Gå til innhold

Grusom lukt fra barnet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde tatt barnet med til privatpraktiserende lege. Hadde aldri ventet til juni. Privat så fort som mulig.

Anonymkode: 27942...79c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gått til privatpraktiserende lege. Hadde ikke venter på noen time. Ring volvat, de har ØNH-spesialister.

Anonymkode: 29fab...750

Ringer ønh i morgen og om det virker håpløst å få fremskyndet timen så blir det privat. Det er jo tragisk om en toåring skal lukte død og fordervelse ett halvt år. 

Anonymkode: dd1f4...ece

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antibiotikaen var standard bredspektret apocillin. 

Apocillin er ikke bredspektet. Noe kan ligge uten å bli "knekt" av Apocillin. 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir definitivt fram med lommelykt og opp i nesen i morgen! Og om vi ikke ser noe så skal det ihvertfall nevnes til spesialistene.

Finner mange flere treff på Google for vondt lukt over tid i nesen enn i munnen også så jeg fatter ikke at vi, barnehage, leger eller noen andre ikke har kommet på å mistenke "nabolaget".

Da er det muligens helt tilfeldig at lukten begynte omtrent samtidig som skarlagensfeberen, kanskje vi hadde vært mer åpne om vi ikke hadde tenkt sammenheng. 

Du bør ikke rote i den lille nesen til en toåring. Når legen ikke har sett noe, så ser neppe du heller noe med en lommelykt. Begynner du å stikke saker og ting inn i en liten nese kan mye fort gå galt! 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal definitivt ringe, ringer i morgen, avdelingen har vel åpent selv om poliklinikken er stengt? Hadde vært veldig greit å høre hva en fagperson tenker om saken. Kjenner jeg angrer på at jeg har nevnt skarlagensfeber til de jeg har snakket med. Om det viser seg å være nesen som er kilden til lukten så hadde sikkert noen smarte sjeler klart å tenke seg til det for lenge siden.

Å ringe en ØNH avdeling midt i påsken når du har fått henvisning og tildelt time, vil bli oppfattet som meget negativt. Det er begrenset med leger på vakt, og de som er på vakt har hendene fulle. Skal du ha noe mer gjort i påska, synes jeg oppriktig du bør oppsøke Volvat eller andre private. Dette er heller ikke noe akutt og dermed heller ikke en legevaktsak. 

Det kan godt være det er mat som har lagt seg i hulrom i mandlene og ligger der og råtner. Men det vil neppe være noe som gir rask behandlingsfremgang i offentlig helsekø. Hvelper ikke en forsiktig forespørsel om hurtigere time, så er det fastlegens jobb å purre på spesialisthelsetjenesten. Lukt er subjektiv. Legen som henviste mener mor kjenner lukt, du skal dermed tenke deg noe om slik at du ikke blir oppfattet som hysterisk mamma, uten at jeg vet om dette kan bl oppfattet slik når dere kommer til hos en ny lege og dermed får en ny vurdering. Det kan jo og ligge noe i bihulene og da må hun røngtes for å se, noe som kan være bvanskelig på en 2 åring. 

Pusser du tennene hennes grundig morgen og kveld? Gjør det noen forskjell? Før/etter? 

Siteringen på kg er ikke den beste. En spør om CRP. CRP vilmikke slå ut på hva som helst, og når barnet ikke har feber og heller ikke virker medtatt har det lite for seg å plage henne med blodprøver før hun kommer til spesialist. 

Anonymkode: b8cbe...f0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Apocillin er ikke bredspektet. Noe kan ligge uten å bli "knekt" av Apocillin. 

Du bør ikke rote i den lille nesen til en toåring. Når legen ikke har sett noe, så ser neppe du heller noe med en lommelykt. Begynner du å stikke saker og ting inn i en liten nese kan mye fort gå galt! 

Å ringe en ØNH avdeling midt i påsken når du har fått henvisning og tildelt time, vil bli oppfattet som meget negativt. Det er begrenset med leger på vakt, og de som er på vakt har hendene fulle. Skal du ha noe mer gjort i påska, synes jeg oppriktig du bør oppsøke Volvat eller andre private. Dette er heller ikke noe akutt og dermed heller ikke en legevaktsak. 

Det kan godt være det er mat som har lagt seg i hulrom i mandlene og ligger der og råtner. Men det vil neppe være noe som gir rask behandlingsfremgang i offentlig helsekø. Hvelper ikke en forsiktig forespørsel om hurtigere time, så er det fastlegens jobb å purre på spesialisthelsetjenesten. Lukt er subjektiv. Legen som henviste mener mor kjenner lukt, du skal dermed tenke deg noe om slik at du ikke blir oppfattet som hysterisk mamma, uten at jeg vet om dette kan bl oppfattet slik når dere kommer til hos en ny lege og dermed får en ny vurdering. Det kan jo og ligge noe i bihulene og da må hun røngtes for å se, noe som kan være bvanskelig på en 2 åring. 

Pusser du tennene hennes grundig morgen og kveld? Gjør det noen forskjell? Før/etter? 

Siteringen på kg er ikke den beste. En spør om CRP. CRP vilmikke slå ut på hva som helst, og når barnet ikke har feber og heller ikke virker medtatt har det lite for seg å plage henne med blodprøver før hun kommer til spesialist. 

Jeg har ikke peiling, mente legene som har skrevet det ut til henne og broren kalte det bredspektret men da tok jeg nok feil. Det er stort sett det vi har fått når det har vært noe med barna. 

Har ingen intensjon om å rote i nesen hennes, jeg hadde tenkt å lyse opp for å se om jeg kunne se noe, så jeg evt hadde hatt noe håndfast og komme med. Legen har ikke skjekket nesen hennes og vi har heller ikke tatt noen grundig kikk utover normalt stell, pussing og vasking. 

Okei, tenkte ikke noe over bemanningsituasjonen i påsken, så det var godt du gjorde det. Jeg har aldri hørt om Volvat, men vi har det visst her hvor jeg bor, så da kan jeg heller ringe dem. Kjenner jeg gjerne vil til bunns i dette og snuppa er nok enig. Hjelper ikke akkurat at hun er forsinket språklig så hun kan ikke beskrive hvordan hun har det eller om hun kjenner noe som ikke stemmer noe sted. 

Det er definitivt ikke jeg som er hysterisk mamma når det gjelder lukten, barnehage, besteforeldre og alle som har vært i nærheten av henne de siste mnd har bemerket lukten og enkelte kvier seg for å holde henne for det luktet direkte grusomt. Legen innrømmet selv at han hadde dårlig luktesans så derfor ringte han en annen lege (hun som brakk seg) for å kjenne. Det var derfor jeg bli irritert over at han skrev at jeg mente det luktet. 

Om du tenker i forbindelse med at de på ØNH leser henvisningen der dette står har du forøvrig ett godt poeng. Hvis jeg ringer og insisterer mens det ligger en litt overbærende henvisning på bordet så tar det seg ikke veldig godt ut nei. 

Tennene pusses både morgen og kveld og hverken hun eller broren har noen gang hatt problemer med dårlig ånde tidligere. Jeg har ment at vi merker forskjell direkte etter at vi har pusset tennene og en liten stund etter, men det kommer alltid like sterkt tilbake, så det kan være at tannkremlukten maskerer lukten eller det kan være ett belegg i munnen som kan pusses bort for en stund. 

Prøvde å se om jeg klarte å bestemme meg for hvor lukten kommer fra idag som jeg utvidet horisonten litt, men det er utrolig vanskelig når det er snakk om ett så lite ansikt. Vurderer nesten å pusse nesen hennes i morgen og lukte på det som kommer ut, selv om jeg må innrømme tanken gir meg brekninger. Men om det skulle vise seg at det er fra nesa vil jo hele grunnlaget for henvisningen bli feil og da må hun vel uansett inn for ny time/henvisning eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om noen i helsevesenet skulle betrakte deg som "hysterisk mamma" i en slik sak, ville jeg gitt blaffen i - det er direkte uproft i så fall. Du har fullstendig legitim grunn til å være bekymret, og at du evt må ringe i påsken  er en konsekvens av inkompetent behandling så langt - legens formulering i journalen er kritikkverdig, hans kollega bekreftet jo lukten, og at han ikke så nese i sammenheng m svelg, fremstår halvhjertet -  og uakseptabel ventetid. Dette ville jeg også sagt på en rolig og saklig måte på telefonen. Det kan dessuten være noe ledig kapasitet også i påsken. 

Å henvise til søk på Internett er også helt normalt i dag og noe personell i helsevesenet bør ha vent seg til og egentlig verdsette, da det øker kompetansen i publikum og øker sjansene for riktige diagnoser. Skulle du støte på nedlatende helsepersonell, er det vel en lav pris å betale for raskere behandling av din lille jente som jo har vært plaget av dette lenge nok. Mao ville jeg blåst i de fleste formaningene fra anonym bruker over ditt innlegg her.

Jeg ville hørt først der du tenkte å ringe, så Volvat om du ikke kom til. 

Anonymkode: 3b120...aaf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har ikke mandelsteiner(pusspropper i groper på mandlene)  da?

Anonymkode: ad8ec...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling, mente legene som har skrevet det ut til henne og broren kalte det bredspektret men da tok jeg nok feil. Det er stort sett det vi har fått når det har vært noe med barna. 

Har ingen intensjon om å rote i nesen hennes, jeg hadde tenkt å lyse opp for å se om jeg kunne se noe, så jeg evt hadde hatt noe håndfast og komme med. Legen har ikke skjekket nesen hennes og vi har heller ikke tatt noen grundig kikk utover normalt stell, pussing og vasking. 

Okei, tenkte ikke noe over bemanningsituasjonen i påsken, så det var godt du gjorde det. Jeg har aldri hørt om Volvat, men vi har det visst her hvor jeg bor, så da kan jeg heller ringe dem. Kjenner jeg gjerne vil til bunns i dette og snuppa er nok enig. Hjelper ikke akkurat at hun er forsinket språklig så hun kan ikke beskrive hvordan hun har det eller om hun kjenner noe som ikke stemmer noe sted. 

Det er definitivt ikke jeg som er hysterisk mamma når det gjelder lukten, barnehage, besteforeldre og alle som har vært i nærheten av henne de siste mnd har bemerket lukten og enkelte kvier seg for å holde henne for det luktet direkte grusomt. Legen innrømmet selv at han hadde dårlig luktesans så derfor ringte han en annen lege (hun som brakk seg) for å kjenne. Det var derfor jeg bli irritert over at han skrev at jeg mente det luktet. 

Om du tenker i forbindelse med at de på ØNH leser henvisningen der dette står har du forøvrig ett godt poeng. Hvis jeg ringer og insisterer mens det ligger en litt overbærende henvisning på bordet så tar det seg ikke veldig godt ut nei. 

Tennene pusses både morgen og kveld og hverken hun eller broren har noen gang hatt problemer med dårlig ånde tidligere. Jeg har ment at vi merker forskjell direkte etter at vi har pusset tennene og en liten stund etter, men det kommer alltid like sterkt tilbake, så det kan være at tannkremlukten maskerer lukten eller det kan være ett belegg i munnen som kan pusses bort for en stund. 

Prøvde å se om jeg klarte å bestemme meg for hvor lukten kommer fra idag som jeg utvidet horisonten litt, men det er utrolig vanskelig når det er snakk om ett så lite ansikt. Vurderer nesten å pusse nesen hennes i morgen og lukte på det som kommer ut, selv om jeg må innrømme tanken gir meg brekninger. Men om det skulle vise seg at det er fra nesa vil jo hele grunnlaget for henvisningen bli feil og da må hun vel uansett inn for ny time/henvisning eller?

Du har et viktig poeng her, barnet er språklig sen. Men om hun ikke hadde vært språklig sen, ville hun neppe klart å forklare hvordan hun har det, det er hun for liten til. 

Men er hun språklig sen, fordi hun hører dårlig? Eller har andre problemer i munnhulen? Dette kan være ditt viktigste argument for å få fortgang i utredningen av datteren din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er sjekket for fremmedlegemer av oss. Legen har ikke sjekket, han mente også at han ikke kjente noen spesiell lukt så han måtte få inn noen andre for å lukte, dama brakk seg...

Han skrev også i henvisningen "mor mener ånden til barnet lukter vondt". Han virket i det hele tatt uinteressert og jeg vil bytte henne tilbake til min egen fastlege selv om han bor i en annen by. 

Antibiotikaen var standard bredspektret apocillin. Har ikke ringt ø/n/h enda, vi fikk svar på henvisningen rett før påskeuka satte i gang så jeg ringer til uken. Hun har alltid vært småspist men i det siste har det blitt verre og det er jo ikke umulig at lukten ødelegger for smakssansen hennes. 

Apocillin er smalspektret.

lukt skyldes ofte en infeksjon, enten det er i mandler, nese eller bihuler. Derfor er det viktig å få en ønh-lege til å sjekke det. 

Anonymkode: ee922...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan komme fra magesekken også. Har opplevd det selv.

Anonymkode: e438d...83c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apocillin er smalspektret.

lukt skyldes ofte en infeksjon, enten det er i mandler, nese eller bihuler. Derfor er det viktig å få en ønh-lege til å sjekke det. 

Anonymkode: ee922...c21

Også infeksjon i øregang kan gi stank

Anonymkode: ad8ec...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i lignende situasjon med illeluktende barn ble det etter mye om og men besluttet å legge barnet i narkose og undersøke nesen ordentlig for fremmedlegemer. Der ble det funnet et råttent plaster.

Anonymkode: 55c5c...e77

Dette er en god idè. Alle som har vært barn vet at barn putter alt mulig i nesen og munnen.

Anonymkode: 65366...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min jente var 3 luktet hun så dårlig at vi nesten ikke klarte å gi henne en klem. Legen fant ingenting. Ble henvist til ØNH. Spesialisten så henne inn i nesen, hentet en pinsettsak og dro ut ca 6 cm med skumgummi som hadde grodd fast oppe i nesen. Jenten hadde puttet inn skumgummi fra madrassen sin, ved nærmere kikk på madrassen fant vi beviset. Lukten forsvant med en gang 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

CRP utelukker ikke bakteriell bihulebetennelse da man gjerne kan ha asymptomatisk bihulebetennelse. Jeg har det nå og har hatt det i 5 uker. Har hodepine nesten daglig, tett nese, blodig snørr, CRP på under 8 og får ikke puste ved anstrengelse. Jeg vil tro at hvis datteren til TS har bihulebetennelse så vil hun ha symptomer som svimmelhet, synsforstyrrelser, ansiktssmerter,  feber osv. Før jeg fikk penicillinkur (som forøvrig ikke tok knekken på det) holdt jeg på å svime av og kaste opp bare jeg tok heis eller gikk ned trappa. 

Anonymkode: a42ac...35f

Mener også å huske at små barn ikke har utviklede bihuler ennå. En to-åring skal derfor egentlig ikke kunne få bihulebetennelse.. 

Holder en stor knapp på fremmedlegeme TS, stå på og prøv å få time hos ØNH tidligere. Alternativt ny runde hos fastlegen og be ham fremskynde henvisningen/gjøre det mer "akutt". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, dr.Zhivago skrev:

Mener også å huske at små barn ikke har utviklede bihuler ennå. En to-åring skal derfor egentlig ikke kunne få bihulebetennelse.. 

Holder en stor knapp på fremmedlegeme TS, stå på og prøv å få time hos ØNH tidligere. Alternativt ny runde hos fastlegen og be ham fremskynde henvisningen/gjøre det mer "akutt". 

Barn kan få bihulebetennelse, men den opptrer ofte på en annen måte enn hos voksne, slik at det kan være vanskelig å stille diagnose.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Oppdatering...

Skumgummi fra madrassen i nesa var synderen. Hun blåste den plutselig ut selv og stanken forsvant med det samme! 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering...

Skumgummi fra madrassen i nesa var synderen. Hun blåste den plutselig ut selv og stanken forsvant med det samme! 

OMG! Godt den kom ut. Og takk for nyttig lærdom. 

Anonymkode: 09aad...3fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at det ordnet seg. Tenkte også når jeg leste tråden at det var noe som satt fast i nesen. Et familiemedlem av meg gjorde det samme som barn og det luktet visst noe helt forferdelig (mens legen sa det bare var dårlig ånde..). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ewwww!!

lurte litt på- fikk du aldri komme inn tidligere til kontroll? 

Har du fortalt legen da? 

Anonymkode: 2e6db...170

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...