Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som vet noe om offentlige ordninger for folk som har gjeld de ikke kan ordne opp i?

Har hørt at det finnes noe slikt, men vet stort sett ikke mer......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det heter rettslig gjeldsordning. Det er for folk som har så stor gjeld at de ikke kan betale den ned innen rimelig tid.

Før man kan få en slik gjeldsordning åpnet hos namsmannen, må det være forsøkt en friillig gjeldsordning.

Det betyr at man må sette seg ned og få oversikt over all gjeld og alle kreditorer. Så må man tilskrive hver enkelt av dem og komme med et forslag til hvordan gjeld skal betjenes. I en gjeldsordning skal slik gjeld som er pantesikret (f.eks. huslånet) kun rentebetjenes i gjeldsordningsperioden. Dette for at de andre kreditorene skal få mest mulig.

Dersom du trenger hjelp så plikter kommunen å ha en økonomisk rådgivningstjeneste. I de store byene ligger denne ofte i tilknytning til sosialkontoret. er kan de hjelpe deg med å utarbeide et betalingsforslag, og også ta total kontroll over økonomien dersom du er fullstendig håpløs. (Gir deg "lommepenger" hver uke, og sørger for at regninger blir betalt. De styrer altså lønna di.) Men det gjelder veldig få. De fleste skal greie dette selv.

Skrevet
Før man kan få en slik gjeldsordning åpnet hos namsmannen, må det være forsøkt en friillig gjeldsordning.

En må ikke tilskrive kreditorene sine på egen hånd før man tar kontakt med namsmannen. Namsmannen hjelper deg også med å prøve å få til en frivillig ordning. Hvis ikke kreditorene går med på dette forslaget, så kan en ta saken videre til namsretten der man da kan prøve å få gjennom en tvungen gjeldsordning.

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg har fått avslag på frivillig gjeldsordning, hvordan klager jeg. Må jeg skrive et omfattende brev selv til namsmann, eller kan jeg få noen til å skrive/hjelpe meg å skrive klagen?

Skrevet
Jeg har fått avslag på frivillig gjeldsordning, hvordan klager jeg. Må jeg skrive et omfattende brev selv til namsmann, eller kan jeg få noen til å skrive/hjelpe meg å skrive klagen?

Frivillig gjeldsordning er jo frivillig også for kreditorene da, det vil si at om du ikke kommer til enighet med dem, så hjelper det ikke å klage. Du kan eventuelt sende inn en begjæring om tvungen gjeldsordning.

Skrevet

Takk for svar. Hvordan går jeg frem for å gjøre det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...