Gå til innhold

Menn vs kvinner i trafikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er et tema som ofte blir diskutert. Hva vil du si er menn og kvinners styrker og svakheter i trafikken?

Anonymkode: c9b30...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er at kvinner er nervøse i trafikken! Nervøse og liten selvtillit på det område.. Mens menn tror de er verdensmestere..

Menn kjører mye og kvinner lite.

Eks: Det snør, men det legger seg ikke.. 1+ grad. Ikke glatt, men man må være obs.. Damer på 45+ i mannens nynnkjøpte suv tralter avgårde i 30- 40km i timen, uansett om det er E18, eller lokal vei med 60...  Menn dundrer avgårde i fartsgrensa, eller mer..

Anonymkode: 09477...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker lite forskjell egentlig. Noen er evneveike, de fleste klarer å kjøre greit. Øvelse gjør mester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilkjøring er jo en typisk gutteinteresse / interesse for menn. Ingen regel uten unntak, men det det er få jenter jeg kjenner som brenner for bilkjøring på samme måte som de ivrigste gutta boys. Hvis du elsker bilkjøring blir du teknisk sett dyktigere, fordi du elsker å kjøre, og du vil mestre langt flere aspekter ved det å virkelig mestre kjøretøyet fordi dette virkelig er noe du har satt deg inn i. Jeg vil jo tro at jenter i utgangspunktet stiller likt, men det er langt flere gutter som brenner for bilkjøring enn jenter, derfor vil man finne at flere gutter teknisk sett er flinkere enn jentene.

 

Men dette har jo også en bakside. Flesteparten av trafikkulykker er det jo vi menn / gutter som er skyld i, og en del av disse ulykkene skyldes rett og slett overmot og overvurdering av ens evner. Jeg vil tro jenter / kvinner er flinkere enn vi gutter til å innse sine begrensninger, (ikke at dere har flere begrensninger), men at dere er flinkere til å forstå at dette kan være farlig, og kjører derfor mer forsiktig. 

 

men setter du ti gutter og ti jenter ut på en glattkjøringsbane og ber de utføre kontrollerte sladder rundt en bane på tid, vil guttene vinne. (majoritet beste tid). Gutter / menn er også bedre på å beregne avstand, tilpasse luker og planlegge forbikjøringer.

 

Gutter / menn er best på det tekniske, jenter / kvinner er best på å ikke sette seg selv i fare og farevurdering. ( litt grovt generalisert)

 

mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VoS8592 skrev:

Bilkjøring er jo en typisk gutteinteresse / interesse for menn. Ingen regel uten unntak, men det det er få jenter jeg kjenner som brenner for bilkjøring på samme måte som de ivrigste gutta boys. Hvis du elsker bilkjøring blir du teknisk sett dyktigere, fordi du elsker å kjøre, og du vil mestre langt flere aspekter ved det å virkelig mestre kjøretøyet fordi dette virkelig er noe du har satt deg inn i. Jeg vil jo tro at jenter i utgangspunktet stiller likt, men det er langt flere gutter som brenner for bilkjøring enn jenter, derfor vil man finne at flere gutter teknisk sett er flinkere enn jentene.

Men dette har jo også en bakside. Flesteparten av trafikkulykker er det jo vi menn / gutter som er skyld i, og en del av disse ulykkene skyldes rett og slett overmot og overvurdering av ens evner. Jeg vil tro jenter / kvinner er flinkere enn vi gutter til å innse sine begrensninger, (ikke at dere har flere begrensninger), men at dere er flinkere til å forstå at dette kan være farlig, og kjører derfor mer forsiktig. 

men setter du ti gutter og ti jenter ut på en glattkjøringsbane og ber de utføre kontrollerte sladder rundt en bane på tid, vil guttene vinne. (majoritet beste tid). Gutter / menn er også bedre på å beregne avstand, tilpasse luker og planlegge forbikjøringer.

Gutter / menn er best på det tekniske, jenter / kvinner er best på å ikke sette seg selv i fare og farevurdering. ( litt grovt generalisert)

mvh

Min erfaring er at de som har kjørt mest er flinkest, med noen få unntak. De med større interesse kjører ofte mer.

Det finnes ikke glattkjøringsbaner, og vi skal ikke lære dem å kontrollere sladder :/ Vi skal også unngå å fokusere på forbikjøringer, de er farlige og unødvendige... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo. Men gutter / menn kjører oftest mer enn jenter / kvinner fordi det er en typisk gutteinteresse. de får mest kjøreerfaring pga denne interessen. Hadde vi snudd alt på hodet i et parallelt univers der jentene hadde guttenes karaktertrekk og vise versa, hadde det hele vært omvendt. Man er ikke en bedre teknisk sjåfør fordi man er en gutt, men fordi man som oftest har kjørt mye mer fordi dette er en typisk gutteinteresse. 

Jeg elsker bilkjøring og trener daglig på forbikjøringer - jeg utfordrer meg selv fordi jeg elsker det tekniske aspektet ved bilkjøring. :)

Endret av VoS8592
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cheshirecat

Jeg skal glatt innrømme at jeg er et klassisk eksempel på en stereotypisk kvinnelig sjåfør. Jeg kan enda ikke lukeparkere, jeg kjører som regel alltid litt under farstgrensa, jeg blir hysterisk og korrigerer andre om jeg sitter på og synes de kjører for fort. Skal jeg snu bilen eller kjøre ut av en parkeringsplass tror jeg alltid at jeg er mye nærmere bilene rundt enn hva jeg egentlig er, og "jukke kjører" frem og tilbake ørten gang med masse smø bevegelser. Jeg er stort sett ganske håpløs. Skal jeg parkere inne i et p-hus er jeg avhengig av at minst en av plassene vedsidenav min er tom, for jwg klarer ikke parkere om det ser trangt ut. Ofte ender jeg opp med å bare kjøre ut av p-huset og parkere ulovlig ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Jeg skal glatt innrømme at jeg er et klassisk eksempel på en stereotypisk kvinnelig sjåfør. Jeg kan enda ikke lukeparkere, jeg kjører som regel alltid litt under farstgrensa, jeg blir hysterisk og korrigerer andre om jeg sitter på og synes de kjører for fort. Skal jeg snu bilen eller kjøre ut av en parkeringsplass tror jeg alltid at jeg er mye nærmere bilene rundt enn hva jeg egentlig er, og "jukke kjører" frem og tilbake ørten gang med masse smø bevegelser. Jeg er stort sett ganske håpløs. Skal jeg parkere inne i et p-hus er jeg avhengig av at minst en av plassene vedsidenav min er tom, for jwg klarer ikke parkere om det ser trangt ut. Ofte ender jeg opp med å bare kjøre ut av p-huset og parkere ulovlig ett sted. 

Lukeparkering er lett. Du kjøper deg en ny Ford Mondeo (eller Kuga) og så trykker du på parkeringsknappen og kjører forbi parkeringsplassen. Når den begynner å pipe og gneldre leser du på skjermen hva den vil du skal gjøre. Den vil da be deg sette bilen i revers (eller kjøre litt lengre fram). Så slipper du rattet, og slipper ut clutchen så du kjører sakte bakover. Når bilen ber deg stoppe stopper du. Med automatgir har du foten på gassen isteden. 

Ikke kjøp Mercedes, den parkeringsassistenten prøver å ta livet av meg. Den har ikke en gang foreslått en lovlig plass, og den forklarer ikke hvordan man skal kjøre, og den styrer ikke rattet. Drittbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Lukeparkering er lett. Du kjøper deg en ny Ford Mondeo (eller Kuga) og så trykker du på parkeringsknappen og kjører forbi parkeringsplassen. Når den begynner å pipe og gneldre leser du på skjermen hva den vil du skal gjøre. Den vil da be deg sette bilen i revers (eller kjøre litt lengre fram). Så slipper du rattet, og slipper ut clutchen så du kjører sakte bakover. Når bilen ber deg stoppe stopper du. Med automatgir har du foten på gassen isteden. 

Ikke kjøp Mercedes, den parkeringsassistenten prøver å ta livet av meg. Den har ikke en gang foreslått en lovlig plass, og den forklarer ikke hvordan man skal kjøre, og den styrer ikke rattet. Drittbil.

Alt det der hørtes veldig avansert ut. Jeg har funnet ut at jeg overlever uten å lukeparkere. De gangene jeg har vraket bilen har det også vært inne i et parkeringshus eller på en parkeringsplass. En gang kjørte jeg inn i en sånn betongkloss. Jeg fikk helt panikk og bare gasset på. Resultatet var jo at all lakken på ene siden av bilen ble totalødelagt.. På spørsmål om hvorfor jeg ikke satte den i revers og backet ut, slik at skaden åpenlyst hadde vært minimal iforhold, måtte jeg innrømme at det falt meg ikke inn engang.. Kan slenge med at forbikjøring anser jeg som ekstremsport... Og jeg har angst for at ting skal falle av biler med last som kjører foran meg.. så da ender det ofte opp med at jeg kjører minst 700 meter bak..  Jaja "du er farlig for trafikken" blablabla- jeg kjører ALLTID til side og lar andre kjøre forbi, og holder meg stort sett ganske oppunder farstgrensa da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Alt det der hørtes veldig avansert ut. Jeg har funnet ut at jeg overlever uten å lukeparkere. De gangene jeg har vraket bilen har det også vært inne i et parkeringshus eller på en parkeringsplass. En gang kjørte jeg inn i en sånn betongkloss. Jeg fikk helt panikk og bare gasset på. Resultatet var jo at all lakken på ene siden av bilen ble totalødelagt.. På spørsmål om hvorfor jeg ikke satte den i revers og backet ut, slik at skaden åpenlyst hadde vært minimal iforhold, måtte jeg innrømme at det falt meg ikke inn engang.. Kan slenge med at forbikjøring anser jeg som ekstremsport... Og jeg har angst for at ting skal falle av biler med last som kjører foran meg.. så da ender det ofte opp med at jeg kjører minst 700 meter bak..  Jaja "du er farlig for trafikken" blablabla- jeg kjører ALLTID til side og lar andre kjøre forbi, og holder meg stort sett ganske oppunder farstgrensa da. 

Å være redd for last er fornuftig. På lastsikringskrus har vi en powerpoint med ting strødd utover veien fordi folk ikke gidder å sikre dem. Tine-lastebiler er livsfarlige feks (både bak og fra siden). Folk kjører med lastebiler fulle av ting som bare ligger å slenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Å være redd for last er fornuftig. På lastsikringskrus har vi en powerpoint med ting strødd utover veien fordi folk ikke gidder å sikre dem. Tine-lastebiler er livsfarlige feks (både bak og fra siden). Folk kjører med lastebiler fulle av ting som bare ligger å slenger.

Ja, jeg skjønner ikke at andre ikke er mer bevisst dette her. Har flere ganger kjørt bak åpenlyst dårlig sikra last, så er det en aggressiv dust bak som ligger å pusher oppi rumpa på bilen til meg.. Så får de kjøre forbi, og da ligger de å pusher oppi rumpa på denne dårlige sikra lasten.. Da tenker jeg bare "jaja, det er ditt hodet som blir spidda når den planken det kommer seglende i fjeset på deg".. - apropo folk som kjører helt oppi baken på andre, hvor taktisk vil du si at det er å synlig senke farta enda mer ned bare for å provosere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

Ja, jeg skjønner ikke at andre ikke er mer bevisst dette her. Har flere ganger kjørt bak åpenlyst dårlig sikra last, så er det en aggressiv dust bak som ligger å pusher oppi rumpa på bilen til meg.. Så får de kjøre forbi, og da ligger de å pusher oppi rumpa på denne dårlige sikra lasten.. Da tenker jeg bare "jaja, det er ditt hodet som blir spidda når den planken det kommer seglende i fjeset på deg".. - apropo folk som kjører helt oppi baken på andre, hvor taktisk vil du si at det er å synlig senke farta enda mer ned bare for å provosere? 

Det jeg lærer mine elever, er at de skal stoppe bilen, gå ut og be om å håndhilse på personen i bilen bak. Når de spør hvorfor skal de svare: "Hvis du har tenkt til å ta mæ i ræva, så syns æ at vi skal hilse først."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne og anser meg selv for å være en sikker og trygg sjåfør, som evner å "se" trafikkbildet (i motsetning til mange damer). Min erfaring er at de sjåførene jeg irriterer meg aller mest over er kvinner, og generelt synes jeg kvinner er dårlige til å lese trafikkbildet og fremstår som nervøse sjåfører. Eks; jeg ligger som nr 2 bak en bil som skal inn i en rundkjøring. Kommer det en bil flere titalls meter unna- slik at man skulle ha god tid til å smette inn- blir bilen stående og vente om det er en kvinne, men ikke en mann. Med det resultat at hun skaper kø og irritasjon bak seg helt unødig. 

ellers kjører kvinner alt for sakte uansett fartsgrense, synes jeg. Og det irriterer meg også grenseløst. De kjører i 30 i 40-sona - noe som tilsvarende skaper kø og frustrasjon. 

Men det skal også sies at jeg irriterer meg over breiale menn som ligger 20 km/t over fartsgrensa og eier veien.

En kuriositet ift menn og kjøring: visste dere at eksekutivfunksjonen i hjernen på menn ikke er fullt utviklet før etter 20 år? altså den som er involvert i bl.a planlegging av handlinger, arbeidsminne, oppmerksomhet og konsekvenstenkning. det er derfor så mange unge menn er involvert i ulykker. Enkelte mener derfor gutter ikke bør få lappen før de er over 20...

Anonymkode: fef51...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...