penny_ Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Hva slags "papir" er det kinarestaurantene bruker til vårruller? Er det rispapir, eller er det det samme som "tyj spring roll pastry" man får tak i på Meny? Kjøpte en gang ferdige vårruller fra frysedisken på Rema, men den var laget med en slags tykk deig, og det er ikke det jeg vil ha.
Minya Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Noen bruker rispapir og andre bruker filodeig. Mener det er filodeigen som er mest brukt på vårruller og rispapir på sommerruller (den typen ruller som ikke er frityrstekt).
Mynona Skrevet 24. mars 2016 #3 Skrevet 24. mars 2016 Da jeg skulle lage det plukket jeg med meg noe i en innvandrerbutikk her jeg bor, men da jeg kom til kassa spurte han meg om jeg skulle fritere eller lage ferske. Da jeg sa jeg skulle fritere sa han at da måtte jeg bruke denne her. Den var frossen, vet ikke om det er den samme som du tenkte på fra Meny? Det ble hvertfall kjempegodt. Og han spurte til og med moren sin om jeg kunne bruke den soppen jeg hadde plukka med meg også, men hun anbefalte en tørket sopptype, for ellers ville de bli bløte og vanskelige å få sprø. Og de bytta ut oljen jeg hadde tatt med meg og Fikk hvertfall veldig god service av ungutten og mamman som ikke snakka norsk. Og vårrullene ble kjempegode! 1
Minya Skrevet 24. mars 2016 #4 Skrevet 24. mars 2016 Sånne butikker er alltid så herlige for når du spør om hjelp får du alltid mye mer enn du spør om.
Mynona Skrevet 24. mars 2016 #5 Skrevet 24. mars 2016 9 minutter siden, Minya skrev: Sånne butikker er alltid så herlige for når du spør om hjelp får du alltid mye mer enn du spør om. Ikke sant De er herlige!
Gjest Sunhands Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 Den 23.3.2016 at 17.44, Minya skrev: Noen bruker rispapir og andre bruker filodeig. Mener det er filodeigen som er mest brukt på vårruller og rispapir på sommerruller (den typen ruller som ikke er frityrstekt). Jepp, dette stemmer. Filodeig er tykkere og vanlig å fritere eller steke i ovnen, mens rispapir som brukes til sommerruller er tynnere og kan spises rå. Du dypper bare rispapiret i varmt vann og fyller med det du vil ha. Jeg har funnet filo på min lokale Rema, men rispapir må du nok til innvandrerbutikk for å finne.
Rumle Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 Den 23.3.2016 at 17.44, Minya skrev: Noen bruker rispapir og andre bruker filodeig. Mener det er filodeigen som er mest brukt på vårruller og rispapir på sommerruller (den typen ruller som ikke er frityrstekt). Kan man steke rispapirruller i ovnen?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 30 minutter siden, Sunhands skrev: Jepp, dette stemmer. Filodeig er tykkere og vanlig å fritere eller steke i ovnen, mens rispapir som brukes til sommerruller er tynnere og kan spises rå. Du dypper bare rispapiret i varmt vann og fyller med det du vil ha. Jeg har funnet filo på min lokale Rema, men rispapir må du nok til innvandrerbutikk for å finne. Jeg har kjøpt rispapir i helt ordinære dagligvarebutikker, selv om det ikke er alle som har. Om de har det står det sammen med de asiatiske/asiatiskinspirerte varene fra Blue Dragon o.l. Blue Dragon har i alle fall rispapir. Anonymkode: caeee...869
penny_ Skrevet 27. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2016 Takk, folkens! Jeg var på Meny i går. De hadde en pølse med filodeig til 37 kroner. Hun som jobber der var usikker på om det var ark eller om om jeg måtte rulle den ut selv. Det var 250 gram og så sto det "8 á 10". Aner ikke hva det betyr... Får stikke innom en asiatisk butikk å sjekke til uka.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 17 minutter siden, Rumle skrev: Kan man steke rispapirruller i ovnen? Jeg synes stort sett de bare blir harde i stedet for sprø når de stekes eller friteres, så jeg har sluttet med det. Spiser dem bare som de er i stedet. Det kan selvsagt tenkes jeg gjør noe feil, men jeg har gitt opp å prøve siden de er så gode slik de er. Anonymkode: caeee...869
Gjest Sunhands Skrevet 27. mars 2016 #11 Skrevet 27. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt rispapir i helt ordinære dagligvarebutikker, selv om det ikke er alle som har. Om de har det står det sammen med de asiatiske/asiatiskinspirerte varene fra Blue Dragon o.l. Blue Dragon har i alle fall rispapir. Anonymkode: caeee...869 Ok, de har ikke det her på bygda hvor jeg bor
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #12 Skrevet 27. mars 2016 2 minutter siden, Sunhands skrev: Ok, de har ikke det her på bygda hvor jeg bor Vet ikke "hvor bygd" det er der du bor, men det er ikke akkurat imponerende utvalg i butikkene her på Mysen heller, selv om den lokale Rema-butikken er ganske OK. Men vi har en Obs! i nærheten da, og det hjelper litt. TS: Om Meny hadde filodeig i pølse ville jeg blitt veldig overrasket om den ikke var i ferdige ark, ellers er det ingen mening i å kjøpe den ferdig. Det er all kjevlingen som er jobben, ikke å lage selve deigen. Anonymkode: caeee...869
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #13 Skrevet 27. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke "hvor bygd" det er der du bor, men det er ikke akkurat imponerende utvalg i butikkene her på Mysen heller, selv om den lokale Rema-butikken er ganske OK. Men vi har en Obs! i nærheten da, og det hjelper litt. TS: Om Meny hadde filodeig i pølse ville jeg blitt veldig overrasket om den ikke var i ferdige ark, ellers er det ingen mening i å kjøpe den ferdig. Det er all kjevlingen som er jobben, ikke å lage selve deigen. Anonymkode: caeee...869 Mysen er stort i forhold til der jeg bor... Anonymkode: 9b565...414
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #14 Skrevet 27. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mysen er stort i forhold til der jeg bor... Anonymkode: 9b565...414 Hehe, ja, vi liker jo å påstå at Mysen er en by. (Hva var det der sitatet om livsløgner?) Anonymkode: caeee...869
Rumle Skrevet 27. mars 2016 #15 Skrevet 27. mars 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes stort sett de bare blir harde i stedet for sprø når de stekes eller friteres, så jeg har sluttet med det. Spiser dem bare som de er i stedet. Det kan selvsagt tenkes jeg gjør noe feil, men jeg har gitt opp å prøve siden de er så gode slik de er. Anonymkode: caeee...869 OK, takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå