Gå til innhold

Får mye bedre kontakt med rumpa av benpress

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får mye bedre jontakt med rumpa av benpress en knebøy. Har trent bøy den sista uken, og benpress i går, og først i dag er jeg støl i rumpa. Hva kan være grunnen til det? Har grei teknikk i knebøy tror jeg. Vil benpress gjøre bra ting for rumpa? Bør vel det siden den tar så godt?

Anonymkode: 04863...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enklere å få kontakt med rumpa i benpress ja, og selvsagt vil du få utbytte av å trene benpress. Men, så er spørsmålet, hvorfor trener du? Kun for rumpe, eller for hele kroppen? For uansett hvordan du snur på det, så er knebøy en bedre øvelse for kroppen (forutsatt at du har teknikken) enn benpress.

Er du dame? Damer sliter generellt mer med å få kontakt med rumpa enn menn. Har selv slitt mye med det, men med stort fokus på å koble hjernen sammen med rumpa :fnise: så går det nå greit. Måtte til med isolasjonsøvelser for rumpa, slik at den ble god og støl, da syntes jeg det var lettere å få kontakt med den under både knebøy og markløft.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Pinkee skrev:

Det er enklere å få kontakt med rumpa i benpress ja, og selvsagt vil du få utbytte av å trene benpress. Men, så er spørsmålet, hvorfor trener du? Kun for rumpe, eller for hele kroppen? For uansett hvordan du snur på det, så er knebøy en bedre øvelse for kroppen (forutsatt at du har teknikken) enn benpress.

Er du dame? Damer sliter generellt mer med å få kontakt med rumpa enn menn. Har selv slitt mye med det, men med stort fokus på å koble hjernen sammen med rumpa :fnise: så går det nå greit. Måtte til med isolasjonsøvelser for rumpa, slik at den ble god og støl, da syntes jeg det var lettere å få kontakt med den under både knebøy og markløft.

Jeg trener resten av kroppen også, og er selvsagt ute etter å bli sterkere og friskere, ikke bare få bdre rumpe :) Men jeg vil jo gjerne bli sterk i rumpa også, og knebøy gjør foreløpig ingenting for den. Får kontakt ved lav belastning på goblet squats eller kroppsvekt, men den sliter når jeg kommer over 15kg, og da tar lårene over hele jobben.

Skal se mer på isolasjonsøvelser. Men kanskje er jeg så svak i rumpa akkurat nå at beinpress er greit for en periode?

Skrevet

Ja, å styrke rumpa, er en god begynnelse, men hvis du ønsker å trene knebøy, så ikke legg dem helt vekk. Kjør noen lette sett innimellom, der du fokuserer på å koble inn rumpa. Det hjalp i alle fall for meg. Fokus-fokus-fokus, det hjelper på så mangt:laugh:

Gjest Plastic Heart
Skrevet

Hvis du er ute etter å trene booty er verken knebøy eller beinpress øvelser du burde satse på. Altså, begge er fine øvelser du absolutt kan ha med i programmet ditt, kanskje aller mest knebøy da denne stiller høyere krav til resten av kroppen i tillegg til beina, men om du vil bygge rumpa opp skikkelig burde du ha med øvelser som isolerer den bedre, samt noe aktiveringsøvelser (som kan øke kontakten under andre øvelser, som knebøy). Hip thrust er jeg veldig glad i, du kan legge på tung vekt da den er ganske stabil, og hvis du gjør den riktig isolerer den rumpa i veldig stor grad. Så klart, jeg sier ikke at du bør kutte ut verken knebøy eller beinpress, men disse er øvelser for underkroppen generelt og selv om de jo kan ta godt på rumpa hvis du bare får til kontakten skikkelig, ville jeg lagt til øvelser som isolerer mer også. 

Og hvis du mister kontakten med rumpa etterhvert som vektene blir tyngre under knebøy ville jeg anbefalt å kjøre bøy med lav belastning og øke etterhvert som du greier å holde kontakten bedre. Ulike variasjoner som knebøy med strikk, til boks, til vegg osv er fine for å få til teknikken skikkelig og dermed gjerne også bedre kontakt med ræva, men hodet spiller også en rolle. Hold fokus på rumpa hele tiden, så skal du se det kommer seg etterhvert. ^^

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Plastic Heart skrev:

Hvis du er ute etter å trene booty er verken knebøy eller beinpress øvelser du burde satse på. Altså, begge er fine øvelser du absolutt kan ha med i programmet ditt, kanskje aller mest knebøy da denne stiller høyere krav til resten av kroppen i tillegg til beina, men om du vil bygge rumpa opp skikkelig burde du ha med øvelser som isolerer den bedre, samt noe aktiveringsøvelser (som kan øke kontakten under andre øvelser, som knebøy). Hip thrust er jeg veldig glad i, du kan legge på tung vekt da den er ganske stabil, og hvis du gjør den riktig isolerer den rumpa i veldig stor grad. Så klart, jeg sier ikke at du bør kutte ut verken knebøy eller beinpress, men disse er øvelser for underkroppen generelt og selv om de jo kan ta godt på rumpa hvis du bare får til kontakten skikkelig, ville jeg lagt til øvelser som isolerer mer også. 

Og hvis du mister kontakten med rumpa etterhvert som vektene blir tyngre under knebøy ville jeg anbefalt å kjøre bøy med lav belastning og øke etterhvert som du greier å holde kontakten bedre. Ulike variasjoner som knebøy med strikk, til boks, til vegg osv er fine for å få til teknikken skikkelig og dermed gjerne også bedre kontakt med ræva, men hodet spiller også en rolle. Hold fokus på rumpa hele tiden, så skal du se det kommer seg etterhvert. ^^

Takk for svar! Trenger glute bridge (kan ikke trene hip thrust pga en skade i korsryggen), utfall og beinpress for tiden. Tenkte å legge til et par til isoleringsøvelser når jeg tør, jeg får litt nerver for å gjøre det på senteret av en eller annen grunn :ler: 

Skal absolutt prøve meg på å bygge opp knebøyen mer gradvis enn jeg har gjort. Jeg er så utålmodig, og blir egentlig litt flau for å stå med lite vekt på knebøy. Så først og fremst er kanskje problemet at jeg bryr meg for mye om hva jeg tror folk tenker. Hehe.

Gjest Plastic Heart
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Trenger glute bridge (kan ikke trene hip thrust pga en skade i korsryggen), utfall og beinpress for tiden. Tenkte å legge til et par til isoleringsøvelser når jeg tør, jeg får litt nerver for å gjøre det på senteret av en eller annen grunn :ler: 

Skal absolutt prøve meg på å bygge opp knebøyen mer gradvis enn jeg har gjort. Jeg er så utålmodig, og blir egentlig litt flau for å stå med lite vekt på knebøy. Så først og fremst er kanskje problemet at jeg bryr meg for mye om hva jeg tror folk tenker. Hehe.

Glute bridge er supert! Det er litt vanskelig å finne gode isoleringsøvelser for rumpa, særlig hvor man kan trene tungt nok til å virkelig gi den juling - føler jeg har googlet meg ihjel uten å finne stort mer enn hip thrust, glute bridge (og x antall varianter av disse) samt en hel haug "pumpeøvelser" som jo er fine for kontakt men som ikke kan gjøres med særlig belastning. Nå bruker man jo riktignok rumpa godt i både knebøy, beinpress og ymse markløftvarianter, så jeg skal vel egentlig ikke klage, men det irriterer meg at man da er avhengig av beina og gjerne resten av kroppen også. Og rumpetrening kan være noe av det kleineste som finnes, det er ikke alltid like morsomt når samme gamle mannen konsekvent stiller seg opp med utsyn rett i dåsa ens hver gang man trener hip thrust, men det er egentlig bare å lære seg å gi faen først som sist. :P 

Ser den med knebøy også. Det er ikke gøy å ha trent en stund og fremdeles ha bare stangen på ryggen, men det er sånt som kommer. Du kan jo alltids legge inn noen tyngre knebøy-økter og ikke bry deg så mye om at lårene tar over, bare sånn fordi å løfte tungt i knebøy føles badass som faen! :) 

Skrevet

Det er ikke sikkert du går dypt nok til at det virkelig tar i rumpe på bøy.  Hvis du gjør benpress skikkelig så vil du mest sannsynligvis få en dypere strekk på hamstring og rumpe enn det du får under knebøy om du ikke klarer å gå dypt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...