Gå til innhold

Eneggede tvillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eneggede tvillinger er jo "identiske kopier"og de fleste vokser jo opp i samme miljø, så hvordan kan det ha seg at noen ender opp så ulike? Har fks. hørt historier der den ene har skiftet kjønn! 

(Siden jeg er på KG legger jeg til at jeg er fullt klar over at det er to forskjellige individ også, trenger ingen "moralpreken", takk)

Anonymkode: bbb86...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener? 

Eneggede tvillinger er ikke likere enn andre søsken, bortsett fra utseende/genetisk. Forskere har funnet at personlighet i stor grad er medfødt (herunder kjønn), men selvfølgelig blir det også preget av miljø/oppvekst/erfaringer. Du svarer jo deg selv ved å si at du forstår de er forskjellige individer ;)

Anonymkode: e2c61...2e8

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eneggede tvillinger er ikke likere enn andre søsken, bortsett fra utseende/genetisk. Forskere har funnet at personlighet i stor grad er medfødt (herunder kjønn), men selvfølgelig blir det også preget av miljø/oppvekst/erfaringer. Du svarer jo deg selv ved å si at du forstår de er forskjellige individer ;)

Og dette er selvsagt ikke helt likt hos søsken - selv ikke eneggede tvillinger. 

Anonymkode: afd1e...db2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er selvsagt ikke helt likt hos søsken - selv ikke eneggede tvillinger. 

Nettopp, det var litt av poenget :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneggede tvillinger har nøyaktig det samme arvestoffet og er basically som to dråper vann... Miljø spiller jo også en stor rolle på utviklingen, men siden de vokser opp i det samme miljøet er det merkelig at de kan ende opp så forskjellige 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eneggede tvillinger har nøyaktig det samme arvestoffet og er basically som to dråper vann... Miljø spiller jo også en stor rolle på utviklingen, men siden de vokser opp i det samme miljøet er det merkelig at de kan ende opp så forskjellige 

Ja, men selv om de har samme arvestoff har det ingenting å si for at de utvikler seg til to personligheter. Heller ikke miljø. Synes ikke det er merkelig i det hele tatt. De er ikke kopier annet enn genetisk. Kjenner selv eneggede tvillinger som ikke er mye like annet enn ved utseende. De er faktisk fortsatt irritert på sine foreldre som insisterte på å kle de likt da de var små. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at de vokser opp i det samme miljøet. De vokser opp i like miljøer, men det er da ikke helt identisk. Man blir gjerne kjent med ulike mennesker, men selv om man blir kjent med de samme menneskene behandler de dem jo ikke helt likt. Selv ikke foreldrene. Man kan gå i forskjellige klasser, eller til og med på forskjellige skoler på når man når ungdomstrinn og videregående skole. Man ledes gjerne på ulike veier. Dette kan skape gode og dårlige erfaringer. Det er flust av elementer relatert til miljøet de eksponeres for som påvirker de på forskjellig måte og er med på å forme de slik de er. 

Jeg forstår at man stiller seg det spørsmålet dersom både arvestoffet og miljøet var identisk, men det er jo faktisk ikke det sistnevnte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at de vokser opp i det samme miljøet. De vokser opp i like miljøer, men det er da ikke helt identisk. Man blir gjerne kjent med ulike mennesker, men selv om man blir kjent med de samme menneskene behandler de dem jo ikke helt likt. Selv ikke foreldrene. Man kan gå i forskjellige klasser, eller til og med på forskjellige skoler på når man når ungdomstrinn og videregående skole. Man ledes gjerne på ulike veier. Dette kan skape gode og dårlige erfaringer. Det er flust av elementer relatert til miljøet de eksponeres for som påvirker de på forskjellig måte og er med på å forme de slik de er. 

Jeg forstår at man stiller seg det spørsmålet dersom både arvestoffet og miljøet var identisk, men det er jo faktisk ikke det sistnevnte. 

det vil så klart være forskjeller, men i det store og hele svært likt miljø. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...