Gå til innhold

Det mest irriterende med å være postbud?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle lage en liste over et par ting som irriterer meg med å jobbe som postbud. Andre postbud må gjerne ligge til sin egen liste.

- Man har en travel dag med ekstra mye post, reklame og pakker, i tillegg er det dårlig vær. Så kommer det en jævel og klager "du er ganske sen i dag."

- Man kan få kjeft av en kunde fordi noen ikke har fått post. Det frister nesten å sende et postkort og skrive "hilsen oss i posten". 

- Man får kjeft for det andre leveringsbedrifter gjør. Posten er jo ikke de eneste som kommer med reklame til de som ikke skal ha eller som stapper for store pakker ned i kassa di. 

-   Ensomme gamle mennesker løper ut av huset sitt når de ser postbilen fordi de ikke har noen å prate med ellers. Det er litt slitsomt når man prøver å gjøre jobben sin og komme seg av gårde.

- De ansatte i butikker hvor det er postkontor er ofte lite hjelp i. De bruker kanskje pakketrallen til egne varer og ber det laste over tjue svære pakker i en liten handlevogn. 

- Man blir oppringt av kundeservice fordi en kunde krever at du leverer pakken du leverte på butikken fordi han/hun ikke var hjemme. Kunden sier de var hjemme enda du ringte på to-tre ganger og det så mørkt ut. Så da må du hente pakken på en butikk og levere den til en sur kunde som mener du ikke har prøvd å ringe på! 

- Noen personer tømmer ALDRI kassa si! Så man må ta med posten deres inn igjen og bevare den til de bestemmer seg for tømme den, enda de ikke har betalt for noe oppbevaring. Man kan jo sende ting i retur, men da blir de sur. Det er ikke akkurat som de får regningene sine i tide hvis de ikke får åpnet posten sin tidsnok likevel. 

Anonymkode: bb62e...15e

• Liker 1
Skrevet

Du glemte de tullebukkene som ikke merker postkassen med hverken navn eller husnummer.. de tror at "alle" vet hvor de bor og hvem de er.

Jeg er ikke postbud, men svigermor har jobbet som det i mange, mange år :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Du glemte de tullebukkene som ikke merker postkassen med hverken navn eller husnummer.. de tror at "alle" vet hvor de bor og hvem de er.

Jeg er ikke postbud, men svigermor har jobbet som det i mange, mange år :-)

Haha! Det glemte jeg! 

Var en dame som ringte til post-i-butikk (ikke til kundeservice) for litt siden og klagde på at hun ikke fikk post. Da hadde hun flyttet UTEN å melde flyttingen til posten, satt opp en kasse uten nummer eller navn. Når hun ringte til butikken sa hun bare hva hvilket husnummer hun bodde. 

Hjelper ikke å ikke å vite husnummer når man ikke vet hvor kassen er og ikke har fått beskjed om at det er flyttet noen nye inn.

Mange som bruker flytteportalen for å registrere flytting. :P Flytteportalen gir ikke Posten beskjed om flytting akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet

Idioter som går tur (eller bruker sykkel) på den veien som man skal kjøre på. Men de gidder ikke å flytte seg, eller følge med på hva som skjer rundt dem. I tillegg bruker dem kanskje store høre-telefoner, med høy musikk, så de hører bare KANSKJE dersom en bil prøver å tute på dem - for å få dem til å flytte på seg. Spesielt om vinteren, når det ofte kan være isglatt på veiene også. Hvis man da plutselig må stoppe på grunn av folk som går (eller  står) nesten midt i veibanen. Så kommer man kanskje ikke videre i oppoverbakker, slik at man faktisk må rygge tilbake igjen for å få bedre fart.

I tillegg er det tullinger som ikke gidder å oppføre seg ordentlig i trafikken da. Men det risikerer man jo selvfølgelig å møte, uansett om man er post-bud eller ikke...  :dry:

Anonymkode: 5c20f...551

AnonymBruker
Skrevet

Det kan sikkert være irriterende til tider, men vær glad for at du leverer post i Norge.

Anonymkode: 24f5a...e25

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det tullinger som ikke gidder å oppføre seg ordentlig i trafikken da. Men det risikerer man jo selvfølgelig å møte, uansett om man er post-bud eller ikke...  :dry:

Anonymkode: 5c20f...551

Kjenner et postbud som fikk skylden for et uhell fordi hun rygget. Hun rygget forsiktig ut i veien, så kom det to ungdommer i en bil i en kjempe fart (noe man kunne se på det lange bremsesporet etter bilde deres), men hun fikk skylden fordi postbilen rygget. Det er jo bedriften som betale for uhellet, men det er livsfarlig med slike rånegutter på veiene.

Hadde man tat saken lengre så kunne man ha bevist at gutten som kjørte kjørte alt for fort. Man hadde ikke hatt sjanse til å se han tidsnok.

Skrevet

Ikke for å gjøre narr av noen, men denne klassikeren passer perfekt her:

AnonymBruker
Skrevet

Etter 17 år i Posten har jeg møtt på det meste tror jeg. Men allikevel trives jeg veldig godt i jobben ennå. 

Det verste tror jeg egentlig er alle klagene Posten får offentlig, om sen eller ikke levering og dårlig kvalitet. Mens vi som faktisk ser de mengdene med dårlig eller feiladressert post som kommer hver dag ikke egentlig skjønner at man klarer å levere så bra som man gjør.. 

Nei, det holder ikke å skrive "Per Olsen, Oslo" så kommer det frem. Og skriver man 0654 Oslo, i stedet for 0564 som er det rette, så blir det sortert til feil sted og blir forsinket. Men det er visst vanskelig å skjønne. :dry:

Anonymkode: 814b6...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan sikkert være irriterende til tider, men vær glad for at du leverer post i Norge.

Anonymkode: 24f5a...e25

Shiiiit. Det er jo helt crazy! O_o

I tillegg på de sykle rundt med post! :P 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Det glemte jeg! 

Var en dame som ringte til post-i-butikk (ikke til kundeservice) for litt siden og klagde på at hun ikke fikk post. Da hadde hun flyttet UTEN å melde flyttingen til posten, satt opp en kasse uten nummer eller navn. Når hun ringte til butikken sa hun bare hva hvilket husnummer hun bodde. 

Hjelper ikke å ikke å vite husnummer når man ikke vet hvor kassen er og ikke har fått beskjed om at det er flyttet noen nye inn.

Mange som bruker flytteportalen for å registrere flytting. :P Flytteportalen gir ikke Posten beskjed om flytting akkurat. 

Jeg jobber ikke i Posten, men jeg sender ut en god del post på jobben, og mye post blir sendt ut sentralt. Har personen flyttet eller brevet er feiladressert kommer det i retur til oss på lokalkontoret selv om vi ikke har sendt det ut selv, og da begynner oppsporingsjobben. Det å få folk til å forstå at de faktisk må si ifra om at de flytter, det holder ikke bare å melde det i folkeregisteret, det er virkelig ikke helt enkelt.

Vi har fått høre (ad omveier, ikke fra Posten selv) at det nå er strengere med adresser i områder som ikke har veiadresser - stemmer dette? Jeg håper jo det, for folk flytter jo innad i kommuner uten veiadresser også, hvordan i alle dager Posten finner dem da, det aner jeg virkelig ikke.

Man kan si mye om Posten, men detektiver, det må dere ha mange av.

AnonymBruker
Skrevet

Postbud som påstår de har vært med pakkelevering på døra, men som overhode ikke har vært i nærheten av huset engang. "Ringeklokka virket ikke" løgnen blir for dum noen ganger. 

Folk som skal levere ting og forventer at man skal sitte hjemme hele dagen, selv om de skal varsle en time på forhånd. Ingen ringer før de står utenfor døra...

Anonymkode: d09c7...8be

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 17 år i Posten har jeg møtt på det meste tror jeg. Men allikevel trives jeg veldig godt i jobben ennå. 

Det verste tror jeg egentlig er alle klagene Posten får offentlig, om sen eller ikke levering og dårlig kvalitet. Mens vi som faktisk ser de mengdene med dårlig eller feiladressert post som kommer hver dag ikke egentlig skjønner at man klarer å levere så bra som man gjør.. 

Nei, det holder ikke å skrive "Per Olsen, Oslo" så kommer det frem. Og skriver man 0654 Oslo, i stedet for 0564 som er det rette, så blir det sortert til feil sted og blir forsinket. Men det er visst vanskelig å skjønne. :dry:

Og likevel er det utrolig hvor mye som kommer fram. Av og til lurer jeg på hvordan dere får det til, men åpenbart holdes det gamle mottoet posten skal frem fremdeles i hevd, selv om det er umulig å få til i håpløse tilfeller.

AnonymBruker
Skrevet

Sånne postkasser som smekker deg på fingeren på vei ut med hånda!!!!

Anonymkode: b7149...b62

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, applestories skrev:

Jeg jobber ikke i Posten, men jeg sender ut en god del post på jobben, og mye post blir sendt ut sentralt. Har personen flyttet eller brevet er feiladressert kommer det i retur til oss på lokalkontoret selv om vi ikke har sendt det ut selv, og da begynner oppsporingsjobben. Det å få folk til å forstå at de faktisk må si ifra om at de flytter, det holder ikke bare å melde det i folkeregisteret, det er virkelig ikke helt enkelt.

Vi har fått høre (ad omveier, ikke fra Posten selv) at det nå er strengere med adresser i områder som ikke har veiadresser - stemmer dette? Jeg håper jo det, for folk flytter jo innad i kommuner uten veiadresser også, hvordan i alle dager Posten finner dem da, det aner jeg virkelig ikke.

Man kan si mye om Posten, men detektiver, det må dere ha mange av.

Det er heldigvis ikke mange steder igjen som ikke har gateadresser lenger. Så det blir lettere. Men det er ikke veldig mange som informerer diverse avsendere om ny/riktig gateadresse heller, da er man like langt.. Men ja, det er litt av et detektivarbeid noen ganger.

F.eks er det vanlig med oppkalling "litt ute på landet", så i ett område kan man jo ha 3-5 som heter "Ole Olsen", hvor eneste forskjell er mellomnavn. Og mellomnavn, det er det ikke alltid avsender bruker. Så man prøver å levere til den man tror det er. Er man kjent så vet man kanskje at den ene "Ole" har en hobby og pleier å få magasiner om dette og leverer dit, mens et brev fra en offentlig instans kan jo være til hvem som helst. Leverer man feil får man klage, bruker man spørrelapp (ikke i bruk lenger kanskje? Er ikke bud akkurat nå.) får man klage, returnerer man for at avsender skal finne og bruke rett og fullstendig adresse får man klage.. :P

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner et postbud som fikk skylden for et uhell fordi hun rygget. Hun rygget forsiktig ut i veien, så kom det to ungdommer i en bil i en kjempe fart (noe man kunne se på det lange bremsesporet etter bilde deres), men hun fikk skylden fordi postbilen rygget. Det er jo bedriften som betale for uhellet, men det er livsfarlig med slike rånegutter på veiene.

Hadde man tat saken lengre så kunne man ha bevist at gutten som kjørte kjørte alt for fort. Man hadde ikke hatt sjanse til å se han tidsnok.

Det er helt korrekt, man har vikeplikt for alt når man rygger.

Anonymkode: 82fa7...54f

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Og likevel er det utrolig hvor mye som kommer fram. Av og til lurer jeg på hvordan dere får det til, men åpenbart holdes det gamle mottoet posten skal frem fremdeles i hevd, selv om det er umulig å få til i håpløse tilfeller.

Det er så "enkelt" at man på terminalene har egne folk som søker opp og leter etter riktige adresser manuelt. Både i postens eget adresseregister og avdelingen for ubesørget som bruker alle hjelpemidler (gule sider, 1881, google osv). I tillegg er det faktisk utrolig mange bud som har mye lokalkunnskaper, slik at de godt vet hvilken "tante Olga" som pleier å få julekort fra "Per og Kari". :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Postbud som påstår de har vært med pakkelevering på døra, men som overhode ikke har vært i nærheten av huset engang. "Ringeklokka virket ikke" løgnen blir for dum noen ganger. 

Folk som skal levere ting og forventer at man skal sitte hjemme hele dagen, selv om de skal varsle en time på forhånd. Ingen ringer før de står utenfor døra...

Anonymkode: d09c7...8be

Vi ringer ikke til de vi skal levere til. Hvor har du det fra? Jeg forsøker å levere, av og til to dager på rad eller om pda sier at jeg skal levere på butikken så gjør jeg det.

Om PDA sier at pakken skal i retur forsøker jeg å ringe personen og avtale levering fordi jeg ikke vil sende noe i retur. Kan pakken leveres på postkontor i butikk så gjør jeg det.

De fleste som får pakker på døren tror at de skal hente den på butikken likevel, ellers så kan de ikke huske at de har bestilt noe. 

Hvis ringerklokken tydeligvis ikke virker så banker jeg på døra. Det tar meg lengre tid å levere ting på postkontoret enn det tar å levere på døren. Så jeg foretrekker det om folk er hjemme så er pakken borte, istedenfor at jeg må inn på tre forskjellige postkontor å levere pakker som jeg ikke får levert.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg leverer til over 400 postkasser, jeg kan de fleste navnene. :) 

Hvis jeg får et brev med navn og postnummer så vet jeg som oftest hvem brevet skal til. :enig: Jeg har levert post til samme rute i snart 5 år. Før måtte vi til og med sortere posten selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne postkasser som smekker deg på fingeren på vei ut med hånda!!!!

Anonymkode: b7149...b62

Gamle rustne postkasser som kutter fingrene dine når deg regner! :( 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt korrekt, man har vikeplikt for alt når man rygger.

Anonymkode: 82fa7...54f

Ja, men noen steder kan man ikke se så langt på grunn av en sving. Så om fartsonen er 50 km/t og noen kjører i over 100 km/t... så er det litt vanskelig å se bilen i tide. 

Her var det snakk om et bremsespor på over  40 meter før bilen traff postbilen som sto i ro. Hun rakk å stanse men ikke kjøre vekk fra veien.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...