Gå til innhold

Hunden glefser etter meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en terrierhann på ca 4 år. Vi har gått flere kurs og har en hund som er sånn ok trent. Hører på de fleste basiskommandoene. Nå har vi fått barn og etter dette har han begynt å glefse etter oss når han får beskjeder. Han får turer og kos nesten som før. 

Jeg er livredd for å ha han løs her hjemme nå pga baby som krabber rundt. Han har aldri glefset etter baby, men vil ikke gi han sjansen heller

Hva bør og kan vi gjøre? 

Anonymkode: fc03d...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i "når han får beskjeder"? Terrier er kjent for å være offensive og kan ta igjen hvis de blir utsatt for straff. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Hva legger du i "når han får beskjeder"? Terrier er kjent for å være offensive og kan ta igjen hvis de blir utsatt for straff. 

I dag ba jeg han gå i dusjen og pekte på dusjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt meg råd til en konsultasjon med adferdsterapaut. De kan observere adferd, og komme med innspill på ha den skyldes, hvordan den kan endres, og eventuelt om dette ikke kan fikses på en forsvarlig måte. 

Anonymkode: 7ff45...319

Skrevet

Hvordan er kommandoene lært inn? Har han positive eller negative assosiasjoner med kommandoene? Har han fått noen form for ubehag eller fysisk blitt flyttet på hvis han ikke har utført kommandoen? 

Jeg ville jobbet med å gi kommandoene positive assosiasjoner. Dusjen er et godt eksempel. Noen hunder vil ikke i dusjen noe som fører til at eier enten drar dem inn etter halsbånd/leiebånd eller rett og slett løfter dem inn. Noen hunder godtar dette, mens andre da får mer og mer negative assosiasjoner til dusjen, eieren og kommandoen om å gå inn og dusje. 

Jeg løste det ved å bruke godbiter. Jeg ba ham gå inn i dusjen, og med en gang han bare så på dusjen eller tok et lite steg mot den så sa jeg "Bra!" og ga ham godbit. Tre godbiter senere var han i dusjen. Men nå trener jeg mye med min, så han har god erfaring med trening og godbiter.

Belønn det du vil ha med godbiter og ignorer det du ikke vil ha. Ikke ta i ham fysisk eller gjør noe han synes er ubehagelig.

Atferdsterapeut som nevnt kan også være en god ide, sjekk da opp at du går til noen som er utdannet og går etter oppdaterte og moderne metoder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rørte han ikke. Han er vanligvis helt grei å dusje. Går inn selv og vil inn dersom vi dusjer. Jeg bar han inn første gang pga gjørme. Har ikke mulighet til å bruke lang tid pga baby. Han har aldri hatt problem med dette tidligere. Jeg var ferdig med å dusje han og måtte ut for å ta opp baby. Ba han bli. Da jeg kom tilbake hadde han gått ut og gnidd seg i alt tøyet. Ba han gå tilbake og pekte på dusjen.

Har ikke tid til godbitstyr med en ettåring som raserer huset i mellomtiden.

Skrevet (endret)

Da kan det bli litt vanskelig å få gjort noe med atferden om du ikke vil prioritere å jobbe med det. 

Men hvis dette har kommet plutselig i voksen alder, så kan det være en ide å ta en sjekk hos dyrlegen. Plutselig atferdsendring kan skyldes smerter/sykdom.

Endret av Tabris
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...