Gå til innhold

Har du hatt flatlus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel om at flatlusa er utryddningstruet. En gyneklg fortalte at det var flere år siden sist hun hadde oppdaget flatlus hos en pasient.

Det slo meg at jeg aldri har hørt noen fortelle at de har hatt flatlus. Hodelus derimot, hører man jo om "hele tiden". Så jeg lurer på hvor utbrdt det er eller har vært. Har du hatt det? Eller kjenner du noen som har? Jeg prøver å forestille meg hvor utrolig pinlig det må være å ligge i gyneklogstolen og få kommentert at man har flatlus ...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pasienter ligger skjelden eller aldri i gynekologstolen og blir fortalt at de har  flatlus. Da er legen temmelig uprof og pasienten totalt uvitende om at ting biter og klør nedentil. De sommhar hatt flatlus vet det som regel selv før de oppsøker lege, fordi de finner lusa. 

Flatlusa er utrydningstruet fordi den ikke kan leve i hårløse underliv, men den kan leve godt i et skjeggete manneansikt. 

Hadde vi alle fjernet alt hodehår, så hadde hodelus også vær utrydningstruet, noe å tenke på? 

Anonymkode: 9e810...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det, fikk det etter en one night stand for mange år siden. Og som nevnt over, har man flatlus vet man om det selv.

Anonymkode: 254d4...03d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har hatt det for mange år siden, og han jeg var sammen med lå med eksen sin så vi ble smittet for andre gang. Hun var litt løs så mange fikk flatlus ,lusa kom omtrent på samlebånd, også en barndomsvenn av meg som var på besøk og som falt for henne fikk lus. Par år senere lå jeg med en kamerat av kjæresten (var singel igjen) og da ble jeg smittet på nytt. Kan kalles vestkant-lus, for det var visst voldsomt mange som ble smittet på den tiden i det samme miljøet. Som om ikke det var nok fikk vi hodelus i samme slengen. 

Og verden er ikke liten, noen år senere ble jeg kjent med en hyggelig dame som var blitt sammen med kameraten jeg lå med da jeg ble smittet, og tilfeldigvis ble de sammen under luseangrep-perioden, men jeg nevnte selvsagt aldri noe om at jeg hadde hatt sex med han eller om hvor lusbefengte vi "alle" var en tid. Det var pinlig når jeg oppdaget lus, første gang var verst,  men når jeg innså hvor vanlig det var utviklet det seg mer til en parodi. Viktig  å være ærlig og at alle tar behandling og ikke som hun som smittet videre, det er godt mulig hun tok behandling for det fortalte hun at hun hadde gjort til sin venninne, men at ikke alle i samme husstand gjorde det, eller at hun fikk det under sex, og forskjell på hodelus og flatlus er kanskje ikke så stor.

Vi var veldig unge og noen var overamorøse så lusa hadde gode levevilkår. 

Man forteller helst ikke om lus til andre hvis det ikke er fare for at de kan være smittet. 

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet

Ikke hatt og kjenner ingen som har fortalt at de har hatt det.

Skrevet

Jeg hadde flatlus en gang for 30 år siden. Tror jeg var rundt atten år, og hadde latt meg sjarmere i fylla på en fest av en velkjent rundbrenner-type, som hadde seg med "alle". Ble smittet av flatlus av han. Oppdaget det selv ved at det klødde som satan i skrittet en kveld noen tid senere. Satt ved skrivebordet hjemme, og klødde og klødde i skrittet, og til slutt dro jeg ut trusa litt for å se nedi der hva det kunne være. Og da så jeg et par små sorte prikker innimellom hårene, og de rørte på seg.... ! Iiiiik! ÆSJ!

Måtte gå skammens gange til moren min og fortelle det for å få hjelp, jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle eller kunne gjøre med noe sånt. Ikke hadde jeg penger til å gå på apoteket heller. Mamma dro og kjøpte en lusekam og lusemiddel til å kverke lusa med. Var fort gjort og jeg så ikke noe mer til lusa.

Har aldri hatt det siden, heldigvis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...