Gå til innhold

Stadig mer skjult reklame i tradisjonelle medier


Fremhevede innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, Keikolina skrev:

Leser kun sånn blader hos leger ol. Var 9 sider reklame før man kom til noe annet.

jeg har aldri hatt problemer med å akseptere annonsene. Men den samrøren mellom produktplassering, markedsføring, nettverk og tilsynelatende selvstendig redaksjonelt stoff, den ble jeg ganske sjokkert og forbanna over da det gikk opp for meg hvordan det henger sammen. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Keikolina
Skrevet

Ja, og deretter kommer en "bli ny" artikkel. Er mye bakt inni de tror jeg.

Gjest Kalenderpiken
Skrevet

Nå har jeg bestemt meg for å si opp Kamille...  siste jeg leste var at Komikerfrue Marna var "intervjuet" om sin travle dag som gikk i dass (fy fader dette er så fjortis å skrive om synes jeg) var at hun hadde trent med annemarie.no ... annemarie.no liksom, har ikke annemari.no et vanlig navn?! Bare reklame alt sammen :(

Gjest Atheena
Skrevet
Den 4. april 2016 at 6.51, Kalenderpiken skrev:

Nå har jeg bestemt meg for å si opp Kamille...  siste jeg leste var at Komikerfrue Marna var "intervjuet" om sin travle dag som gikk i dass (fy fader dette er så fjortis å skrive om synes jeg) var at hun hadde trent med annemarie.no ... annemarie.no liksom, har ikke annemari.no et vanlig navn?! Bare reklame alt sammen :(

Det er tragisk. De burde skjønne at dette sammensuriet til slutt er ris til egen bak. Man kan jo faktisk ikke lenger ta redaksjonelt stoff seriøst. Kan jeg like gjerne lese reklamemagasinet Bogstaveien. Gratis er det i tillegg. 

Gjest Snøsøta
Skrevet (endret)

Kan vi ikke samle en oversikt over gode, norske motejournalister med integritet? Det hadde jeg vært interessert i i alle fall. Gjerne også blogger :)

Endret av Snøsøta
Gjest Snøsøta
Skrevet

Her er noen kandidater:

Jorun Sofie Fallmo Aartun - mote- og finansjournalist i DN og forfatter av boken "Avkledd - på innsiden av norsk motebransje"

Ida Eritsland, skriver også om mote i DN, og tar avstand fra glam- og kjendishysteri i motebransjen: http://www.dn.no/d2/mote/2009/02/12/-har-et-imageproblem

Er det fler? Og er det noen som vet om disse har noen bindinger som ikke er heldige?

 

Skrevet
Den 1.4.2016 at 17.42, Amafalathiel skrev:

jeg har aldri hatt problemer med å akseptere annonsene. Men den samrøren mellom produktplassering, markedsføring, nettverk og tilsynelatende selvstendig redaksjonelt stoff, den ble jeg ganske sjokkert og forbanna over da det gikk opp for meg hvordan det henger sammen. 

:Nikke:

 

20 timer siden, Amafalathiel skrev:

på facebooksiden til Smått og stort om sosiale medier er det en som holder på å skrive en oppgave om skjult reklame i motebalder. Hun har en undersøkelse hun ønsker at folk svarer på: https://docs.google.com/forms/d/1GA8I82qSWaWamg6iJUAJKO80ucDj7Yei2dls6w3W0TM/viewform

Takk. :)

Gjest Snøsøta
Skrevet
Den 8. april 2016 at 22.05, Amafalathiel skrev:

på facebooksiden til Smått og stort om sosiale medier er det en som holder på å skrive en oppgave om skjult reklame i motebalder. Hun har en undersøkelse hun ønsker at folk svarer på: https://docs.google.com/forms/d/1GA8I82qSWaWamg6iJUAJKO80ucDj7Yei2dls6w3W0TM/viewform

Bumper denne jeg. Undersøkelsen er ganske god, men litt utydlelig på at alternativet er journalistikk enkelte ganger. Usiikker på hvor stor rolle det egentlig spiller i det store og hele.

Skrevet (endret)

(Edit: postet denne i Bloggerbarna-tråden men ser at den muligens passer bedre her.)

Den gravende journalistikken forsvinner dessverre mer og mer fordi avisene stadig må nedbemanne. De har belaget seg mye på reklameinntektene, som faller voldsomt da de kommersielle bloggene overtar avtalene. Bloggerne forholder seg til langt færre lover og et langt enklere regelverk enn tradisjonell presse. Skjult reklame er jo langt mer effektivt, noe som er grunnen til at avisene nå også kaster seg på den svært useriøse trenden med content marketing for å beholde arbeidsplassene. 

Avisinntektene faller også dramatisk fordi de fleste nyheter uansett kan leses gratis i kortversjoner på nett. Den gravende journalistikken tar for mye tid, det blir for dyrt. Journalistene må heller kaste seg på de enkle nyhetene som det tar kort tid å skrive om, for å være mer effektive og å kunne gå rett i trykken. Før hadde man tid til å undersøke og å lage en grundig story. Nå skal alt publiseres så fort som mulig, noe som medfører tydelig hastverksarbeid i det ferdige produktet. Jeg ser stadig skrivefeil og til og med tydelig partiske artikler på nett med manglende kritikk, ingen nye opplysninger og mye selvfølgeligheter osv. Spesielt dette partiske, gjerne akkompagnert av uheldige bilder av intervjuobjekt eller fullstendig mangel på betimelig kritikk, er bare trist click-bait og stikk i strid med fri journalistikk.

Ingen har tid til å ta rosablogging seriøst, ikke engang når det er barns privatliv som selges til høystbydende.

Samfunnet fordummes, med andre ord.

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Gjest Kalenderpiken
Skrevet
Den 13.4.2016 at 9.40, Ultiva skrev:

(Edit: postet denne i Bloggerbarna-tråden men ser at den muligens passer bedre her.)

Den gravende journalistikken forsvinner dessverre mer og mer fordi avisene stadig må nedbemanne. De har belaget seg mye på reklameinntektene, som faller voldsomt da de kommersielle bloggene overtar avtalene. Bloggerne forholder seg til langt færre lover og et langt enklere regelverk enn tradisjonell presse. Skjult reklame er jo langt mer effektivt, noe som er grunnen til at avisene nå også kaster seg på den svært useriøse trenden med content marketing for å beholde arbeidsplassene. 

Avisinntektene faller også dramatisk fordi de fleste nyheter uansett kan leses gratis i kortversjoner på nett. Den gravende journalistikken tar for mye tid, det blir for dyrt. Journalistene må heller kaste seg på de enkle nyhetene som det tar kort tid å skrive om, for å være mer effektive og å kunne gå rett i trykken. Før hadde man tid til å undersøke og å lage en grundig story. Nå skal alt publiseres så fort som mulig, noe som medfører tydelig hastverksarbeid i det ferdige produktet. Jeg ser stadig skrivefeil og til og med tydelig partiske artikler på nett med manglende kritikk, ingen nye opplysninger og mye selvfølgeligheter osv. Spesielt dette partiske, gjerne akkompagnert av uheldige bilder av intervjuobjekt eller fullstendig mangel på betimelig kritikk, er bare trist click-bait og stikk i strid med fri journalistikk.

Ingen har tid til å ta rosablogging seriøst, ikke engang når det er barns privatliv som selges til høystbydende.

Samfunnet fordummes, med andre ord.

Det er bare click bait som gjelder nå... innmari kjedelig. Facebook feeden min er full av slike, så forbanna irriterende. jeg fatter ikke at folk gidder å legge det ut :(

×
×
  • Opprett ny...