Gå til innhold

Utslitt av venninne som bruker meg som psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er veldig nedfor og negativ for tiden. Vi er som søstre og er dønn ærlige med hverandre, har kjent henne hele livet. MEN, nå har jeg faktisk fått litt nok, for det er greit nok at hun sliter og trenger noen å snakke med. Jeg har vært der for henne og gitt henne råd, foreslått psykolog, prøvd mitt beste til å få henne på rett spor. Men i den siste tiden har det vært konstant negativitet og hun har klaget veldig mye, til den grad at det påvirker vennskapet vårt. Jeg blir rett og slett sliten av å snakke med henne, fordi hun bruker veldig mye tid på å fortelle meg hvor deppa hun er og at hun noen ganger har lyst til å dø. Det gjør rett og slett meg vondt, jeg vil ikke se henne slik. Jeg har prøvd å hinte til at nå må hun skaffe hjelp, dette går ikke lenger, jeg kan ikke fungere som en psykolog for henne. Hun er 100% avhengig av meg, for jeg roer henne ned når hun får angst osv. Dessverre så er hun ikke så nære med familie og har ikke så mange gode venner. Så jeg blir den hun støtter seg på, og jeg er veldig glad i henne (ikke noe med det). Men noen ganger kan det bli litt mye, hvis jeg forteller henne dette blir hun veldig sur og sier ting som "Okei, da skal jeg ikke klage til deg mer."

Hvordan skal jeg få henne til å forstå at NOK er NOK for meg? Ikke for å være egoistisk, men jeg har prøvd alt jeg kan for å gi henne råd, og hun kan ikke konstant klage til meg 24/7. Hva kan jeg si uten at hun blir sint på meg?

Anonymkode: 255fd...69c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si at nå må hun bestille legetime, gjerne sitt ved siden av henne og krev at hun gjør det der og da. Hvorfor forteller hun deg at hun har lyst til å dø? Det er ikke normalt. 

Anonymkode: 841b0...766

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at du forstår at hun sliter og at du synes det er godt å kunne stille opp for henne,  men at hun også må ta kontakt med lege og få hjelp,  for dette tar på deg og. Understrek at du bryr deg,  men få frem at du synes det blir for tøft.  

Anonymkode: 21d69...474

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som er veldig nedfor og negativ for tiden. Vi er som søstre og er dønn ærlige med hverandre, har kjent henne hele livet. MEN, nå har jeg faktisk fått litt nok, for det er greit nok at hun sliter og trenger noen å snakke med. Jeg har vært der for henne og gitt henne råd, foreslått psykolog, prøvd mitt beste til å få henne på rett spor. Men i den siste tiden har det vært konstant negativitet og hun har klaget veldig mye, til den grad at det påvirker vennskapet vårt. Jeg blir rett og slett sliten av å snakke med henne, fordi hun bruker veldig mye tid på å fortelle meg hvor deppa hun er og at hun noen ganger har lyst til å dø. Det gjør rett og slett meg vondt, jeg vil ikke se henne slik. Jeg har prøvd å hinte til at nå må hun skaffe hjelp, dette går ikke lenger, jeg kan ikke fungere som en psykolog for henne. Hun er 100% avhengig av meg, for jeg roer henne ned når hun får angst osv. Dessverre så er hun ikke så nære med familie og har ikke så mange gode venner. Så jeg blir den hun støtter seg på, og jeg er veldig glad i henne (ikke noe med det). Men noen ganger kan det bli litt mye, hvis jeg forteller henne dette blir hun veldig sur og sier ting som "Okei, da skal jeg ikke klage til deg mer."

Hvordan skal jeg få henne til å forstå at NOK er NOK for meg? Ikke for å være egoistisk, men jeg har prøvd alt jeg kan for å gi henne råd, og hun kan ikke konstant klage til meg 24/7. Hva kan jeg si uten at hun blir sint på meg?

Anonymkode: 255fd...69c

Klart du blir utslitt! Men du kan kun hjelpe henne på rett måte ved å sette grenser! Si at hun skal kontakte lege og at du godt kan bli med. Si at det er et krav,for ellers kan det ende med at du også blir deprimert og utslitt. Spør om hun syns det er riktig? 

Hvis hun ikke går med på dette,så si at da må dere være fra hverandre en stund. Ja,det kan nok virke brutalt,men det er det du må gjøre. Så får hun tenkt litt,og du får slappet av. Ellers kan du snakke med din lege eller ringe hjelpetelefoner som finnes. Søk de opp. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Få henne med til legen, både for hennes del og for vennskapets del.

Anonymkode: 6ad38...712

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...