Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre halvsøsken, ingen av mine eldre søsken har kontakt med far og i praksis har vi alle vokst opp med samme far (min). Mor og far har nå en del verdier og plutselig på sist familiemiddag (utpå kvelden) kom det litt kommentarer om arv fra mine søsken. Jeg har alltid antatt at vi kommer til å arve likt, men så hadde en av mine søsken fått det for seg at jeg vil arve mer uavhengig av testamentet. Det er snakk om verdier over 1mill og da trodde jeg mor og far stod fritt til å fordele som de ønsket? Er det nye regler? Har egentlig aldri tenkt på arv ettersom mor og far har testament og vi har vokst opp som (hel)søsken. 

Anonymkode: 5f3ef...93b

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi er tre halvsøsken, ingen av mine eldre søsken har kontakt med far og i praksis har vi alle vokst opp med samme far (min). Mor og far har nå en del verdier og plutselig på sist familiemiddag (utpå kvelden) kom det litt kommentarer om arv fra mine søsken. Jeg har alltid antatt at vi kommer til å arve likt, men så hadde en av mine søsken fått det for seg at jeg vil arve mer uavhengig av testamentet. Det er snakk om verdier over 1mill og da trodde jeg mor og far stod fritt til å fordele som de ønsket? Er det nye regler? Har egentlig aldri tenkt på arv ettersom mor og far har testament og vi har vokst opp som (hel)søsken. 

Er det snakk over 3 mill eller 1 mill. Pliktdelsarven er 1 mill per pers. Og ja, dine søsken arver ikke din far uten testamentet. Ingen ny regeel. Du burde lese deg opp

Anonymkode: 574b3...72e

• Liker 1
Skrevet

Sånn jeg har forstått det kan man ikke gjøre barn arveløse, de må arve en viss prosent av foreldrenes verdier. Utover det står man fritt til å skrive testament som man vil. Foreldrene deres bør skrive testament, så er dere sikre på at det ikke blir noe tull eller sure miner når de dør. Når de skriver testament vil jo advokaten som skriver det si om det er gyldig eller ikke og kan etter ønske fordele arven så likt som mulig mellom arvingene. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du er hans biologiske barn og han kun er registrert som far til deg, er han vel pliktig til å gi deg 2/3 av arven? Resten kan han gjøre som han vil med.

Uansett vil jeg råde deg til å ikke la dette gå ut over din relasjon til dine søsken. Det er som regel verdt mer enn 1 million.

Anonymkode: bfc21...129

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke bekymre deg eller få dårlig samvittighet for at du arver mer enn dine søsken. De arver tross alt sin biologiske far. Det urettferdige ville være om de arvet tre foreldre, mens du bare arvet to.

Anonymkode: d8cfe...e12

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Poserose skrev:

Sånn jeg har forstått det kan man ikke gjøre barn arveløse, de må arve en viss prosent av foreldrenes verdier. Utover det står man fritt til å skrive testament som man vil. Foreldrene deres bør skrive testament, så er dere sikre på at det ikke blir noe tull eller sure miner når de dør. Når de skriver testament vil jo advokaten som skriver det si om det er gyldig eller ikke og kan etter ønske fordele arven så likt som mulig mellom arvingene. 

2/3 eller en mill

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er hans biologiske barn og han kun er registrert som far til deg, er han vel pliktig til å gi deg 2/3 av arven? Resten kan han gjøre som han vil med.

Uansett vil jeg råde deg til å ikke la dette gå ut over din relasjon til dine søsken. Det er som regel verdt mer enn 1 million.

Er dette jeg lurte på. Må jeg få 2/3, selvom dette utgjør mer enn 1 mill? Trodde plikt var 1 mill. Er vel snakk om 6-8mill så trodde da det ble ca 2mill på hver av oss. Vet mor og far har testamentet, men hvordan gjelder pliktarv i forhold til det?

Jeg så for meg at vi søsken kom til å dele likt. Bryr meg egentlig ikke så mye om penger, og kunne gjerne arvet 0 om jeg var sikret et godt forhold med søsken videre!

Får lese meg opp og snakke med mor og far, begynner å høre skrekkhistorier om hva arv kan gjøre med ellers harmoniske familier og vil virkelig ikke "miste" mine søsken!

AnonymBruker
Skrevet

Man arber sine biologiske eller adoptivforeldre, steforeldre har man ikke krav på arv fra, men dette kan ordnes/fordeles ved testament. 

Gå og les på Domstol.no det som står der om arv og fordeling av arv. Mer pålitelig kilde finnes vel ikke? 

Anonymkode: d7e65...8f4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette jeg lurte på. Må jeg få 2/3, selvom dette utgjør mer enn 1 mill? Trodde plikt var 1 mill. Er vel snakk om 6-8mill så trodde da det ble ca 2mill på hver av oss. Vet mor og far har testamentet, men hvordan gjelder pliktarv i forhold til det?

Jeg så for meg at vi søsken kom til å dele likt. Bryr meg egentlig ikke så mye om penger, og kunne gjerne arvet 0 om jeg var sikret et godt forhold med søsken videre!

Får lese meg opp og snakke med mor og far, begynner å høre skrekkhistorier om hva arv kan gjøre med ellers harmoniske familier og vil virkelig ikke "miste" mine søsken!

Om han har 1 mill skal du arve 2/3. Har han mer skal det deles likt. Altså at du får 1 mill og resten deles likt mellom dere. TROR jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Om han har 1 mill skal du arve 2/3. Har han mer skal det deles likt. Altså at du får 1 mill og resten deles likt mellom dere. TROR jeg. 

Hvis han ikke skriver testament så arver TS alt. Faren til TS må skrive testament om han vil at stebarna skal arve noe som helst etter han. Utenom millionen til TS, fordeler han arven slik han vil i testamentet.

Det store spørsmålet blir heller hva som skjer når faren til TS dør før moren.

For da vil moren sitte i uskiftet med alle verdiene. Og siden TS er moren og avdødes fellebarn, kan hun ikke kreve skifte.

Når moren så dør, så vil alle tre barna hennes arve likt det som hun satt med i uskifte.

Og deretter vil TS sine halvsøsken arve sin biologiske far og komme svært fordelaktig ut av det i forhold til TS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. TS får 2/3 eller 1 mill, i dette tilfelle 1 mill. Resten gjør foreldrene som de vil med og kan gi til deg eller meg om det er ønskelig

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke skriver testament så arver TS alt. Faren til TS må skrive testament om han vil at stebarna skal arve noe som helst etter han. Utenom millionen til TS, fordeler han arven slik han vil i testamentet.

For da vil moren sitte i uskiftet med alle verdiene. Og siden TS er moren og avdødes fellebarn, kan hun ikke kreve skifte.

Når moren så dør, så vil alle tre barna hennes arve likt det som hun satt med i uskifte.

Og deretter vil TS sine halvsøsken arve sin biologiske far og komme svært fordelaktig ut av det i forhold til TS.

Dette må du nesten komme med dokumentasjon på at stemmer fordi denne forståelsen av jussen i arveoppgjør tror jeg ikke noen advokat vil støtte opp om. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du nesten komme med dokumentasjon på at stemmer fordi denne forståelsen av jussen i arveoppgjør tror jeg ikke noen advokat vil støtte opp om. 

Ts skal fortsatt ha sin pliktdel av farsarven, men ellers stemmer det som står. Søskene til ts harrett til mer om faren dør først

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg tenkte at viss han har vært som en far for barna hadde det ikke vært utenkelig om testamente er aktuelt. Jeg tenke også på den med moren. Da blir det urettferdig uansett.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg svært lite om hva advokater støtter opp om. Det viktige er domstolenes forståelse av jussen.

Mener du hele innlegget er feil eller er det noen spesielle deler du reagerer på? (for å spare tid, kan vi rydde unna det vi er enige om).

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på alt her? For så vidt jeg vet har TS om far dør først rett på farsarven (altså millionen) før resten deles når moren dør.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, VinterSnø skrev:

Er du sikker på alt her? For så vidt jeg vet har TS om far dør først rett på farsarven (altså millionen) før resten deles når moren dør.

Ja, rett til uskifte går foran legalarvingers pliktdelsarv. Det er kun særkullsbarns arverett som går foran lengstlevendes rett til uskifte.

Men som vi vet, TS er ikke farens særkullsbarn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis faren eller moren til TS dør så er ikke alle arvegods faktisk enke/enkemann sin? Når den andre da dør blir ikke arvet da fordelt? 

Anonymkode: 49094...927

Skrevet

Ser ikke helt problemet hvis de har testamente? Der står det vel hva som vil skje? For at det skal være gyldig må en advokat ha skrevet under så det vil jo ikke skje noe uventet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Poserose skrev:

Ser ikke helt problemet hvis de har testamente? Der står det vel hva som vil skje? For at det skal være gyldig må en advokat ha skrevet under så det vil jo ikke skje noe uventet. 

Testament er nøkkelen til en rettferdig fordeling som også tar hensyn til at TS sine halvsøsken vil arve sin biologiske far.

Det er for øvirg intet krav om en advokats signatur for at et testament skal være gyldig. Arvelovens §49 forklarer hva som må med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...