Gå til innhold

Uææ. Har spist roastbiff! Dårlig mor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har da altså helt dilla på roastbiff. Så jeg kjøpte inn og har spist tre skiver med det. Så fant jeg ut at det er noe jeg ikke kan spise som gravid! Jeg er i uke 12. Har dette innvirkning på barnet? Hva gjør jeg? Jeg har helt dilla på det, og har mest lyst til å grine om jeg ikke får det. Noen som hat gode erstatninger?

Anonymkode: cd24b...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:laugh: Du er ikke en dårlig mor. Grunnen til at man ikke skal spise roastbiff er at det ikke er skikkelig stekt kjøtt og derfor kan det gjøre deg syk i aller verste fall. Hvis du spiser roastbiff i Norge og du vet hvor lenge det har ligget, ville jeg spist det med god samvittighet . Hilsen en som spiste mye spekemat og sushi under svangerskapet ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, atropos skrev:

:laugh: Du er ikke en dårlig mor. Grunnen til at man ikke skal spise roastbiff er at det ikke er skikkelig stekt kjøtt og derfor kan det gjøre deg syk i aller verste fall. Hvis du spiser roastbiff i Norge og du vet hvor lenge det har ligget, ville jeg spist det med god samvittighet . Hilsen en som spiste mye spekemat og sushi under svangerskapet ;)

Så jeg kan spise litt? Holdbarheten er god, og jeg hev det meste i fryseren. Har så intenst dårlig samvittighet, men har aldri hatt så lyst på det før jeg ble gravid 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dobbeltsjekke med legen din, men min lege sa ja til rakfisk, så jeg vil tro det går greit. Men hvis det er først nå du har lyst på det, ville jeg sjekket jernlagrene dine. Kan være du trenger litt ekstra jern ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at du har skadet fosteret etter tre skiver er veldig liten, men det er tryggest å styre helt unna. Det hjelper ikke å bare spise litt hvis den biten du spiser inneholder listeria eller toxoplasma. Det samme gjelder spekemat. Det skal man ikke spise som gravid. Sushi regnes som trygt. 

Se matportalen for en utfyllende oversikt: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, atropos skrev:

Du kan jo dobbeltsjekke med legen din, men min lege sa ja til rakfisk, så jeg vil tro det går greit. Men hvis det er først nå du har lyst på det, ville jeg sjekket jernlagrene dine. Kan være du trenger litt ekstra jern ;)

Jeg knasker på jerntabletter og C-vitaminer. Så tror ikke jeg trenger mer, men får be om å få sjekket det også. 

Wow, rakfisk er kanskje hakket verre. Men skal høre med legen først, best å være på sikre siden! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke forstå folk som råder andre til å se bort fra helsemyndighetenes anbefalinger.

Ja, sjansene for å bli smittet av toksoplasma eller listeria i Norge er små. Men sjansen er der. Hvis du blir smittet kan fosteret ditt dø.

Hvis du er villig til å ta den sjansen og syns det er verdt risikoen, så gjør du det. Det skal jeg ikke legge meg bort i. Men da må det i så fall være et bevisst valg du tar. Ikke spis det i den tro at det er helt trygt. For det er det ikke. Du må selv vurdere om du er villig til å ta sjansen.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Arista skrev:

Sjansen for at du har skadet fosteret etter tre skiver er veldig liten, men det er tryggest å styre helt unna. Det hjelper ikke å bare spise litt hvis den biten du spiser inneholder listeria eller toxoplasma. Det samme gjelder spekemat. Det skal man ikke spise som gravid. Sushi regnes som trygt. 

Se matportalen for en utfyllende oversikt: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

2 minutter siden, Silfen skrev:

Slapp av, det går helt fint.

Så jeg må ligge helt unna? Skrekk, hvordan skal jeg klare det? 😅 Har dere forslag til erstatning, noe som kan minne litt om det, men som ikke er fy fy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg må ligge helt unna? Skrekk, hvordan skal jeg klare det? 😅 Har dere forslag til erstatning, noe som kan minne litt om det, men som ikke er fy fy?

Ja, du må ligge helt unna. Du kan evt lage din egen "roastbiff" men gjennomsteke kjøttet (blir nok ganske seigt da). 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare fokusert på alt du kan spise ellers blir det 9 lange måneder...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Arista skrev:

Ja, du må ligge helt unna. Du kan evt lage din egen "roastbiff" men gjennomsteke kjøttet (blir nok ganske seigt da). 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare fokusert på alt du kan spise ellers blir det 9 lange måneder...

Ja. Jeg får heller gjøre det. Det er jo "bare" 6 måneder igjen. 🙊 Problemet er at jeg ikke har fokusert på det, det er bare det eneste som popper opp i hodet mitt når jeg vil ha noe å spise. Og da smaker jo ikke alt annet så godt lenger 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med gjennomstekt roastbeef? Eller gjennomstekt annet oksekjøtt. Da har du jo løst problemet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Flair skrev:

Hva med gjennomstekt roastbeef? Eller gjennomstekt annet oksekjøtt. Da har du jo løst problemet :) 

Kan heg legge de skivene heg har i ovnen til de blir gjennomstekte? Eller burde jeg kjøpe en jeg kan skjære opp selv, og bare gjennomsteke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Flair skrev:

Kan heg legge de skivene heg har i ovnen til de blir gjennomstekte? Eller burde jeg kjøpe en jeg kan skjære opp selv, og bare gjennomsteke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste skinkesteik når jeg hadde lyst på roastbeef. Ikke helt det samme, men kan putte på samme tilbehør så da blir det en slags erstatning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, med den infoen du nettopp fikk av Arista skulle det mer en motivere deg til å holde deg langt unna roastbiff. Kjenner jeg blir skikkelig provosert når du etter å ha lest posten av henne klarer å lire av deg " hvordan skal jeg klare å holde meg unna." Skjerp deg!!!

Anonymkode: 47275...771

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler burde jo gå greit :) men skal du kjøpe bør du steke før du skjærer, da blir det saftigere!

Ellers, hvis du skal helsteke oksekjøtt, kjøp Mørbrad eller Roastbeef, begge har lite fett, er møre og lett å få bra resultat med. Bruk oppskrifter på nett for steking, der finner du temperatur og tid. Bare la det stå en del lenger så det blir gjennomstekt (finnes kanskje oppskrifter på det og)

Ellers er høyrygg veldig fint til koking av f.eks fersk kjøtt og suppe, blir alltid gjennomkokt og veldig mørt og godt! (bruk oppskrift med koketips her også ;))

AB ...771: Har du noen gang vært gravid ??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, med den infoen du nettopp fikk av Arista skulle det mer en motivere deg til å holde deg langt unna roastbiff. Kjenner jeg blir skikkelig provosert når du etter å ha lest posten av henne klarer å lire av deg " hvordan skal jeg klare å holde meg unna." Skjerp deg!!!

Jeg kommer såklart ikke til å spise mer. Men jeg ber om hjelp til erstatninger siden suget er så stort. Betyr det at jeg ikke er motivert til å holde meg unna? Tenk litt før du går i strupen på folk, jeg spurte nemlig ikke for å få høre at jeg må skjerpe meg. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Flair skrev:

Begge deler burde jo gå greit :) men skal du kjøpe bør du steke før du skjærer, da blir det saftigere!

Ellers, hvis du skal helsteke oksekjøtt, kjøp Mørbrad eller Roastbeef, begge har lite fett, er møre og lett å få bra resultat med. Bruk oppskrifter på nett for steking, der finner du temperatur og tid. Bare la det stå en del lenger så det blir gjennomstekt (finnes kanskje oppskrifter på det og)

Ellers er høyrygg veldig fint til koking av f.eks fersk kjøtt og suppe, blir alltid gjennomkokt og veldig mørt og godt! (bruk oppskrift med koketips her også ;))

TUSEN TUSEN TAKK! 

Da må jeg på butikken så fort som mulig 🙊 Skal også prøve om skinkestek kan stagnere suget. Føler meg jo helt håpløs, så er superglad for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Flair skrev:

Ja!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...