Gå til innhold

Kjøpe hus sammen? Hva gjør vi? Penger til overs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vurdert å kjøpe hus sammen med kjæresten. Vi er begge voksne og har myndige barn begge to. 4 barn tilsammen.

Jeg sitter med EK 2.5 mill, han med 2.0.

Vi skal betale likt inn i ett hus, men da sitter jeg feks igjen med 500 000 kroner. Mulig vi kjøper noe billigere enn 4 mill også.

Han drar med seg splitter ny bil og en forholdsvis ny campingvogn inn i forholdet, jeg har en litt eldre bil.

Jeg er egentlig ikke noen gjerrigknark, men ønsker ikke å betale mer enn jeg må. Jeg tenker jo st om noen år så kanskje forholdet går over styr og da er det viktigste å dele huset.

Bilen min er fullt brukbar i mange år til og noe luksusdyr er jeg ikke. Samtidig er det dumt å ha pengene stående som formue år etter år.

Vi er enige om at det vi trenger av møbler etc skal vi betale likt for.

Hva ville dere gjort med pengene jeg vil sitte igjen med?

Anonymkode: 0ff93...4a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

invester i et fond? Kjøp en bolig / leilighet nr 2 og lei ut

Anonymkode: a771f...4cb

AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

invester i et fond? Kjøp en bolig / leilighet nr 2 og lei ut

Anonymkode: a771f...4cb

Lykke til med å finne en bolig/leilighet til 500 000 da 😅

Aksjer!

Anonymkode: ec7c7...aae

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å finne en bolig/leilighet til 500 000 da 😅

Aksjer!

Anonymkode: ec7c7...aae

Hørt om boliglån?

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde sånne luksusproblem, jeg. Som å ha penger for mye mener jeg.

Går det ikke an å spytte inn 500 000 mer i hus og definere det i en samboerkontrakt, at du skal ha det med deg ut igjen også ved et evt brudd? 

Anonymkode: bbe08...09a

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg hadde sånne luksusproblem, jeg. Som å ha penger for mye mener jeg.

Går det ikke an å spytte inn 500 000 mer i hus og definere det i en samboerkontrakt, at du skal ha det med deg ut igjen også ved et evt brudd? 

Anonymkode: bbe08...09a

Nei, vi vil eie 50/50 hver oss. Han vil heller ikke at pengene mine skal brukes til noe som også gavner han.

Han tjener også mye mer enn meg og ønsker å ha felles økonomi. Dvs at vi kan bruke av hverandres lønninger, det er dessverre noe som sliter litt på meg. Jeg liker å bruke egne penger, men han har allerede slått i bordet noen ganger og sagt at flytter vi sammen så blir hans lønn også min. 

Han er utrolig snill og vil meg alt godt, men jeg vil heller ikke utnytte han. Jeg er ikke slik av natur, noe han synes er synd. Det er ett luksusproblem, men jeg vil bruke bare mine penger.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi vil eie 50/50 hver oss. Han vil heller ikke at pengene mine skal brukes til noe som også gavner han.

Han tjener også mye mer enn meg og ønsker å ha felles økonomi. Dvs at vi kan bruke av hverandres lønninger, det er dessverre noe som sliter litt på meg. Jeg liker å bruke egne penger, men han har allerede slått i bordet noen ganger og sagt at flytter vi sammen så blir hans lønn også min. 

Han er utrolig snill og vil meg alt godt, men jeg vil heller ikke utnytte han. Jeg er ikke slik av natur, noe han synes er synd. Det er ett luksusproblem, men jeg vil bruke bare mine penger.

Det første dere gjør, er å finne og kjøpe boligen. Deretter kontakter dere advokat og får satt opp samboeravtale der økonomi blir diskutert. Så kan du begynne å se på hva du skal bruke dine resterende kroner på. 

Anonymkode: 5c944...cdf

Gjest Sisti
Skrevet

Det vanlige å gjøre med store summer er jo å spare de, helst i fond (hvis du ikke vil investere i mer bolig). Husk at fond er langsiktig sparing, og ikke nødvendigvis lønnsomt på kort sikt. Dine Penger har en god oversikt over anbefalte fond. IKKE gå til banken og stol blindt på deres råd - de er selgere av egne produkter og fond, og vil jo ikke hjelpe deg med å finne det generelt beste fondet hvis det for eksempel er hos konkurrenten. Fondssparing er jo det som er vanlig ved for eksempel pensjonssparing, så du kan se på dette som sparing til pensjon. Det er også lurt å ikke investere alt i fond på en gang, men legge i mer og mer penger over tid. Bruk litt tid på å lese deg opp på dette! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...