Freaky Fly Skrevet 24. mars 2016 #1 Del Skrevet 24. mars 2016 Hei! I starten av januar tok jeg kroppsanalyse på Elixia, med en sånn InBody 720-maskin. Dette var starten på en stor endring og vektnedgang for meg (til nå gått ned 7,7 kg siden start, og mer skal det bli). Det jeg stusser på er at den viste at jeg hadde en veldig høy fettprosent. Jeg er 23 år, 170 høy og veide 82,7 ved målingstidspunktet (dette var med jeans og tskjorte). Resultatene viste 25,8 kg muskelmasse (i følge arket jeg fikk er dette innenfor normalt, men jeg synes det høres lite ut?), og 35,9 kg kroppesfett - altså 43,5%. Altså - ja, jeg er overvektig og har mye fett på kroppen, men jeg føler meg jo ikke SÅ stor. Jeg ser på en måte for meg at så høy fettprosent er normalt om man veier godt over 100 kg, men ja.. Synes det bare høres veldig mye ut. Eller er "problemet" kanskje at jeg har veldig lite muskelmasse? Likevel føler jeg meg relativt sterk og med en del muskler under fettet, og har periodevis trent tung styrke de siste årene. Er det noen andre her som har målt fettprosent og har lignende vekt/høyde som meg og vil si hva slags resultater de har fått? Vil gjerne også høre resultater fra andre som har annen vekt/høyde. Lurer også litt på hvor mye man kan forvente å minske fettprosenten med, jeg har nå i 11 uker gått ned ca 0,7 kg i uka (veier nå 75,3 kg), hatt ganske kraftig kaloriunderskudd (med enkelte store utskeielser i helgene - så underskuddet blir ikke helt drastisk totalt), og har trent styrke og intervalltrening jevnlig + generelt vært mer aktiv med gåturer o.l. Tenkte å ta en måling igjen neste måned, for å se om det jeg gjør er riktig sånn at jeg ikke mister mye muskelmasse feks, det vil jeg jo absolutt ikke. Bare si fra hvis noen trenger noen fler opplysninger om meg og/eller kroppsanalyseresultatene! Setter stor pris på svar og erfaringer Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. mars 2016 #2 Del Skrevet 24. mars 2016 Merkelig at du fikk så høy. Den gangen jeg målte fettprosenten min ble den ca 38 prosent og jeg er mye større enn deg. Jeg er 170 høy og da jeg målte fettprosenten veide jeg 110 kg. Veier noe mindre nå.. men fortsatt synes jeg at det virkelig er merkelig at en som veide ca 30 kg mindre kan ha nesten lik fettprosent. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17860563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freaky Fly Skrevet 24. mars 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 24. mars 2016 3 minutter siden, tussi84 skrev: Merkelig at du fikk så høy. Den gangen jeg målte fettprosenten min ble den ca 38 prosent og jeg er mye større enn deg. Jeg er 170 høy og da jeg målte fettprosenten veide jeg 110 kg. Veier noe mindre nå.. men fortsatt synes jeg at det virkelig er merkelig at en som veide ca 30 kg mindre kan ha nesten lik fettprosent. Hm ja, det bekrefter jo litt det jeg har tenkt... Man vil jo selvfølgelig også ha mer muskler når man veier mer - det er jo mer vekt å bære - men likevel synes jeg det høres litt merkelig ut. Håper virkelig ikke testen viste feil, da blir det jo veldig kjedelig å ha betalt såpass mye for å få et utgangspunkt som ikke stemmer! Men, det finner jeg sikkert ut ved neste måling. For alt jeg vet er det jo ikke så usannsynlig at fettprosenten min er så høy. Takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17860569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Del Skrevet 24. mars 2016 6 timer siden, Freaky Fly skrev: Hei! I starten av januar tok jeg kroppsanalyse på Elixia, med en sånn InBody 720-maskin. Dette var starten på en stor endring og vektnedgang for meg (til nå gått ned 7,7 kg siden start, og mer skal det bli). Det jeg stusser på er at den viste at jeg hadde en veldig høy fettprosent. Jeg er 23 år, 170 høy og veide 82,7 ved målingstidspunktet (dette var med jeans og tskjorte). Resultatene viste 25,8 kg muskelmasse (i følge arket jeg fikk er dette innenfor normalt, men jeg synes det høres lite ut?), og 35,9 kg kroppesfett - altså 43,5%. Altså - ja, jeg er overvektig og har mye fett på kroppen, men jeg føler meg jo ikke SÅ stor. Jeg ser på en måte for meg at så høy fettprosent er normalt om man veier godt over 100 kg, men ja.. Synes det bare høres veldig mye ut. Eller er "problemet" kanskje at jeg har veldig lite muskelmasse? Likevel føler jeg meg relativt sterk og med en del muskler under fettet, og har periodevis trent tung styrke de siste årene. Er det noen andre her som har målt fettprosent og har lignende vekt/høyde som meg og vil si hva slags resultater de har fått? Vil gjerne også høre resultater fra andre som har annen vekt/høyde. Lurer også litt på hvor mye man kan forvente å minske fettprosenten med, jeg har nå i 11 uker gått ned ca 0,7 kg i uka (veier nå 75,3 kg), hatt ganske kraftig kaloriunderskudd (med enkelte store utskeielser i helgene - så underskuddet blir ikke helt drastisk totalt), og har trent styrke og intervalltrening jevnlig + generelt vært mer aktiv med gåturer o.l. Tenkte å ta en måling igjen neste måned, for å se om det jeg gjør er riktig sånn at jeg ikke mister mye muskelmasse feks, det vil jeg jo absolutt ikke. Bare si fra hvis noen trenger noen fler opplysninger om meg og/eller kroppsanalyseresultatene! Setter stor pris på svar og erfaringer I et kilo rent fett så er det 9000 kilokalorier - på kort sikt vil en forholdsvis liten andel av vekttapet komme fra fettet. Etter 2500m i 10min med knallhard roing f.eks så forbrenner en 150 kcal - så you do the matth. Kaloriunderskudd vil bare få deg noe på vei - det hjelper lite om du spiser feil type karboydrater som påvirker blodsukkeret ditt raskt. Problemet er egentlig at du ikke har god nok total forståelse for hvordan det hele henger sammen. Du resonerer helt feil på det. Bruk mye tid på å lære deg om kosthold og ernæring - hvordan det hele henger sammen så vil du korrigere deg bedre etterhvert som du lærer. Inntil da og imellomtiden så fokuser på å legge inn gode treningsvaner. Overskuddet skal forbrennes i uansett tilfelle - desto før du får inn de godene vanene desto bedre. Anonymkode: f7f3d...34c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17861798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freaky Fly Skrevet 24. mars 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I et kilo rent fett så er det 9000 kilokalorier - på kort sikt vil en forholdsvis liten andel av vekttapet komme fra fettet. Etter 2500m i 10min med knallhard roing f.eks så forbrenner en 150 kcal - så you do the matth. Kaloriunderskudd vil bare få deg noe på vei - det hjelper lite om du spiser feil type karboydrater som påvirker blodsukkeret ditt raskt. Problemet er egentlig at du ikke har god nok total forståelse for hvordan det hele henger sammen. Du resonerer helt feil på det. Bruk mye tid på å lære deg om kosthold og ernæring - hvordan det hele henger sammen så vil du korrigere deg bedre etterhvert som du lærer. Inntil da og imellomtiden så fokuser på å legge inn gode treningsvaner. Overskuddet skal forbrennes i uansett tilfelle - desto før du får inn de godene vanene desto bedre. Anonymkode: f7f3d...34c Jeg synes det ikke er så rart at det er vanskelig å få en god nok totalt forståelse, da nettet florerer av fakta og meninger av alle slag når det kommer til både kosthold, ernæring, trening, vektnedgang osv. Særlig når jeg ikke har noen form for utdanning som går ut på dette, er det vanskelig å vite hva som er riktig og hva som er gode kilder. Dersom du har forslag til hva jeg kan lese på for å sette meg bedre inn i det, tar jeg gjerne i mot! Jeg har veldig lyst til å sette meg inn i dette og forstå det på best mulig. Det er både noe som interesserer meg, og som jeg kan ha nytte av. Ble i grunn ikke så mye klokere av innlegget ditt, og forstår ikke helt hva du skal frem til.. Mulig det er jeg som er treig. Endret 24. mars 2016 av Freaky Fly 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17861877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #6 Del Skrevet 24. mars 2016 15 minutter siden, Freaky Fly skrev: Jeg synes det ikke er så rart at det er vanskelig å få en god nok totalt forståelse, da nettet florerer av fakta og meninger av alle slag når det kommer til både kosthold, ernæring, trening, vektnedgang osv. Særlig når jeg ikke har noen form for utdanning som går ut på dette, er det vanskelig å vite hva som er riktig og hva som er gode kilder. Dersom du har forslag til hva jeg kan lese på for å sette meg bedre inn i det, tar jeg gjerne i mot! Jeg har veldig lyst til å sette meg inn i dette og forstå det på best mulig. Det er både noe som interesserer meg, og som jeg kan ha nytte av. Ble i grunn ikke så mye klokere av innlegget ditt, og forstår ikke helt hva du skal frem til.. Mulig det er jeg som er treig. Du ble forvirret fordi denne brukeren lever for å forvirre. Ikke nødvendigvis trolling, men masing/terping. Det han/hun kommer med inneholder kanskje et snev av riktighet, men for alle praktiske formål er det totalt unødvendig detaljfokus. Hold deg til kalorier ut/inn - hvis det er vanskelig, se på sammensetning av kosten - hvis det er vanskelig, spør om tips på forumet - hvis ikke det fører fram, oppsøk profesjonell hjelp. Ikke hør på dem som vil lage problemer ut av ingenting Anonymkode: e5974...bd4 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17861956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freaky Fly Skrevet 24. mars 2016 Forfatter #7 Del Skrevet 24. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ble forvirret fordi denne brukeren lever for å forvirre. Ikke nødvendigvis trolling, men masing/terping. Det han/hun kommer med inneholder kanskje et snev av riktighet, men for alle praktiske formål er det totalt unødvendig detaljfokus. Hold deg til kalorier ut/inn - hvis det er vanskelig, se på sammensetning av kosten - hvis det er vanskelig, spør om tips på forumet - hvis ikke det fører fram, oppsøk profesjonell hjelp. Ikke hør på dem som vil lage problemer ut av ingenting Anonymkode: e5974...bd4 Hehe, skjønner. Kjekt å vite! Jeg har fokus på både kalorier inn/ut, sammensetning av kost og trening, og går ned i vekt, så får neste kroppsanalyse fortelle meg om jeg er på rett vei eller må forandre på det jeg gjør. Tenker selv jeg har relativt god kontroll på området til å kun ha det som "hobby", men som startinnlegget sier stusser jeg litt på dette med fettprosenten. Men - takk for svar! 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17862028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #8 Del Skrevet 24. mars 2016 Mine målinger: 28 år, 172 cm høy, 64 kg --> fettprosent 33,2. Anser meg ikke som synlig overvektig, men dette tilsvarer at jeg er innen kategorien fedme. Anonymkode: ec262...1a9 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17863936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 25. mars 2016 #9 Del Skrevet 25. mars 2016 Tror det var @MarianneE som også har tatt sånn analyse? Mulig jeg tar feil, da får du unnskylde! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17864748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 25. mars 2016 #10 Del Skrevet 25. mars 2016 Her er forresten en artikkel som advarer mot sånne analyser: http://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-mot-kroppsanalyse/2642907.html Pekepinne om hva som er innefor normalen: http://www.teamminde.com/tanitavekten.php Men slik jeg har forstått består kroppen av mer fett og mindre muskler enn vi tror - generellt sett. Og er man overvektig, så er jo det mye mer fett enn "normalen". Fett tar jo opp mer plass enn samme antall kilo muskler. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17864764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 25. mars 2016 #11 Del Skrevet 25. mars 2016 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Tror det var @MarianneE som også har tatt sånn analyse? Mulig jeg tar feil, da får du unnskylde! Stemmer det @BlendaSensitive 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17864972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 25. mars 2016 #12 Del Skrevet 25. mars 2016 Fettprosenten har ikke nødvendigvis så mye med total vekt eller vektnedgang å gjøre. Det har med forholdet mellom muskler og fett. Går det ned i vekt ved kun å spise mindre, så mister du fett, men også en del muskler. Det prosentvise forholdet kan bli det samme, eller til og med øke. Hvis du trener under vektnedgang - og spesielt styrke - så vi muskelmassen øke på bekostning av fettprosenten. Jeg er 158 høy og hadde fremdeles fettprosent tilsvarende "overvektig" på 58 kg enda jeg så rimelig slank ut. Husker ikke prosenten men på inbody var den akkurat utenfor "normalvekt". Mer trening og ikke minst styrketrening endret dette. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17864992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #13 Del Skrevet 25. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ble forvirret fordi denne brukeren lever for å forvirre. Ikke nødvendigvis trolling, men masing/terping. Det han/hun kommer med inneholder kanskje et snev av riktighet, men for alle praktiske formål er det totalt unødvendig detaljfokus. Hold deg til kalorier ut/inn - hvis det er vanskelig, se på sammensetning av kosten - hvis det er vanskelig, spør om tips på forumet - hvis ikke det fører fram, oppsøk profesjonell hjelp. Ikke hør på dem som vil lage problemer ut av ingenting Anonymkode: e5974...bd4 Hvordan kom du så til den konklusjonen ? det er ikke alltids det riktige er hva en egentlig vil høre eller er mottakelig for. Det betyr ikke at virkeligheten blir annerledes fordi den ikke passer deg. Et snev av riktighet ? jeg underbygger ganske tungt hvorfor det stiller seg slik som det gjør. Det er hvilke type karbohydrater som avgjør hvordan blodsukkeret påvirkes og dermed insulin frigjøringen. Det er insulinet som kickstarter fettsyresyntesen i kroppen og omdanner glukosen i blodet til fettsyrer. Insulinet åpner alle cellene i kroppen - inkl fettcellene. Holdt på å si at du kommer ikke inn uten en nøkkel - og det er akkurat det insulinet er. Det er derfor man dør og ikke tar til seg noe som helst næring uansett hvor mye man spiser hvis ikke dette hormonet kommer i sirkulasjon. Mengden frigjort insulin i kroppen blir bestemt utifra hvor raskt den ene eller andre typen karboydrat får blodsukkeret til å stige innenfor en gitt tidsramme. Ergo du kan telle opp kaloriene på 2 ulike måltider og få samme sum - å deretter TRO at da er du innenfor og alt er greit. Problemet er at typen karbohydrater og raten disse blir omgjort til glukose i blodbanen kan være vidt forskjellige og dermed blir insulin utskillelsen helt forskjellig. I de 2 foregående avsnittene forklarer jeg hvorfor dette er viktig. Så nei det der er langt ifra et unødvendig detaljefokus ..det er nettopp der fokus må ligge. Ingen har sagt at ting er enkelt og du kan heller ikke forenkle ting slik at det passer best for deg bare. Du fremstår veldig ignorant og mest opptatt av å senke verdien av alle innlegg enn dem som ikke sier det du er enig i. Anonymkode: f7f3d...34c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17865294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 25. mars 2016 #14 Del Skrevet 25. mars 2016 Hei, Bare fordi du har høy fettprosent i følge BMI (som egentlig bare er tull ifølge meg, da det ikke tar hensyn til flere viktige variabler) betyr det ikke at du er overvektig. Som nevnt ovenfor så blir ikke muskelmasse inkludert. La oss ta meg for eksempel da, selv om kroppen min er veltrent og sunn er jeg overvektig ifølge BMI-indeksen. Når det gjelder å miste vekt så handler alt om kalorier in vs kalorier ut. Spis mindre enn du forbrenner, og det ser jeg at du gjør, så bare fortsett med god innsats! Fortsett å trene som du gjør, få inn litt styrke også vil du minimere tap av muskelmasse. Personlig vil jeg anbefale deg å ta bilder av kroppen din en gang hver måned/annenhver måned for å sammenligne. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17865302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 25. mars 2016 #15 Del Skrevet 25. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kom du så til den konklusjonen ? det er ikke alltids det riktige er hva en egentlig vil høre eller er mottakelig for. Det betyr ikke at virkeligheten blir annerledes fordi den ikke passer deg. Et snev av riktighet ? jeg underbygger ganske tungt hvorfor det stiller seg slik som det gjør. Det er hvilke type karbohydrater som avgjør hvordan blodsukkeret påvirkes og dermed insulin frigjøringen. Det er insulinet som kickstarter fettsyresyntesen i kroppen og omdanner glukosen i blodet til fettsyrer. Insulinet åpner alle cellene i kroppen - inkl fettcellene. Holdt på å si at du kommer ikke inn uten en nøkkel - og det er akkurat det insulinet er. Det er derfor man dør og ikke tar til seg noe som helst næring uansett hvor mye man spiser hvis ikke dette hormonet kommer i sirkulasjon. Mengden frigjort insulin i kroppen blir bestemt utifra hvor raskt den ene eller andre typen karboydrat får blodsukkeret til å stige innenfor en gitt tidsramme. Ergo du kan telle opp kaloriene på 2 ulike måltider og få samme sum - å deretter TRO at da er du innenfor og alt er greit. Problemet er at typen karbohydrater og raten disse blir omgjort til glukose i blodbanen kan være vidt forskjellige og dermed blir insulin utskillelsen helt forskjellig. I de 2 foregående avsnittene forklarer jeg hvorfor dette er viktig. Så nei det der er langt ifra et unødvendig detaljefokus ..det er nettopp der fokus må ligge. Ingen har sagt at ting er enkelt og du kan heller ikke forenkle ting slik at det passer best for deg bare. Du fremstår veldig ignorant og mest opptatt av å senke verdien av alle innlegg enn dem som ikke sier det du er enig i. Anonymkode: f7f3d...34c Helt riktig det du sier om glukose/insulin og hvordan det påvirker fettforbrenningprosessen til kroppen. Viktig og god informasjon dette her TS. Selv om det kan virke utrolig komplisert vil informasjon som dette gjøre livet ditt mye enklere. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17865318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 25. mars 2016 #16 Del Skrevet 25. mars 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kom du så til den konklusjonen ? det er ikke alltids det riktige er hva en egentlig vil høre eller er mottakelig for. Det betyr ikke at virkeligheten blir annerledes fordi den ikke passer deg. Et snev av riktighet ? jeg underbygger ganske tungt hvorfor det stiller seg slik som det gjør. Det er hvilke type karbohydrater som avgjør hvordan blodsukkeret påvirkes og dermed insulin frigjøringen. Det er insulinet som kickstarter fettsyresyntesen i kroppen og omdanner glukosen i blodet til fettsyrer. Insulinet åpner alle cellene i kroppen - inkl fettcellene. Holdt på å si at du kommer ikke inn uten en nøkkel - og det er akkurat det insulinet er. Det er derfor man dør og ikke tar til seg noe som helst næring uansett hvor mye man spiser hvis ikke dette hormonet kommer i sirkulasjon. Mengden frigjort insulin i kroppen blir bestemt utifra hvor raskt den ene eller andre typen karboydrat får blodsukkeret til å stige innenfor en gitt tidsramme. Ergo du kan telle opp kaloriene på 2 ulike måltider og få samme sum - å deretter TRO at da er du innenfor og alt er greit. Problemet er at typen karbohydrater og raten disse blir omgjort til glukose i blodbanen kan være vidt forskjellige og dermed blir insulin utskillelsen helt forskjellig. I de 2 foregående avsnittene forklarer jeg hvorfor dette er viktig. Så nei det der er langt ifra et unødvendig detaljefokus ..det er nettopp der fokus må ligge. Ingen har sagt at ting er enkelt og du kan heller ikke forenkle ting slik at det passer best for deg bare. Du fremstår veldig ignorant og mest opptatt av å senke verdien av alle innlegg enn dem som ikke sier det du er enig i. Anonymkode: f7f3d...34c Du er engasjert og pålest på dette området. Og det er bra. Men istede for å komme med lange kompliserte forklaringer, så kan du vel heller være konkret på HVA er bedre å spise istede for, i tråd etter tråd, babble på om insulin, hormoner, glukose etc. De færreste av oss forstår så mye av dette, selv de av oss som er intreressert i emnet. Og du virker bare "dryg" og besserwisser selv om du mener godt. Litt som når man skriver oppgaver på skolen. Sitater sier ingenting om eleven har forstått det den siterer. Men forklaring og eksempler og egne ord gir bedre inntrykk. Kan du gi et eksempel på disse to ulike måltidene med samme sum, men ulik resultat? Og da vanlige eksempler, ikke eksempel der man bare spiser sjokolade vs bare spiser kyllingkjøtt. Vanlig mat som folk som går ned i vekt spiser. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17865416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #17 Del Skrevet 25. mars 2016 Har ikke lest hele tråden, men kan dele mine erfaringer. Da jeg tok den testen for mange år siden viste det at jeg var usunn og gudene vet hva, fordi jeg var overvektig med en bmi på 28. Husker ikke fettmassen som viste men tror det var høyt. Det jeg også reagerte på var at det sto at midje-hofte ratioen min var 82 eller 83 eller noe slikt (menes sikkert 0.82) mens jeg i realiteten hadde 0.78. Så ta den testen med en klype salt. Anonymkode: 49e14...435 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17865432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #18 Del Skrevet 25. mars 2016 2 timer siden, BlendaSensitive skrev: Du er engasjert og pålest på dette området. Og det er bra. Men istede for å komme med lange kompliserte forklaringer, så kan du vel heller være konkret på HVA er bedre å spise istede for, i tråd etter tråd, babble på om insulin, hormoner, glukose etc. De færreste av oss forstår så mye av dette, selv de av oss som er intreressert i emnet. Og du virker bare "dryg" og besserwisser selv om du mener godt. Litt som når man skriver oppgaver på skolen. Sitater sier ingenting om eleven har forstått det den siterer. Men forklaring og eksempler og egne ord gir bedre inntrykk. Kan du gi et eksempel på disse to ulike måltidene med samme sum, men ulik resultat? Og da vanlige eksempler, ikke eksempel der man bare spiser sjokolade vs bare spiser kyllingkjøtt. Vanlig mat som folk som går ned i vekt spiser. Føler at det er opp til hver enkelt å legge ned en innsats i å skjønne hvordan det henger sammen. Man kan ikke hele tiden forvente og skylde på alle andre at de ikke forklarer det bra nok. Det blir feil, jeg kan ikke forklare det på en enklere måte. Jeg har også utelatt andre viktige faktorer som insulin sensivitet og hvordan denne økes med regelmessig trening. Dette er også meget viktig da man behøver en mindre mengde insulin frigjort for å regulere ned blodsukkeret etter måltider. Det er jo grunnen til type 2 diabetikere blir anbefalt å trene, da denne varianten av sukkersyke nettopp har med at deres egen toleranse ovenfor insulin er altfor høy. Dette er en langt langt viktigere effekt av treningen enn antall kalorier man forbrenner netto der og da. Spesielt hvis man ønsker å gå ned mange kilo. Skal man få til dette så må det gjøres en innsats på flere områder. Det holder ikke med å kun legge ned 5-6 timer i uken i gymmen og forvente at det er nok. Du må bruke mye av tiden utenom til å lære og sette deg grundig i hvordan ting egentlig fungerer. Kjøpe bøker, aktivt studere det hele over tid. Telling av kalorier vil ikke få deg ned i vekt, å trene vil bare hjelpe deg så mye på vei også. Kunnskap vil imidlertid få deg akkurat dit du ønsker. Er man ikke villig til å legge ned den tiden og ressursene som trengs for å tilegne seg den kunnskapen så vil man det heller ikke nok. Hvis ikke første boken gjør at du skjønner det, ja så skal du kjøpe en annen bok som er skrevet av en annen forfatter. Aktiv lesning sammen med konsultasjoner med ernæringsfysiologer for å kvalitetssikre av du har forstått grunn prinsippene er også en stor del av det. Du trenger ikke være særlig intelligent av person. Du trenger initiativ og vilje over hele linja for å tilegne deg den kunnskapen som må til. Om du ikke fatter det før du har lest 10 lærebøker så betyr det ingenting, du fatta det ihvertfall til slutt. Anonymkode: f7f3d...34c 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17866000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freaky Fly Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #19 Del Skrevet 26. mars 2016 22 timer siden, Uchiha Madbrah skrev: Hei, Bare fordi du har høy fettprosent i følge BMI (som egentlig bare er tull ifølge meg, da det ikke tar hensyn til flere viktige variabler) betyr det ikke at du er overvektig. Som nevnt ovenfor så blir ikke muskelmasse inkludert. La oss ta meg for eksempel da, selv om kroppen min er veltrent og sunn er jeg overvektig ifølge BMI-indeksen. Når det gjelder å miste vekt så handler alt om kalorier in vs kalorier ut. Spis mindre enn du forbrenner, og det ser jeg at du gjør, så bare fortsett med god innsats! Fortsett å trene som du gjør, få inn litt styrke også vil du minimere tap av muskelmasse. Personlig vil jeg anbefale deg å ta bilder av kroppen din en gang hver måned/annenhver måned for å sammenligne. Lykke til Hei! Fettprosenten min er målt med inbody kroppsanalyse (er klar over at dette kan være unøyaktig), altså er ikke dette noe jeg sier ut fra BMI. Jeg vet jeg er overvektig, og har høy fettprosent! Er klar over dette med kalorier, og tar også bilder jevnlig + måler med målebånd Men takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17868586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mani Skrevet 26. mars 2016 #20 Del Skrevet 26. mars 2016 Brug spejlet og evt. en god fedttang som rettesnor. Giver ikke så meget for de der maskiner Held og lykke med det VH Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013956-kroppsanalyse-veldig-h%C3%B8y-fettprosent-erfaringer/#findComment-17868603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå