Gå til innhold

Grusom lukt fra barnet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lille på 2, hadde skarlagensfeber før jul. Hun fikk antibiotika og ble frisk igjen. Det kom en grusom lukt fra henne, den var så intens at vi gikk til legen igjen på grunn av det. Dette er snakk om en lukt som setter seg i vegger og klær og gjør at folk holder litt mer avstand enn de vanligvis ville ja gjort (ikke oss foreldre såklart).

Forklaringen da var at mens mandlene hadde hovnet så hadde mat blitt kapslet inn. Dette skulle forsvinne når mandlene gikk ned til normal størrelse. 

Vi ventet en mnd til og dro til legen igjen. Denne gangen mente legen (en annen) at grunnen var at antibiotikaen også hadde tatt knekken på de gode bakteriene som opprettholder munnfloraen og at litt melkesyrebakterier kunne fikse biffen. 

Stanken blir bare verre så nå nylig var vi hos legen igjen, han tok en bakterieprøve fra munnen og den kom tilbake negativ for streptokokker. Vi ble henvist til øre nese hals og har time i juni... 

De siste dagene har lukten blitt litt mildere. Men idag var jeg på en lang biltur og la merke til at når frøkna snøt seg så bredde stanken seg i bilen.

Kan vi ha bommet så kraftig og at det sitter i nesen?  Har noen opplevd noe lignende? Hun har luktet ille nå i 3.5 mnd og jeg er redd for at hun skal få kallenavn eller bli ertet fordi hun lukter så vondt. 

Anonymkode: dd1f4...ece

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om hun har eksem i nesen. Søsteren min hadde det, vi kjente ikke lukten men det gjorde hun. Hun fikk en salve hos legen, den måtte hun bruke lenge for å få bukt på problemet.

Anonymkode: 909f7...042

• Liker 1
Skrevet

Stakkars barn... De må da kunne klare å få hjelpt henne før juni vel?!

• Liker 8
Skrevet

Er nesen sjekket for fremmedlegemer? Er det tatt crp for å utelukke bakteriell bihulebetennelse?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lille på 2, hadde skarlagensfeber før jul. Hun fikk antibiotika og ble frisk igjen. Det kom en grusom lukt fra henne, den var så intens at vi gikk til legen igjen på grunn av det. Dette er snakk om en lukt som setter seg i vegger og klær og gjør at folk holder litt mer avstand enn de vanligvis ville ja gjort (ikke oss foreldre såklart).

Forklaringen da var at mens mandlene hadde hovnet så hadde mat blitt kapslet inn. Dette skulle forsvinne når mandlene gikk ned til normal størrelse. 

Vi ventet en mnd til og dro til legen igjen. Denne gangen mente legen (en annen) at grunnen var at antibiotikaen også hadde tatt knekken på de gode bakteriene som opprettholder munnfloraen og at litt melkesyrebakterier kunne fikse biffen. 

Stanken blir bare verre så nå nylig var vi hos legen igjen, han tok en bakterieprøve fra munnen og den kom tilbake negativ for streptokokker. Vi ble henvist til øre nese hals og har time i juni... 

De siste dagene har lukten blitt litt mildere. Men idag var jeg på en lang biltur og la merke til at når frøkna snøt seg så bredde stanken seg i bilen.

Kan vi ha bommet så kraftig og at det sitter i nesen?  Har noen opplevd noe lignende? Hun har luktet ille nå i 3.5 mnd og jeg er redd for at hun skal få kallenavn eller bli ertet fordi hun lukter så vondt. 

Hva het antibiotikaen barnet fikk? Har du ringt ØNH legen og spurt om muligheter for å få komme til tidligere? 

Anonymkode: b8cbe...f0f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Ulven skrev:

Er nesen sjekket for fremmedlegemer? Er det tatt crp for å utelukke bakteriell bihulebetennelse?

Den er sjekket for fremmedlegemer av oss. Legen har ikke sjekket, han mente også at han ikke kjente noen spesiell lukt så han måtte få inn noen andre for å lukte, dama brakk seg...

Han skrev også i henvisningen "mor mener ånden til barnet lukter vondt". Han virket i det hele tatt uinteressert og jeg vil bytte henne tilbake til min egen fastlege selv om han bor i en annen by. 

Antibiotikaen var standard bredspektret apocillin. Har ikke ringt ø/n/h enda, vi fikk svar på henvisningen rett før påskeuka satte i gang så jeg ringer til uken. Hun har alltid vært småspist men i det siste har det blitt verre og det er jo ikke umulig at lukten ødelegger for smakssansen hennes. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i lignende situasjon med illeluktende barn ble det etter mye om og men besluttet å legge barnet i narkose og undersøke nesen ordentlig for fremmedlegemer. Der ble det funnet et råttent plaster.

Anonymkode: 55c5c...e77

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte fast en kokt ert i nesen når jeg var liten. Jeg sa ingenting til de voksne, og etter hvert som erten råtnet begynte det å lukte ganske vondt. Kanskje det er noe sånt?

Anonymkode: d4988...be9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Reflektert også litt over hvordan du skal håndtere dette hvis legene ikke finner noe galt.

Anonymkode: 291f5...224

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i lignende situasjon med illeluktende barn ble det etter mye om og men besluttet å legge barnet i narkose og undersøke nesen ordentlig for fremmedlegemer. Der ble det funnet et råttent plaster.

Anonymkode: 55c5c...e77

Oida! Det skulle ikke forundret meg egentlig, hun er en liten luring som finner på mye rart. Hun blåser hardt i nesen daglig, men jeg har tenkt at hun bare snyter seg, både vi og legene har gått ut i fra at det kommer fra munnen, men etter 3 mnd så burde det jo ha gått over. Men med erfaringen fra idag og svarene deres så virker det egentlig mer logisk at det er noe som ligger og råtner. Stakkars liten! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir definitivt fram med lommelykt og opp i nesen i morgen! Og om vi ikke ser noe så skal det ihvertfall nevnes til spesialistene.

Finner mange flere treff på Google for vondt lukt over tid i nesen enn i munnen også så jeg fatter ikke at vi, barnehage, leger eller noen andre ikke har kommet på å mistenke "nabolaget".

Da er det muligens helt tilfeldig at lukten begynte omtrent samtidig som skarlagensfeberen, kanskje vi hadde vært mer åpne om vi ikke hadde tenkt sammenheng. 

Skrevet

Stakkars liten, håper dere finner ut av det. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å ringe for å mase meg til en time før juni, iallfall få de til å sette deg opp på en ringeliste sånn at hvis noen avlyser en time så ringer de dere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, FrøkenMånestråle skrev:

Stakkars liten, håper dere finner ut av det. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å ringe for å mase meg til en time før juni, iallfall få de til å sette deg opp på en ringeliste sånn at hvis noen avlyser en time så ringer de dere.

Jeg skal definitivt ringe, ringer i morgen, avdelingen har vel åpent selv om poliklinikken er stengt? Hadde vært veldig greit å høre hva en fagperson tenker om saken. Kjenner jeg angrer på at jeg har nevnt skarlagensfeber til de jeg har snakket med. Om det viser seg å være nesen som er kilden til lukten så hadde sikkert noen smarte sjeler klart å tenke seg til det for lenge siden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal definitivt ringe, ringer i morgen, avdelingen har vel åpent selv om poliklinikken er stengt? Hadde vært veldig greit å høre hva en fagperson tenker om saken. Kjenner jeg angrer på at jeg har nevnt skarlagensfeber til de jeg har snakket med. Om det viser seg å være nesen som er kilden til lukten så hadde sikkert noen smarte sjeler klart å tenke seg til det for lenge siden.

Du får bare prøve å ringe, eventuelt ta en tur på legevakten for å få det sjekket, med tanke på hvor lenge hun har gått rundt med dette så synes jeg det er på sin plass at de kan sjekke det så fort som overhodet mulig.  Er veldig rart at ingen av de har tenkt på at kan ligge noe i nesen uavhengig av at du nevnte at barnet har hatt skarlagensfeber. Litt tankevirksomhet må de jo ha...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Du får bare prøve å ringe, eventuelt ta en tur på legevakten for å få det sjekket, med tanke på hvor lenge hun har gått rundt med dette så synes jeg det er på sin plass at de kan sjekke det så fort som overhodet mulig.  Er veldig rart at ingen av de har tenkt på at kan ligge noe i nesen uavhengig av at du nevnte at barnet har hatt skarlagensfeber. Litt tankevirksomhet må de jo ha...

Det blir kanskje litt confirmation bias, altså at man finner svar som passet teorien, men ja, jeg blir litt sur om det viser seg å være nesen og ingen av de tre doktorene har tenkt tanken.

Mandelsteiner? Det har jeg aldri hørt om. Skal lese meg opp. 

Her hvor jeg bor får man ikke komme på legevakten med mindre man har høy feber eller elendig allmenntilstand. Spesielt ikke nå rundt helligdagtider.

Hun virker heldigvis ikke som hun har smerter, men jeg skal jobbe på for å få henne inn snart. Om det skulle være noe som ligger å råtner kan det jo risikere å gjøre henne skikkelig syk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ulven skrev:

CRP utelukker ikke bakteriell bihulebetennelse da man gjerne kan ha asymptomatisk bihulebetennelse. Jeg har det nå og har hatt det i 5 uker. Har hodepine nesten daglig, tett nese, blodig snørr, CRP på under 8 og får ikke puste ved anstrengelse. Jeg vil tro at hvis datteren til TS har bihulebetennelse så vil hun ha symptomer som svimmelhet, synsforstyrrelser, ansiktssmerter,  feber osv. Før jeg fikk penicillinkur (som forøvrig ikke tok knekken på det) holdt jeg på å svime av og kaste opp bare jeg tok heis eller gikk ned trappa. 

Anonymkode: a42ac...35f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått til privatpraktiserende lege. Hadde ikke venter på noen time. Ring volvat, de har ØNH-spesialister.

Anonymkode: 29fab...750

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

CRP utelukker ikke bakteriell bihulebetennelse da man gjerne kan ha asymptomatisk bihulebetennelse. Jeg har det nå og har hatt det i 5 uker. Har hodepine nesten daglig, tett nese, blodig snørr, CRP på under 8 og får ikke puste ved anstrengelse. Jeg vil tro at hvis datteren til TS har bihulebetennelse så vil hun ha symptomer som svimmelhet, synsforstyrrelser, ansiktssmerter,  feber osv. Før jeg fikk penicillinkur (som forøvrig ikke tok knekken på det) holdt jeg på å svime av og kaste opp bare jeg tok heis eller gikk ned trappa. 

Anonymkode: a42ac...35f

Allmenntilstanden er fin og hun løper rundt som vanlig. 

Jeg får selv en heftig bihulebetennelse en gang i året der jeg ikke tåler hverken lyd, lys eller noen forstyrrelser. Så jeg føler virkelig med deg og håper du blir kvitt dritten så snart som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...