Gå til innhold

Språk - universitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man studerer ved et universitet eller en høgskole så får man vel velge skriftspråk selv? Men må man velge ett språk og holde seg til det, eller kan man veksle mellom begge, og feks skrive nynorsk på en innlevering og bokmål på en annen? 

Anonymkode: d2e9e...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan du velge fritt, ja. De fleste godtar også innleveringer på engelsk. 

Anonymkode: fa34d...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du velge fritt, ja. De fleste godtar også innleveringer på engelsk. 

Anonymkode: fa34d...d9e

Takk for svar! Kommer nok til å skrive bare nynorsk og bokmål, med mindre jeg må skrive engelsk. Uttrykker meg langt bedre på norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Innen noen fag i noen studier (nordisk språkvitenskap) må man skrive litt av begge deler, men til og med der er det utrolig fritt. Så lenge du skriver på et godkjent norsk skriftspråk og er konsekvent innen hver innlevering er det null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Linaria skrev:

Innen noen fag i noen studier (nordisk språkvitenskap) må man skrive litt av begge deler, men til og med der er det utrolig fritt. Så lenge du skriver på et godkjent norsk skriftspråk og er konsekvent innen hver innlevering er det null stress.

Har tenkt å studere jus. 

Grunnen til at jeg kunne tenke meg å skrive begge deler er fordi jeg synes det er vanskelig å holde på nynorsken når alt av studiemateriell og undervisning er på bokmål, men jeg vil gjerne holde litt på den, så å da kunne skrive noe på bokmål og noe på nynorsk hadde vært veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får velge målform selv, og det ser ut til at du kan velge for hver enkelt eksamen, iallfall ved UiO:

§ 5.4 Eksamensoppgavers målform og eksamensbesvarelsers språk

(1) Eksamensoppgaver som blir gitt på norsk, skal foreligge på bokmål eller nynorsk i samsvar med den målformen eksamenskandidatene har valgt ved oppmelding til eksamenen. Unntak kan forekomme i overensstemmelse med Forskrift om målform i eksamensoppgåver.

(2) Eksamensbesvarelser kan leveres på svensk eller dansk som alternativ til norsk.

(3) Fakultetet kan i emnebeskrivelsen fastsette regler om bruk av engelsk i eksamensoppgaver og eksamensbesvarelser.

(4) For emner knyttet til det enkelte studieprogram i språk, inkludert norsk, kan fakultetet i emnebeskrivelsen fastsette regler om språk i eksamensoppgaver og eksamensbesvarelser.

Og så må jeg bare nevne at ryktet sier at nynorsk-oppgaver statistisk sett får høyere karakter enn oppgaver skrevet på bokmål. :) 

Anonymkode: 6c5f1...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De samme forskriftene gjelder også for UiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vel fritt. Eg gjekk nordisk, og då måtte me bruka begge (50-50 trur eg), men med dei andre faga eg tok gjorde eg som eg ville - og det var stort sett nynorsk. Du har og krav på å få eksamen på nynorsk. 

Eg tilrår at du tek det på nynorsk slik at du held det ved like, for for min del vart grammatikken mykje dårlegare etter å ha teke nokre år med bokmål. Eg tenkte og slik som deg, at det ville vera lettare å halde nynorsken rein viss eg tok notat på bokmål etter bokmålstekstar, men for min del gjorde det berre saka verre. Etter kvart vart utdanninga uansett meir fleirspråkleg, så då vart det hipp som happ. Uansett kva målføre du har vil det vera gunstig å vera konsekvent slik at du vert komfortabel med å uttrykka deg på ditt eige målføre. Eg måtte ta litt tid for å rydda opp i eiga språkføring mot slutten av studiet. 

Anonymkode: 451d1...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerer ingeniør fag ved uis. Tipper det er en eller annen lov som sier at du har rett på å kunne skrive på nynorsk, men f.eks så har jeg en lærer som opprinnelig er fra Iran, bodd i Sverige i mange år og nå underviser i Stavanger i tekniske fag. Han snakker  Svensk til oss. Du er kjip om du skal begynne å prakke på han Nynorsk fordi du har en eller annen rett til det. Matte læreren min er russisk og underviser på engelsk, og flere av geologi lærerene mine er spansktalende og underviser på engelsk men forstår norsk tale. Det jeg prøver å få frem her er vel at, tommel opp for at du vil jobbe med å beholde nynorsken din, men se det litt ann menneskene du møter. =)

Anonymkode: 5af44...f59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer ingeniør fag ved uis. Tipper det er en eller annen lov som sier at du har rett på å kunne skrive på nynorsk, men f.eks så har jeg en lærer som opprinnelig er fra Iran, bodd i Sverige i mange år og nå underviser i Stavanger i tekniske fag. Han snakker  Svensk til oss. Du er kjip om du skal begynne å prakke på han Nynorsk fordi du har en eller annen rett til det. Matte læreren min er russisk og underviser på engelsk, og flere av geologi lærerene mine er spansktalende og underviser på engelsk men forstår norsk tale. Det jeg prøver å få frem her er vel at, tommel opp for at du vil jobbe med å beholde nynorsken din, men se det litt ann menneskene du møter. =)

Anonymkode: 5af44...f59

Nei, ærlig talt, dette er da det siste man skal ta hensyn til. Dersom forskere i høyere utdanning i Norge ikke behersker nynorsk godt nok til å lese en besvarelse, er det dårlig stilt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vel fritt. Eg gjekk nordisk, og då måtte me bruka begge (50-50 trur eg), men med dei andre faga eg tok gjorde eg som eg ville - og det var stort sett nynorsk. Du har og krav på å få eksamen på nynorsk. 

Eg tilrår at du tek det på nynorsk slik at du held det ved like, for for min del vart grammatikken mykje dårlegare etter å ha teke nokre år med bokmål. Eg tenkte og slik som deg, at det ville vera lettare å halde nynorsken rein viss eg tok notat på bokmål etter bokmålstekstar, men for min del gjorde det berre saka verre. Etter kvart vart utdanninga uansett meir fleirspråkleg, så då vart det hipp som happ. Uansett kva målføre du har vil det vera gunstig å vera konsekvent slik at du vert komfortabel med å uttrykka deg på ditt eige målføre. Eg måtte ta litt tid for å rydda opp i eiga språkføring mot slutten av studiet. 

Jeg går også nordisk og vi har bare hatt én eksamen der vi måtte skrive 50-50 nynorsk. Eller.. to oppgaver måtte besvares på nynorsk og to på bokmål, så vi kunne godt skrive langsvarsoppgavene på bokmål, og tegne syntakstreet "på nynorsk" :P

Jeg tenker også at om man er vant med nynorsk, så kan det være lurt å skrive på dette innimellom for å holde det ved like. Vet at jeg selv burde skrive nynorsk innimellom, men det har ikke vært nødvendig på et par år nå. Synes ikke man skal ta hensyn til hvilket skriftspråk sensor forstår best. Om man er forsker i Norge, skal man selvfølgelig forstå eksamensoppgaver skrevet på både nynorsk og bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaa, jo jeg ser den, men jeg har hatt lærere som underviser på bokmål på vgs og, og jeg merker at jeg da har lett for å blande inn litt bokmål i notatene, selv om jeg prøver å holde meg konsekvent til nynorsk. 

Får vel se hvordan det blir, enten så kommer jeg til å bruke begge eller bare nynorsk. Kommer aldri til å gå over til bare bokmål. Er alt for glad i nynorsk til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...