Gå til innhold

Nervøsitet - foredrag - Hjelp!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hawafena

Hei,

Vet ikke om dette hører hjemme under kropp, helse og trening, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere det..

Imorgen skal jeg holde et foredrag på jobben. Jeg gruer meg så fælt at jeg sitter her og nærmest ønsker at en bil kjører over meg eller noe, bare for å få en gyldig grunn til å slippe unna. Jeg virkelig hater det. Jeg er ellers ganske flink til å ordlegge meg og forklare ting, men når jeg står foran et publikum får jeg helt angst. Noen ganger er det så ille at jeg til og med glemmer hva jeg heter.

Så nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Råd som "forestill deg publikum naken" er ikke mye til hjelp når man står der og skjelver i hele kroppen og knapt husker hvorfor man er der. Det skulle vært en vindunderpille for sånt!

Er det noen som har noen gode råd å komme med? (Eller en pille :ler: ). Jeg er virkelig helt fortvilet og desperat!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste jeg kan komme på er: ØV!

Øv deg på å holde foredraget - høyt og realistisk slik at du kan det godt og dermed føle deg tryggere. Ikke øv bare en gang, men mange ganger!

Ikke tenk på at du skal prestere, men konsentrer deg om å få budskapet ditt fram slik at alle forstår det du sier.

Pust rolig, snakk rolig og ikke dra opp tempoet - da blir du roligere selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt sikkert valgt ut til å snakke fordi det er DU som vet mest om temaet! :-)

Jeg bruker også være veldig nervøs, og har en tendens til å detaljplanlegge innlegg, prate aaaaaltfor fort.

Planlegg hovedpunktene i det du skal si, og ikke skriv det ned ord for ord. Da slipper du å stresse med å "huske teksten" hvis du skjønner. Så kan du øve litt ofr deg selv dagen før, mens du ser på punktlisten.

I tillegg så må du tillate deg til å ta tenkepause og pustepause under innlegget. Denne lille pausen føles myyye lengre for deg enn for de som hører på..

Lykke til! Krysser fingrene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept av lege på en pille jeg ikke husker navnet på. Jeg spurte rett og slett legen min om det fantes noen "sceneskrekkpiller" i forbindelse med at jeg for litt siden skulle avgi partsforklaring i en barnefordelingssak. :(

Pillen virket slik at jeg slappet av i kroppen og fremdeles var helt klar i toppen! Jeg er ellers ingen person som tyr til piller når jeg skal prestere noe.

Anbefales!

Lykke til! :)

Marpessa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg fikk resept av lege på en pille jeg ikke husker navnet på. Jeg spurte rett og slett legen min om det fantes noen "sceneskrekkpiller" i forbindelse med at jeg for litt siden skulle avgi partsforklaring i en barnefordelingssak. :(

Pillen virket slik at jeg slappet av i kroppen og fremdeles var helt klar i toppen! Jeg er ellers ingen person som tyr til piller når jeg skal prestere noe.

Anbefales!

Lykke til! :)

Marpessa

Den fikk jeg også da jeg skulle være solist på en konsert.:) Den skal "roe ned" hjertet slik at det ikke slå så fort.

Den virket utrolig godt, følte meg ikke nervøs i det hele tatt...Men jeg husker heller ikke navnet på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke anbefale stikkordsformen til en som ikke husker hva hun selv heter.

Det er oppskriften på en katastrofe...

Skriv ned hvert eneste ord, men øv deg så mange ganger at du likevel kan være fri fra manus.

Det eneste som hjelper er å ha gjort slike ting mange ganger, jo oftere du snakker til store forsamlinger, jo mindre skremmende er det.

Hvis du kan øve deg på en annen person er det også fint.

Et tips for å få en god og naturlig fremføring, er å stå tett inntil denne personen mens du snakker, og så gå forsiktig bakover skritt for skritt mens du fortsetter å snakke, helt til du er så langt unna som du kommer til å være til tilhørerne. Da vil du legge ean en mye mer naturlig stil og et bedre stemmeleie enn om du bare går rett på en distansert talerstol.

Husk også på å stille deg godt plassert på begge bena (gjerne litt mellomrom), og tenk at det går en linje midt gjennom kroppen din. Senk skuldrene, og pass på at stemmen din er mørk og ikke lysere enn vanlig. Pust med magen.

Krev den plassen du står på. Plasser ting rundt om kring. Ha hendene plassert langt fra hverandre, ikke samlet foran midten av kroppen.

Alle slike utvendige ting som gjør at du ser stødig og avbalansert ut, påvirker hvordan du føler deg også! Ser du trygg ut, så kommer du etter hvert til å føle deg trygg også.

Ikke pill på noe. Ikke ta deg i ansiktet, ikke lek med kulepennen. Plasser hendene der de skal være og ha dem der hvis du tror at du ellers kan komme til å plukke nervøst på et eller annet.

Dettte var bare noe av det som jeg har lært og som jeg synes fungerer for meg. Det aller viktigste her er kroppen, pusten og stemmen (noe jeg faktisk lærte av en logoped. Anbefales!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv, øv og øv!

Stå foran speilet og se på deg selv mens du øver. Det er god trening. Da ser du dessuten at du ser jo helt normal ut ;) Ingenting spesilet med dette ;)

Jeg har hatt flere fremføringer/ foredrag og har vært veldig nervøs tidligere.... Men har etter vært lært meg noen gode teknikker. Mine er ihvertfall og øve godt på forhånd og tenk at dette er en naturlig ting...

Dessuten... etterpå prat med folk rundt deg, spør hva de synes om foredraget.

Holdt et foredrag for ca 120 stk (blandt de, noen av mine beste venner) og klarte meg greit gjennom sleve teksten og opplegget, men følte at stemmen min var helt unormal. Men etter å ha pratet med folk som kjenner meg godt etterpå fik jeg vite at jeg hørtes helt kald og rolig ut :-)

Dette ble litt surrete skrevet, men ønsker deg ihvertfall lykke til! Du føler det mye verre enn det faktisk er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hawafena

Tusen takk for alle svar og gode råd!

Jeg skal øve masse i kveld. Det som er litt merkelig er at jeg blir nesten like nervøs og skjelven når jeg står alene foran speilet og øver!

Disse pillene høres jo veldig nyttige ut. Om jeg hadde hatt litt flere dager på meg, skulle jeg jammen vurdert det. Har dessverre ingen mulighet til å komme meg til lege idag..

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...