 3a3b0...2bf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo Forrige uke feiret et venninne bursdagen sin hos meg. Lang historie kort: det gikk ikke helt etter planen. Jeg sa ja til å holde bursdagen hos meg. Hun spurte. Tankene da var at det kun skulle være et lite vors. Men det kom veldig mange. Venninna mi sa at hun skulle dukke opp før bursdagen, men hun dukket opp over en time etter at det skulle starte. Hun sa ikke direkte ifra om at hun var forsinket, jeg måtte spørre hvor hun var. Jeg har ikke noe problem med å snakke med folk jeg ikke kjenner, men når det sitter 10 + folk i stua mi jeg igrunn ikke vet hvem er, så blir det litt rart.. Venninna sa også at hun hadde bakt kake, men hun hadde kjøpt med seg en istedet. Jeg hadde bakt. Og på slutten av kvelden måtte jeg be henne hjelpe til å rydde. Til hennes forsvar hadde hun spurt på forhånd om hun skulle hjelpe til med noe, men jeg tenkte at jeg klarte meg. Jeg sa også at hun ikke trengte å komme før, men at det hadde vært fint om hun var der presis, i hvert fall. Jeg kan faktisk heller ikke huske at hun sa takk til meg for lånet av min leilighet. Hva tenker dere om denne oppførselen? Jeg merket at jeg ble noe irritert, og det tror jeg venninna mi fikk med seg også. Venninnene mine synes hun oppførte seg frekt, men jeg vet ikke om jeg overdriver? Anonymkode: 3a3b0...2bf Ts om du selv sa til henne at hun kunne komme til deg, at hun ikke behøvde å være der tidlig , at hun ikke trengte rydde, så synes jeg du ska slutte å furte. Anonymkode: 2d8c4...07d 18
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts om du selv sa til henne at hun kunne komme til deg, at hun ikke behøvde å være der tidlig , at hun ikke trengte rydde, så synes jeg du ska slutte å furte. Anonymkode: 2d8c4...07d Jeg furter ikke. Og sa absolutt ikke til henne at hun ikke ikke kunne rydde. Anonymkode: 3a3b0...2bf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 Det at hun hadde kjøpt kake istedet for å bake er vel neppe et argument for at det ikke gikk bra at hun lånte leiligheten? Anonymkode: ff960...534 22
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts om du selv sa til henne at hun kunne komme til deg, at hun ikke behøvde å være der tidlig , at hun ikke trengte rydde, så synes jeg du ska slutte å furte. Anonymkode: 2d8c4...07d Du mener altså ikke at det er normal folkeskikk at vertinnen er tilstede når selskapet starter, at man rydder etter seg når man har lånt et lokale, og at man sier "takk for hjelpen" når kvelden er over? Anonymkode: c917f...646 23
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 Populært innlegg #7 Skrevet 25. mars 2016 Jeg trodde nesten venninnen og gjestene hennes hadde hadde trashet leiligheten når jeg leste overskriften 😂 Anonymkode: 69b71...374 53
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 Jeg synes ikke det er noe å lage en stor sak ut av. Jeg hadde forventet at hun hadde rasert leiligheten din eller bedrevet drøye handlinger her ut ifra overskriften. Det er likevel fullstendig uhøflig å oppføre seg slik. Det er jo tross alt hun som har spurt om å låne leiligheten din for å holde en fest. Det er hun som var vertinnen. Forstår godt at de andre også reagerer. Jeg synes uansett dette er noe man tenker over i sitt stille sinn og ikke noe man konfronterer noen med, så kan du heller ta dette med i betraktningen videre i relasjonen deres. Klart jeg ville ha blitt irritert jeg også. Det viser jo et uheldig karaktertrekk. Anonymkode: 68676...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 Til trådstarter. Jeg synes venninnen din har vist mangel på vanlig folkeskikk, og hun har vært uhøflig, men jeg synes ikke det er noe å lage en stor sak om. Neste gang hun spør om å få låne leiligheten er det bare å si nei. Anonymkode: c917f...646 5
Cata Skrevet 25. mars 2016 #10 Skrevet 25. mars 2016 Jeg synes hun er dobbeltfrekk. Først er det jo frekt overfor deg å ikke komme tidsnok og ikke hjelpe til med å rydde, for det annet er det frekt overfor gjestene å ikke komme tidsnok slik at de blir sittende i en annens stue uten vertinnen til stede. Et "takk for hjelpen" og en blomst eller vinflaske eller en annen oppmerksomhet til deg i etterkant hadde heller ikke vært av veien. 12
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 Jeg synes venninnen din er uhøflig, utakknemlig og mangler folkeskikk. Det at hun fikk låne leiligheten til festen betyr ikke at hun sluttet å være vertskap. Det å komme for sent er rett og slett helt dust. Men du har en rolle du også. Du sier nei når hun spør om hun skal hjelpe, hvorfor? Var dette en sånn "jeg sier nei, men mener egentlig ja"? Hadde jeg fått låne leiligheten hadde jeg ikke spurt om jeg skulle hjelpe, jeg hadde spurt når det passet at jeg kom for å stelle i stand. Jeg også fortalt hvor mange jeg hadde invitert og jeg hadde selvsagt også forholdt meg til det som var avtalt i forhold til vorspiel / full fest. Nå har du lært at venninnen din ikke er til å stole på og utnytter deg. Det må du lære av.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #12 Skrevet 25. mars 2016 18 minutter siden, Cata skrev: Jeg synes hun er dobbeltfrekk. Først er det jo frekt overfor deg å ikke komme tidsnok og ikke hjelpe til med å rydde, for det annet er det frekt overfor gjestene å ikke komme tidsnok slik at de blir sittende i en annens stue uten vertinnen til stede. Et "takk for hjelpen" og en blomst eller vinflaske eller en annen oppmerksomhet til deg i etterkant hadde heller ikke vært av veien. Hvorfor det? Ts sa jo at hun ikke behøvde å komme så tidlig og at rygginga kunne hun stå for selv. Da har man jo kanskje gjort seg selv en bjørnetjeneste, men det er jo like fullt det man har sagt til den man låner leiligheten til. At det kan bli småkleint ved forsinkelse og det er ukjente folk i leiligheten skjønner jeg, men da småprater man litt, man kjenner jo den samme personen og kan ta utgangspunkt i det, hvor de kjenner felles venninne fra osv. vi i Norge behøver heller ikke være helt sosialt inkompetente nisser . Man klarer å sosialisere litt med ukjente folk i en liten stund. Å komme for sent er jo kanskje ennå kjipere mot gjestene, men det får jo venninna ta på sin egen kappe. Syntes ikke dette er noen stor sak fra TS' perspektiv. Anonymkode: b0f62...8ad
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Ts sa jo at hun ikke behøvde å komme så tidlig og at rygginga kunne hun stå for selv. Da har man jo kanskje gjort seg selv en bjørnetjeneste, men det er jo like fullt det man har sagt til den man låner leiligheten til. At det kan bli småkleint ved forsinkelse og det er ukjente folk i leiligheten skjønner jeg, men da småprater man litt, man kjenner jo den samme personen og kan ta utgangspunkt i det, hvor de kjenner felles venninne fra osv. vi i Norge behøver heller ikke være helt sosialt inkompetente nisser . Man klarer å sosialisere litt med ukjente folk i en liten stund. Å komme for sent er jo kanskje ennå kjipere mot gjestene, men det får jo venninna ta på sin egen kappe. Syntes ikke dette er noen stor sak fra TS' perspektiv. Anonymkode: b0f62...8ad TS sa at hun skulle komme presis. Hun kom en time forsinket. Det er ikke OK av vertinnen. TS fikk pålagt et vertinneansvar på grunn av at hun eier leiligheten. Det er ikke greit. Anonymkode: 68676...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 Her forventet jeg å lese om en ramponert leilighet, men i stedet noe med en kjøpt kake i stedet for å ha bakt..? Hææææææææææ? Anonymkode: fc9b9...56c 6
Cata Skrevet 25. mars 2016 #15 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Ts sa jo at hun ikke behøvde å komme så tidlig og at rygginga kunne hun stå for selv. Da har man jo kanskje gjort seg selv en bjørnetjeneste, men det er jo like fullt det man har sagt til den man låner leiligheten til. Anonymkode: b0f62...8ad Det var vel slett ikke det som ble sagt? Slik jeg leser HI sa TS at venninnen ikke trengte komme før for å stelle i stand, men at det var greit om hun kom presis. Hadde jeg vært TS hadde jeg tatt det som en selvfølge at venninnen hadde hjulpet til med rydding etterpå med mindre annet var avtalt på forhånd. (Jeg hadde i grunnen villet at hun skulle stått for forberedelsene også siden det var hennes selskap. ) 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS sa at hun skulle komme presis. Hun kom en time forsinket. Det er ikke OK av vertinnen. TS fikk pålagt et vertinneansvar på grunn av at hun eier leiligheten. Det er ikke greit. Anonymkode: 68676...e5a Vel, sånt kan skje den beste. Så lenge det ikke er en vane at venninna kommer for sent i forskjellige sammenhenger, så syntes jeg ikke det er noe å lage så mye styr for. Å hente litt glass/drikke og småprate litt i mellomtiden er ikke noe å ta på vei for. Anonymkode: b0f62...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 18 minutter siden, Cata skrev: Det var vel slett ikke det som ble sagt? Slik jeg leser HI sa TS at venninnen ikke trengte komme før for å stelle i stand, men at det var greit om hun kom presis. Hadde jeg vært TS hadde jeg tatt det som en selvfølge at venninnen hadde hjulpet til med rydding etterpå med mindre annet var avtalt på forhånd. (Jeg hadde i grunnen villet at hun skulle stått for forberedelsene også siden det var hennes selskap. ) Joda, men forsinkelse kan skje, og som jeg skrev over - så lenge denne venninna ikke har for vane å komme for sent i ulike sammenhenger så syntes jeg ikke det er å lage noe styr av. Og det var TS selv som sa hun ikke trengt å gjøre noe, så det må hun jo ta på sin egen kappe. Anonymkode: b0f62...8ad
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2016 #18 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men forsinkelse kan skje, og som jeg skrev over - så lenge denne venninna ikke har for vane å komme for sent i ulike sammenhenger så syntes jeg ikke det er å lage noe styr av. Og det var TS selv som sa hun ikke trengt å gjøre noe, så det må hun jo ta på sin egen kappe. Anonymkode: b0f62...8ad Hvis man uheldigvis er forsinket så ringer man. Hvis man gir fullstendig bæng i andre så oppfører man seg slik som TS' venninne og bare uteblir eller er "fashonably late" og drtier i sin rolle som vertskap.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, sånt kan skje den beste. Så lenge det ikke er en vane at venninna kommer for sent i forskjellige sammenhenger, så syntes jeg ikke det er noe å lage så mye styr for. Å hente litt glass/drikke og småprate litt i mellomtiden er ikke noe å ta på vei for. Anonymkode: b0f62...8ad Jeg mener heller ikke at det er noe å lage en sak over, men det var uhøflig. Som vertinne er det vel også en selvfølge at venninnen står for både forberedelser og rydding. At hun da presterer å komme en time forsent til sitt eget selskap og overlate vertinneansvaret på TS er ikke greit. Ikke noe å styre over, men venninnen bør gi en ordentlig beklagelse. Anonymkode: 68676...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #20 Skrevet 25. mars 2016 26 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvis man uheldigvis er forsinket så ringer man. Hvis man gir fullstendig bæng i andre så oppfører man seg slik som TS' venninne og bare uteblir eller er "fashonably late" og drtier i sin rolle som vertskap. Joda, selvfølgelig bør man ringe, men gjort er gjort. Så lenge det ikke var mer enn dette og det ikke er noe som skjer stadig vekk så ser jeg faktisk ingen grunn til å kreve en klekkelig unnskyldning, det får jo være måte på hvor nærtagende man skal være. Vennskap bør ha rom for at man driter seg litt ut iblant, og dette var jo langt fra så alvorlig som det jeg forventet å lese da jeg så tittelen; der hadde jeg forventet å lese om en leilighet som ble totalskadd på en fest elle lignende. Men for all del, vi får begynne med å kreve avlat og korsfestelse av den minste lille ting. TS kan jo komme med brennende fakler, putevar over hodet og plante et brennende kors i stua eller hagen hennes, så skjønner hun sikkert at hun burde ha kommet presis! Anonymkode: b0f62...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå