Gå til innhold

Bolledeig hever ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lagde en bolledeig for en flere timer siden, men jeg synes ikke den har hevet noe særlig. Jeg lagde en ganske liten deig, så det kan hende at den har hevet uten at jeg har lagt spesielt merke til det, men jeg synes ikke den er så luftig. 

Er det noe jeg kan gjøre for å redde dette prosjektet? Og hvorfor hever den ikke? Jeg har tatt opp i alle ingrediensene, lagt over plast og latt den heve på et lunt sted. 

Anonymkode: de28d...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan la den stå til i morgen.

Du kan sjekke om den er hevet ved å dytte inn en finger i deigen, dersom den er lett og elastisk er den klar. Du kan også bake ut boller og la den etterheve til den er slik jeg beskrev.

Lurer litt på hvor varm væske du har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Lammelåret skrev:

Du kan la den stå til i morgen.

Du kan sjekke om den er hevet ved å dytte inn en finger i deigen, dersom den er lett og elastisk er den klar. Du kan også bake ut boller og la den etterheve til den er slik jeg beskrev.

Lurer litt på hvor varm væske du har brukt?

Takk for svar! 

Det er nok der problemet ligger. Væsken var nok for kald. Jeg skal ta det til etterretning til neste gang jeg baker, så får jeg heller la denne stå til i morgen. Skal jeg la den stå i kjøleskap eller på kjøkkenbenken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Det er nok der problemet ligger. Væsken var nok for kald. Jeg skal ta det til etterretning til neste gang jeg baker, så får jeg heller la denne stå til i morgen. Skal jeg la den stå i kjøleskap eller på kjøkkenbenken? 

Kald væske er ikke noe problem, men hvis den er for varm kan du drepe gjæren.

Bare du har den på et kjølig sted, er det ikke veldig viktig hvor.

Lykke til!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

I følge bakerne på Åpent Bakeri bruker de kjøleskapskald melk, så med mindre du brukte kaldere enn det er det ikke det som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lagde en bolledeig for en flere timer siden, men jeg synes ikke den har hevet noe særlig. Jeg lagde en ganske liten deig, så det kan hende at den har hevet uten at jeg har lagt spesielt merke til det, men jeg synes ikke den er så luftig. 

Er det noe jeg kan gjøre for å redde dette prosjektet? Og hvorfor hever den ikke? Jeg har tatt opp i alle ingrediensene, lagt over plast og latt den heve på et lunt sted. 

For varm væske? 

Anonymkode: 8aa21...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, VinterSnø skrev:

I følge bakerne på Åpent Bakeri bruker de kjøleskapskald melk, så med mindre du brukte kaldere enn det er det ikke det som er problemet. 

Jeg regner med at det var for lav temperatur. Da jeg plasserte bollen i lunkent vann hevet den seg umiddelbart. Så da fikk jeg heldigvis gjort unna litt bakst i dag. :) 

Takk for alle innspill i tråden! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du tørrgjær?

Jeg stinket i å bake så lenge jeg brukte tørrgjær. Etter at jeg begynte å bruke fersk gjær så nailet jeg både søtdeigbakst og grovbrødbaking (etter endel opplevelser der jeg kunne bruke rundstykkene som geværskyts og jeg kunne ha slått ihjel en okse med brødene...)

Så: fersk gjær og fingervarm temperatur på væsken tror jeg vil gjøre det. Sett deigen på en lun plass, etter en times tid er den ferdig hevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at det var for lav temperatur. Da jeg plasserte bollen i lunkent vann hevet den seg umiddelbart. Så da fikk jeg heldigvis gjort unna litt bakst i dag. :) 

Takk for alle innspill i tråden! 

Heve-temperaturen har lite å gjøre med ingrediensenstemperaturen. Så lenge ingen er for varm går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, VinterSnø skrev:

Heve-temperaturen har lite å gjøre med ingrediensenstemperaturen. Så lenge ingen er for varm går det bra.

Jeg mente ingredienstemperaturen. Gjæren fungerer vel best rundt 37 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte at tørrgjær bør ha littegrann høyere temperatur på væsken for å virke, mens ferskgjær ikke skal ha høyere enn 37 grader.. (var det som var forklaringen på hvorfor jeg aldri fikk til bakst med tørrgjær. Men nå bruker jeg uansett bare ferskgjær da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, skruf skrev:

Jeg lærte at tørrgjær bør ha littegrann høyere temperatur på væsken for å virke, mens ferskgjær ikke skal ha høyere enn 37 grader.. (var det som var forklaringen på hvorfor jeg aldri fikk til bakst med tørrgjær. Men nå bruker jeg uansett bare ferskgjær da :) )

Stemmer 😊

Anonymkode: 3d1e8...18f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har enten for kald væske eller for varm - for varmt wå har du "drept" gjæren og deigen vil aldri heve. For kaldt- det kan ta laaang tid. Tror du kan skrinlegge dette prosjektet. 

Anonymkode: 2eb0f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill: Jeg har lært at når man bruker tørrgjær er det lurt å legge den i en skål vann en liten stund (37-40 grader). Det setter i gang gjæringen. Den er klar til bruk når det begynner å komme bobler på overflaten. Er ikke sikker på hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bruk termometer på væsken. Jeg bruker ca 30 grader. Har plast og et håndkle over bollen..setter på lun plass

Anonymkode: 8aa21...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Som nevnt hevet bolledeigen seg bra da jeg satte bollen i fingervarmt vann. Det var nok den kalde melken som forsinket hevingen. Det var snakk om rundt 8 timer med null heving. Da har jeg hvertfall lært dette. 

Jeg brukte tørrgjær, men har ikke hatt noen problemer med å bake med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingrediense vil aldri være for kalde. Gjæren har to oppgaver. Den ene er heving og den andre er smak pluss noe mer. Heving skjer fortest ved varme, den andre bruker tid og skjer best ved romtemperatur.  Så om du bare er interessert og heving så rushet du det, er du interessert i kvalitet venter du

Anonymkode: 82849...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bidra med et par tips. Trekk kan ødelegge heving ved gjærbakst. Selv om bakebollen står lunt, vil kjøkkenvifta eller et vindu på gløtt kunne ødelegge hevingen. Nå hadde du plast på, så da er det ikke det, men ville nevne det likevel. Jeg setter gjerne bakebollen i den kalde stekeovnen ved første heving.

Et annet gammelt "husmorråd" er å røre ut færsk gjær med litt sukker. Rør i en kopp i et par minutter og du får en flytende væske (det ser ikke ut som noe skjer i begynnelsen). Dette vil skape en mye bedre heving og gi lufttig bakst. Jeg vet ikke om det funker med tørrgjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...