Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en legetime om ca en uke, og vurderer å ta opp min urene hud (skal dit for å sjekke diverse ting), er det noe jeg burde be om eller spørre etter? Har hatt uren hud helt siden jeg kom i puberteten i 12- års alderen, og er nå 16 år og møkk lei av å aldri kunne forlate huset uten masse foundation på. Det har helt ødelagt selvtilliten min, og fra en som allerede sliter med alvorlige lidelser er ikke dette noe jeg trenger attpåtil. Har prøvd ut alt som skal virke, og etter å ha brukt basiron i mange måneder gir jeg opp. Men lurer på hva jeg skal si til legen? Er redd for å bli avvist, og ikke få noe hjelp. Er det noen kremer på resept jeg burde ta opp, eller noen kurer? Vil helst ha svar fra folk som enten har vært, eller er i samme situasjon. 

Anonymkode: 15e36...a25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta opp akkurat slik du sier det i innlegget.

Anonymkode: 307d7...99f

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke bruk så mye sminke.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke bruk så mye sminke.

Bruker sjeldent sminke, da jeg ikke går på skole lengre og kun er ute i helgene (går kun med sminke når jeg går ut). Men huden har dessuten aldri blitt verre/bedre når jeg har brukt eller ikke brukt sminke i en lengre periode. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har en legetime om ca en uke, og vurderer å ta opp min urene hud (skal dit for å sjekke diverse ting), er det noe jeg burde be om eller spørre etter? Har hatt uren hud helt siden jeg kom i puberteten i 12- års alderen, og er nå 16 år og møkk lei av å aldri kunne forlate huset uten masse foundation på. Det har helt ødelagt selvtilliten min, og fra en som allerede sliter med alvorlige lidelser er ikke dette noe jeg trenger attpåtil. Har prøvd ut alt som skal virke, og etter å ha brukt basiron i mange måneder gir jeg opp. Men lurer på hva jeg skal si til legen? Er redd for å bli avvist, og ikke få noe hjelp. Er det noen kremer på resept jeg burde ta opp, eller noen kurer? Vil helst ha svar fra folk som enten har vært, eller er i samme situasjon. 

Så bra at du kkke bruker så mye sminke, det er ikke bra for huden din,

Skrevet

Kjenner folk som har gjort det og blitt henvist til hudlege. Er en del medikamenter som kan hjelpe, men disse er kun å få på resept, så da må man jo ta det via legen. :)

Skrevet

Ja, det kan du ta opp med legen din. Det er ikke farlig å spørre, og det aller verste som kan skje er at legen sier at du skal fortsette å prøve andre produkter - men da vil han sikkert fortelle deg om hvilke produkter du kan prøve først. Og hvis de produktene ikke fungerer, da får du helt sikkert lov til å komme tilbake å si akkurat det, og da vil legen mest sannsynlig gi deg "sterkere saker". Husk imidlertidig at slike medisiner ofte har en god del bivirkninger. Har du lest deg opp om det? Jeg vet dessverre ikke noe om hva de forskjellige medisinene heter, da jeg ikke har prøvd noen av de selv. Men ta et Google søk, så finner du sikkert informasjon. Søk også gjerne på engelsk, da får du enda flere resultater. :)

Det du kan si til legen din, når du har fått unna det du skal dit for, kan være noe så enkelt som "også hadde jeg et spm. til, angående huden min. Jeg sliter sånn med kviser som jeg ikke får bukt med. Jeg har prøvd [noen av de forskjellige merkene og eventuelle metoder som ansiktsmasker, peeling, etc.]... Så jeg lurer på om reseptbelagte medisiner er noe for meg?"

• Liker 1
Skrevet

jeg fikk plutselig urenheter rundt hake/kjevepartiet i en alder av 25 år. hadde aldri hatt det før. jeg tok det opp hos legen da jeg var der for noe annet og fikk resept på en krem mot dette. jeg vil tro at siden du har slitt med dette i 4 år vil du nok bli henvist til hudlege. du kan også spørre om du kan bli henvist. hvis ikke, så kan du i hvertfall få resept på en krem og se om det hjelper

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 14 har gått på medisiner for kviser og er blitt kjempefin 😃 Snakk med legen din og be om henvisning til hudlege, de er de som kan hud.

Anonymkode: 25985...81d

Skrevet

Vil på det varmeste anbefale å gå til hudlege og få medisiner for det. Det finnes noen gode kurer. Selv tok jeg en type piller i noen uker som er veldig sterke, og som man må gå på prevensjon for å bruke. Men det funket som bare det, og kvisene kommer ikke tilbake etter kuren (eller i hvert fall mye mindre, samt at jeg fikk en hudgelé å bruke innimellom). 

Kan legge til at jeg først tok noen piller som var svakere, siden jeg var skeptisk til de sterke. Men da kom kvisene tilbake kort etter kuren, så da var det å gå på de sterkeste i stedet. De funket. 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...