Gå til innhold

feil parring, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en chihuahua tispe og nå passer jeg en staff. Det jeg ikke visste var at tispa mi hadde løpetid, hun viste ingen tegn til det, ikke blod eller noen ting. Vell nå har dem klart å parre seg, hva skal jeg gjøre? er ikke dette farlig for tispa mi..???? :(  

Anonymkode: 24ca9...cf2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har vel abortpiller for hund.

Anonymkode: b3f8e...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det jeg lurer på er om det er farlig for tispa mi å få disse valpene? hun veier 2 kg, litt usikker på hvor mye staffen veier, men er en voksen hann

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe oppe nå, har prøvd å ringt alle dyrlegene her, men ingen svarer. så derfor spør jeg her
ts

Gjest Joppe
Skrevet

Dersom en tispe har blitt uønsket paret er det mulig å gi behandling slik at hun aborterer. Det finnes ikke angrepiller til hund. Behandlingen er aglepriston (Alizin) gis som injeksjon hos veterinær. Aglepriston motvirker effekten av progesteron og forårsaker abort. Tispen må ha to injeksjoner med ca. 24 timers mellomrom. Behandlingen kan gis fra dag 0 til dag 45 i drektigheten. Det anbefales å vente minst til dag 5 slik at eggene har festet seg i livmoren da det finnes eksempler på tisper som ikke har abortert ved behandling rett etter paring. Behandlingen kan være påkjennende for tispen. Vanlige bivirkninger er nedsatt matlyst, nedstemthet, kvalme, utflod fra skjeden, hovent jur, forlenget løpetid, kortere tid til neste løpetid, mm. Det sees mindre bivirkninger på tisper som behandles før dag 22. På tisper som behandles etter dag 22 anbefales det å ta ultralyd rundt dag 28-30 for å kontrollere at aborten har gått som den skal. Ca. 5 % av disse har ikke abortert og må behandles på nytt. Prognosen er god, men medfører ofte mye unødvendig ubehag for tispen. Pass godt på og hold tispen i bånd under hele løpetiden for å unngå ubehagelige og kostbare veterinærbesøk.

AnonymBruker
Skrevet

ja, men er det farlig for tispa? 

Skrevet

Det kan bli vanskelig å føde naturlig, og det kan bli vanskelig for henne å ha nok melk til valpene, hvis de blir på staffestørrelse. Så det kan være risikabelt for både tispe og valper.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, men er det farlig for tispa? 

Ja, hvis hun får mange valper og valpene er en krysning mellom staff og chi, så er det ikke plass inni henne. Rett og slett. Det er livsfarlig. Og hun vil ikke klare å føde en chi staff mix.

Anonymkode: 925db...8be

Skrevet

Vanligvis vil valpene være små (det pleier tilpasse seg tispa, naturen er fantastisk), men de vokser fort når de er ute. Så jeg hadde ikke fått panikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapet går helt fint. Ingen ekstra risikoer ved det, fikk jeg beskjed om da min dachs ble parret av en rottweiler... Det ble 3 valper, små de første par ukene, men de ble raskt på størrelse med mor... Ble ca middels store som fullvoksne. Men for chihuahua så kan det uansett være vanskelig å føde naturlig. 

Anonymkode: 42670...858

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Chihuahua og staff? Her ville jeg tatt abortsprøyte. Valpene vil mest sannsynlig bli så store at det vil bli store fødselsvansker. Hilsen dyrlegestudent. (du har fått fint beskrevet prosedyren m abortsprøyte lenger oppe ser jeg)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Vanligvis vil valpene være små (det pleier tilpasse seg tispa, naturen er fantastisk), men de vokser fort når de er ute. Så jeg hadde ikke fått panikk.

Ikke nødvendigvis, her ble en chi og en lab parret og ungene måtte taes ut før de var ferdigvokste fordi chien kunne ikke gå lenger.

Anonymkode: 925db...8be

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Fiberhusk skrev:

Jo. få panikk. Tjuvparringer bør uansett stoppes, spesielt dersom forskjellen i størrelse er så stor, det er slett ikke sikkert at dette går bra. Chi er jo en liten rase som kan slite med å føde renrasede valper også. Man bør også tenke på at dette er to veldig forskjellige raser mentalt, så med tanke på gemytt kan man også få både hummer og kanari. 

Ring dyrlegen i morgen, og få hjelp. (Mulig dette innlegget er inspirert av staff/pit-chi blandingen på finn, men uansett vil man se i den saken at mattilsynet regner en slik parring som mulig brudd på loven om dyrevelferd. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/politiet-mistenker-salg-av-ulovlige-blandingsvalper/a/23624287/)

Anonymkode: 82774...184

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...