Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg?? Syk i påska, helligdagstillegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper det er noen av dere som kan hjelpe meg. Jeg har en fast jobb i det private og skulle jobbet nå i påska. Jeg har blitt syk, hvordan blir det da med helligdagstillegg? Mister jeg retten på det om jeg ikke går på jobb? Setter stor pris på hjelp! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at man bare får vanlig lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Virker merkelig om du skal få tilleggene når du ikke er på jobb, det har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 44f95...879

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du sykemelding? Hvis ikke, krek deg på jobb og problemet er løst.

Anonymkode: c223f...34c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg på jobb.

Anonymkode: 97b97...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom  deg på jobb! Klarer du bekymre deg for hellidagstillegg er du nok ikke syk nok til å ikke jobbe! 

Anonymkode: e0cb6...521

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen får man det. God bedring!

Anonymkode: e5005...13a

Skrevet

Har aldri bruk denne siden før, men trodde det var mer hjelp å få enn at folk forteller en at man må gå på jobb. Jeg var på legevakta igårkveld med halsbetennelse og feber, så jobb går ikke. Det må da være lov til å spørre om noen vet om man går i tap på dette. Fant i tidligere forum der det stod at så lenge vakta er fastsatt og i turnusen har man krav på tillegg selv ved sykdom. Om noen har noen andre innspill/erfaringer setter jeg pris på det :)

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for det :-) 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg fikk sykemelding igår. Har det noe å si om det er sykemelding eller egenmelding? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det bør vel stå i tariffen din?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det bør vel stå i tariffen din?

Jeg har bare en kontrakt hvor det er oppført lønn/overtid/helligdagstillegg, men det er ikke skrevet noe om sykdom i den?

AnonymBruker
Skrevet

Viss er frisk nok til å spekulere i dette,  er du frisk nok for jobb.

Anonymkode: 26497...896

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, lina87 skrev:

Har aldri bruk denne siden før, men trodde det var mer hjelp å få enn at folk forteller en at man må gå på jobb. Jeg var på legevakta igårkveld med halsbetennelse og feber, så jobb går ikke. Det må da være lov til å spørre om noen vet om man går i tap på dette. Fant i tidligere forum der det stod at så lenge vakta er fastsatt og i turnusen har man krav på tillegg selv ved sykdom. Om noen har noen andre innspill/erfaringer setter jeg pris på det :)

Hvordan føler du at du har krav på 133% i tillegg når du ikke er på jobb engang? Klart du kan bli syk, men sitte og snuse etter mest mulig betalt når man ligger hjemme er jo total feil holdning. 

Det viser litt hvordan person du er.

• Liker 7
Gjest Sisti
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg på jobb.

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom  deg på jobb! Klarer du bekymre deg for hellidagstillegg er du nok ikke syk nok til å ikke jobbe! 

Anonymkode: e0cb6...521

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss er frisk nok til å spekulere i dette,  er du frisk nok for jobb.

Anonymkode: 26497...896

Hva i all verdens slags idiotsvar er dette? :klo: Er man bare syk nok om man er hjernedød og ikke kan tenke? 

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Hva i all verdens slags idiotsvar er dette? :klo: Er man bare syk nok om man er hjernedød og ikke kan tenke? 

Takk for forsvaret Sisti. Jeg ønsket bare ett enkelt svar på om noen hadde kjennskaper til det. Har jobbet for samme firma i to år, og dette er første gangen jeg er syk så nei jeg er ikke bare slapp om noen tenker det. Jeg ønsker ikke å være syk, og synes det er kjedelig å gå glipp av tilleggene. 

Gjest Rosemoren
Skrevet
42 minutter siden, lina87 skrev:

Akkurat nå er det påskeferie, mange kjeder seg, og svarer slik for å provosere og skape litt "moro". Andre bruker forumet til å få ut litt innestengt frustrasjon, og svarer slik for å føle seg så mye større og bedre enn andre gjennom å trykke andre mennesker ned, og få dem til å føle seg små og ubetydelige. 

Så, over til spørsmålet ditt.
I utgangspunktet har du ikke rett på helligdagstillegg ved sykdom.  Men noen forbund har fremforhandlet dette i tariffavtalen, og noen steder har derfor dette som et "frynsegode".
Hva som gjelder for din arbeidsplass må du nok finne ut av selv. :)

God bedring!  :)

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke hva du har rett på. Men jeg forstår at du spør. Skal man jobbe helligdag så har man jo regnet med i beregningen å få den lønnen. Derfor er det greit å vite om man får tillegget eller ikke :) og jeg er enig i at halsbetennelse med feber er god nok grunn til å holde seg hjemme. 

Minner dere andre i tråden om at mange turnusarbeidere jobber i helsesektoren. Tviler på du hadde vært så fornøyd om du var innlagt og syk, og flere av personellet rundt deg gikk rundt med halsbetennelse, konmer for tidlig på jobb etter omgangssyken, kyssesyken, influensa, smittsom lungebetennelse osv. 

Skjønner ikke hva slags liv dere har når dere hakker ned på andrea vurdering av å bli hjemme ved sykdom. Ikke tro at dere er verdensmestre fordi dere aldri eller sjelden er syk nok til å holde dere hjemme. Husk at sykdom oppleves forskjellig! Selv om det sikkert er hardt for dere å tenke lengre enn deres egen nesetipp.

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I staten også. Hvis man var satt opp til å jobbe men ble syk kort tid i forveien. 

Det er ikke alltid lett å få hjelp her på KG, er mest tyn egentlig. Ikke fortvil - det finnes noen få gode mennesker her også :sjenert: God bedring! Hadde jeg vært virkelig syk, så betyr helligdagstillegget ingen ting. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i offentlig helsesektor. Vi får alle tillegg ved sykdom, forutsatt at det er en fast vakt på turnusen. Hvis jeg tar på meg en ekstra vakt, men blir syk, slik at jeg ikke jobber den. Får jeg ikke.

Så hvordan det er på din arbeidsplass kan jeg ikke si noe om, men alle jeg har snakket med om det(ikke mange) så er det slik som jeg har det.

God bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...