Gå til innhold

Noen som har erfaring med interrail?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Er interrail veldig slitsomt? Synes generelt å ta tog er litt slitsomt, en del trakking med bagasje... kanskje man ser annerledes på det når man er på tur? Hvilke reiseruter er vanlige, ev priser, visum, utrygg verden for øyeblikket, alt må  jo tas hensyn til.

Fra Oslo S går det vel tog til Gøteborg- derfra til København- Paris- Barcelona? / Vil også skvise inn London. Noen som vet om dette er reaistisk i det hele tatt, hvilke budsjetter man bør ha?

Mange spørsmål, men dette er nytt for meg. Håper noen kan svare:)

Anonymkode: 8d4cb...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er interrail veldig slitsomt? Synes generelt å ta tog er litt slitsomt, en del trakking med bagasje... kanskje man ser annerledes på det når man er på tur? Hvilke reiseruter er vanlige, ev priser, visum, utrygg verden for øyeblikket, alt må  jo tas hensyn til.

Fra Oslo S går det vel tog til Gøteborg- derfra til København- Paris- Barcelona? / Vil også skvise inn London. Noen som vet om dette er reaistisk i det hele tatt, hvilke budsjetter man bør ha?

Interrail er svært dyrt i forhold til fly, det er derfor interessen for interrail i Europa har falt drastisk de siste 10 årene. Om du absolutt vil ta interrail, så råder jeg deg til å fokusere på Øst-Europa, det er trygt der og mye interessant å se (de har også ikke noen lang tradisjon med turister, så man får en mer ekte opplevelse der også). Du bør nok også fortelle om hvor stort budsjettet er, hvor lang reisetid, om du vil bo på hostel eller kanskje leie leiligheter gjennom AirBnb. 

Anonymkode: 1a625...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det posten over sier, er interrail like dyrt eller dyrere enn å bare kjøpe togbillettene selv, og man må kjøpe "reservasjoner" som er jævlig knotete og dyrt. Fly er også svinbillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar:)

Trodde interrail skulle være så billig, men der tok jeg feil.

Har så lyst til å ta toget fra Paris til Barcelona i hvertfall, se flamingoer på veien.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jo tog mer miljøvennlig og fleksibelt, hvis man bryr seg om sånt. Hvis man skal se mange byer så er det faktisk billigere enn å fly også. Man må og regne med transport til og fra flyplasser, mat på flyplassen osv.

Anonymkode: 5645a...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vurderte det, men så at det ble dyrt. Hadde og bare 3 uker, så jeg tok fly til Paris, så kjørte tog videre, og endte opp i Roma, så tok jeg fly hjem igjen fra Roma. Kjøpte billetter for seg selv, ikke interrail. Kjøp gjerne billett den dagen du kommer til byen. For på populære ruter, kan det bli utsolgt.

Anonymkode: f2909...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Det er veldig dyrt, og i Frankrike er det utrolig komplisert å reise med Interrail. Hurtigtogene krever utrolig dyr reservasjon gjerne flere uker før man skal reise, så man kan ikke gjøre noe spontant, og om man tar tregere tog, tar det utrolig lang tid. Vi måtte bytte tog seks ganger for å komme oss fra Amsterdam til Paris. I tillegg var det togstreik i Frankrike så det var nesten umulig å forlate landet. Vi endte opp med å måtte snike på hurtigtogene og sitte i midtgangen i mange timer. Gikk greit fordi billettkontrollørene streika. 

Det spørs veldig fra land til land, men jeg vil ikke anbefale Interrail i Frankrike eller Spania. I SPania koster det sånn 8 euro å reservere sete uansett hvor langt man reiser, så om man bare skal en kort tur, eller må bytte tog, må man betale 8 euro for hvert tog uansett. Det ble veldig dyrt. 

Beste landet for Interrail var Nederland. Der var det bare å hoppe på togene uten å måtte planelgge eller reservere noe på forhånd. Tyskland var også ganske greit, men hadde ikke gjort det igjen. HAdde heller tatt buss da dette er mye billigere, og ofte ikke tar lenger tid om man tenker på alle togbyttene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interrail er kult! Mye bedre reisemåte enn fly :)

Men, det lønner seg stort sett bare hvis du er i øst-Europa. Jo lenger vest du kommer, desto vanskeligere blir det med reservering av seter og ekstra betaling. Men i øst er det null stress, det er bare ikke så lurt å stole på at togene kommer når de sier at de skal :P

Hvis du bare skal innom et par store byer er det gjerne billigere og enklere å bare fly, hvertfall fly til første sted og så eventuelt ta tog/annen transport videre, og så fly hjem fra siste reisemål. Det du nevner her TS er jo selvfølgelig mulig, hvorfor skulle det ikke være det? Det første du bør gjøre er å sette opp budsjett for turen, samt hvor lenge du vil være borte, og hvilke steder du vil innom. Hvis du skal basere turen din på fly bør du jo bestille så fort som mulig. Da har du et fastere opplegg enn om du har en interrailbillett og bare tar tog når du føler for det (i øst hvertfall). Angående verden for øyeblikket er det selvfølgelig ingen som kan si noe om hvor det faktisk er trygt lenger, det virker som om alt er passe farlig disse dager, men det er bare en risk du må ta. Regner med du er så forsiktig som du må være på tur og ikke roter deg borti noe skummel, og resten har du jo ikke kontroll over, så det må du nesten bare sjanse på at går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
Den 24 March 2016 at 21.56, Ginny skrev:

Interrail er kult! Mye bedre reisemåte enn fly :)

Men, det lønner seg stort sett bare hvis du er i øst-Europa. Jo lenger vest du kommer, desto vanskeligere blir det med reservering av seter og ekstra betaling. Men i øst er det null stress, det er bare ikke så lurt å stole på at togene kommer når de sier at de skal :P

Hvis du bare skal innom et par store byer er det gjerne billigere og enklere å bare fly, hvertfall fly til første sted og så eventuelt ta tog/annen transport videre, og så fly hjem fra siste reisemål. Det du nevner her TS er jo selvfølgelig mulig, hvorfor skulle det ikke være det? Det første du bør gjøre er å sette opp budsjett for turen, samt hvor lenge du vil være borte, og hvilke steder du vil innom. Hvis du skal basere turen din på fly bør du jo bestille så fort som mulig. Da har du et fastere opplegg enn om du har en interrailbillett og bare tar tog når du føler for det (i øst hvertfall). Angående verden for øyeblikket er det selvfølgelig ingen som kan si noe om hvor det faktisk er trygt lenger, det virker som om alt er passe farlig disse dager, men det er bare en risk du må ta. Regner med du er så forsiktig som du må være på tur og ikke roter deg borti noe skummel, og resten har du jo ikke kontroll over, så det må du nesten bare sjanse på at går bra. 

Hvordan er prisene på tog i øst-Europa? Interrail-billetten er jo veldig dyr, så tror du det lønner seg å kjøpe den kontra å kjøpe vanlige togbilletter? Spesielt om man er over 25. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linaria skrev:

Hvordan er prisene på tog i øst-Europa? Interrail-billetten er jo veldig dyr, så tror du det lønner seg å kjøpe den kontra å kjøpe vanlige togbilletter? Spesielt om man er over 25. 

Tja.. Jeg er av den oppfatning at interrailbilletter ikke er dyre, så jeg er nok ikke den rette til å svare deg. I tillegg har jeg aldri reist i øst-Europa uten interrailbillett.. Men det er mange som sier at det er billigere, spesielt å ta buss. Kanskje søke opp reiseforum eller lignende for folk som har prøvd mer forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det blitt så dyrt? Jeg reiste på interrail i Vest Europa i 2011 og det var veldig greit med tanke på pris og fremkomst. Vi tok fly til København og tog videre derfra gjennom Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike og Spania. Det eneste stedet vi opplevde problemer med tog var fra Paris til Spania. Der måtte vi ta buss siden alle togene var fullbooket, ikke noe problem det heller og vi slapp å betale noe ekstra. 

Fra København til Berlin betalte vi kun setereservasjon på 3-4 euro hver, samme med tog i Nederland og i Spania :) 

Men som sagt det var i 2011 da. Jeg synes det var veldig morsomt, og planlegger ny interrail tur til neste sommer men da med Øst Europa. Vi kjøpte 30 dagers pass på 2.klasse for studenter/ungdom. Brukte en månedslønn fra sommerjobben min da på overnatting, mat og opplevelser. 15 000 ca. 

Vi bodde for det meste på hosteller gjennom hele turen, så vi sparte litt inn der :jepp: 

Anonymkode: 50324...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.3.2016 at 13.47, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg var på interrail i fjor sommer, og synes det var helt fantastisk. Vi tok riktig nok ikke tog hele veien fra Oslo til Europa da, da det ville tatt alt for lang tid og blitt veldig dyrt, så vi fløy til Brussel, og tok deretter tog til Tyskland (hvor vi var ca en uke) og så til Italia hvor vi var i ca 3 uker, og fløy hjem fra Milano. Grunnen til at det ble akkurat Milano som ble hjemreise-flyplass var rett og slett fordi det var den flyplassen med billigst retur-billetter (ungdomsbilletter med SAS).

For vår del var det ikke noe problem med bagasje, men jeg anbefaler å ha en sekk eller eventuelt trillesekk fra f.eks. Osprey som kan bæres på ryggen når det trengs, da enkelte av de mindre togstasjonene ikke har heis, og det er slitsomt å bære en tung trillekoffert opp mange trapper. De fleste interrailere reiser vel uansett med sekk/trillesekk da, så det burde ikke være noe problem. :)

Noe av det som er behagelig med tog vs. fly er at man som regel kommer rett inn til sentrum av byen, i stedet for å måtte stresse med transport til og fra flyplassene med buss eller tog. Med toget går man av i bysentrum, og så kan man gå rett til hostellet/hotellet for å legge fra seg bagasjen. Hvis man kun skal innom en by på dagstur har de fleste større byer skap hvor man kan betale for å låse inne bagasjen.

Det er veldig mange "vanlige reiseruter", men alt avhenger av hvilke byer du selv ønsker å se, så ikke legg for mye vekt på andres reiseruter, men velg ut byer du selv har lyst til å besøke. Et lite tips er dog å velge byer som ikke er alt for langt fra hverandre. Vi valgte mange korte stopp i stedet for lange togreiser, og vår lengste togreise var på 4 timer. Andre vil kanskje foretrekke nattog eller lengre dagsreiser for å kunne se større deler av Europa.

Jeg brukte http://www.interrail.eu/ og http://www.seat61.com/ flittig under vår planlegging av reisen, veldig mange nyttige tips. For vår del ble det billigst å reise uten interrail-billetten, da det i Italia er kjempebillig med lokaltog, og man i Tyskland kan få billige togbilletter om man bestiller tidlig på nettet (http://www.bahn.com/i/view/overseas/en/index.shtml). Frankrike vet jeg, som også andre skriver her, at kan være veldig kronglete å reise i med interrail-billetten, grunnet få plasser per tog tilgjengelig for reisende med interrail-pass, så der kan det også lønne seg å kjøpe billigbilletter på nettet på forhånd. Husk at dagens billettsystem for togreiser i de fleste land i Vest-Europa har blitt mer og mer som for flybilletter; jo tidligere du kjøper, jo billige er billettene. Følg også med på eventuelle tilbud/salg.

London ville jeg droppet hvis du også skal til København, Paris og Bacelona, med mindre du klarer å legge inn byen på slutten av reiseruten. Ellers blir det fort en "omvei" å dra dit, og det er dessuten en by som er svært billig å fly til ved en senere anleding. Jeg ville prioritert byer som er enklere å se med tog, framfor å velge storbyer som det ofte er billigere å fly til enn å besøke med tog. Og visum er ikke nødvendig i Europa så lenge du har norsk pass. Lykke til med planleggingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Blomst89 skrev:

Jeg var på interrail i fjor sommer, og synes det var helt fantastisk. Vi tok riktig nok ikke tog hele veien fra Oslo til Europa da, da det ville tatt alt for lang tid og blitt veldig dyrt, så vi fløy til Brussel, og tok deretter tog til Tyskland (hvor vi var ca en uke) og så til Italia hvor vi var i ca 3 uker, og fløy hjem fra Milano. Grunnen til at det ble akkurat Milano som ble hjemreise-flyplass var rett og slett fordi det var den flyplassen med billigst retur-billetter (ungdomsbilletter med SAS).

For vår del var det ikke noe problem med bagasje, men jeg anbefaler å ha en sekk eller eventuelt trillesekk fra f.eks. Osprey som kan bæres på ryggen når det trengs, da enkelte av de mindre togstasjonene ikke har heis, og det er slitsomt å bære en tung trillekoffert opp mange trapper. De fleste interrailere reiser vel uansett med sekk/trillesekk da, så det burde ikke være noe problem. :)

Noe av det som er behagelig med tog vs. fly er at man som regel kommer rett inn til sentrum av byen, i stedet for å måtte stresse med transport til og fra flyplassene med buss eller tog. Med toget går man av i bysentrum, og så kan man gå rett til hostellet/hotellet for å legge fra seg bagasjen. Hvis man kun skal innom en by på dagstur har de fleste større byer skap hvor man kan betale for å låse inne bagasjen.

Det er veldig mange "vanlige reiseruter", men alt avhenger av hvilke byer du selv ønsker å se, så ikke legg for mye vekt på andres reiseruter, men velg ut byer du selv har lyst til å besøke. Et lite tips er dog å velge byer som ikke er alt for langt fra hverandre. Vi valgte mange korte stopp i stedet for lange togreiser, og vår lengste togreise var på 4 timer. Andre vil kanskje foretrekke nattog eller lengre dagsreiser for å kunne se større deler av Europa.

Jeg brukte http://www.interrail.eu/ og http://www.seat61.com/ flittig under vår planlegging av reisen, veldig mange nyttige tips. For vår del ble det billigst å reise uten interrail-billetten, da det i Italia er kjempebillig med lokaltog, og man i Tyskland kan få billige togbilletter om man bestiller tidlig på nettet (http://www.bahn.com/i/view/overseas/en/index.shtml). Frankrike vet jeg, som også andre skriver her, at kan være veldig kronglete å reise i med interrail-billetten, grunnet få plasser per tog tilgjengelig for reisende med interrail-pass, så der kan det også lønne seg å kjøpe billigbilletter på nettet på forhånd. Husk at dagens billettsystem for togreiser i de fleste land i Vest-Europa har blitt mer og mer som for flybilletter; jo tidligere du kjøper, jo billige er billettene. Følg også med på eventuelle tilbud/salg.

London ville jeg droppet hvis du også skal til København, Paris og Bacelona, med mindre du klarer å legge inn byen på slutten av reiseruten. Ellers blir det fort en "omvei" å dra dit, og det er dessuten en by som er svært billig å fly til ved en senere anleding. Jeg ville prioritert byer som er enklere å se med tog, framfor å velge storbyer som det ofte er billigere å fly til enn å besøke med tog. Og visum er ikke nødvendig i Europa så lenge du har norsk pass. Lykke til med planleggingen! :)

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...