Gå til innhold

Naboer i blokk- når bør de være stille?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Bor i blokk, og i vårt sameie har vi ikke tidspunkt for når det skal være stille, men man skal vise hensyn, og ikke bråke etter leggetid samt respektere helligdager osv. Litt gammeldagse regler som tydeligvis må revideres. Dette har aldri vært noe problem, men den siste tiden har det flyttet inn noen som bråker hele tida. Jeg har klaget, men dette gjør ikke noe inntrykk. Så nå lurer jeg bare på om det er jeg som er urimelig? De har pusset opp siden i juni, og det er en del støy som følger med. De borrer i betongvegger, slår opp gulv osv. De starter gjerne før kl 0800 på hverdager og lørdager har de gjerne startet før kl 0900. Søndager jobber de ikke så tidlig, men de jobber. Før har slikt bråk vært begrenset til en kort intensiv periode som alle har akseptert, men nå holder jeg på å bli helt tullete. Umulig å få slappe av i helgene, og besøkene våre som er hos oss midt i uken(familie og venner som endelig har ett par dager fri og skal på tur og kanskje håper på å sove litt lenger) synes det har vært helt forferdelig å være hos oss. Gjelder ikke hver hverdag, men mange torsdager og fredager. Er jeg urimelig når jeg synes det er for mye bråk, eller er dette noe jeg må finne meg i når jeg bor i blokk? Hva tenker dere som bor i blokk selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Vel er det irriterende, men vi må nok bare leve med det. Generelt gjelder det vel slik at det skal være stille mellom 23-07, og at man skal ta hensyn. Oppussing er nødvendig, og betongboring går gjennom marg og bein, men kan umulig unngås. Sålenge det skjer innenfor de gitte tidsrom, er det liten vits i å irritere seg.

Jeg bor selv i blokk, og her bor det mange gamle damer som banker i radiatoren så snart noen lager lyd eller borer, de er generelt lite fleksible, og vi opplevde en gang, før vi selv flyttet inn (under oppussing) å få anonym lapp på døra om bråk, enda vi kun hadde malt på det oppgitte tidspunktet :o

I morges hadde vi plutselig ikke vann, sikkert pga oppussing, og da hadde det vært kjekt med BESKJED! Det finnes en oppslagstavle som brukes til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du blir plaget, så blir du plaget. Da kan du snakke med dem.

Ellers er det ikke spesielt tidlig de begynner, tenk vanlige arbeidsdager. De begynner jo før åtte...

Uhh, hadde fasaderehab hjemme hos meg for etpar år siden, da begynte de med boring i murvegger HALV SJU hver dag i to måneder. Etter lunsj gjorde de andre ting som ikke bråkte - tror derfor det var litt for å plage oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vanlig arbeidstid for håndverkere begynner 7, så fra 7 kan man nok regne med. Selv ville jeg drøyd til 8 på hverdager, da er det en sjanse for at de fleste har kommet seg på jobb. Jeg bor i blokk selv, her er regelen at det skal være stille mellom 20-07 på hverdager, på lørdager etter 16, og stille på søndag/helligdag. Litt upraktisk for meg som er ukependler og pusser opp, det hender vi gjerne ville gjort "bråke-ting" på søndager. Men jeg skjønner og respekterer at andre vil ha ro i helga, så her legges disse tingene bort de dagene. Muligens er reglene hos oss litt strenge, men du verden så godt det er å ha ro etter 20 på hverdager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Vi er ikke spesielt strenge her i blokka heller, men nå blir jeg helt gæærn av alt bråket. Jeg vet at noen vil jobbe på søndager, og aksepterer dette også. Men når det blir bråk over en så lang periode, så er det faktisk å forvente at folk går lei, og det er ikke bare meg som reagerer. Men jeg vil nødig være en surpomp.... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg bor i blokk, og her har vi ikke lov til å banke, borre ol etter kl. 20.00 på hverdagene, og fra 17.00 på lørdagen til mandag kl. 07.00 skal det være rolig.. Har heller ikke lov til å vaske klær etter kl. 22.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vi bor skal det være "stille" mellom 2300 og 0700 (tror jeg). Dersom man får klager gjentatte ganger kan man risikere å bli kastet ut. Blokka er helt ny og godt isolert, så man kans tort sett gjøre det samme etter 23 som før, men f.eks. boring i vegger gjør man før på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan være restriktiv på boring i vegger/gulv/tak/hvaenn på helligdager. Da er det ikke vanlig at håndverkere arbeider og bør derfor være mer eller mindre stille. På hverdager kan de begynne 07 tror jeg, men er usikker. Prat med dem, gjør avtaler om å hvertfall få søndager og helligdager generelt fri for boring. Spørr også hvor lenge de skal holde på. De burde oppgi en viss tid de har tenkt å bruke på prosjektet sitt. Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med styret i sameiet og kreve at det blir laget ordensreglement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt gjelder det vel slik at det skal være stille mellom 23-07' date=' og at man skal ta hensyn.[/quote']

Riktig. Det er dette som står i husleieloven i hvert fall. Men det kan jo være egne regler i borettslag og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skal det ikke borres og bankes på helligdager, og det skal være stille fra kl 23-07 på hverdagene.

Vi har vært i en oppussingsperiode selv, men overholdt dette med unntak av en gang da vi glemte tiden. Har noen i fjerde etasje som pusser opp et av rommene sine, og de begynner kl 9 på søndager med borring og banking. Det høres ganske godt ned til oss i første etasje - er glad vi ikke bor rett under dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...