Gå til innhold

saksgangen i utkastelses saker


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest uheldig utleier

Jeg har fått midlertidig forføyning etter at leieboeren begikk innbrudd i leiligheten min. Rett over helga kommer også dommen om tvangsfravikelse. Men hva er egentlig saksgangen?

Namsmannen har nå låst av leiligheten. Uten at jeg fikk beskjed om at de kom, var han med og hentet noen ting. TV, noe møbler etc. De hadde en avtale om at hun skulle komme dagen etter og hente resten, men det gjorde hun selvsagt ikke. Er det vanlig at namsmannen lar vedkommende hente bare noen få ting, og da de tingene som har verdi?

Hva skjer videre? Når dommen kommer, får hun flere varsler, eller får jeg da leiligheten tilbake? (Det er ganske mye som må gjøres før den blir bra igjen, og jeg har selvsagt lån på huset) Hvem rydder ut dersom hun ikke henter tingene sine? Hvor skal det lagres? Det hørtes ut på namsmannen som om det var jeg som måtte rydde ut (greit nok, mye ting, men det kan jeg alltids gjøre), og at det måtte lagres i min garasje til hun hentet det (kan han virkelig bestemme hva jeg skal bruke garasjen min til?). Er det jeg som må dekke lagerleie?

En annen ting er jo saksomkostninger. Hun er dømt til å betale saksomkontninger, men som narkoman er det lite penger å hente. (Gebyret for tvangssalg blir høyere enn det som er mulig å få ut, så det utgår.) Men de saksomkostningene som hun er dømt til å betale høres det ut fra namsmannen som om jeg må dekke. Det kan da umulig stemme? (Advokatutgiftene mine er greie nok, de kan jeg alltids ta, men gebyrene for å få saken for retten - som du må dersom du skal få folk ut) Blir ikke det deres problem å drive inn?

Det finnes masse informasjon på nettet om hvordan man går frem til man får en kjennelse. Men etterpå, det finner jeg ingenting om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Virker som om saken er grei. De har låst leiligheten og saken er for namsmannen ute av verden. Sett en frist på to uker for henne å hente tingene i leiligheten, og si at dersom hun ikke gjør det kaster du dem eller selger dem for å dekke omkostningene du har hatt. Send brev til henne med disse opplysningene, samt kopi til namsmannen og sosialkontoret dersom du har hatt noe kontakt med dem.

Da får du iallefall ryddet leiligheten for ny leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du må betale saksomkostningene som hun er dømt til å betale blir det helt høl i huet. La oss si du har inkassosak på deg. Den går til namsmannen og du må betale sakomkostninger på noen tusen i tillegg. Dette har du da ikke råd til. Skal da firmaet som DU skylder penger betale det for deg? Det blir for absurd.. ;) Tror nok du slipper det. Er nok bare namsmannen som har vært uklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uheldig huseier

Pratet akkurat med advokaten min, og joda, gebyrer og utgifter det ville nok komme på meg. Har noe rettshjelp på forsikringen, og dersom denne saken dekkes av forsikringsselskapet, så ville også dette dekkes. Jeg måtte visst på en måte legge ut for det, også har jeg kravet som kunne inndrives. Men selv om hun skulle komme seg ovenpå en gang i fremtiden, så ville det koste mye å holde kravet ved like, så det var ikke trolig at jeg fikk det tilbake sånn. Litt av et rettsystem vi har. Ikke bare er man uheldig med leieboer, man må betale for å bli kvitt dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om hun skulle komme seg ovenpå en gang i fremtiden' date=' så ville det koste mye å holde kravet ved like, så det var ikke trolig at jeg fikk det tilbake sånn.[/quote']

Da bør du ta kontakt med ett inkassobyrå og høre hvor mye de eventuelt vil gi for denne gjelden. Da får du kanskje bare 70-90% av gjelden, men du slipper å måtte følge det opp i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en sak på radioen om dette nylig, intervju med en i huseierforeningen. Bet meg særlig merke i at dersom leietaker ikke tar med seg tingene sine, har utleier faktisk et ansvar for å ta vare på dem. Du må oppbevare dem hvis verdien av dem ikke er mindre enn det oppbevaring vil koste. Hvis du må leie lagerplass for å oppbevare dem, skal regningen sendes til leietaker (høres ut som det er vanskelig i ditt tilfelle...). Du har ikke lov til å kaste dem eller selge dem før det er gått en viss tid og leietaker er blitt varslet om at det vil skje. Bare ting som åpenbart er av lav verdi kan kasseres. Ting som er verdiløse men kan ha affeksjonsverdi må også oppbevares.

Utleie medfører ganske mye ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte en sak på radioen om dette nylig' date=' intervju med en i huseierforeningen. Bet meg særlig merke i at dersom leietaker ikke tar med seg tingene sine, har utleier faktisk et ansvar for å ta vare på dem. [/quote']

Det man må gjøre før man kan kvitte seg med tingene er å sende ett visst antall brev til vedkommende, om at de skal hente tingene. Først ett vanlig brev, med en frist for å hente dem, så en purring, hvor du gir en frist før tingene kastes. Mulig det er ett pålagt brev til, men det må du skjekke med husleieloven. Totalt kan du bli nødt til å ta vare på dem en periode, men ikke evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du sende til siste registrerte adresse. Man er selv pliktig til å sørge for at den er oppdatert. Tror det er noen regler for hvor lang tid du må vente, og eventuelt få brev i retur, før du kan kaste tingene. Ta og hør med en advokat, eventuelt stikk innom en bokhandel og kjøp en kopi av husleieloven, alt dette skal stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...