AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Ingen spesiell sak som har fått meg til å tenke over dette, men har jo vært en del saker om at vektere konsekvent bortviser narkomane, uteligger og lignende sårbare grupper fra privat eiendom hvor det forutsetningsvis er åpent for allmennheten. Som man f.eks. så i serien Petter Uteligger. Føler at alle som ytrer seg om dette er negative, og mener vekterne er kyniske og bør vise mer medmenneskelighet. Noen klarer også å rette kritikken mot de som i realiteten bestemmer, nemlig eierne av kjøpesenterne, parkeringshusene og lignende bygg. De fleste av disse har jeg inntrykk av at også ligger på venstresiden i politikken ellers. Lurer derfor på hva dere her inne synes om denne praksisen. Og bare for å ha det sagt; jeg er ikke ute etter noen debatt om kyniske FRP-ere eller naive SV-ere og lignende. Håper vi kan holde debatten ryddig. Politikk dro jeg kun inn i det fordi jeg tror grunnleggende politiske verdier og synspunkter kanskje virker inn på ens holdninger her. For å ta mitt eget standpunkt (jeg stemmer som oftest Høyre): Jeg tenker at den private eiendomsretten er helt elementært i samfunnet vårt. Om den burde være det eller ikke er en annen sak, men slik er det bare. I mine øyne, og også juridisk sett, omfatter også eiendomsretten en adgang til å ikke bare bruke og utnytte sin eiendom, men også avskjære andre fra å bruke den. Selvfølgelig finnes det regler om saklighet og forbud mot diskriminering, men la oss si at det her er snakk om narkomane/uteligger som enten selger/setter stoff, er tydelig rusede eller på annen måte høylytt og utagerende, selger blader/magasiner, tigger og slike ting. Altså ikke bare beveger seg gjennom parkeringshuset eller kjøper en kaffe på kjøpesenteret. Da tenker jeg at dette er uønsket atferd i offentligheten. Jeg har sympati for det mennesket som står bak og dets livvssituasjon som neppe er enkel, men for meg er det ubehagelig at det ligger en person og sover på en benk, ved siden av bilen min eller tigger og lignende. Hadde det vært snakk om min eiendom, ville jeg da ikke ønsket å ha det der. På samme måte som jeg ikke ønsker at noen skal ta seg til rette og sove på terrassen min eller i hekken min, eller selge ting i oppkjørselen min. Når det da er saklige avvik i enkeltmenneskers atferd som kan legitimere en bortvisning, mener jeg da at vektere moralsk sett ikke gjør noe galt ved å bortvise folk. I mine øyne er ansvaret for at folk ikke fryser eller sulter eller har det fælt på andre måter primært enkeltindividets ansvar, og for dem som har behov for ekstra hjelp og ikke klarer alt like godt selv; primært det offentlige. Hva tenker dere? Anonymkode: 261ef...44f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Jeg tenker det at her i Norge så er faktisk ingen nødt til å ligge på gaten. Alle har mulighet til å gå på Nav og få et bosted. Vi har hospits og frivillige organisasjoner. Så jeg har ingen sympati med de som blir jaget vekk, skulle ønske de var enda flinkere. Anonymkode: de600...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 Jeg hadde et fag på skolen som het "Politikk og menneskerettigheter", et helt år. Slå den.. hjernen i syreoppløsning Anonymkode: efce4...d72
Gjest 2Bhonest Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det at her i Norge så er faktisk ingen nødt til å ligge på gaten. Alle har mulighet til å gå på Nav og få et bosted. Vi har hospits og frivillige organisasjoner. Så jeg har ingen sympati med de som blir jaget vekk, skulle ønske de var enda flinkere. Anonymkode: de600...cc1 Empati er noe dritt....
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 Det er ikke bare uteliggere og hjemløse som bortvises fra privat eiendom her i landet. Det er fint lite diskriminering på det punktet, selv om det er ofte det som synes mest. Mennesker som oppfører seg uønsket får heller ikke oppholde seg på privat eiendom, og selv offentlig plasser bortvises det mennesker fra med jamne mellomrom. Det er ikke uvanlig å få eksempel et begrenset bortvisningordne fra deler av sentrum i Oslo. Og det er ikke bare narkomane og hjemløse som det "går utover". Folk flest som klarer å oppføre seg normalt får derimot aldri oppleve det, fordi det er ingen grunn til at de skal bortvises fra kjøpesentre, parkeringshus, togstasjoner etc. Ja, empati er noe dritt. Men hvor langt strekker folks empati seg? Er folk villige til å åpne egne hjem for å hjelpe noen til å ikke sove på gata i -25 grader? Eller invitere de inn på et måltid mat, en dusj og en varm seng? Eller er det bare "alle andre" som skal ha empati nok for å huse hjemløse på sin eiendom? Er man selv interessert som bedriftseier å huse hjemløse? Dersom du har parkert bilen din i et lukket parkeringsanlegg, er det greit at noen lager seg et lite rede bak bilen din? Det medfører en del uønsket "bieffekter" med å huse narkomane. Som brukte sprøytespisser slengende rundt, blodsøl, avføring og søppel. Er det noe folk ønsker å måtte tråkke i når dere tar med dere barna på handletur og skal hente bilen eksempel? Eller strekker kanskje ikke empatien så langt at det er greit å oppleve den delen av det? Det samme med en del uteliggere uten rusproblematikk. De legger ikke fra seg sprøyter, men nok med avføring de også (når det ikke er toaletter, så finner mange seg bare et hjørne, en trappeoppgang el.l å gjøre fra seg i). Mange av de som selger blader som =Oslo får stå inne på flere kjøpesentre rundt om i byene. Fordi de bare står og selger blader, ikke setter skudd, utagerer ovenfor andre mennesker, setter seg ned og driter i trappa og andre ting. Privat eiendomsrett skal stå sterkt her i landet, uansett om man eier et hotell, et kjøpesenter, et hus eller en leilighet. Og en av rettighetene vi heldigvis har, er å kunne nekte folk adgang til egen eiendom. Selv politiet har ikke ubegrenset tilgang til en hver eiendom her i landet til en hver tid. Anonymkode: df00d...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 Kort og godt, når det kommer til vektere etc dom bortviser fra slike plasser; jeg er selv vekter, og det har ingenting med det å gjøre at jeg ikke har empati/sympati for mennesker i en såpass sårbar situasjon. Men vi er ansatt av eieren av eiendommen, og må bare følge oppgave vi får, med mindre de bryter med lover. Og om eier ikke ønsker å ha rusmisbrukere/tiggere etc på sin eiendom, er det vår oppgave å sørge for at dette blir gjennomført. En som jobber i kassa på RIMI kan godt sympatisere med en som ikke har råd til mat, men kan jo allikvel ikke gi bort maten i butikken. Det er synd at vekter og slike yrker blir så uglesett, vi utfører jo bare en jobb vi også, som alle andre. Anonymkode: 42f7b...c8b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå