AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #1 Del Skrevet 24. mars 2016 Hei! Jeg skal flytte til høsten og blir dermed arbeidsledig fra august. Jeg har nå 100% stilling men har ingenting fast og gå til. Regner med at det går i orden relativt raskt, men over til spørsmålet mitt. Jeg tenker å levere oppsigelsen min nå, men vil jobbe i bedriften til august, altså utover min oppsigelsestid. Jeg vet man har en karantene på 8 uker for å søke arbeidsavklaringspenger når man sier opp selv. Kan jeg da søke 8 uker etter at oppsigelsestiden er går ut, selv om jeg i teorien har jobb utover dette? Er det noen mulighet å omgå 8 ukers karantenen? Jeg regner med at jeg vil få jobb relativt raskt, men om det ikke skulle gå i orden blir det lenge å gå 2 mnd uten inntekt.. Takk for svar! Anonymkode: 4cebe...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #2 Del Skrevet 24. mars 2016 Det du søker om, er arbeidsledighetspenger. Ikke arbeidsavklaringspenger. Karantenetiden gjelder fra den dagen du står uten jobb, ikke etter når du har sagt opp. Og hvorfor i alle dager sier du opp en jobb for å flytte, uten å ha en jobb der allerede?? Anonymkode: f6c5a...f5e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #3 Del Skrevet 24. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du søker om, er arbeidsledighetspenger. Ikke arbeidsavklaringspenger. Karantenetiden gjelder fra den dagen du står uten jobb, ikke etter når du har sagt opp. Og hvorfor i alle dager sier du opp en jobb for å flytte, uten å ha en jobb der allerede?? Anonymkode: f6c5a...f5e Jeg har vært i et avstandsforhold lenge, så flytter derfor til kjæresten min. Av ulike grunner må det bli til høsten. Det kan selvfølgelig hende at jeg får jobb før jeg flytter over, har noen måneder til å søke jobber på. Men driver med en studie på kveldstid innenfor en helt annen bransje enn den jeg er i nå, og er ferdig til jul. Får ingen jobb i denne bransjen før utdannelsen er i boks, men når jeg er ferdig vil jeg få jobb raskt, pga stor etterspørsel. I bransjen jeg er i nå er det ikke så enkelt, og jeg må belage meg på turnusarbeid, noe som blir vanskelig da kjæresten min jobber turnus og jeg har et barn fra tidligere forhold. Jobben jeg har nå er turnus arbeid, og det har gått opp pga hjelp fra familie, men av ulike grunner vil det bli vanskelig av fra høsten. Kjæresten min er selvfølgelig villig til å forsørge oss frem til jeg får jobb, men det vil bli trangt i tiden før jeg da får jobb/ arbeidsledighetspenger. Jeg vet at de som går på midlertidig kontrakt ikke har denne karantenen, vet du om det stemmer? Isåfall kan jeg da få en midlertidig kontrakt/ kontrakt om å gå på timer, slik at karantenen ikke blir så lenge som 8 uker. Anonymkode: 4cebe...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Del Skrevet 24. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i et avstandsforhold lenge, så flytter derfor til kjæresten min. Av ulike grunner må det bli til høsten. Det kan selvfølgelig hende at jeg får jobb før jeg flytter over, har noen måneder til å søke jobber på. Men driver med en studie på kveldstid innenfor en helt annen bransje enn den jeg er i nå, og er ferdig til jul. Får ingen jobb i denne bransjen før utdannelsen er i boks, men når jeg er ferdig vil jeg få jobb raskt, pga stor etterspørsel. I bransjen jeg er i nå er det ikke så enkelt, og jeg må belage meg på turnusarbeid, noe som blir vanskelig da kjæresten min jobber turnus og jeg har et barn fra tidligere forhold. Jobben jeg har nå er turnus arbeid, og det har gått opp pga hjelp fra familie, men av ulike grunner vil det bli vanskelig av fra høsten. Kjæresten min er selvfølgelig villig til å forsørge oss frem til jeg får jobb, men det vil bli trangt i tiden før jeg da får jobb/ arbeidsledighetspenger. Jeg vet at de som går på midlertidig kontrakt ikke har denne karantenen, vet du om det stemmer? Isåfall kan jeg da få en midlertidig kontrakt/ kontrakt om å gå på timer, slik at karantenen ikke blir så lenge som 8 uker. Anonymkode: 4cebe...b08 Og jeg mente selvfølgelig arbeidsledighetspenger, jeg får desverre ikke endret overskriften nå. Har aldri vært arbeidsledig før så kan ikke termene så godt. Anonymkode: 4cebe...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #5 Del Skrevet 25. mars 2016 Det er 12 uker karantene på dagpenger når man sier opp selv. Denne løper fra siste arbeidsdag, uavhengig av når oppsigelsestid egentlig er over. Anonymkode: f1719...be8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Del Skrevet 25. mars 2016 Den 24. mars 2016 at 12.30, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i et avstandsforhold lenge, så flytter derfor til kjæresten min. Av ulike grunner må det bli til høsten. Det kan selvfølgelig hende at jeg får jobb før jeg flytter over, har noen måneder til å søke jobber på. Men driver med en studie på kveldstid innenfor en helt annen bransje enn den jeg er i nå, og er ferdig til jul. Får ingen jobb i denne bransjen før utdannelsen er i boks, men når jeg er ferdig vil jeg få jobb raskt, pga stor etterspørsel. I bransjen jeg er i nå er det ikke så enkelt, og jeg må belage meg på turnusarbeid, noe som blir vanskelig da kjæresten min jobber turnus og jeg har et barn fra tidligere forhold. Jobben jeg har nå er turnus arbeid, og det har gått opp pga hjelp fra familie, men av ulike grunner vil det bli vanskelig av fra høsten. Kjæresten min er selvfølgelig villig til å forsørge oss frem til jeg får jobb, men det vil bli trangt i tiden før jeg da får jobb/ arbeidsledighetspenger. Jeg vet at de som går på midlertidig kontrakt ikke har denne karantenen, vet du om det stemmer? Isåfall kan jeg da få en midlertidig kontrakt/ kontrakt om å gå på timer, slik at karantenen ikke blir så lenge som 8 uker. Anonymkode: 4cebe...b08 Irrelevant for deg, da du selv har valgt å si opp. Anonymkode: f1719...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #7 Del Skrevet 25. mars 2016 Den 3/24/2016 at 12.02, AnonymBruker skrev: Kan jeg da søke 8 uker etter at oppsigelsestiden er går ut, selv om jeg i teorien har jobb utover dette? Er det noen mulighet å omgå 8 ukers karantenen? Nei og nei. Anonymkode: 38e4e...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 25. mars 2016 #8 Del Skrevet 25. mars 2016 Siden du sier opp så vil karantenereglene gjelde for deg. det er bare å glemme tanken på å snike seg unna den biten. Du er klar over at du av egen vilje utsetter deg for en stor økonomisk risiko ved å si opp en jobb du har og flytte til et sted du ikke har jobb og for å bo med en mann som skal forsørge deg inntil du klarer å få deg en ny jobb. Dersom du er fast bestemt på å gjøre det, og ser hvilken risiko du utsetter deg for, så begynner du å spare nå. Det er 4 mnd. til august, så du må spare hver krone du klarer, inkludert feriepenger og eventuelt tilgodebeløp på skatten. Avlyse ferie og ande koseaktivteter for å ha penger på bok til å dekke karanteneperioden og å ikke være flådd til skinnet i perioden før du har klart å skaffe deg en ny jobb. - og du må søke jobber på det nye stedet fra dags dato, samt være forberedt på å ta utgiftene ved å reise på intervjuer dersom du kommer så langt. Mange potensielle arbeidsgivere dekker reiseutgiftene til intervju, men det tar ofte lang tid før du får de pengene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Del Skrevet 25. mars 2016 men herregud a menneske!! du må jo spare opp penger og ta litt ansvar for deg selv. du får ikke aap så fort uansett, byråkrati vet du Anonymkode: 3067c...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #10 Del Skrevet 25. mars 2016 Du må spare opp til de to månedene. Karantene gjelder fra første dag uten arbeid (altså dagen du melder deg arbeidsledig, så husk å gjøre det med en gang på nav.no). Anonymkode: 60c0f...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #11 Del Skrevet 25. mars 2016 Det er 12 ukers karantene, ikke 8 Anonymkode: 44091...f9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #12 Del Skrevet 26. mars 2016 Hvis du studerer, får du ikke dagpenger. Man kan ikke få dagpenger og studere samtidig. Anonymkode: 25e20...6cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyBlaBla Skrevet 26. mars 2016 #13 Del Skrevet 26. mars 2016 For ordens skyld, du kan ikke jobbe 'utover oppsigelsestiden'. Oppsigelsestiden er den siste perioden du jobber. Hvis du sier opp nå, så vil oppsigelsestiden din begynne å løpe fra neste månedsskifte og din siste arbeidsdag vil være 30. juni. Du må derfor vente med å si opp til mai, hvis du skal jobbe der ut august. Men det er realt av deg å informere arbeidsgiver om at du kommer til å si opp, så de får god tid til å finne din erstatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #14 Del Skrevet 26. mars 2016 Husk også på at ventetiden (karantenen på 12 uker) begynner å løpe den dagen du søker om dagpenger. Fra NAVs nettsider: Ventetiden begynner å løpe den dagen du søker om dagpenger. Det betyr at du bør søke dagpenger første dag du er arbeidsledig. Du må altså søke om dagpenger med én gang, selv om du ikke vil få utbetalt dagpenger for ventedagene. Du må også sende meldekort i hele ventetiden Anonymkode: 82ee7...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #15 Del Skrevet 26. mars 2016 Student og dagpenger Som en hovedregel er det ikke lov å studere og motta dagpenger samtidig. Anonymkode: 25e20...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #16 Del Skrevet 28. mars 2016 Hadde glemt at jeg opprettet denne tråden. Må bare legge til litt info- selvfølgelig har jeg oppsparte midler, i tillegg til innkomsten jeg får på å leie ut huset mitt. Det er ikke slik at dette er et forhastet valg, det er veldig gjennomtenkt. Anngående studiene mine tar jeg disse som privatist, altså jeg er ikke "student" i den forstand som noen nevner noe om her. Nå har det heldigvis ordnet seg slik at jeg har fått en jobb der jeg flytter, så problemstillingen jeg skrev om er ikke lenger relevant. Men, av ren nysjerriget. En venninne av meg jobber i helsevesenet, hvor hun går i vikariat. Hvis hun går i vikariat og vikariatet går ut, sier hun at hun kan søke arbeidsledighetspenger med en gang, fordi hun ikke sier opp selv. Det ville jo da også fungert i mitt tilfelle, hvor jeg og kunne jobbet på et vikariat da utover oppsigelsestiden min? Hun mente at jeg kunne det, men ser flere skriver at det ikke fungerer slik. Så hvis jeg forstår det riktig, ville da min venninne også hatt 3 mnd karantene selv om hun ikke sier opp selv? Det gjør der jo veldig usikkert for dem som jobber i helsevesenet, hvor det er vanskelig å få fast stilling. Ts Anonymkode: 4cebe...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #17 Del Skrevet 28. mars 2016 Et vikariat skal være reelt, dvs du skal jobbe i en stilling som er midlertidig ledig, fordi den som "eier" stillingen er borte en periode feks pga sykdom, fødsel, permisjon el. Dvs at du ikke kan si opp for så å bli ansatt i vikariat for deg selv, fordi det da ikke ville være et vikariat, stillingen har jo ingen "eier". Ja, det jukses mye med dette, men det skal ikke vi som arbeidstakere akseptere, det reduserer rettighetene våre, vikarer har dårligere rettigheter enn faste ansatte, feks ift. pensjon. Ellers kan det være midlertidig ansettelse dersom arbeidet er av "midlertidig" karakter, som og ienkelte tilfeller er omstridt. Du kan lese mer om dette på arbeidstilsynet sine sider. Anonymkode: 0c8cf...d57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #18 Del Skrevet 28. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et vikariat skal være reelt, dvs du skal jobbe i en stilling som er midlertidig ledig, fordi den som "eier" stillingen er borte en periode feks pga sykdom, fødsel, permisjon el. Dvs at du ikke kan si opp for så å bli ansatt i vikariat for deg selv, fordi det da ikke ville være et vikariat, stillingen har jo ingen "eier". Ja, det jukses mye med dette, men det skal ikke vi som arbeidstakere akseptere, det reduserer rettighetene våre, vikarer har dårligere rettigheter enn faste ansatte, feks ift. pensjon. Ellers kan det være midlertidig ansettelse dersom arbeidet er av "midlertidig" karakter, som og ienkelte tilfeller er omstridt. Du kan lese mer om dette på arbeidstilsynet sine sider. Anonymkode: 0c8cf...d57 Okei, takk for svar. Stillingen jeg trer inn i fra høsten av er et vikariat (1 år), men studiene jeg holder på med nå er jeg ferdig med til jul. Regner med å få jobb innen det jeg studerer da relativt fort. Vet du om hva slags regler som gjelder ved oppsigelse når man går et vikariat? Har jeg 3 måneder da også? Ts Anonymkode: 4cebe...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #19 Del Skrevet 28. mars 2016 1 mnd med mindre annet er avtalt Anonymkode: 0c8cf...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #20 Del Skrevet 28. mars 2016 Siden du studerer (kveldsskole) vil du uansett ikke få dagpenger. Anonymkode: f1719...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå