Gå til innhold

Giftemål, Samboerkontrakt, Testamente...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje feil forum, la den her fremfor forbruker/jus/økonomi....

Jeg og samboeren min leste denne artikkelen i går, og begynte å tenke litt (http://www.klikk.no/kvinneguiden/samliv/samboerkontrakt-og-testament-1655117.ece)

Etter å ha lest denne artikkelen og et par andre liknende artikler, ble vi litt usikre på hva som er best for oss, og hva som er "enklest". Jeg kjenner en advokat som jobber spesifikt med arv, så jeg kan nok få litt mer hjelp der hvis jeg ønsker det. Men vil gjerne høre hva dere tenker også.

Hva ville dere valgt selv? Eller, hva har dere valgt, for dere som har gjort det?

Endte egentlig opp med at samboer mente at vi like gjerne kunne gifte oss (ønsker ikke å gifte oss med fest eller noe stort, det har vi snakket om før. Mest for å ha det på papiret). Jeg synes også det er en grei løsning. Vi venter barn sammen, og jeg eier mer eller mindre alt vi har, og huset mitt er særeie (arvet, og foreldre bor hos meg enda - Borett).

Jeg vil ikke at min samboer skal ende opp uten noe, hvis jeg skulle gå bort. Men jeg vet ikke hva som er enklest, og mest sikkert - Å gifte seg, eller ha samboerkontrakt og testamente? Jeg skjønner at man kan og nok burde ha testamente uansett.
Er ganske fristende å bare gifte oss, og få dette overstått, da det uansett ikke føles feil for oss å gifte oss. Vi har bare ikke stresset med det. Har ikke noe kjempebehov for å være gift annet enn fordelene ved dødsfall/arv.

Hva mener dere? Trenger litt input :) 

Anonymkode: 08e39...238

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss. Enkelt og greit. Vi hadde vel et utkast til samboeravtale, men fikk aldri summet oss til å gjøre den ferdig før vi giftet oss.

Anonymkode: 31950...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift, huset er mitt særeie og mannen setter 7000 på sparekonto hver måned (siden han ikke har verdi i huset) vi har også testamentet siden han har særkullsbarn og jeg har tidligere arv som er særeie. 

Anonymkode: a36e2...621

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er gift, huset er mitt særeie og mannen setter 7000 på sparekonto hver måned (siden han ikke har verdi i huset) vi har også testamentet siden han har særkullsbarn og jeg har tidligere arv som er særeie. 

Anonymkode: a36e2...621

Hva er de 7000? Husleie? 

AnonymBruker
Skrevet

Gift med advokat med særkullsbarn. Begge har særeie. Han har opprettet testament, jeg har ikke, men eier boligen vi bor i, dermed er jeg sikret dersom han dør før meg, ved en evt. Skilsmisse må han finne ny bolig. 

Det handler om å sikre seg ved samlivsbrudd, samtidig finne løsninger som gjør en komfortabel i hverdagen. Giftemål kan være like greit som en solid samboerkontrakt og testamenter. Men giftemål gjør ting mer juridisk avklart. (Å bo sammen, uten i det minste samboerkontrakt, er risikosport på meget høyt nivå.)

Anonymkode: 0fa8c...f47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Hva er de 7000? Husleie? 

Med særeie så oppfatter jeg det som sparing til ham selv slik at han har/bygger opp egenkapital i stedet for å kjøpe seg inn?

Vi giftet oss og har ektepakt med særeie på hver sin bolig og gjensidig testamente. Begge deler satt opp av advokat - en billig forsikring slik at alt er gjort lovlig. Samtidig så har jeg opplevd arveoppgjør hvor testamente og ektepakt satt opp av advokat ikke var satt opp lovlig i forhold regler for pliktdelsarv til ektefelle. Så greit å gjøre det hos noen som jobber innen feltet :)

Med barn på vei så ville jeg vurdert livsforsikring.

Anonymkode: 1c897...e76

AnonymBruker
Skrevet

Vi har skrevet testament (og samboerkontrakt (brukte mal vi fant på nett). Vi + 2 vitner skrev under, så leverte jeg det til tingretten for oppbevaring. Utrolig deilig å ha det på plass, samboer var mest opptatt av å sikre meg hvis det skulle skje noe (familien er litt spesiell). 

Anonymkode: 4d8c5...71a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med særeie så oppfatter jeg det som sparing til ham selv slik at han har/bygger opp egenkapital i stedet for å kjøpe seg inn?

Men hvis han ikke har særeie på den kapitalen vil den deles ved en skilsmisse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, stan skrev:

Men hvis han ikke har særeie på den kapitalen vil den deles ved en skilsmisse. 

Det er sant. Jeg tok det som selvfølge at han hadde særeie på den, men det er jo absolutt ikke sikkert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønner det seg å gifte seg eller forbli samboere når en er ufør, den andre er i jobb og har et barn fra før hen ikke har noen kontakt med?

Anonymkode: 16dd5...fa3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønner det seg å gifte seg eller forbli samboere når en er ufør, den andre er i jobb og har et barn fra før hen ikke har noen kontakt med?

I forhold til arv gjør det en forskjell. 

Som samboer risikerer man å arve ingenting, siden barna da i utgangspunktet arver alt. At det har vært lite kontakt spiller ingen rolle. 

Som ektefelle er man sikret en del av arven. Da er det en fordeling mellom ektefelle og barn. 

Et testament vil kunne endre noe, men arveloven begrenser endel. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, stan skrev:

I forhold til arv gjør det en forskjell. 

Som samboer risikerer man å arve ingenting, siden barna da i utgangspunktet arver alt. At det har vært lite kontakt spiller ingen rolle. 

Som ektefelle er man sikret en del av arven. Da er det en fordeling mellom ektefelle og barn. 

Et testament vil kunne endre noe, men arveloven begrenser endel. 

Takk, da ser det ut som at det rett og slett lønner seg for oss å gifte oss

vet du hvordan det blir hvis vi kjøper hus og min partner dør? Da arver vel hens barn halve huset uansett eller noe? Eller kan man gå rundt det ved at jeg står som eier?

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for innspill og erfaringer! Setter stor pris på det :)

Vi er fremdeles i tvil om hvilket av de to valgene vi skal ta. Men livsforsikring - Godt forslag! Da får vi gruble litt på dette :)

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da ser det ut som at det rett og slett lønner seg for oss å gifte oss

vet du hvordan det blir hvis vi kjøper hus og min partner dør? Da arver vel hens barn halve huset uansett eller noe? Eller kan man gå rundt det ved at jeg står som eier?

Det kommer nok an på antall barn, verdien av huset og eventuelt testamente. Ektefellearv går før pliktdelsarv til livsarvinger. Her står litt: http://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok an på antall barn, verdien av huset og eventuelt testamente. Ektefellearv går før pliktdelsarv til livsarvinger. Her står litt: http://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/

Jeg mente ektefellens minstearv :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk.  Skal sette meg ned med hen og sjekke ut sammen hva som kan lønne seg for oss. Hen har bare 1 barn. Kommer ikke til å få barn i fremtiden. 

Virker som at det enkleste er å bare stikke innom rådhuset og gifte seg 

Skrevet

Det beste er å gifte seg :-)

Angående det å at huset står kun på deg, hadde jeg ville sjekket ut, kanskje med en advokat, rett måte å gjøre det på.

En ting er hensynet til arv, men hva om dere går i fra hverandre? Da har han gitt deg et hus.

Men jeg kan tenke meg måter å gjøre det på som tar hensyn til begge forhold.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk.  Skal sette meg ned med hen og sjekke ut sammen hva som kan lønne seg for oss. Hen har bare 1 barn. Kommer ikke til å få barn i fremtiden. 

Virker som at det enkleste er å bare stikke innom rådhuset og gifte seg 

Er ikke bare å gjøre det heller, fant jeg ut. Er mye papirarbeide og div. for å gjøre det også. Men ja, virker mest gunstig for oss også, selv om min samboer ikke er norsk statsborger (men nordisk). Enda mer papirarbeide :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare å gjøre det heller, fant jeg ut. Er mye papirarbeide og div. for å gjøre det også. Men ja, virker mest gunstig for oss også, selv om min samboer ikke er norsk statsborger (men nordisk). Enda mer papirarbeide :sjenert:

Det er vel ikke så mye jobb? Må sende inn noen papirer og forloverpapirer. Hva slags merarbeid er det om man vil gifte seg med en fra et annet land? Min partner er også fra et annet land, også nordisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer fortsatt på hvor mye merarbeid det er å få giftet seg med en som ikke er norsk statsborger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...