AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Jeg er ikke norsk men har bodd her i 19 år. Jeg synes det er så fin med bunader/festdrakter til høytider/17mai og lurte litt på hva dere nordmenn synes når folk som ikke er norsk har på seg bunader? Anonymkode: 24088...6fe
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Synes det er flott! Så lenge den bæres med stolthet, selvfølgelig, noe som gjelder både norske og innvandrere. Er man klar over at bunaden (eller festdrakten, bare ikke i like stor grad) er et nasjonalplagg og har lang tradisjon, og dermed bør respekteres og brukes ordentlig (ikke gå med ting som ikke hører til bunaden osv), så ser jeg ingen problemer med det. Synes det er flott at slike norske tradisjoner vil adopteres av nye nordmenn. Har aldri reagert når jeg ser folk med utseende av utenlandsk opprinnelse (enten det er innvandrere, barn av innvandrere, gjennom adopsjon eller fra et "blandet" forhold) gå med bunad. Heller ei om en som ser urnorsk ut, men som egentlig er fra et annet land. Som sagt, så lenge man er klar over betydningen av plagget og man er klar for å bære det som et symbol på landet og våre tradisjoner, så sier jeg "go for it". Anonymkode: 8497b...8ed 12
Gjest Holititten Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Det var meg over der, kom nær skriv som anonym-knappen.
Clarity Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er flott! Så lenge den bæres med stolthet, selvfølgelig, noe som gjelder både norske og innvandrere. Er man klar over at bunaden (eller festdrakten, bare ikke i like stor grad) er et nasjonalplagg og har lang tradisjon, og dermed bør respekteres og brukes ordentlig (ikke gå med ting som ikke hører til bunaden osv), så ser jeg ingen problemer med det. Synes det er flott at slike norske tradisjoner vil adopteres av nye nordmenn. Har aldri reagert når jeg ser folk med utseende av utenlandsk opprinnelse (enten det er innvandrere, barn av innvandrere, gjennom adopsjon eller fra et "blandet" forhold) gå med bunad. Heller ei om en som ser urnorsk ut, men som egentlig er fra et annet land. Som sagt, så lenge man er klar over betydningen av plagget og man er klar for å bære det som et symbol på landet og våre tradisjoner, så sier jeg "go for it". Anonymkode: 8497b...8ed Signerer!
stan Skrevet 23. mars 2016 #5 Skrevet 23. mars 2016 Det er jo en selv som bestemmer om det er riktig, norsk eller ikke. Dessuten er jo Norge et fritt land.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #6 Skrevet 23. mars 2016 8 timer siden, stan skrev: Det er jo en selv som bestemmer om det er riktig, norsk eller ikke. Dessuten er jo Norge et fritt land. Dessverre er det mange som mener at bunad kun er for etnisk norske. Kjerringer med meninger om alt og alle. Man burde så klart ikke bry seg men... Anonymkode: e8b49...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #7 Skrevet 23. mars 2016 Jeg synes det er flott om mennesker som ikke nødvendigvis er født her i landet tar i bruk bunaden :). Anonymkode: 193c1...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 Det er godt å lese at folk her inne tilsynelatende er positivt innstilt til at ikke-etnisk norske kan bære bunad. Er selv adoptert, og i min familie bærer vi nordland bunaden, da min mormor er derfra. Men jeg har sluttet å bruke bunaden på fks 17.mai fordi jeg får så mange negative kommentarer. Jeg har tydeligvis ikke "rett" til å bære bunaden, fordi jeg ikke er norskfødt. :/ Anonymkode: aec2e...199
Safiye Skrevet 23. mars 2016 #9 Skrevet 23. mars 2016 Jeg har lest utallige mange tråder her inne som omhandler akkurat det samme; de aller, aller fleste er fornøyd med innvandrere/annengenerasjons har integrert seg såpass at de stolt kan bære en festdrakt/bunad. Jeg er selv annengenerasjonsinnvandrer med lundebydrakt 1
Gjest Holititten Skrevet 23. mars 2016 #10 Skrevet 23. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er godt å lese at folk her inne tilsynelatende er positivt innstilt til at ikke-etnisk norske kan bære bunad. Er selv adoptert, og i min familie bærer vi nordland bunaden, da min mormor er derfra. Men jeg har sluttet å bruke bunaden på fks 17.mai fordi jeg får så mange negative kommentarer. Jeg har tydeligvis ikke "rett" til å bære bunaden, fordi jeg ikke er norskfødt. :/ Anonymkode: aec2e...199 Jeg har flere adopterte familiemedlemmer som alle bærer bunad stolt, og jeg håper du klarer det selv etterhvert. Skjønner at det er vanskelig om du får negative kommentarer, og skulle absolutt håpe det ikke var slik, men ikke bøy deg etter slike mennesker.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #11 Skrevet 23. mars 2016 Dette er ikke helt topic. Jeg har ingen problemmer med at en utlending på 17 mai har på seg bunad,men på 17 mai mener jeg at da har man norske flagg for da feirer man Norge.. Dette gjelder jo selfølgelig alle andre land, feirer man det landet har man det landets flagg. mener jeg da Ts hvor er du ifra/bor (i norge) siden du får så mye negative kommentarer om får lov å spørre? Uansett dritt i kommentarene og bær bunaden med stolhet Anonymkode: 4de30...f74
minister-mio Skrevet 23. mars 2016 #13 Skrevet 23. mars 2016 Jeg liker det godt, det viser at Norge er et land med stort mangfold. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #14 Skrevet 23. mars 2016 Synes det er fint jeg:) Viser tilhørighet og mangfold^^, Jobber med to utenlandske damer som begge har bunad:) Anonymkode: 0df65...5c2 3
Cata Skrevet 23. mars 2016 #15 Skrevet 23. mars 2016 Bruk bunad du. Jeg er litt "bunadspoliti" i den forstand at jeg mener man bør ha en viss tilknytning til stedet man bærer bunaden fra. Jeg har selvsagt ikke mulighet til å sjekke det, men hvis du f.eks. bor i Bodø og bærer en bunad fra Telemark bare "fordi den er fin" så ville jeg sukket oppgitt, men hadde du brukt nordlandsbunaden så ville jeg ikke reagert. 19 års botid og "liker bunad" holder for meg . Jeg mener for øvrig det samme i forhold til etnisk norske - de bør også velge en bunad de har tilhørighet til, enten pga. eget bosted eller pga. familietilknytning. Når jeg på 17. mai ser "utlendinger" med bunad tenker jeg automatisk at de er adoptert og dermed bærer bunaden fra stedet der de har familien sin. For øvrig er jeg enig med AB f74 at på 17. mai er det norsk flagg som gjelder uansett hvilken etnisk opprinnelse man har. 2
Skogkatten Skrevet 23. mars 2016 #16 Skrevet 23. mars 2016 Selvsagt kan du bruke bunad om du vil det. En bunad er ikke forbeholdt oss som er født i Norge, det er for alle som føler en tilhørighet til Norge. Det finnes jo amerikanere som bruker bunad fordi forfedrene kom fra Norge, men selv har de aldri vært i Norge og snakker ikke et ord norsk. Du har jo en nærmere tilknytning til Norge enn hva de har. Om du får kritikk for å bruke bunad fordi du ikke ser norsk ut viser det bare at de ikke vet hva det handler om. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #17 Skrevet 23. mars 2016 For meg er det viktigste at man kjenner til bunadens betydning og bærer den riktig. Festdrakt er det jo forsåvidt litt friere med. Er mange nordmenn også som ikke oppfyller dette. Og lilla beltestakk fra Kina burde forbys! Anonymkode: d65a1...348 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #18 Skrevet 23. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg er det viktigste at man kjenner til bunadens betydning og bærer den riktig. Festdrakt er det jo forsåvidt litt friere med. Er mange nordmenn også som ikke oppfyller dette. Og lilla beltestakk fra Kina burde forbys! Anonymkode: d65a1...348 Ja, løsningen på ting man ikke liker: forbud!!! 🙄 Anonymkode: c86e4...62c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #19 Skrevet 23. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, løsningen på ting man ikke liker: forbud!!! 🙄 Anonymkode: c86e4...62c Jepp. Glad vi er enige. Anonymkode: d65a1...348
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #20 Skrevet 23. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Glad vi er enige. Anonymkode: d65a1...348 🙂 Anonymkode: c86e4...62c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå