Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil dere karakterisere order å være forelsket.

Dersom du sier til noen 'jeg er forelsket i deg', hvordan vil dere samenligne det med å si 'jeg elsker deg.'

Det samme, eller det ene sterkere enn det andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg elsker deg, anser jeg som et sterkere uttrykk enn jeg er forelsket i deg. Forelskelsen går over, og det er da en finner ut om det er andre følelser innblandet. Og de følelsene som kommer etter forelskelsen kan beskrives med jeg elsker deg. Dypere følelser, for en forelskelse er ikke dyp nok.

Skrevet

For meg er elske sterkere enn forelsket, jeg sammenligner dem altså ikke med de tilsvarende engelske ordene: I'm in love with you og I love you - som betyr stort sett det samme.

For meg er forelskelse gjerne den første hjertebankende, sommerfugler-i-magen fasen. Den kan selvsagt komme igjen gjennom et forhold, men den er absolutt sterkest i begynnelsen. Jeg har vært forelsket i mange gutter opp gjennom årene, men jeg har bare endt opp med å elske et fåtall av dem.

Vi har jo ordet avstandsforelskelse, og i det ligger det at man kan være forelsket i noen uten å egentlig kjenne dem. For meg blir forelskelse derfor veldig forskjellig fra å elske.

Skrevet

Nå slo det meg plutselig at det faktisk er uttrykket "jeg er forelsket i deg" som har gjort størst inntrykk på meg (som jeg kan huske).

Både som en første innrømmelse fra en man nylig har truffet - fantastisk å høre når man har merket at følelsene er gjensidige, men får det bekreftet for første gang - og å høre det fra en du elsker, som er nyforelsket i deg på nytt etter flere år sammen.

Det er så flott med de sommerfuglene! Og å vite at en annen får sommerfugler av deg! :P

Bare en tanke...

Skrevet

Jeg tyder ordet forelskelse, som før-elske, altså den spennende perioden hvor man er kjempe inntressert i den andre, men ikke kjenner vedkommede godt nok til å vit om du elsker h*n.

For meg er ikke forelskelse den første hjertebankende, sommerfugler-i-magen fasen, for det føler jeg ganske ofte enda, når jeg skal møte mannen min. Den følsen har mer med hygglige forventninger å gjøre for meg.

Skrevet

Å elske noen er sterkere enn å være forelsket i noen.

Den du elsker har du som regel først vært forelsket i, men som regel går forelskelsen vekk etter en stund, men du kan godt fortsatt elske den personen mener jeg...

Forelskelse ser jeg på som; Hjertebank, du får "ilinger" når han/hun du er forelsket i kommer nær/borti deg, du kan aldri få nok av personen-du vil være sammen med han/henne hele tiden, du rødmer bare peronen ser på deg og så videre... Det er noe av det jeg forbinder med forelskelse, eller iallfall NYforelskelse. ;)

Skrevet
Jeg elsker deg' date=' anser jeg som et sterkere uttrykk enn jeg er forelsket i deg. Forelskelsen går over, og det er da en finner ut om det er andre følelser innblandet. Og de følelsene som kommer etter forelskelsen kan beskrives med jeg elsker deg. Dypere følelser, for en forelskelse er ikke dyp nok.[/quote']

Skriver under på dette. Er helt enig.

Gjest Anonymous
Skrevet

når man har vært sammen en stund og man føler det kriblei magen allikevel, er det deilig å si: jeg er forelsket i deg! da blir den andre så glad!

Gjest Anonymous
Skrevet
Både som en første innrømmelse fra en man nylig har truffet - fantastisk å høre når man har merket at følelsene er gjensidige' date=' men får det bekreftet for første gang - og å høre det fra en du elsker, som er nyforelsket i deg på nytt etter flere år sammen. [/quote']

Når du får vite det fra en du ikke er forelsket i? Hva da?

Gjest Fighter
Skrevet

Er det en venn? Da tar du det som et kompliment, men forteller på en hyggelig måte at du ikke er forelsket i vedkommende. Hvis det er en kjæreste som du er glad i, men som du ikke har store forelska følelser for kan du jo si at du er glad i vedkommende og håpe på at den gode forelska-følelsen kommer tilbake. ;-)

Gjest GreenSky
Skrevet

Glad i, forelska i og å elske noen er tre forskjellige ting, slik jeg ser det. :) Elske noen er seff den sterkeste graden. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere glemmer en ting. Etter å ha vært sammen i 10 år ++ er den sterkeste tingen man kan si "jeg liker deg". For det er jaggu ingen selvfølge at man liker hverandre selv om man elsker hverandre.

Skrevet

Sant nok, gjest.

Men er også enig med alle dere som mener at elske er det sterkeste. Det er det ordet som representerer de dypeste følelsene, i hvertfall for meg.

Skrevet

Da er det faktisk ganske vonde ord å høre. Særlig hvis det kommer fra en venn du bryr deg om og ikke vil såre. Dette har skjedd meg noen ganger, og det har vært utrolig triste opplevelser for meg... (og selvsagt for den andre personen).

Gjest Gjesten
Skrevet
når man har vært sammen en stund og man føler det kriblei magen allikevel' date=' er det deilig å si: jeg er forelsket i deg! da blir den andre så glad![/quote']

Jepp, men det er jo fordi ein alt veit at ein elskar kvarandre, og når ein då blir forelska att, så er ein inne i ein god og kjærleg periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...