AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #21 Skrevet 23. mars 2016 TS her! Jeg har ikke bunad selv, så har ikke fått noe kommentarer direkte. Men temaet har kommet opp av og til og da har jeg fått inntrykk med at det er blandede følelser om akkurat dette. Er amerikansk...og er helt enig - på 17mai feire vi Norge totalt - gå med fin klær og norske flag på brystet Men etter å ha vært her i så mange år og sett på så mange fine drakter begynte jeg å ha veldig lyst for, i det minste, en festdrakt feks. Anonymkode: 24088...6fe
Gjest Holititten Skrevet 23. mars 2016 #22 Skrevet 23. mars 2016 Det var en annen AB som fikk negative kommentarer.
Nana Skrevet 23. mars 2016 #23 Skrevet 23. mars 2016 Jeg syns det er kjempeflott at andre enn etnisk norske ønsker å bruke bunad. Kan vel ikke finnes noe bedre tegn på vellykket integrering i samfunnet en det. Syns det er skammelig at enkelte får kommentarer på at de går i bunad pga at de har annen etnisitet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #24 Skrevet 23. mars 2016 Et øyeblikk siden, Holititten skrev: Det var en annen AB som fikk negative kommentarer. Ja ok, er ikke lett å holde styr på alle ab`ene Anonymkode: 4de30...f74
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #25 Skrevet 22. juni 2016 Den 22.3.2016 at 18.11, AnonymBruker skrev: Dette er ikke helt topic. Jeg har ingen problemmer med at en utlending på 17 mai har på seg bunad,men på 17 mai mener jeg at da har man norske flagg for da feirer man Norge.. Dette gjelder jo selfølgelig alle andre land, feirer man det landet har man det landets flagg. mener jeg da Anonymkode: 4de30...f74 , Anonymkode: 4de30...f74
Gjest jesse james Skrevet 22. juni 2016 #26 Skrevet 22. juni 2016 Jeg flyttet til Norge da jeg var 6år, er i dag 28. Jeg snakker norsk mye bedre en morsmålet mitt. En lærer på ungdomskolen spurte meg "hvilket språk tenker du med?" Og det er Norsk jeg har bunad pga jeg er oppvokst her og ser på meg selv som norsk, jeg føler meg fremmed mer som en turist i det landet jeg er født. Jeg blir lei meg når noen mener at jeg ikke har rett til å bære bunad, i og med ingen av foreldrene mine er norske. Det er jo her jeg har røtter. Folk blir satt ut når jeg forteller at jeg har utenlandske foreldre og ikke er født her, jeg ser ikke direkte nordisk ut men "væremåten" min er så norsk. (Hvis det gir mening) Det jeg reagerer på er at flere av de som mener at utlendinger ikke har rett til å bære bunad, baserer dette på hudfarge/religion. Jeg vet ikke om det er pga fremmedfrykt eller trangsynthet. Jeg "slipper unna" for huden min er lys og jeg blender inn. Veldig trist. (Dette er fra egne erfaringer, heldigvis representerer dette et få tall nordmenn. Håper de det gjelder tar til ettertanke at de kan sette dype sår hos barn og ungdommer som prøver å tilpasse seg. Selv om vi bor i et vakkert land så er ikke alle her av fri vilje. Men de må akseptere at de ikke kan returnere til hjemlandet sitt av ulike grunner og intrigene seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå