Gjest Rossin Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Gjerne økologisk sentralt på Østlandet. Hvor mye koster slikt?
ajarRun Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Jeg bruker bare de potetene som vokser i kjøleskapet jeg. Ikke helt lov, men jeg tviler på at potetpolitiet kommer å tar potetene mine.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #3 Skrevet 24. mars 2016 Plantasjen skal visst ha, men vet ikke om de har fått det inn ennå eller om det er økologisk. Anonymkode: 88d6e...3ff
Gjest Rossin Skrevet 24. mars 2016 #4 Skrevet 24. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Jeg bruker bare de potetene som vokser i kjøleskapet jeg. Ikke helt lov, men jeg tviler på at potetpolitiet kommer å tar potetene mine. Det er i grunn ikke politiet jeg frykter, men faren for at jeg sprer smitte til lokale potetåkre. Spørsmålet er: Hvor reell er den faren hvis man bruker norske poteter fra butikken?
ajarRun Skrevet 24. mars 2016 #5 Skrevet 24. mars 2016 Et øyeblikk siden, Rossin skrev: Det er i grunn ikke politiet jeg frykter, men faren for at jeg sprer smitte til lokale potetåkre. Spørsmålet er: Hvor reell er den faren hvis man bruker norske poteter fra butikken? Siden reglene kun forbyr å bruke utenlandske poteter ville jeg antatt at det er greit så lenge de er norske? Men jeg er på ingen måte en potetekspert, synes noen ganger det er morsomt å plante potetene som vokser.
Gjest Coolaid Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 Den 24.3.2016 at 15.04, ambivalentReaction skrev: Jeg bruker bare de potetene som vokser i kjøleskapet jeg. Ikke helt lov, men jeg tviler på at potetpolitiet kommer å tar potetene mine. Lov er det, men du har større risiko for ulike sykdommer på potetene.
drikkerbrushverdag Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 Plantasjen har settepoteter (men tviler på at disse er økologiske).
ajarRun Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, Coolaid skrev: Lov er det, men du har større risiko for ulike sykdommer på potetene. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-07-02-1447 Har du ikke satt deg inn i forskrift om settepoteter? Man straffes i henhold til matloven paragraf §28. Det er opp til et år i fengsel det!!! Og så trodde du det var lov, tsk tsk.
Vox_populi Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Har du ikke satt deg inn i forskrift om settepoteter? Ingen grunn til det om en driver "aktiviteter i privat og ikke-kommersielt øyemed" (§4)
ajarRun Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Et øyeblikk siden, Vox_populi skrev: Ingen grunn til det om en driver "aktiviteter i privat og ikke-kommersielt øyemed" (§4) Regner med du viser til §4 i matloven? Denne er definisjoner, virkeområdet er definert i paragraf §2. Jeg er helt sikker på at å bruke utenlandske settepoteter er ulovlig, også privat. Usikker på om det er ulovlig å bruke matpoteter som settepoteter privat. Kan ikke si at jeg forstår settepotetforskriften og jeg er litt for brisen til å sette meg inn i den nå.
Gjest cheshirecat Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 7 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Regner med du viser til §4 i matloven? Denne er definisjoner, virkeområdet er definert i paragraf §2. Jeg er helt sikker på at å bruke utenlandske settepoteter er ulovlig, også privat. Usikker på om det er ulovlig å bruke matpoteter som settepoteter privat. Kan ikke si at jeg forstår settepotetforskriften og jeg er litt for brisen til å sette meg inn i den nå. Hvorfor i helvete VET du alt dette?!? Lovdata om settepotet..??
ajarRun Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 1 minutt siden, cheshirecat skrev: Hvorfor i helvete VET du alt dette?!? Lovdata om settepotet..?? Leste en artikkel en gang, syntes det var morsomt at vi hadde en lov som regulerte settepotet og at det var litt badass at vi risikerte et år i buret for å plante noen poteter i hagen.
Vox_populi Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Denne er definisjoner, virkeområdet er definert i paragraf §2. Jeg er helt sikker på at å bruke utenlandske settepoteter er ulovlig, også privat. Usikker på om det er ulovlig å bruke matpoteter som settepoteter privat. Stemmer, det definerer virksomhet. Så å dyrke poteter på hobbybasis er ikke virksomhet. Selvfølgelig er det lov å bruke utenlandske settepoteter, det står spesielt om dette i forskriften. Men å ta med seg en kilo fra Danmark på privat basis, er som kjent forbudt, også om det bare er til mat. Utenlandske settepoteter må altså ha vært gjennom "mølla".
ajarRun Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 16 minutter siden, Vox_populi skrev: Stemmer, det definerer virksomhet. Så å dyrke poteter på hobbybasis er ikke virksomhet. Selvfølgelig er det lov å bruke utenlandske settepoteter, det står spesielt om dette i forskriften. Men å ta med seg en kilo fra Danmark på privat basis, er som kjent forbudt, også om det bare er til mat. Utenlandske settepoteter må altså ha vært gjennom "mølla". Settepotetforskriften er hjemlet med blant annet paragraf §18, det er verdt å merke seg at den starter med "enhver" og ikke "virksomheten" så definisjonen i §4 kommer ikke til anvendelse. Det er lov med utenlandske settepoteter, men du kan ikke bruke utenlandske matpoteter som settepoteter. Og så vidt jeg forstår kan du ikke nødvendigvis bruke norske matpoteter som settepoteter heller, men der er jeg litt usikker.
Vox_populi Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 4 timer siden, ambivalentReaction skrev: Det er lov med utenlandske settepoteter, Hyggelig at du har gitt deg. Velkommen etter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå