Gå til innhold

Pris på vom og hundemat i forhold til tørrfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en valp på ti uker som jeg vurderer å begynne å gi vom og hundemat til. Vi har det litt trangt nå frem til høsten så jeg vil vente hvis det er et stort prishopp i gorhold til tørrfor ( gir royal canin nå, men tenker å bytte til orijen)   Han er 9 kg nå, vet ikke hvor stor han blir som voksen hvis det har noe å si. Blandingshund.

Hva anbefaler du?

Anonymkode: d40df...b61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at man sparer penger, dersom man kjøper 20 kg blokk med VH. Med en hund på 25 kg varte 15 kg RC til ca 700,- kr i 4-6 uker, med VH varer en 20 kg blokk til ca 350,- omtrent like lenge. Så ca halv pris, dersom man har fryser og gidder å dele opp. Har forøvrig gitt egnede middagsrester ved siden av på begge diettene. (En ti uker gammel valp vil som regel spise mer enn en voksen hund, så ikke sammenlign antall kg pr kg kroppsvekt før den er utvokst.)

Anonymkode: 80fd2...aad

Skrevet

Jeg har stor hund (65kg) forer med v&h ca 33kr pr dag.

I tørfor ville dette være rundt 32 kr pr dag.

Kjøper fra dyresjappa men om du blir med en gruppe som handler direkte så blir blokkene med mat billigere

Jeg velger rått fordi hunden har det bedre på rått vs tørt

AnonymBruker
Skrevet

Men er det fryst når du kjøper det? Hvordan fungerer det egentlig? Hvor lenge holder det etter tining?

Har fått med meg at det skal være bedre for hundene så det er jo derfor jeg vurderer det. 

Skrevet

Jeg kjøper frossen vom i "pølser". Holder i kjøleskap i 3 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke de pølsene 1kg? Han skal vel ikke ha så mye på en dag? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke de pølsene 1kg? Han skal vel ikke ha så mye på en dag? 

Du kan jo dele de opp :fnise:

Anonymkode: c0043...62e

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet det, men jeg trodde de ble kjøpt frosne, og det er ikke bare bare å dele en frossen pølse.

Men etter å ha brukt mine utmerkede mattekunnskaper kom jeg jo frem til at 4% av 9 kg er 360 gram, så da klarer han jo å spise opp en pølse på 3 dager :rodme: ( spør først, tenk etterpå...)

Skrevet

De minste pølsene er 500 gram og de store er 5 kilo. Du kan også kjøpe 20 kilos blokker. Jeg fôrer tre hunder på V&H og det er utvilsomt billigere enn tørrfôr. Av bekvemmelighetsgrunner kjøper jeg 5 kilos pølser fordi de er enklere å håndtere enn blokkene.

Det jeg gjør er at jeg tiner pølsene nesten helt og fordeler i plastbokser som holder til to dagers forbruk. At de har vært ting later ikke til å ha noen betydning for hvor lenge maten holder seg i kjøleskapet så lenge den ikke blir liggende lenge opptint før den fryses igjen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet det, men jeg trodde de ble kjøpt frosne, og det er ikke bare bare å dele en frossen pølse.

Men etter å ha brukt mine utmerkede mattekunnskaper kom jeg jo frem til at 4% av 9 kg er 360 gram, så da klarer han jo å spise opp en pølse på 3 dager :rodme: ( spør først, tenk etterpå...)

Du lar pølsa tine i et par timer før du deler den med en kniv, så kan du hive porsjoner tilbake i fryseren. 

Selv lar jeg pølsa tine i kjøleskapet før jeg tar det over i en plastboks. Veier opp og serverer 2 ganger om dagen. Tint v&h klarer seg i ca 3 dager i kjøleskapet.

Jeg gir rundt 2% av kroppsvekt til min voksne hund. Veldig fornøyd med foret.

• Liker 1
Skrevet

har en sterk mann som sager opp de 5kg pølsene .De kuttes opp i 3 deler og en del holder i 2 dager.Han skal ha ca 1kg pr dag.

Gjest økonomifrue
Skrevet

Vi forer pointervalpen vår på 10 mnd og 23 kg med vom primært, i tillegg får hun fri tilgang på tørrfor gjennom dagen, men ser at hun spiser alltid vom og tørrfor kun hvis hun er mere sulten.

Vi kjøper 5 kgs pølser, 2 stk for 270kr. Det er altså billig for! Når hun skal over på voksenforet til vom, kort vi til å kjøpe 20 kg, og husker jeg riktig koster det ca 375.. Mye billigere enn tørrfor altså... Royal Canin 12-15 kgs sekk koster +/-700kr... Pro plan 12 kg koster og ca 700kr.

Vi har valgt å fore med litt tørrfor i tillegg til vom, da det er praktisk hvis vi plutselig er et sted det ikke er tilgang på fryser/kjøleskap, fordi vi kommer til p trenge et for med høyere energi i jakta og fordi det er fordelaktig for fordøyelsessystemet - men vom er hovedforet. 

Henter vom på dyrebutikken noen timer etter det har kommet dit, lar det tine litt til på kjøkkenbenken før jeg skjærer opp og legger riktig mengdenrett i fryseposer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...