Gjest CecilieX Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 (endret) Jeg sitter her og tenker på hva slags instans som bør trekkes inn for å få på plass et regelverk som beskytter barna. Mor og far er verge for barna sine, men når de havner i en interessekonflikt med egne barn så bør noen andre voksne stå på barnas side. Det er jo en interessekonflikt når foreldre lever av å tjene penger på barna sine, det være seg som innhold på blogg og/eller som reklameplakater for produkter. Barns rettigheter er nedfelt i Grunnloven, men dette burde konkretiseres i et regelverk, for slik det er nå er det faktisk mange som utnytter mangelen på regler. Og dette er ofte mennesker som folk ser opptil og som til og med blir hentet inn når de skal snakkes om barnerelaterte saker. Er det barneombudet som bør komme på banen? Hvor henvender man seg? Innlegg ryddet for svar til innlegg som omhandler barnet Nordvesta, mod. Endret 21. mars 2016 av CecilieX
MissLucy Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 (endret) 3 timer siden, CecilieX skrev: Jeg sitter her og tenker på hva slags instans som bør trekkes inn for å få på plass et regelverk som beskytter barna. Mor og far er verge for barna sine, men når de havner i en interessekonflikt med egne barn så bør noen andre voksne stå på barnas side. Det er jo en interessekonflikt når foreldre lever av å tjene penger på barna sine, det være seg som innhold på blogg og/eller som reklameplakater for produkter. Barns rettigheter er nedfelt i Grunnloven, men dette burde konkretiseres i et regelverk, for slik det er nå er det faktisk mange som utnytter mangelen på regler. Og dette er ofte mennesker som folk ser opptil og som til og med blir hentet inn når de skal snakkes om barnerelaterte saker. Er det barneombudet som bør komme på banen? Hvor henvender man seg? jeg tenker og at Barneombudet er den naturlige instansen når det gjelder en prinsipiell problemstilling som denne. Hadde det vært en ide å trekke problemstillingen ut til behandling i en egen tråd? Jeg tenker det kunne vært interessant å samle artikler og lenker på ett sted, og også å løsrive debatten fra denne konkrete bloggerens konkrete barn. På den annen side, det er jo i denne tråden det er mest trafikk. Innlegg ryddet for svar i sitat til innlegg som omhandler barnet Nordvesta, mod. Endret 21. mars 2016 av Nordvesta 9
minimymlen Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 (endret) Den 21.3.2016 at 18.38, Amafalathiel skrev: jeg tenker og at Barneombudet er den naturlige instansen når det gjelder en prinsipiell problemstilling som denne. Hadde det vært en ide å trekke problemstillingen ut til behandling i en egen tråd? Jeg tenker det kunne vært interessant å samle artikler og lenker på ett sted, og også å løsrive debatten fra denne konkrete bloggerens konkrete barn. På den annen side, det er jo i denne tråden det er mest trafikk. Viktig tema dere tar opp, og jeg er veldig enig i mye som er skrevet av flere her. Minner i samme slengen om http://mygo.biz/ der alle inntektene går til Foreningen for framtidige bloggerbarn Endret 24. mars 2016 av Bond 3
LilleSnupp Skrevet 21. mars 2016 #4 Skrevet 21. mars 2016 Jeg tror nok ikke Barneombudet er rette instans. Skal dette endres, så er det nok politikerne man må gripe fatt i her. Barneombudet har uttalt at til og med klart sensitive personopplysninger om barnet alene er ikke nok til at publiseringen er en ulovlig krenkelse av barnet. De henviser videre til at det er Datatilsynet som kan kreve opplysninger slettet, og at Datatilsynet legger til grunn at det i utgangspunktet er foreldrene som er de nærmeste til å vurdere hva som er barnets beste i det enkelte tilfellet, og at terskelen for å overprøve foreldrenes vurderinger generelt bør være høy og at Datatilsynet bare skal gripe inn i de mest alvorlige tilfellene. Personopplysningene om barnet vil også bero på en konkret avveining mellom hensynet til personvernet og hensynet til ytringsfrihet. 1
Gjest Snøsøta Skrevet 21. mars 2016 #5 Skrevet 21. mars 2016 1 time siden, Amafalathiel skrev: jeg tenker og at Barneombudet er den naturlige instansen når det gjelder en prinsipiell problemstilling som denne. Hadde det vært en ide å trekke problemstillingen ut til behandling i en egen tråd? Jeg tenker det kunne vært interessant å samle artikler og lenker på ett sted, og også å løsrive debatten fra denne konkrete bloggerens konkrete barn. På den annen side, det er jo i denne tråden det er mest trafikk. Jeg tenker også umiddelbart barneombudet. Enn så lenge er en egen tråd er et godt forslag! Så drukner det ikke.
minimymlen Skrevet 21. mars 2016 #6 Skrevet 21. mars 2016 Aj, jeg glemte jo å dokumentere i forrige innlegg: https://tv.nrk.no/serie/komiprisen/muhu20000115/22-08-2015#t=1h9m59s Denne bringer fremdeles frem litt småhumring
Gjest Snøsøta Skrevet 21. mars 2016 #7 Skrevet 21. mars 2016 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: Jeg tror nok ikke Barneombudet er rette instans. Skal dette endres, så er det nok politikerne man må gripe fatt i her. Barneombudet har uttalt at til og med klart sensitive personopplysninger om barnet alene er ikke nok til at publiseringen er en ulovlig krenkelse av barnet. De henviser videre til at det er Datatilsynet som kan kreve opplysninger slettet, og at Datatilsynet legger til grunn at det i utgangspunktet er foreldrene som er de nærmeste til å vurdere hva som er barnets beste i det enkelte tilfellet, og at terskelen for å overprøve foreldrenes vurderinger generelt bør være høy og at Datatilsynet bare skal gripe inn i de mest alvorlige tilfellene. Personopplysningene om barnet vil også bero på en konkret avveining mellom hensynet til personvernet og hensynet til ytringsfrihet. Så godt informert du er, kjempebra! Kan det likeel være en tanke å ta tak i spørsmålet om barnearbeid og arbeidsmiljøloven? Jeg la ut noen lenker om det i et tidligere innlegg. Jeg kan se om jeg finner det.
LilleSnupp Skrevet 21. mars 2016 #8 Skrevet 21. mars 2016 Jeg tror veien er som i Frankrike.. en lovendring, @Snøsøta 3
Gjest CecilieX Skrevet 21. mars 2016 #9 Skrevet 21. mars 2016 5 minutter siden, LilleSnupp skrev: Jeg tror nok ikke Barneombudet er rette instans. Skal dette endres, så er det nok politikerne man må gripe fatt i her. Barneombudet har uttalt at til og med klart sensitive personopplysninger om barnet alene er ikke nok til at publiseringen er en ulovlig krenkelse av barnet. De henviser videre til at det er Datatilsynet som kan kreve opplysninger slettet, og at Datatilsynet legger til grunn at det i utgangspunktet er foreldrene som er de nærmeste til å vurdere hva som er barnets beste i det enkelte tilfellet, og at terskelen for å overprøve foreldrenes vurderinger generelt bør være høy og at Datatilsynet bare skal gripe inn i de mest alvorlige tilfellene. Personopplysningene om barnet vil også bero på en konkret avveining mellom hensynet til personvernet og hensynet til ytringsfrihet. Har du kilder på dette @LilleSnupp? Vil gjerne lese meg opp.
LilleSnupp Skrevet 21. mars 2016 #10 Skrevet 21. mars 2016 Et øyeblikk siden, CecilieX skrev: Har du kilder på dette @LilleSnupp? Vil gjerne lese meg opp. Kun mail mellom meg og Barneombudet.
Gjest Asti Skrevet 21. mars 2016 #11 Skrevet 21. mars 2016 @CecilieX Fra http://www.nrk.no/norge/legger-du-ut-bilder-av-barna-dine-pa-facebook_-da-kan-du-bli-saksokt-1.12830845 Her står det noe om at Datatilsynet vil trenge retningslinjer for å håndtere slike saker i framtiden.
Gjest CecilieX Skrevet 21. mars 2016 #12 Skrevet 21. mars 2016 Takk for lenke @Asti, skulle vært morsomt å følge et slikt søksmål. Det henvises til presedens og mulig rettspraksis, men det som fremstår for meg som problematisk er at foreldrene sitter med bukta og begge endene. Hvem ivaretar barnets perspektiv? Hvem hjelper et barn som ved 12 års alder ikke lenger ønsker å være bloggforeldrenes hovedinntekstkilde? Hvem stiller spørsmålene som bør stilles i forhold til langtidseffekten av å være et bloggerbarn? Her er så mange problemstillinger som ikke dekkes av Datatilsynets begreper. Dette er jo mer eller mindre et sosialt eksperiment, som vi ikke kjenner utfallet av.
Gjest Asti Skrevet 21. mars 2016 #13 Skrevet 21. mars 2016 1 time siden, CecilieX skrev: Takk for lenke @Asti, skulle vært morsomt å følge et slikt søksmål. Det henvises til presedens og mulig rettspraksis, men det som fremstår for meg som problematisk er at foreldrene sitter med bukta og begge endene. Hvem ivaretar barnets perspektiv? Hvem hjelper et barn som ved 12 års alder ikke lenger ønsker å være bloggforeldrenes hovedinntekstkilde? Hvem stiller spørsmålene som bør stilles i forhold til langtidseffekten av å være et bloggerbarn? Her er så mange problemstillinger som ikke dekkes av Datatilsynets begreper. Dette er jo mer eller mindre et sosialt eksperiment, som vi ikke kjenner utfallet av. Jeg oppfattet at Datatilsynet kanskje kan være interessert i å utarbeide retningslinjer nå, men kan være jeg misforstod? ☺
Amber Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 Synes dette sporer helt av. Hva med de barna som jobber i film og media? Kanskje ikke så mange her til lands, men i USA fks så er jo dette helt vanlig, mange barn, små som store, jobber innen film og reklame. Dere kan synes hva dere vil, men dette er nå familien Eriksen sitt valg, og lik det eller ei; har dere noe med det egenltig..? Synes ikke det gjør dem til dårligere foreldre. Jeg ville ikke gjort det, men jeg legger meg ikke opp i deres valg. 2
neiognei Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 1 minutt siden, Amber skrev: Synes dette sporer helt av. Hva med de barna som jobber i film og media? Kanskje ikke så mange her til lands, men i USA fks så er jo dette helt vanlig, mange barn, små som store, jobber innen film og reklame. Dere kan synes hva dere vil, men dette er nå familien Eriksen sitt valg, og lik det eller ei; har dere noe med det egenltig..? Synes ikke det gjør dem til dårligere foreldre. Jeg ville ikke gjort det, men jeg legger meg ikke opp i deres valg. Her sammenligner du epler og kameler. Synes det er godt at mennesker reflekterer over dette, selv om det ikke går direkte ut over dem. Hva er det for en holdning egentlig? "Har dere noe med det?" Hvorfor har ikke vi noe med det? Det blir jo presentert for oss flere ganger i uka. Hvem er det for? Er det barnet som vinner på å bli vist frem og brukt i den hensikt at foreldrene skal tjene penger? Det er betenkelig, og det trenger å diskuteres og belyses. 11
Pinkee Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 Barn som jobber i film og reklame, er underlagt arbeidsmiljøloven. De har sine rettigheter. Det det snakkes om her, er bloggbarn, som jobber døgnet rundt. Som får hele livet sitt smurt utover internett. Uten noe lovverk eller retningslinjer. Det blir noe helt annet enn barn som blir ansatt. 10
pøbelsara Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 (endret) Jeg synes det er stor forskjell på å spille en rolle i en film, og å få privatlivet sitt avbildet nesten daglig i en blogg. Akkurat som det er stor forskjell på barnemodeller i annonser og offentliggjøring av dagliglivet. Jeg tenker at det er problematisk uansett hvordan det gjøres. Og så tenker jeg at dette er en generell diskusjon og at jeg skal lage en generell tråd om dette. Endret 22. mars 2016 av pøbelsara 14
¤flicka¤ Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 2 minutter siden, Amber skrev: Synes dette sporer helt av. Hva med de barna som jobber i film og media? Kanskje ikke så mange her til lands, men i USA fks så er jo dette helt vanlig, mange barn, små som store, jobber innen film og reklame. Dere kan synes hva dere vil, men dette er nå familien Eriksen sitt valg, og lik det eller ei; har dere noe med det egenltig..? Synes ikke det gjør dem til dårligere foreldre. Jeg ville ikke gjort det, men jeg legger meg ikke opp i deres valg. Å jobbe i film og reklame er noe helt annet, synes jeg, der er det strenge regler for hva som er lov. Dessuten; problemet her er at de eksponerer barna og fratar dem alt privatliv. Tenk å være feks 18 år på ditt første jobbintervju og oppleve at alle vet "alt" om deg allerede? Hva du liker å spise, hvor du har vært på ferie, alle sykdommer du har hatt og at du har dysleksi og er redd for edderkopper. For å ta noen banale eksempler. Det kan virke som en bagatell, men det er ikke det. Og vi kan ikke gjemme oss bak at "foreldre vet best for sine barn" for det gjør de ikke alltid. Dette er et temmelig nytt område og vi vet ikke hvordan dette vil bli på lang sikt. Jeg lurer på hvordan det vil føles når disse barna blir eldre og oppdager at de ikke har noe som er bare sitt, og at alle de møter potensielt vet alt om dem? Min spådom er at det ikke blir behagelig. 12
skruf Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 14 minutter siden, Amber skrev: Synes dette sporer helt av. Hva med de barna som jobber i film og media? Kanskje ikke så mange her til lands, men i USA fks så er jo dette helt vanlig, mange barn, små som store, jobber innen film og reklame. Dere kan synes hva dere vil, men dette er nå familien Eriksen sitt valg, og lik det eller ei; har dere noe med det egenltig..? Synes ikke det gjør dem til dårligere foreldre. Jeg ville ikke gjort det, men jeg legger meg ikke opp i deres valg. Det kan vitterlig ikke sammenlignes. Barna som jobber i film/reklame har et privatliv. Vi vet ingenting om hvordan det var fra A-Å da de ble født, sykdomshistoren deres, hva de liker å spise, sinneutrbudd/trassalder, evt hvilken barnehage de går i (på mange småsteder er det bare noen få barnehager, så ergo lett å finne ut av for de som har interesse for det), hva de får i gaver, hvordan rommet deres ser ut osv osv... Barn av bloggere som ukritisk eksponerer barna sine har null privatliv og blir allemannseie. 17
Pås Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 Jeg er også drittlei av å høre at "foreldre vet best for sine egne barn"... Historien viser oss vel at alle foreldre langt bra vet best/gjør best for sine egne barn! Dersom det hadde vært slik hadde barnevernet og andre instanser vært unødvendige, og alle barn hadde hatt en så optimal barndom som foreldrene kunne få til! 17
Fremhevede innlegg