Gå til innhold

Hva feiler det deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som ser på dette programmet? Jeg var positivt innstilt til første episode i forrige uke, men jeg må si jeg ble skuffet. De fikk rimelig lette tilstander, særlig på den siste posten for ikke-legene. At de første postene gikk på ferdig utredede og behandlede tilstander synes jeg også var skuffende. Det begrenser jo vanskelighetsgraden kraftig. Hva synes dere? 

Programmet går på onsdager på NRK for de som ikke vet det. Det er et program som dreier seg om to lag som skal komme frem til riktig diagnose ved en rekke hint og spørsmålsstilling. Det ene laget består av leger som ikke kan ta i bruk av annet enn egen kunnskap. Det andre laget består av helt tilfeldige folk som får bruke internett til å komme frem til hva tilstanden er. 

Anonymkode: b6ed4...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At de første postene gikk på ferdig utredede og behandlede tilstander synes jeg også var skuffende. Det begrenser jo vanskelighetsgraden kraftig. Hva synes dere? 

Selvfølgelig må pasienten være ferdig diagnostisert (og behandlet). For det første er dette nødvendig for at man skal kunne ha en fasit - og for det andre ville det ha vært rimelig spekulativt å ha syke mennesker i studio, for å forsøke å diagnostisere dem - hva hvis de har alvorlige lidelser?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Selvfølgelig må pasienten være ferdig diagnostisert (og behandlet). For det første er dette nødvendig for at man skal kunne ha en fasit - og for det andre ville det ha vært rimelig spekulativt å ha syke mennesker i studio, for å forsøke å diagnostisere dem - hva hvis de har alvorlige lidelser?

Klart pasientene skal være ferdig diagnostisert og behandlingen. Det er ikke da ikke det jeg skriver. Jeg retter kritikken mot at selve utfordringen åpner for kjennskap til dette. Det er jo tross alt et TV-program der utfordringen er å stille riktig diagnose. Det er ikke et legekontor. 

Skrevet

Klart pasientene skal være ferdig diagnostisert og behandlingen. Det er ikke da ikke det jeg skriver. Jeg retter kritikken mot at selve utfordringen åpner for kjennskap til dette. Det er jo tross alt et TV-program der utfordringen er å stille riktig diagnose. Det er ikke et legekontor. 

Hæ?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Hæ?

Herregud. 

Jeg er enig med deg, TS. Det skulle gjerne ha vært noen litt mer utfordrende problemstillinger. Nyrebekkenbetennelse og migrene klarer vel alle å resonnere seg frem til. Jeg forstår også godt hva du mener med innsikt i legebehandling. Når pasienten sier at hun har gått med våt badedrakt, vondt i ryggen og blitt behandlet med antibiotika trenger man jo verken internett eller legekompetanse for å vite hva det er. 

Anonymkode: 92ee5...d1c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Hæ?

At man har kjennskap til behandlingsmetode gjør diagnostiseringen langt enklere. Behandlingsmetode velger man på bakgrunn av diagnostisering og bør ikke være motsatt. Jeg har aldri ment at pasientene ikke skal være diagnostisert og behandlet. Jeg mener at det ikke bør inngå i selve utfordringen. 

Skrevet

At man har kjennskap til behandlingsmetode gjør diagnostiseringen langt enklere. Behandlingsmetode velger man på bakgrunn av diagnostisering og bør ikke være motsatt. Jeg har aldri ment at pasientene ikke skal være diagnostisert og behandlet. Jeg mener at det ikke bør inngå i selve utfordringen. 

Ja, da forstår jeg kritikken din - det kom egentlig ikke så godt fram i de andre innleggene dine. Men ja, enig i at behandlingsmetode ikke skulle være en del av utfordringene...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gørrkjedelig program. :sFun_sleeping:

Anonymkode: 1cedc...fc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder i alle fall ikke å følge med på dette...

Anonymkode: dc068...212

Skrevet

Kjedelig og altfor lett(jeg jobber i helsevesenet -ikke lege) 

AnonymBruker
Skrevet

Fant de ikke bilde av gutten der? Hvor det stod om sykdommen hans? (Før vi får svaret og diagnose). 

Anonymkode: 68a6f...4bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...