Gå til innhold

Egg med usamarbeidsvillig skall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi høna ikke hadde noe ønske om å bli gravid? Synes disse eggene var usedvanlig usamarbeidsvillige.

Har dere noen tips til hvordan man på enkeltvis kan skrelle egg? Finnes det evt kjerringråd som gjør at egg skaller, lol, lettere?  :rolleyes:

Anonymkode: c371a...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo ferskere eggene er, jo vanskeligere er de å skrelle. Litt natron eller bakepulver i kokevannet skal visst hjelpe, men jeg har aldri prøvd det selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får også noen sånne egg innimellom :dry: Stikker alltid hull og putter dem i kaldt vann, har også prøvd uten hull og uten kaldt vann.... Håper noen sitter med fasiten!

Anonymkode: 95355...bc5

Skrevet

Er ikke noe annen fasit enn hva som er nevnt over her. Eggene er veldig ferske. Jo ferskere, jo vanskeligere er de som regel å skrelle

Skrevet

Jeg pleier å putte dem i kaldt vann rett etter koking. De er som oftest lette å skrelle da, men funker ikke 100% av gangene 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min barndom fikk vi ferske egg fra gård. Er det kokte egg du har problemer med å skrelle?

kokte egg taes av komfyren og settes under rennende kaldt vann, slik at kokevannet blir gradvis byttet ut med kaldt vann, og eggene til slutt står i kaldt vann i omlag 2 minutter. Tøm ut vannet, legg eggene til :hvile: noen få minutter og skrell i vei. Aldri hatt problemer med å pelle egg. 

Anonymkode: 5c841...2b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, prøvde tipsene over. Det eneste som fungerte var å la de ligge en stund i kaldt vann rett etter koking ( 5 minutter ? ). Dette hjalp, skallet kom rett av. 

Anonymkode: c371a...6c5

Skrevet

Trodde det var vanlig at man alltid sjokka kokte egg i kaldt vann? Det var jo noe man lærte når man var små. Til og med Trond Viggo Torgersen snakket om det på TV 

Finnes det virkelig noen som ikke sjokket eggene i kaldt vann?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Wenda skrev:

Trodde det var vanlig at man alltid sjokka kokte egg i kaldt vann? Det var jo noe man lærte når man var små. Til og med Trond Viggo Torgersen snakket om det på TV 

Ja, alle dem som ikke har lært dette, og særlig hotelansatte! 

Anonymkode: 5c841...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror trikset er å legge eggene i kokende vann og ikke i kjele med kaldt vann som koker opp`? 

Anonymkode: 08ddd...190

Skrevet
13 minutter siden, Wenda skrev:

Det har jeg aldri hørt om, å legge de i kaldt vann altså. Her i huset har vi aldri gjort det, men nå spiser vi ikke kokt egg så veldig ofte heller. Jeg skal "spre ordet" i min familie og teste det ut neste gang. Litt kjedelig å alltid måtte brenne seg på glovarmt egg hver gang. :roll:

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Som på den ene videoen, kokte egg, la stå i kaldt vann, gjerne isvann  eller en liten stund i kjøleskapet. Og så rulles. Jeg gjør dette og det funker. Hemmeligheten er at eggene skal bli nedkjølt.

Skrevet

Min erfaring er: Har jeg kaldt vann i kjelen med egg etter koking og lar de ligge 5-10 min, blir eggene vriene å skrelle, men legger jeg eggene i en bolle med kaldt vann i 5-10 min går det som en drøm :)

• Liker 1
Skrevet
Den 23.3.2016 at 15.04, Poserose skrev:

Jeg pleier å putte dem i kaldt vann rett etter koking. De er som oftest lette å skrelle da, men funker ikke 100% av gangene 

Jeg gjør det samme, men det fungerer ikke. Eggehviten sitter limt inntil skallet. Nå skal det sies at jeg kjøper ferske egg fra gården som vi bor ved siden av og endel av disse som ikke ville slippe, har nok vært for ferske

Skrevet
13 timer siden, Wenda skrev:

Sjokka kokte egg? Hva betyr dette uttrykket? Mener du at de skal ristes i kaldt vann?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Sjokka kokte egg? Hva betyr dette uttrykket? Mener du at de skal ristes i kaldt vann?

Sånn sjokkerer du egg:

egg-break-15905617.jpg

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Raven Emerald skrev:

Sånn sjokkerer du egg:

egg-break-15905617.jpg

Jeg tenkte på at det kanskje var et norsk ord for "shake".

Skrevet
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Forstod du virkelig ikke hva jeg skrev? Man har eggene rett fra kokende vann til iskaldt vann

Skrevet
2 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Sånn sjokkerer du egg:

egg-break-15905617.jpg

Eller slik ja :skratte: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...