Gå til innhold

Juiceaktig avføring som lukter gass. Diare eller bare løs mage? (detaljer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt skikkelig diare en gang før, men da ble det verre og verre gjennom dagen, og ble til slutt bare vann som luktet gassaktig + var MYE i slengen, hvert 15. minutt. Det skyldtes nok at jeg var mye syk den perioden - hadde hatt influensa og feber i flere uker.

NÅ har jeg veldig tynn, juiceaktig avføring som lukter omtrent det samme, litt vond mage før det kommer, og det spruter skikkelig (må vaske både meg selv og doen etterpå), men det skjer ikke like ofte. Begynte i går kveld. Det kommer altså ikke like ofte, men er veldig tynt, lukter sterkt, gassaktig, og spruter. Høres det ut som en form for diare eller bare løs mage? Er det noe jeg kan drikke/spise som gjør det bedre? Har nettopp vært i dusjen fordi hele rumpa mi var full av tynn, juiceaktig bæsj :fnise:

Anonymkode: a4812...363

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt til legen hvis det er så ille.

Anonymkode: 4f41f...570

Skrevet (endret)

Diaré er kjennetegnet av den tynne avføringen du beskriver. Det vi kaller løs mage er det som regel mer substans i, mer som en mousse eller tykk krem om du vil.
Diaré kan komme av mange årsaker, men det som binder årsakene sammen er at kroppen har behov for en ekstrem tømming. Matforgiftning er feks en veldig vanlig årsak, det samme er magevirus som feks Noro eller omgangsjuka.
Poenget er ihvertfall at når kroppen bestemmer seg for å ta en sånn ekstrem tømming så er det som regel en jævlig god grunn for det. Å ta remedier for å stoppe det kan faktisk virke mot sin hensikt og i verste fall kan du bli sykere av det fordi kroppen ikke blir kvitt det den prøver å bli kvitt.

Edit; Tilførsel av nok væske i form av juice, melk, brus eller en eller annen form for drikke med noe "matnyttig" i er viktig. Biola kan til en viss grad hjelpe noe, da melkesyrebakteriene kan hjelpe til med å restaurere bakteriebalansen i magen eller tarmen alt ettersom hvor det sitter.

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Minya skrev:

Diaré er kjennetegnet av den tynne avføringen du beskriver. Det vi kaller løs mage er det som regel mer substans i, mer som en mousse eller tykk krem om du vil.
Diaré kan komme av mange årsaker, men det som binder årsakene sammen er at kroppen har behov for en ekstrem tømming. Matforgiftning er feks en veldig vanlig årsak, det samme er magevirus som feks Noro eller omgangsjuka.
Poenget er ihvertfall at når kroppen bestemmer seg for å ta en sånn ekstrem tømming så er det som regel en jævlig god grunn for det. Å ta remedier for å stoppe det kan faktisk virke mot sin hensikt og i verste fall kan du bli sykere av det fordi kroppen ikke blir kvitt det den prøver å bli kvitt.

Edit; Tilførsel av nok væske i form av juice, melk, brus eller en eller annen form for drikke med noe "matnyttig" i er viktig. Biola kan til en viss grad hjelpe noe, da melkesyrebakteriene kan hjelpe til med å restaurere bakteriebalansen i magen eller tarmen alt ettersom hvor det sitter.

Enig.

men jeg trodde man skulle holde seg unna melk jeg når man har magesjau?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Rainstorm skrev:

Løs mage og diare er det samme. Og det har vel ikke noe å si hvordan man definerer det. Du er dårlig i magen, that's it. 

http://www.dinside.no/7702/ti-raad-mot-diar

Husk å drikke nok vann. 

Det er ikke det samme. Det er alt for mange som sier de har diare når de bare har løs mage

Anonymkode: 25d80...00d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Da skal jeg passe på å få i meg nok væske! Jeg har vann, saft og te tilgjengelig. Sett bort i fra virus er det eneste hamburgeren jeg spiste i går som kan ha gjort det. Hehe. :) Kjennes ikke så ille ut som sist gang, så det er jo bra.

TS

Anonymkode: a4812...363

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

men jeg trodde man skulle holde seg unna melk jeg når man har magesjau?

Ikke med mindre magesjauen er en direkte årsak av melk (laktoseintoleranse eller melkeallergi)

Melk er en væske med høy andel næring, og hjelper mot både dehydrering og øker energinivået når du er dårlig. Svært effektivt om du er kvalm og kaster opp i tillegg, men det er mange som sliter med å få ned melken når de er kvalme pga smaken, mulig det er det som har forårsaket myten om at man bør holde seg unna melk? :klo:

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Minya skrev:

Ikke med mindre magesjauen er en direkte årsak av melk (laktoseintoleranse eller melkeallergi)

Melk er en væske med høy andel næring, og hjelper mot både dehydrering og øker energinivået når du er dårlig. Svært effektivt om du er kvalm og kaster opp i tillegg, men det er mange som sliter med å få ned melken når de er kvalme pga smaken, mulig det er det som har forårsaket myten om at man bør holde seg unna melk? :klo:

Ok.

kanskje det ja..

når jeg har hatt diare,pleier å å ta en shot vodka.spyr med engang-men føler meg bedre etterpå-

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Minya skrev:

http://www.lommelegen.no/artikkel/matr%C3%A5d-n%C3%A5r-du-har-diar%C3%A9

Sitat

NB: Hvis du har akutt infeksjonsdiaré kan det hende at melk vil forverre diareen din. Noen tåler litt melk sammen med annen mat. Vårt råd er å prøve deg frem! Antagelig vil du tåle surmelkprodukter bedre enn søtmelk. Cultura og Biola anbefales fordi de inneholder bakterier som er spesielt gunstige for tarmen.

Anonymkode: 0242a...456

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde dratt til legen hvis det er så ille.

Hva skal liksom fastlegen gjøre? Bortsett fra å vaske doen og dørhåndtak for å forhindre at TS smitter andre pasienter.

Anonymkode: 9f675...419

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal liksom fastlegen gjøre? Bortsett fra å vaske doen og dørhåndtak for å forhindre at TS smitter andre pasienter.

Anonymkode: 9f675...419

Gi medesin f,eks.

kanskje hun må ha antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gi medesin f,eks.

kanskje hun må ha antibiotika.

kan også hende det er noe mer alvorlig enn bare diare (ikke at jeg tror det)

men jeg ser ikke noe problem med å dra til legen,hvis det kan lindre og/eller korte ned sykdomstiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...