Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker bøker som får meg til å bli helt oppslukt i det jeg leser. Hvor den virkelige verdenen forsvinner og som får deg til å glemme tid og rom. Hvor hovedpersonene kommer til liv, og jeg ikke klarer å slutte og tenke på de. Hvor tankene mine befinner seg i verdenen som ble introdusert i boken i lang tid etter at boken er ferdiglest. For min del gjelder dette fantasy (A song of ice and fire, Harry Potter, Lord of the rings, etc) og en del klassikere (Dorian Gray, Dracula, Dickens, etc). Men tar gjerne imot flere tips, uavhengig av sjanger.

Hvilke bøker har du lest som gjør deg så engasjert at du føler du er i en annen tid, et annet sted?

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

2 minutter siden, Duckie skrev:

Hvilke bøker har du lest som gjør deg så engasjert at du føler du er i en annen tid, et annet sted?

Spilleren av Dostojevskij ( faktisk de fleste av Dostojevskij sine bøker )

Vår Felles Venn av Dickens

Nils Klims reise til den underjordiske verden av Holberg

Stormfulle Høyder av E. Bronte

Troldomsfjellet av Thomas Mann

Valgslektskapene av Goethe

Skrevet

Takk for tips! Dickens og Bronte har jeg lest. Har en del Dostojevski liggende som jeg ikke helt har mannet meg opp til å begynne på. Og Holberg hadde jeg en gang planer om å lese, men den har gått i glemmeboken, så takk for påminnelsen. :)

Gjest Sunhands
Skrevet

Har du lest alt av Dickens? Var nemlig det jeg tenkte å anbefale.. :P

Hva med trilogien til Margareth Atwood?

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Elsker serien hulebjørnens klan av jean. M. Auel! Kan lese den om igjen og om igjen :D 

Skrevet
1 time siden, Sunhands skrev:

Har du lest alt av Dickens? Var nemlig det jeg tenkte å anbefale.. :P

Hva med trilogien til Margareth Atwood?

Jepp. De meste mer enn en gang og. Men denne trilogien har jeg ikke hørt om en gang, så den skal definitivt sjekkes ut! Ser forfatteren har fått mye gode tilbakemeldinger rundt forbi. :)

1 time siden, marihøna1991 skrev:

Elsker serien hulebjørnens klan av jean. M. Auel! Kan lese den om igjen og om igjen :D 

Takk! Da blir det en forhistorisk og en fremtisdystopi ført opp på leselisten. :laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For litt lettere litteratur:

Shadow and Bone av Leigh Bardugo. (Fantasy satt i en verden inspirert av Russland.)

The Raven Cycle av Maggie Stiefvater. 

Ready Player One av Ernest Cline. 

Percy Jackson and the olympians av Rick Riordan. (Første boka er Percy Jackson and the Lightning Thief. Mye av den samme feelingen som Harry Potter.) 

Alt av Neil Gaiman. 

Anonymkode: b15af...758

Skrevet
Den 23.3.2016 at 10.53, Duckie skrev:

Jeg elsker bøker som får meg til å bli helt oppslukt i det jeg leser. Hvor den virkelige verdenen forsvinner og som får deg til å glemme tid og rom. Hvor hovedpersonene kommer til liv, og jeg ikke klarer å slutte og tenke på de. Hvor tankene mine befinner seg i verdenen som ble introdusert i boken i lang tid etter at boken er ferdiglest. For min del gjelder dette fantasy (A song of ice and fire, Harry Potter, Lord of the rings, etc) og en del klassikere (Dorian Gray, Dracula, Dickens, etc). Men tar gjerne imot flere tips, uavhengig av sjanger.

Jeg er helt fascinert av Victor Hugo, mannen som ler, ringeren i notre dame, les miserables osv.

Skrevet

Siden du nevner Harry Potter, har du lest noe av Patrick Rothfuss? Kingkiller Chronicle blir gjerne beskrevet som "Harry Potter for voksne", og er veldig bra!

Føler det kanskje er litt dumt å nevne noe så selvsagt innen fantasy-sjangeren, men; Tolkien?

Ken Folletts the Pillars of the Earth, en bok jeg hvertfall levde meg veldig inn i. Dette er en historisk fiction-roman, der historiske hendelser fra 1100-tallet danner bakteppet, og handlingen spinner rundt byggingen av en katedral. Maktkamp, intriger, hevn, krig, sult, anarki og kjærlighet.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For litt lettere litteratur:

Shadow and Bone av Leigh Bardugo. (Fantasy satt i en verden inspirert av Russland.)

The Raven Cycle av Maggie Stiefvater. 

Ready Player One av Ernest Cline. 

Percy Jackson and the olympians av Rick Riordan. (Første boka er Percy Jackson and the Lightning Thief. Mye av den samme feelingen som Harry Potter.) 

Alt av Neil Gaiman. 

Anonymkode: b15af...758

De øverste har jeg ikke hørt om, takk for tips!

Percy Jackson har jeg fått for meg at er litt "fjortiss"...? Mye mulig jeg tar feil. :) HP kan vel strengt tatt gå inn i den kategorien også, men der ble historien såpass fengende at jeg overså det etterhvert. Pluss at bøkene ble mer voksne etterhvert som karakterene vokste opp.

Neil Gaiman har jeg enda ikke lest! Har American Gods liggende, jeg setter den høyere opp på leselisten. :)

12 timer siden, waco skrev:

Jeg er helt fascinert av Victor Hugo, mannen som ler, ringeren i notre dame, les miserables osv.

Oi, han burde jeg ha tenkt på for lenge siden selv, satt på leselisten. Takk!

8 timer siden, Vulpine skrev:

Siden du nevner Harry Potter, har du lest noe av Patrick Rothfuss? Kingkiller Chronicle blir gjerne beskrevet som "Harry Potter for voksne", og er veldig bra!

Føler det kanskje er litt dumt å nevne noe så selvsagt innen fantasy-sjangeren, men; Tolkien?

Ken Folletts the Pillars of the Earth, en bok jeg hvertfall levde meg veldig inn i. Dette er en historisk fiction-roman, der historiske hendelser fra 1100-tallet danner bakteppet, og handlingen spinner rundt byggingen av en katedral. Maktkamp, intriger, hevn, krig, sult, anarki og kjærlighet.

Lord of the rings har jeg skrevet i førsteinnlegget. :) Har lest de to første i Kingkiller Chronicles, synes dessverre de var noe oppskrytt. Kommer til å lese siste boken også, men fikk ikke helt den følelsen jeg er ute etter.

The pillars of the earth har jeg lest, og var veldig skuffet. Det hørtes ut som en perfekt bok for meg, men likte ikke skrivestilen til forfatteren. :( Har du lest noe lignende dette av andre forfattere?

Skrevet

Noen av fantasy bokseriene jeg er veldig glad:

Mercy Thompson serien av Patricia Briggs. Det er så langt 9 bøker. Hun jobber som bilmekaniker og det er med varulver, Fae, vampyrer. En meget bra serie. Første book heter Moon Called. Hun har også flere andre gode serier

Alt av Anne Bishop. Spesielt den orginale Black Jewels trilogien som begynner med Daughter of the Blood Den går under Dark Fantasy.

Dresden Files serien til Jim Butcher om trollmanen Harry Dresden som bor i Chicago. Urban fantasy. Starter med boken Storm Front. Også serien hans Codex Alera som er epic high fantasy er bra. Totalt forskjellig fra Dresen files, men meget godt skrevet synes jeg. Første bok av 6 er Furies of Caulderon.

Study trilogien til Maria V Snyder. Første bok heter Poison study og handler om Yelena, hun er dømt til døden for å ha drept noen. Men "food tasteren" til han som styre landet ble forgiftet og som neste person som er planlagt henrettet blir hun tilbudt jobben. En veldig bra trilogi som nå har fått en fortsettelse. Maria har også andre gode serier.

Kushiel serien til Jacqueline Carey. Dette er nok en serie som ikke passer for alle pga skal jeg kalle det litt bdsm innhold til tider. Hovedpersonen i første trilogi heter Phedre hun er født med en rød prikk i øyet som merker henne som en person skapt til å finne "pleasure in pain" Serien starter med boken Kushiel's Dart. En veldig god bok. Tar med litt mer info om boken bare for ikke å ha skremt bort noen med det jeg skrev hehe

Sitat

The land of Terre d'Ange is a place of unsurpassing beauty and grace. It is said that angels found the land and saw it was good...and the ensuing race that rose from the seed of angels and men live by one simple rule: Love as thou wilt.

Phèdre nó Delaunay is a young woman who was born with a scarlet mote in her left eye. Sold into indentured servitude as a child, her bond is purchased by Anafiel Delaunay, a nobleman with very a special mission...and the first one to recognize who and what she is: one pricked by Kushiel's Dart, chosen to forever experience pain and pleasure as one.

Phèdre is trained equally in the courtly arts and the talents of the bedchamber, but, above all, the ability to observe, remember, and analyze. Almost as talented a spy as she is courtesan, Phèdre stumbles upon a plot that threatens the very foundations of her homeland. Treachery sets her on her path; love and honor goad her further. And in the doing, it will take her to the edge of despair...and beyond. Hateful friend, loving enemy, beloved assassin; they can all wear the same glittering mask in this world, and Phèdre will get but one chance to save all that she holds dear.

Set in a world of cunning poets, deadly courtiers, heroic traitors, and a truly Machiavellian villainess, this is a novel of grandeur, luxuriance, sacrifice, betrayal, and deeply laid conspiracies. Not since Dune has there been an epic on the scale of Kushiel's Dart-a massive tale about the violent death of an old age, and the birth of a new.

Jeg har flere andre serier som jeg synes er bra også: Siden det er påske kan jeg ta med en krimserie. "In Death"serien av J.D.Robb som handler om Eve Dallas som er løytnant i mord avsnittet i New York rundt 2060. En meget bra krimserie som følger hennes liv og mordsaker. Første bok heter "Naked in Death" eller Naken Død på norsk. Der er det kommet ut rundt 50 bøker i serien, og serien er fremdeles meget bra.

Gjest Sunhands
Skrevet
13 timer siden, Duckie skrev:

Jepp. De meste mer enn en gang og. Men denne trilogien har jeg ikke hørt om en gang, så den skal definitivt sjekkes ut! Ser forfatteren har fått mye gode tilbakemeldinger rundt forbi. :)

Takk! Da blir det en forhistorisk og en fremtisdystopi ført opp på leselisten. :laugh:

Ja, det er mange som elsker den trilogien, og jeg tror den skal komme på HBO etter hvert også.. Må nok si at jeg synes bok nummer 1 er best, men jeg er vanligvis ikke så glad i fantasy. Hun skriver i alle fall godt og har et rikt språk.

Tror den kan passe deg bra utfra de andre bøkene du nevner. :)

Skrevet

Jeg må bare nevne Markens Grøde av Knut Hamsun. Har lest den flere ganger og oppdager noe nytt hver gang. Den legger seg på minnet og jeg føler jeg kjenner karakterene der. Mange ting å tenke på.

Skrevet
3 timer siden, Duckie skrev:

Lord of the rings har jeg skrevet i førsteinnlegget. :) Har lest de to første i Kingkiller Chronicles, synes dessverre de var noe oppskrytt. Kommer til å lese siste boken også, men fikk ikke helt den følelsen jeg er ute etter.

The pillars of the earth har jeg lest, og var veldig skuffet. Det hørtes ut som en perfekt bok for meg, men likte ikke skrivestilen til forfatteren. :( Har du lest noe lignende dette av andre forfattere?

Haha, sorry, så det nå, leste nok litt fort på hovedinnlegget, så fikk ikke med meg den. Les gjerne Silmarillion og, da ;-)

Kommer ikke på noen som er akkurat som Pillars, men kan anbefale noen bøker som er satt i middelalderen:

-the Name of the Rose av Umberto Eco

-Kingmaker av Toby Clements (Handlingen er i Rosekrigene, ingen hemmelighet at Martin har hentet mye inspirasjon herfra til a Song of Ice and Fire. Philippa Gregory har forresten også skrevet en serie, Cousins War, om kvinnene i Rosekrigene.)

-Jan Guillous Tempelridder-triologi.

Liker man middelalderen kan jeg også anbefale å lese noen av tekstene skrevet i den tiden (feks. Canterbury Tales, Beowulf, Heimskringla...), men det gir nok ikke helt den "leve seg inn"-følelsen, ettersom mye av det er skrevet i vers, mye av Heimskringla er skrevet ganske kort og oppsummerende...

Kan også anbefale litt mer fantasy:

-Brandon Sandersons Mistborn-serie

-Terry Pratchetts Discworld, litt annen kategori, mye humor og parodi, men veldig bra.

Skrevet

Skulle til å anbefale deg Stormenes Tid av Ken Follett, men ser over her at de bøkene ikke falt helt i smak. Har du lest noe annet av han? Jeg kan anbefale Århundre-trilogien hans (Kjempenes Fall, Vinter over verden og På grensen til evigheten) - jeg ble totalt oppslukt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...