AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Hva synes dere om å legge ut bildet av barnet på internett? Det er flere som legger ut bilde av deres nyfødte barn, og alle kan jo se det? Ukjente mennesker som du aldri vil møte. Kunne aldri tenkt meg å legge ut bilde av barnet mitt, før h*n ville gitt meg tillatelse. Anonymkode: 40377...4ea
GammelKaktus Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Folk er forskjellige og dette er er noe foreldre må ta stilling til selv, foreløpig iallfall. Regner jo med at det vil komme lover og regler som regulerer litt siden mange barn blir lagt ut på nettet ukritisk av foreldrene. Tiden vil vise. Jeg har aldri lagt ut bilde verken av meg selv eller barnet mitt på nett eller andre steder og det kommer jeg aldri til å gjøre heller. Når han blir gammel nok så får han selv velge hva han vil gjøre men inntil da så blir ingen bilder lagt ut herfra.
Mearrasámi Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Synes nyfødt bilde er helt greit (sånn på sykehuset for å annonsere barnets ankomst til verden) alle nyfødte ser omtrent likens ut uansett. Ellers mener jeg at barnets privatliv bør respekteres og vernes. Det er tross alt et annet menneske som ikke har makt til å kunne nekte for det foreldrene deler ukritisk på nett.
Gjest Ravna Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #5 Skrevet 23. mars 2016 I ny og ne er det helt ok. Men om man legger ut bilder minst tre ganger om dagen, slik en jeg kjenner gjør det, så blir det alt for mye. Det kan også fort bli mye av nybakte foreldre som åpenbart er i en lykkerus-boble. Men en gang i blant er det helt ok. Anonymkode: 50813...190
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #6 Skrevet 23. mars 2016 Foreldre som legger ut bilder av barna sine skulle vært ilagt bot per bilde, frem til barna er store nok til å godkjenne (da mener jeg at barna selv har FB etc. og at de har godkjent "taggingen" før det kommer ut). Mange sier at det ikke er så farlig og sammalt det. Jeg hadde blitt forbannet om min mor har lagt ut bilder av meg fra før jeg var stor nok til å si ifra om at det ikke er greit. Ønsker man å se bilder av ungene, spør om å få det på privat mail eller besøk de! Blir så sint over hvor pappskaller foreldre er... Har aldri lagt ut bilde av eldste og kommer ikke til å legge ut bilder av juli-gutten min. Såpass respekt skal man ha for barna sine og Internett. Og ang nyfødtbildet? Om noen ønsker å se babyen, mener jeg også det over gjelder. Send det på mail eller be de komme på besøk. Å legge det ut med lengde, vekt, hvor mange timer det tok og at mor/far er slitne synes jeg er en uting. Hvor vanskelig er det å skrive: "I natt kom Mathilde til verden, alt er bra med mor og barn"? Shame! Anonymkode: 5824f...0b2
Fiberhusk Skrevet 23. mars 2016 #7 Skrevet 23. mars 2016 Jeg ville ikke lagt ut bilder av mitt barn åpent og gjenkjennelig. Ville kanskje tatt noen anonyme'ish bilder, av bakhodene våre eller noe den slags hvis jeg var i det kreative hjørnet (hvis jeg ville hatt noe på facebook). Gjorde det med et barn i familien, med samtykke av foreldrene, den gang jeg holdt på med foto. Ellers ville jeg sendt bilder privat om det var behov for det.
Satellites Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 Man har da "alltid" annonsert fødsler i avisa, det er jo mer offentlig enn på ens egen lukkede Facebook? 4
Kara W Skrevet 23. mars 2016 #9 Skrevet 23. mars 2016 Jeg legger ut bilder av barna mine, og ser virkelig ikke noe problem i det. Jeg utviser selvfølgelig forsiktighet, og legger blant annet ikke ut bilder som jeg tror barna vil reagere på når de blir eldre (bilder på potte, i badekaret, med mat griset utover, mens de skriker osv), men et helt vanlig bilde der de leker i hagen, bygger med Lego, eller blåser ut lysene på bursdagskaken legger jeg gjerne ut dersom jeg synes det er relevant. Bilder av andres barn legger jeg derimot aldri ut uten foreldrenes godkjenning.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #10 Skrevet 23. mars 2016 Jeg lar mitt barn gå fullt åpenlyst på gaten også - da kan hun jo bli sett av folk vi ikke kjenner. Sånn er det i min verden i allefall - vi er åpne for hverandre. Jeg har vist bilder av mitt barn på fb/instagram, vi går på gaten og oppholder oss uten blygsel i det offentlige rom uten tildekte ansikt, slik at alle kan se hvordan vi ser ut. Hun går på musikkskole og opptrer offentlig med fullt navn når de har konserter. Hun har blitt intervjuet av avisa. Vår adresse finnes på gulesider, vi har navn på postkassa og på døra vår. Nå deler jeg ikke nakenbilder av noen på fb, og viser nettvett generelt. Jeg har et "første skoledag"-bilde av barnet, og et familiebilde fra påskeferien for 3 år siden på facebook. Jeg forstår at noen føler behov for å være helt private med livene sine, og andre igjen deler masse. Det må være opp til hver enkelt. Anonymkode: 7e255...206 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #11 Skrevet 23. mars 2016 Jeg legger selvfølgelig ikke ut noe som helst på internettet. Anonymkode: d9db6...20e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå