metteflette Skrevet 21. oktober 2004 #1 Skrevet 21. oktober 2004 Datteren min som blir 6 i desember tisser i sengen med jevne mellomrom. Er det noen andre som sliter med det samme? Hva gjør dere? Noen som har prøvd disse "natt-trusene"??
Gjest gjest1 Skrevet 21. oktober 2004 #2 Skrevet 21. oktober 2004 Har du sjekket hos lege om hun mangler det hormonet som styrer urinproduksjonen om natten?
Gjest Madam Felle Skrevet 21. oktober 2004 #3 Skrevet 21. oktober 2004 Ja, jeg har en sønn som sliter med det samme. De har ikke funnet noen feil på han, og sier bare at han vil vokse det av seg. Jeg bruker nattbleie på han, for da slipper han å bli våt, og får en god natt søvn.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #4 Skrevet 21. oktober 2004 Har ikke hørt om disse nattrusene jeg, hva går det ut på? Minirin brukte vi da yngste tisset om natta. Men jeg tok henne også med til akupunktør/homøpat/fotsoneterapi, så jeg er ikke sikker på hva som hjalp mest. Hun syntes forresten fotsone og nålestikking var helt herlig. Tørr om natten ble hun i hvertfall..
Petunia Skrevet 21. oktober 2004 #5 Skrevet 21. oktober 2004 Jeg slet selv med sengevæting da jeg var liten. Med meg var det en psykisk årsak. Kjenner også andre som har vært sengevætere av den grunn. Så grunnene kan vel være så mange. Jeg klarte å slutte ved at jeg hadde et apparat på nattbordet mitt, som var koblet til et par matter av metall som låg under lakenet mitt. Når dette ble vått om natten, begynte apparatet og pipe for å vekke meg opp. Da måtte jeg stå opp og skifte klær og skifte på sengen. Poenget var at jeg skulle våkne skikkelig opp og gjøre disse tingene selv (med litt hjelp av mamma så klart). Det tok jammen ikke lange tiden før probelemet var løst. Nå var dette riktignok på 70-tallet. Jeg vet ikke hvilke metoder som brukes i dag.
apple Skrevet 21. oktober 2004 #6 Skrevet 21. oktober 2004 Eg og sleit med sengevæting lenge. Foreldra mine tok meg til legen, der eg fekk tablettar eg skulle ta. Eg kan ærleg talt ikkje hugsa om dei hjalp. Men eg fekk og prøva ei slik matte som låg i senga og som peip dersom ho vart blaut. Av ein eller annan grunn så brukte eg ikkje den så lenge, trur etter kvart at eg vart flinkare til å vakna av meg sjølv når eg tissa på meg. Og då måtte eg skifta sengklede sjølve, og det var ikkje kjekt!! Men eg trur faktisk at det var dette som fekk problemet mitt til å gradvis gå over. Men når eg seier gradvis, så meiner eg at det tok MANGE år før eg var heilt kvitt det. Eg trur faktisk at siste gongen eg væta senga, så gjekk eg på vidaregåande. Men då skjedde det nok maks eit par gonger i året, og kun netter der eg sov så tungt at eg ikkje klarte å vakna av at eg måtte på do. Men eg trur at det er akkurat dette som er problemet for mange, å vakna når ein må på do om natta. Og då kan det nok hjelpa med ei slik matte som ligg i senga og vekker ein opp når ein tisser.
Gjest Anki Skrevet 21. oktober 2004 #7 Skrevet 21. oktober 2004 Vi har en gutt på 5 1/2 som fortsatt tisser i senga. Vi har prøvd alle triks for å hjelpe han, men det virker som om idet han våkner om morgenen og må på do så klarer han ikke å holde igjen. Vi prøvde lenge å bare skifte laken, men til slutt var det nesten hver natt og det ble slitsomt for både han og oss. Så nå tar vi på han bleie når vi legger oss, og så legger han den i søppelet selv om morgenen. Hvis det ikke gir seg når han blir seks så bærer det vel avgårde til legen tenker jeg. Hvis du gjør et søk her inne på sengevæting så finner du nok en del andre tråder om det, mange gode tips!
Gjest EvaL Skrevet 25. oktober 2004 #8 Skrevet 25. oktober 2004 Datteren min som blir 6 i desember tisser i sengen med jevne mellomrom. Er det noen andre som sliter med det samme? Hva gjør dere? Noen som har prøvd disse "natt-trusene"?? Med nattruser, mener du da de nye trusebleiene for større barn som er kommet i butikken, DryNites? Vi har ikke forsøkt disse, da vi har funnet gode bleieløsninger i vår familie som vi er fornøyde med. Har imidlertid kikket på disse nye trusebleiene, og min oppfattning er vel at de kanskje er litt for store for en 6 åring, tror kanskje dere må gå for trusebleiene til Libero eller Pampers, de bør passe.
Gjest Mor til sengvæter Skrevet 25. oktober 2004 #9 Skrevet 25. oktober 2004 Datteren min som blir 6 i desember tisser i sengen med jevne mellomrom. Er det noen andre som sliter med det samme? Hva gjør dere? Noen som har prøvd disse "natt-trusene"?? Hvorfor kalle det "natt-trusene" når det er bleier det er snakk om? Og er det kun disse natt-trusene det er aktuelt å bruke? Det finne jo en rekke alternative bleier på markedet om barnet har vokst ut av småbarnsbleiene til Libero og Pampers.
asterix Skrevet 25. oktober 2004 #10 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg slet selv med sengevæting da jeg var liten. Med meg var det en psykisk årsak. Kjenner også andre som har vært sengevætere av den grunn. Så grunnene kan vel være så mange. Jeg klarte å slutte ved at jeg hadde et apparat på nattbordet mitt, som var koblet til et par matter av metall som låg under lakenet mitt. Når dette ble vått om natten, begynte apparatet og pipe for å vekke meg opp. Da måtte jeg stå opp og skifte klær og skifte på sengen. Poenget var at jeg skulle våkne skikkelig opp og gjøre disse tingene selv (med litt hjelp av mamma så klart). Det tok jammen ikke lange tiden før probelemet var løst. Nå var dette riktignok på 70-tallet. Jeg vet ikke hvilke metoder som brukes i dag. Men om alarm alene hjalp så kan ikke årsaken til din sengevæting ha vært psykisk. Alarm hjelper om det er singnalene fra blæren til hjernen som ikke er sterke nok til at man vekkes om man trenger tisse. Psykiske årsaker til sengevæting er noe helt annet. F.eks angst eller annet som følge av f.eks mobbing, foreldrenes samlivsbrudd osv osv... Om barnet aldri har vært helt tørr er det så godt som aldri psykiske årsaker til sengevætingen, men om et barn som har vært helt tørr en god stund begynner å tisse på seg igjen er dette en mer sannsynlig årsak(men også da kan det være andre ting som f.eks UVI). Psykiske årsaker til sengevæting krever annen behandling(eks samtaler med psykolog eller andre)
metteflette Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #11 Skrevet 25. oktober 2004 Ja , det er disse "bleiene" jeg snakket om... visste ikke de så slik ut. Det blir jo en nedtur for henne og måtte begynne med slikt igjen. Vi prøvde med nattkalender og krysset av hver kveld, ingen drikke siste timen før sengetid. Det funket da, så vi prøver det igjen... Men det er slitsomt.. Takk for svar!
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 25. oktober 2004 #12 Skrevet 25. oktober 2004 Ja ' date=' det er disse "bleiene" jeg snakket om... visste ikke de så slik ut. Det blir jo en nedtur for henne og måtte begynne med slikt igjen. [/quote'] Har du kjøpt DryNites nå eller? Hva mener du med at "visste ikke de så slik ut"? Liknet de for mye på bleier mener du? Men det er jo nettopp det de er, bleier, de kalles bare for truser fordi at det skal høres bedre ut for ungene. Men noe fyll må det jo være, ellers kan man jo like gjerne bare fortsette å tisse i sengen da. Og hvorfor skal det være en nedtur for henne å begynne med slikt igjen? Tisser hun ikke på seg da? Da trenger hun vel et hjelpemiddel som bleier er da? Det er ikke rart ungene er negative til å bruke bleier når vi voksne har et slikt syn som "nedtur" og "stakkars" osv. på et praktisk hjelpemiddel :-(
metteflette Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #13 Skrevet 25. oktober 2004 Har du kjøpt DryNites nå eller? Hva mener du med at "visste ikke de så slik ut"? Liknet de for mye på bleier mener du? Men det er jo nettopp det de er, bleier, de kalles bare for truser fordi at det skal høres bedre ut for ungene. Men noe fyll må det jo være, ellers kan man jo like gjerne bare fortsette å tisse i sengen da. Og hvorfor skal det være en nedtur for henne å begynne med slikt igjen? Tisser hun ikke på seg da? Da trenger hun vel et hjelpemiddel som bleier er da? Det er ikke rart ungene er negative til å bruke bleier når vi voksne har et slikt syn som "nedtur" og "stakkars" osv. på et praktisk hjelpemiddel :-( Såklart det er nedtur for en "stor" jente som sluttet med bleier for lenge siden og være nødt til å begynne med det igjen! Det er et problem at hun tisser på seg, men jeg tror dette kan løses med andre midler enn bleier. Det er siste utvei!! Ungene bør være negative til å bruke bleier etter en viss alder! Det er altfor mange som bruker bleier altfor lenge. Og jeg sier dette med "nedtur" her, jeg ville jo aldri sagt det til datteren min!! Utifra reklamen som jeg har lest så skulle ikke dette ligne på bleier, det var det jeg henviste til... Og nei, jeg har ikke kjøpt, var innom et apotek å kikket.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 Såklart det er nedtur for en "stor" jente som sluttet med bleier for lenge siden og være nødt til å begynne med det igjen! Det er et problem at hun tisser på seg' date=' men jeg tror dette kan løses med andre midler enn bleier. [/quote'] Hvorfor skal det være en nedtur å benytte et hjelpemiddel? Vi bruker da vitterlig briller, høreapperater osv. når vi har behov for det. Det kan meget godt hende at dere finner en løsning på problemet, en eller annen form for behandling som hjelper henne. Men det kan like godt desverre skje at dere erfarer at behandling ikke fungerer. Det er desverre veldig mange som opplever det, og at barnet rett og slett må vokse av seg problemet. Enkelte barn gjør ikke dette før de nærmer seg tenårene faktisk. Da har dere ganske mange år igjen med våt seng som kan unngås ved bruk av bleier. Tull og tøys, Bleier er ikke et aldersbestemt hjelpemiddel, hvor antall måneder eller år man har på kalenderen bestemmer om man skal benytte det eller ikke. Det er derfor bleier lages i alle størrelser og fasonger, og ikke bare de barnebleiene man får kjøpt på butikken. Javel, hvordan vet du det da? Jeg vil tro at en person som bruker bleier gjør det fordi hhun/han ikke er i stand til å holde på urin eller avføring lenge nok til å komme seg på do i tide, ikke for morroskyld liksom. Nei, du sier det ikke direkte, men det skinner jo igjennom hvilken holdning du har til et hjelpemiddel som bleier. Disse nattrusene må jo nødvendigvis være en bleie, for hvordan skal en truse kunne suge opp all urinen liksom? Men fordi det er fyll i de, så de lingner en bleie, ja da er det med engang et uakseptabelt hjelpemiddel. Skjønner ikke det jeg.
Lala Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 Enig med "mor til sengevæter".. Stesønnen min må bruke bleie om natten. Han bruker også Minirin, men den hjelper ikke alltid eller rettere sagt den hjelper altfor sjeldent. Vi har ikke prøvd DryNites ennå, men skal det når neste pakke bleier er tom. Gutten føler ingen skam over å bruke bleie, men vi passer på å skjule det når han har kamerater som sover over, for å evt spare han for pes senere. Vet jo hvordan andre unger kan være. Vi hadde ikke brukt bleier om det ikke var helt nødvendig. Vi har prøvd stort sett alt annet uten noen særlig effekt og gutten blir bare lei seg fordi han ikke får det til. Jeg syns at dersom du kan unngå det Metteflette, så har du vel ikke reellt noe stort problem.. Alle unger kan ha uhell i ny og ne. Og selvsagt er det litt stress og man må følge det opp. Hver natt selv om de ikke har drukket noe etter kl 18, har liste hvor de får stjerne for hver gang de ikke gjør det og løfte om fiiin gave ved 5 eller 10 stjerner, DA er det et problem!
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 26. oktober 2004 #16 Skrevet 26. oktober 2004 Gutten føler ingen skam over å bruke bleie, men vi passer på å skjule det når han har kamerater som sover over, for å evt spare han for pes senere. Vet jo hvordan andre unger kan være. Jepp, og hvor får ungene disse holdningen fra? Jo, fra foreldre som mener at man etter en hvis alder ikke skal bruke bleier. Man sender altså et signal til barna om at det kun er babyer/småbarn som bruker bleier. Når ungene får denne opplæringen hjemme, så fører det igjen til at de mobber andre som av en eller annen grunn ikke kan holde seg tørr. Personer som da altså har stor nytte av et hjelpemiddel blir altså mobbet for noe som gjør hverdagens dere enklere. Synd at det skal være slik.
metteflette Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #17 Skrevet 26. oktober 2004 Enig med "mor til sengevæter".. Jeg syns at dersom du kan unngå det Metteflette, så har du vel ikke reellt noe stort problem.. Alle unger kan ha uhell i ny og ne. Og selvsagt er det litt stress og man må følge det opp. Hver natt selv om de ikke har drukket noe etter kl 18, har liste hvor de får stjerne for hver gang de ikke gjør det og løfte om fiiin gave ved 5 eller 10 stjerner, DA er det et problem! Jeg skjønner jo selvfølgelig at for noen barn så er det helt nødvendig med bleier om natten og at dette er et problem. Men nå snakker jeg om helt "normale" barn som er tørre om natten og dagen. Står på det at det ikke er normalt at barn over en viss alder skal bruke pleier SÅSANT de ikke har et problem. Det er neste skritt på veien med stjerner og belønning. To tørre netter på rad nå, så får vi se.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 26. oktober 2004 #18 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg skjønner jo selvfølgelig at for noen barn så er det helt nødvendig med bleier om natten og at dette er et problem. Men nå snakker jeg om helt "normale" barn som er tørre om natten og dagen. Står på det at det ikke er normalt at barn over en viss alder skal bruke pleier SÅSANT de ikke har et problem. Det er neste skritt på veien med stjerner og belønning. To tørre netter på rad nå, så får vi se. Skjønner ikke noe jeg nå, er datteren din sengevæter eller har hun bare uhell og tisser i sengen en gang i blandt slik alle barn gjør en sjelden gang? Selvfølgelig skal ikke et et barn bruke bleier om de ikke har et problem, det er det vel heller ingen som gjør? Men når man er sengevæter, så har man et problem og da er det ingenting i veien med å bruke bleier om natten.
metteflette Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #19 Skrevet 26. oktober 2004 [ Skjønner ikke noe jeg nå, er datteren din sengevæter eller har hun bare uhell og tisser i sengen en gang i blandt slik alle barn gjør en sjelden gang? Selvfølgelig skal ikke et et barn bruke bleier om de ikke har et problem, det er det vel heller ingen som gjør? Men når man er sengevæter, så har man et problem og da er det ingenting i veien med å bruke bleier om natten. Leste du første innlegget mitt?? Jeg skrev at min datter har et problem med sengevæting med jevne mellomrom. Jeg vil jo da si at det er ikke hver natt, men i perioder. En sengevæter vil jeg påstå er et barn som væter sengen sin omtrent hver natt. Det virker som vi kanskje har misforstått hverandre litt her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå