AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Som overskriften sier : lurer på hva vernepleier heter på svensk ( hvis jeg vurderer å studere i Sverige ). Hvis man f.eks har et fag fra før og vil ta pedagogikk, kan det kombineres med vernepleiestudier? Eller må man ta en av gangen? Kan man bli vernepleier uten rett utdannelse, men med rett yrkeserfaring? Kan det være lurt å ta PPU ( praktisk pedagogisk utdannelse ) hvis man vil jobbe som vernepleier? Jeg er spesielt interessert i psykisk helse, og vet at jeg har dette i meg naturlig. Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Jeg vet ikke om de har noe tilsvarende vernepleier i Sverige, prøvde å forklare noen svensker hva jeg studerer, men de forstod det ikke. Det kan være tilfeldig da. Men mener også at vi lærte noe om det i begynnelsen av studiet. Du blir kun vernepleier ved å ta en bachelor i vernepleie, ikke ved å ha yrkeserfaring. Anonymkode: e2b88...1bc
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #3 Skrevet 24. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om de har noe tilsvarende vernepleier i Sverige, prøvde å forklare noen svensker hva jeg studerer, men de forstod det ikke. Det kan være tilfeldig da. Men mener også at vi lærte noe om det i begynnelsen av studiet. Du blir kun vernepleier ved å ta en bachelor i vernepleie, ikke ved å ha yrkeserfaring. Anonymkode: e2b88...1bc Takk for svar. Kan pedagogikk være lurt å ta hvis man ønsker å jobbe som vernepleier ( da innen psykisk helse )? Jeg har annen utdanning som ikke er relevant, men ønsker å bygge på utdanningen min med f.eks ppu, og så f.eksnærme meg vernepleier/psykisk helse relatert. Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Skrevet 24. mars 2016 Pedagogikk, særlig PPU, vil ikke ha noen relevans eller gi deg noen fordeler. Anonymkode: 68167...258
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #5 Skrevet 24. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pedagogikk, særlig PPU, vil ikke ha noen relevans eller gi deg noen fordeler. Anonymkode: 68167...258 Finnes det andre veier man kan gå uten å ta en full Bachelor utdanning for å jobbe som vernepleier? ( helst inne psykisk helse )? Angående yrkeserfaring, kjenner noen med rett yrkeserfaring i f.eks økonomi, hun har nå en høy stilling innen økonomi selv om hun aldri tok utdannelse der, hun hadde bare rett arbeidserfaring og var selvlært, god i økonomi sdelv uten utdannelse. Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #6 Skrevet 24. mars 2016 Tror muligens det bare heter miljøterapeut? Stikk innom nettsteder til universiteter og høyskoler og se om du finner noe som ligner:) Pedagogikk kan kanskje ha noe for seg om en planlegger å jobbe i skolen, men da får man vel gjerne ikke lønn som vernepleier så det er ikke så mange som vil det. Vernepleier er beskyttet tittel så det får du ikke uten å ta full bachelor. Men det er jo mange som jobber innen psykiatri uten å være verne-/sykepleier for det:) Hva med å høre med studieveileder? Anonymkode: 0087c...bdc
Rosalie Skrevet 24. mars 2016 #7 Skrevet 24. mars 2016 Kanskje 3-årig socialpedagogik? http://www.studentum.se/utbildning/socialpedagog#moreAboutSearch I Norge må man autoriseres for å jobbe som vernepleier, og utdanningen du tar må tilsvare 180 STP, dvs 3 års fulltidsstudium. Utdanningen i utlandet må tilsvare den norske vernepleierutdanningen, litt om denne: "Norsk utdanning som vernepleier er en treårig bachelorgrad på høgskole eller universitet. Studiet omfatter totalt 180 studiepoeng fordelt på følgende hovedemneområder: Samfunnsvitenskapelige og juridiske emner, psykologi og pedagogiske emner, helsefaglige emner og tilslutt miljøarbeid og habiliteringsarbeid- og rehabiliteringsarbeid. Praksisstudier og ferdighetstrening er obligatorisk og skal utgjøre minimum 60 studiepoeng hvorav 48 studiepoeng skal være i direkte brukerkontakt. Studenten skal utarbeide en fordypningsoppgave (bacheloroppgave) over et faglig relevant område." https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning/autorisasjon-og-lisens/vernepleier 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #8 Skrevet 24. mars 2016 2 minutter siden, Rosalie skrev: Kanskje 3-årig socialpedagogik? http://www.studentum.se/utbildning/socialpedagog#moreAboutSearch I Norge må man autoriseres for å jobbe som vernepleier, og utdanningen du tar må tilsvare 180 STP, dvs 3 års fulltidsstudium. Utdanningen i utlandet må tilsvare den norske vernepleierutdanningen, litt om denne: "Norsk utdanning som vernepleier er en treårig bachelorgrad på høgskole eller universitet. Studiet omfatter totalt 180 studiepoeng fordelt på følgende hovedemneområder: Samfunnsvitenskapelige og juridiske emner, psykologi og pedagogiske emner, helsefaglige emner og tilslutt miljøarbeid og habiliteringsarbeid- og rehabiliteringsarbeid. Praksisstudier og ferdighetstrening er obligatorisk og skal utgjøre minimum 60 studiepoeng hvorav 48 studiepoeng skal være i direkte brukerkontakt. Studenten skal utarbeide en fordypningsoppgave (bacheloroppgave) over et faglig relevant område." https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning/autorisasjon-og-lisens/vernepleier Tusen takk! Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #9 Skrevet 24. mars 2016 I Sverige er vel følgende studier relevante: socialpedagogik, socialpsykiatrisk vård eller socionomprogrammet. Sosionomer i Sverige jobber innen et veldig bredt område og det er stor mangel på sosionomer i Sverige nå, så dersom du planlegger å jobbe i Sverige etter så ville jeg valgt sosionomutdannelsen. Anonymkode: b9faf...e19
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #10 Skrevet 24. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror muligens det bare heter miljøterapeut? Stikk innom nettsteder til universiteter og høyskoler og se om du finner noe som ligner:) Pedagogikk kan kanskje ha noe for seg om en planlegger å jobbe i skolen, men da får man vel gjerne ikke lønn som vernepleier så det er ikke så mange som vil det. Vernepleier er beskyttet tittel så det får du ikke uten å ta full bachelor. Men det er jo mange som jobber innen psykiatri uten å være verne-/sykepleier for det:) Hva med å høre med studieveileder? Anonymkode: 0087c...bdc Ja, kan prøve å høre med studieveileder, men siden det nå er stengt pga påskeferie tenkte jeg å sjekke litt ut nå. Vet du ( eller noen andre her ) om andre kurs/kortere utdannelser man kan ta innen psykiatri? Føler som sagt at jeg har mye av detet inni meg, trenger ikke lære meg alt da jeg senser ting av meg selv, falles veldig naturlig for meg. Har mekret det mer og mer. Har en annen bakgrunn , men har plutselig begynt å tenke på dette. Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #11 Skrevet 24. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Sverige er vel følgende studier relevante: socialpedagogik, socialpsykiatrisk vård eller socionomprogrammet. Sosionomer i Sverige jobber innen et veldig bredt område og det er stor mangel på sosionomer i Sverige nå, så dersom du planlegger å jobbe i Sverige etter så ville jeg valgt sosionomutdannelsen. Anonymkode: b9faf...e19 Takk! Er sosionom utdannelse også Bachelor eller kan man ta en kortere utdannelse, type 1-2 år? Hva er forskjellen på sosionom og vernepleier? Jeg er interessert i psykiatri, krimonologi etc...Hvorfor folk handler som de gjør, å se mennesker sin helhet. Vet ikke om jeg takler å jobbe innen rus , men er kanskje ofte en link der? Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #12 Skrevet 24. mars 2016 For å bli vernepleier må du ha tatt 3 årig bachelor i vernepleie. Ingen andre veier går an her i Norge. Om du utdanner deg i utlandet er sjansen for å få autorisasjon liten siden Norge krever at utdannelsen er så og si lik den i Norge. Og du må ha norsk autorisasjon for å jobbe som vernepleier i Norge. En miljøterapeut er en som har minst bechelor i helse eller sosialutdanning. En sosionom jobber ofte innen psykiatri og/eller rus. Kan godt være det er en mulighet for deg. Da har man ikke helsefag som i vernepleie. Anonymkode: ff659...9f9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #13 Skrevet 24. mars 2016 Sosionomutdanningen/sosialt arbeid er også tre-årig bachelor. TS kan jo jobbe som ufaglært i psykiatrien, men det blir jo på et svært grunnleggende nivå, å bedrive noen form for terapi eller liknende kan TS bare glemme uten relevant helsefagutdanning. Anonymkode: 68167...258 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #14 Skrevet 24. mars 2016 Ok . Men kan noen fortelle meg forskjellen på : vernepleier, miljøterapeut og sosionom? Anonymkode: 978dd...51f
Everios Skrevet 24. mars 2016 #16 Skrevet 24. mars 2016 Miljøterapeut er ingen egen utdanning. Både sosionomer, vernepleiere, barnevernspedagoger og sykepleiere kan jobbe som miljøterapeuter - i noen tilfeller også fysioterapeuter, ergoterapeuter, lærere og førskolelærere. Terapeut delen av ordet innebærer 3 år med høgskole/universitet. Ellers er man miljøarbeider, og kan også kalles det om man har lang utdanning, men ikke den som kreves på arbeidsstedet. I Danmark har de en utdanning som heter sosialpedagog. Mulig de har noe av det samme i Sverige? Vil man jobbe som vernepleier i Norge kan man ha denne utdanning + at man må ta anatomi/fysiologi og farmakologi+medisinprøve.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #17 Skrevet 24. mars 2016 9 minutter siden, Everios skrev: Miljøterapeut er ingen egen utdanning. Både sosionomer, vernepleiere, barnevernspedagoger og sykepleiere kan jobbe som miljøterapeuter - i noen tilfeller også fysioterapeuter, ergoterapeuter, lærere og førskolelærere. Terapeut delen av ordet innebærer 3 år med høgskole/universitet. Ellers er man miljøarbeider, og kan også kalles det om man har lang utdanning, men ikke den som kreves på arbeidsstedet. I Danmark har de en utdanning som heter sosialpedagog. Mulig de har noe av det samme i Sverige? Vil man jobbe som vernepleier i Norge kan man ha denne utdanning + at man må ta anatomi/fysiologi og farmakologi+medisinprøve. Tusen takk for svar! Er sosialpedagog det samme som sosionom? Beklager, blir litt forvirret her, men mye henger jo sammen. Anonymkode: 978dd...51f
Everios Skrevet 24. mars 2016 #18 Skrevet 24. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Er sosialpedagog det samme som sosionom? Beklager, blir litt forvirret her, men mye henger jo sammen. Anonymkode: 978dd...51f På ett vis. I Danmark har de ikke hverken vernepleier, barnevernspedagog eller sosionom. Lurer faktisk på om førskolelærer også kan ligge i denne kategorien. Istedenfor har de sosialpedagog man begynner på, men så velger man retninger i utdanningsforløpet. Den største forskjellen på vernepleier og sosionom i Norge er at vernepleieren har mye mer sykdomslære, anatomi/fysiologi, farmakologi og medisinregning. Sosionom kan mange flere lovverk og kan mye om saksbehandling. Mye likt i forhold til etikk, kommunikasjon m.m.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #19 Skrevet 24. mars 2016 22 minutter siden, Everios skrev: På ett vis. I Danmark har de ikke hverken vernepleier, barnevernspedagog eller sosionom. Lurer faktisk på om førskolelærer også kan ligge i denne kategorien. Istedenfor har de sosialpedagog man begynner på, men så velger man retninger i utdanningsforløpet. Den største forskjellen på vernepleier og sosionom i Norge er at vernepleieren har mye mer sykdomslære, anatomi/fysiologi, farmakologi og medisinregning. Sosionom kan mange flere lovverk og kan mye om saksbehandling. Mye likt i forhold til etikk, kommunikasjon m.m. Takk igjen! Så vernepleier er nærmere sykepleier/lege? Og sosionom mer saksbehandler? Huff, ingen av delene tiltaler meg. Jeg er mer interessert i psyken til mennesker, folk som har havnet utenfor , vanskeligstilte, kriminelle osv. Synes også krimonologi/etterforskning er interessant. Men hadde håpet på å slippe å ta en full, ny lang utdannelse. Hva med spesialpedagogikk? Eller er det mer psykolog? Anonymkode: 978dd...51f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #20 Skrevet 24. mars 2016 Mange av interessene dine stemmer bra med vernepleierutdannelsen. Nå er jeg riktignok bare på førsteåret, men vi har hatt sosiologi, atferdsanalyse, psykologi blant annet. Anonymkode: e2b88...1bc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå