Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jevnlig hatt små kviser på pannen siden jeg var 14 år. Nå er jeg 24 år, og de siste 4 månedene har ansiktet mitt vært fullt med kviser. Hele pannen, kinnet mitt og haken er full av kviser. I tillegg har jeg masse white-heads og black-heads ved kinnbenet og på pannen.  Det er helt forferdelig å ta på ansiktet, det gjør utrolig vondt. Kvisene etterlater seg overfladiske, brune arr (har heldigvis ikke groper). 

Jeg har de site 2 månedne begynt å rense ansiktet morgen og kveld med La Roshe Posey rens-gel (for uren hud, ble anbefalt av hun på apoteket), men jeg føler nesten at det gjør av kvisene blir værre. Jeg drikker mye vann og kostholdet mitt har ikke forandret seg. 

Jeg søker jobb nå, og jeg syns det er helt forferdelig å gå i sosiale settinger. Nå har mange kommentert dette, og jeg tør nesten ikke bevege meg ut av huset. Jeg bruker neste aldri foundation og fuktighetskrem (La roshe posey H) føler jeg forverrer kvisene mine. 

Jeg trenger hjelp. Legen min tar meg ikke seriøst. Jeg har fått ny time hos legen og skal be om henvisning nå. Men ventetiden er på flere måneder, jeg kan ikke vente så lenge!

Hjelp! 

Anonymkode: 77200...704

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hudlege og roaccutan-kur. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Antoinette skrev:

Hudlege og roaccutan-kur. 

Dette dersom du har prøvd diverse antibiotika og lignende kurer legen gir deg på resept. Jeg brukte Roaccutane for noen år siden og huden min ble kjempefin. Faktisk har den holdt seg fin helt til for noen måneder siden, da begynte kvisene å komme tilbake. (Uheldigvis) Jeg dro på apoteket forrige uke og kjøpte basiron 5%, håper den funker så jeg slipper å gå til legen for å få henvisning til hudpleier. 

Foundation og pudder er også gull verdt når man har masse kviser, det gjelder bare å finne riktig produkter. Mac har en serie som dekker veldig bra, jeg bruker den! :)

Endret av Adara
Skrevet
1 minutt siden, Adara skrev:

håper den funker så jeg slipper å gå til legen for å få henvisning til hudpleier. 

Jaha. Du kommer med gode råd du.

Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Jaha. Du kommer med gode råd du.

hæ? :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har en sønn som er i tenårene, og han hadde unormalt mye (og store, dype) kviser. Dette har han fått hjelp hos legen for. Det synes jeg du bør få også. Vil ikke fastlegen, kontakt hudlege eller be om henvisning til hudlege.

Slike kviser i din alder skyldes bakterier, og ikke for dårlig rensing av huden. Ingen rensing i verden kan gjøre noe med bakteriene som oppstår dypt nede i huden, der kvisene oppstår. De kommer nedenifra.

Unormalt mye kviser og kviser langt utenfor pubertet og tenårene, er vanligvis noe man kan få hjelp for., Legen kan skrive ut medikamentet Tetracyklin til deg, og i løpet av en måneds tid vil du sannsynligvis se store forbedringer. Litt tålmodighet må du altså ha, men når forandringen først kommer, er den gjerne formidabel. Sønnen min har brukt Tetracyklin i halvannet år, og er helt kvisefri. Det tok fire uker å bli det på den medisinen.

Det finnes også en ny salve på apoteket til å smøre på renset hud; Epiduo. Les bruksanvisningen. Reseptfri, men skal ha hjulpet mange med kviser. Både legen og apoteket anbefalte å prøve den salven til oss. Hos min sønn hjalp den dessverre ikke, det var det kun Tetracyklin som gjorde. Men som sagt; mange hevder å ha fått hjelp av den.

Noen mennesker reagerer med kviser på visse matvarer. Som et eksempel kan jeg nevne potetgull (pga fritert olje og evt krydder), og sterkt krydrete matvarer. Tenk igjennom kostholdet ditt, og vurder om det er noe som kan være utløsende faktor for kviser. Utelat det i noen uker fra kostholdet ditt og se om det hjelper. Men kun èn ting om gangen skal utelukkes, ellers vet du ikke hva som var årsaken.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Leger gir da ikke henvisning til hudpleier. De henviser til hudLEGER.

Når ts er så plaget hjelper ikke Basiron og å sminke det vekk er heller ikke et varig tips. Mye bedre å ta problemet ved roten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Det gir meg håp om at dette kommer til å bli bedre. 

Kan sitte og gråte over huden min, for jeg føler jeg gjør alt som det skal gjøres. Men allikevel hjelper det ikke. 

Det er veldig lang venteliste hos de fleste hudlegene, kanskje jeg bare bør gå privat? Eller kan fastlegen skrive "haste-henvisning?" 

Skrevet
2 minutter siden, Antoinette skrev:

Når ts er så plaget hjelper ikke Basiron og å sminke det vekk er heller ikke et varig tips. Mye bedre å ta problemet ved roten.

Enig i at å sminke det vekk er det verste "rådet". Det dekker til problemet og gjør det potensielt verre, og hjelper ikke på problemet.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Antoinette skrev:

Jeg har prøvd Basiron. Det hjelper til å tørke ut kvisen, men det kommer flere tilbake etter 2-3 uker. Så jeg har sluttet å bruke basiron nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå til en hudlege, de vet alltid best. Aldri spør noen på apoteket, de har ikke peiling på hva de selger. Tette porer (blackheads) får du ikke gjort så mye med, men bruk mindre oljebaserte produkter i ansikert, og vask ansiktet daglig. Kostholdet trenger ikke å ha noen betydning, er som regel bare genetisk, noen får mye kviser, andre lite.

Anonymkode: e03cb...fd1

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt en kvise i mitt liv, så ble jeg 23 år. Og da skulle jammen meg huden min ta igjen for alle årene den hadde vært snill. 

Begynte med koreansk kosmetikk, og har blitt mye bedre nå ! :)
Så hadde kanskje anbefalt å ta en titt på det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gå til en hudlege, de vet alltid best. Aldri spør noen på apoteket, de har ikke peiling på hva de selger. Tette porer (blackheads) får du ikke gjort så mye med, men bruk mindre oljebaserte produkter i ansikert, og vask ansiktet daglig. Kostholdet trenger ikke å ha noen betydning, er som regel bare genetisk, noen får mye kviser, andre lite.

Anonymkode: e03cb...fd1

Min lege nektet å skrive henvisning første gang, da h*n mente dette ikke var alvorlig nok. Nå har jeg tatt masse bilder av kvisene, og jeg kommer til å trygle om henvisning nå. Jeg er sykt lei problemet, selvtillillen min er nede på bånn :icon_frown:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, QueenChanne skrev:

Jeg hadde ikke hatt en kvise i mitt liv, så ble jeg 23 år. Og da skulle jammen meg huden min ta igjen for alle årene den hadde vært snill. 

Begynte med koreansk kosmetikk, og har blitt mye bedre nå ! :)
Så hadde kanskje anbefalt å ta en titt på det? 

Noen spesielle produkter du anbefaler? Koreansk kosmetikk er så bredt spekter, tenker du renseprodukter eller sminke? 

Takk for svar, forresten :)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen spesielle produkter du anbefaler? Koreansk kosmetikk er så bredt spekter, tenker du renseprodukter eller sminke? 

Takk for svar, forresten :)

Rens ja, hehe. 

Spørs jo på hvordan huden din er ellers da... 

Jeg har veldig oljete hud, så er ikke sikkert mine produkter passer til dine behov liksom. 

Skrevet

Jeg slet også med en del kviser før, frem til jeg prøvde PCO-produktene.

Helt fantastisk og merket forskjell etter 3-4 dager! Det finnes flere produkter; for meg holdt det med rensen man skyller av i vann og den "alkohol-rensen".

Anbefales! :)

Gjest Splitterpine
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar. Det gir meg håp om at dette kommer til å bli bedre. 

Kan sitte og gråte over huden min, for jeg føler jeg gjør alt som det skal gjøres. Men allikevel hjelper det ikke. 

Det er veldig lang venteliste hos de fleste hudlegene, kanskje jeg bare bør gå privat? Eller kan fastlegen skrive "haste-henvisning?" 

Ventelistene varier. Her jeg bor er det ca. ett år. Du kan gå til privat hudlege. Det koster selvfølgelig mer, men om du er råd til det, ville jeg gjort. Men for å få Isotretinoin, skal oftest andre ting være prøvd først. Hva har du prøvd hittil? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Adara skrev:

hæ? :P

Leger henviser ikke til hudpleiere. :fnise: De kan henvise til hudleger. Hudpleiere kan du oppsøke på eget initiativ. Kompetansen her er varierende. Ikke noe jeg ville ha gått til dersom jeg hadde hatt hudproblemer. 

Anonymkode: 4a48b...71c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

Anonymkode: 79841...17c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger henviser ikke til hudpleiere. :fnise: De kan henvise til hudleger. Hudpleiere kan du oppsøke på eget initiativ. Kompetansen her er varierende. Ikke noe jeg ville ha gått til dersom jeg hadde hatt hudproblemer. 

Anonymkode: 4a48b...71c

Åjaa, jeg skrev bare feil! haha, mente selvfølgelig hudlege! Det var bra du sa ifra :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...