AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Jeg må bare skrive her for å få råd om hva jeg skal gjøre. I går hørte jeg en hund som bjeffet utenfor leiligheten i sokkelen under meg. Ikke vanlig bjeffing, men mer en sår og hjerteskjærende type bjeffing. Dette er et stort bygg med veldig mange leiligheter, og jeg bor to etg. over sokkelen. Jeg er vant med at det kommer bjeffing derfra, og jeg har ringt til mattilsynet ang. hundene som bor der før. Det er et narkomant par som bor der, og jeg har hørt dem brøle og kjefte på hundene mange ganger, i tillegg til at de slipper dem løs hele tiden. Tispa deres fikk valper i høst, og de fortalte meg at de ikke visste at hun var drektig før ganske sent fordi tispa hadde stukket av i løpetida (rart det der, når dere slipper den løs hver dag). De sa jeg skulle si fra om jeg visste av noen som ville ha en valp, og det virket ikke som at de brydde seg så mye om hvem som fikk dem. De har nå gitt bort fem av valpene, og har en av dem selv. Dette blir langt ser jeg, men må få med all informasjonen. Som sagt, så hørte jeg en hund som bjeffet utenfor i går. Den var bundet fast i en påle som står der, og båndet var så langt at den stod i "veien" (ikke mange biler som kjører der heldigvis). Etterhvert ble bjeffingen mer og mer desperat, og jeg hørte tydelig at den var redd. Jeg klarte til slutt ikke å høre mer på det, for det ble mer og mer hjerteskjærende. Da jeg gikk til vinduet for å sjekke igjen, så jeg at det var flere andre naboer som hadde gått ut for å gjøre noe. Den satt og så opp på meg med et blikk som sa "hjelp meg", og jeg fikk så vondt av den. Jeg gikk på verandaen og pratet med naboene, og de fortalte at dette var en av valpene de hadde gitt bort til en annen nabo (som også driver mye med rus og kan være aggressiv, i følge dem), og hun hadde bare gått fra den. Vi fant ut at jeg skulle ringe politiet, og da jeg pratet med dem, var det en av naboene som gikk rolig mot hunden og tok den med seg inn. Hunden var kald og gjennomvåt og veldig nervøs. Jeg avtalte med politiet at de skulle sende en patrulje når de fikk tid. Jeg gikk ned til naboen, og satte meg ned med hunden, og den ble etterhvert trygg på meg. Vi prøvde å få den til å spise mat, og da den først ble trygg nok til å spise, så spiste den som om den ikke har fått mat før. Den var heldigvis ikke undervektig da, jeg kjente ikke ribbeina på den. Vi merket at den var veldig nervøs, men at den begynte å bli ganske trygg på oss, annet enn at den reagerte veldig på høye lyder. Mens jeg var der, ringte det på døra. Det var tydeligvis en annen nabo (ikke noen av de jeg snakket med) som hadde fortalt eieren hvor hunden var da hun kom tilbake. Hun kom og sa hun eide den og at hun ville ha den tilbake. Hunden gjemte seg bak meg og han vi var hos, og virket livredd for eieren sin. Når hun prøvde å nærme seg, så bøyde den hodet og gjorde motstand. Vi prøvde å si at hun ikke fikk den tilbake, men vi har jo ikke noen myndighet til å nekte henne det. Hun tok tak i halsbåndet og dro den til seg og løftet den opp, for så å bære den tilbake til sin leilighet. Jeg kan ikke mye om hunder, men det var veldig tydelig at den var redd og ikke ville bli med henne. Vanligvis pleier jo hunder å bli glade når eierne kommer. Det var helt hjerteskjærende, men jeg var jo redd for at hun skulle klikke på meg hvis jeg tok den i fra henne. Først tenkte jeg å vente til politiet kom og så fortelle dem hva som hadde skjedd, men det endte med at jeg ringte dem igjen for å fortelle at eieren var tilbake, men også hvordan hunden hadde reagert da hun kom, og at jeg fortsatt var veldig bekymret. Hun jeg snakket med virket forståelsesfull, og hun sa hun skulle diskutere det med de andre og kankje kontakte mattilsynet. Jeg måtte dra en stund etterpå, så jeg vet ikke om noen var der for å sjekke. Hva gjør jeg egentlig nå? Jeg klarer ikke å legge det bak meg, for jeg vet den ikke har det bra hos eieren sin. Jeg har mest lyst til å kidnappe den og ha den hjemme hos meg, men det går jo ikke. Jeg har jo allerede snakket med politiet, og vet ikke hva annet jeg kan gjøre. Hjelp! Anonymkode: de10c...018
Gjest StripeyPanda Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Det viktigste i slike saker er å dokumentere! Bilder, video, båndopptak av samtalene. Noter hvor lenge den står ute i bånd, noter når du hører redd bjeffing fra leiligheten - alt. Dyremishandling må påvises med bra bevis! Kontakt MT (og politi dersom det er straffbare handlinger) hver gang du ser noe skjer. Ja, systemet er treigt men det fungerer også bra i mange tilfeller. Så her må du ikke gi opp! Slå deg gjerne sammen med naboene, alle dokumenterer og anmelder hver gang de ser noe. Blir det stort nok "trykk" på instansene så tar de tegninga fort!
pautina Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Nå har politiet fått egne stillinger for dyrevelferd saker men de er kanskje ikke så etablert enda... Men ring og hør . ... Tradisjonelt er det Mattilsynet som man melder dyrevelferd til, men tror de også har begrensede ressurser i forhold til åhjelpe bare en hund..det som ihvertfall går an er å ta en tlf til dem, fortelle situasjonen og spørre hva du kan gjøre Trist men dyr er ting i loven så hun eier den og man må vel bevise mishandlingen med at den synes på dyret. Det beste hadde nok vært om man fikk overbevist eier om at omplassering er best, men det prøvde dere jo..
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 5 timer siden, StripeyPanda skrev: Det viktigste i slike saker er å dokumentere! Bilder, video, båndopptak av samtalene. Noter hvor lenge den står ute i bånd, noter når du hører redd bjeffing fra leiligheten - alt. Dyremishandling må påvises med bra bevis! Kontakt MT (og politi dersom det er straffbare handlinger) hver gang du ser noe skjer. Ja, systemet er treigt men det fungerer også bra i mange tilfeller. Så her må du ikke gi opp! Slå deg gjerne sammen med naboene, alle dokumenterer og anmelder hver gang de ser noe. Blir det stort nok "trykk" på instansene så tar de tegninga fort! 5 timer siden, pautina skrev: Nå har politiet fått egne stillinger for dyrevelferd saker men de er kanskje ikke så etablert enda... Men ring og hør . ... Tradisjonelt er det Mattilsynet som man melder dyrevelferd til, men tror de også har begrensede ressurser i forhold til åhjelpe bare en hund..det som ihvertfall går an er å ta en tlf til dem, fortelle situasjonen og spørre hva du kan gjøre Trist men dyr er ting i loven så hun eier den og man må vel bevise mishandlingen med at den synes på dyret. Det beste hadde nok vært om man fikk overbevist eier om at omplassering er best, men det prøvde dere jo.. Tusen takk for svar, dere! Jeg skal dokumentere det hvis jeg ser mer, og jeg skal snakke med naboene om det. Angrer på at jeg ikke tok frem kameraet da eieren kom. Og så skal jeg ringe mattilsynet over påske. Jeg er ikke hjemme nå, så får ikke gjort noe akkurat nå. Dette er kommunale leiligheter, så kanskje jeg skal sende en klage til kommunen også? Har gjort det før ang. de som eide valpene før, men det var mest pga. husbråk. Jeg kjenner jeg ikke kan gi meg på dette. Anonymkode: de10c...018
Tvist Skrevet 23. mars 2016 #5 Skrevet 23. mars 2016 Ja, ring mattilsynet og kommunen. Og når det gjelder mattilsynet -ring og ring. Spør gjerne om å få snakket med Mattilsynet. Ta bilder om det er mulig og få med Dyrebeskyttelsen på laget. De er bare frivillige og kan ikke gjøre noe, men om det er en godt drevet organisasjon der du bor vil Mattilsynet ha tilto til dem, de kan legge press på mattilsynet. Når det gjelder kommunen kan de melde at de vil komme på befaring. Det er mulig de ikke har lov å holde dyr der.
Gjest Hapi Skrevet 23. mars 2016 #6 Skrevet 23. mars 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Den var bundet fast i en påle som står der, og båndet var så langt at den stod i "veien" (ikke mange biler som kjører der heldigvis). Etterhvert ble bjeffingen mer og mer desperat, og jeg hørte tydelig at den var redd. Dette er ulovlig, er det ikke?
lovedrug Skrevet 23. mars 2016 #7 Skrevet 23. mars 2016 Jeg hadde nekta og gi henne hunden ,stakkar livredd når han ser eieren . Hun skulle gjerne fått lov til og anmelde meg hvis hun ville,men det er det verdt. Ingen dyr fortjener og leve i frykt ! Hadde nok latt kjerringa få høre hvor udugelig dritt menneske hun er også. 1
Gjest cheshirecat Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 Si at du ble så forelsket i hunden og tilby henne en tusenlapp eller to for den, så kan hun bytte bikka mot penger til dopet sitt.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #9 Skrevet 23. mars 2016 14 timer siden, Tvist skrev: Ja, ring mattilsynet og kommunen. Og når det gjelder mattilsynet -ring og ring. Spør gjerne om å få snakket med Mattilsynet. Ta bilder om det er mulig og få med Dyrebeskyttelsen på laget. De er bare frivillige og kan ikke gjøre noe, men om det er en godt drevet organisasjon der du bor vil Mattilsynet ha tilto til dem, de kan legge press på mattilsynet. Når det gjelder kommunen kan de melde at de vil komme på befaring. Det er mulig de ikke har lov å holde dyr der. Ja, dyrebeskyttelsen! De tenkte jeg ikke på. Om de ikke kan gjøre noe, så har de kanskje råd til meg. Jeg bor i en stor by, så regner med de har fått lignende henvendelser før. Det er flere naboer som har dyr, så er nok lov tror jeg. Anonymkode: de10c...018
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #10 Skrevet 23. mars 2016 14 timer siden, Isabel70 skrev: Dette er ulovlig, er det ikke? Det er jo utenfor en leilighet, og det er ikke en offentlig vei hvor det er mye biltrafikk (er bare en vei som går rundt bygget), så vet ikke? Hvis det er det, hva gjør jeg med det? Anonymkode: de10c...018
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #11 Skrevet 23. mars 2016 14 timer siden, lovedrug skrev: Jeg hadde nekta og gi henne hunden ,stakkar livredd når han ser eieren . Hun skulle gjerne fått lov til og anmelde meg hvis hun ville,men det er det verdt. Ingen dyr fortjener og leve i frykt ! Hadde nok latt kjerringa få høre hvor udugelig dritt menneske hun er også. Angrer på at jeg ikke gjorde det. Er veldig konfliktsky av meg, og de andre sa jo at hun er agressiv. Men jeg skulle tatt den med meg på påskeferie.... Anonymkode: de10c...018
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #12 Skrevet 23. mars 2016 14 timer siden, cheshirecat skrev: Si at du ble så forelsket i hunden og tilby henne en tusenlapp eller to for den, så kan hun bytte bikka mot penger til dopet sitt. Har litt lyst, men så er det jo noen som ikke bør ha hund, og det gjelder også meg. Jeg hadde hatt nok av kjærlighet å gi den, men jeg har lange sykdomsperioder hvor jeg ikke kan gi hunden alt den trenger. Anonymkode: de10c...018
Tvist Skrevet 23. mars 2016 #13 Skrevet 23. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, dyrebeskyttelsen! De tenkte jeg ikke på. Om de ikke kan gjøre noe, så har de kanskje råd til meg. Jeg bor i en stor by, så regner med de har fått lignende henvendelser før. Det er flere naboer som har dyr, så er nok lov tror jeg. Anonymkode: de10c...018 Kommunale boliger har ofte egne regler, så det er verdt en telefon.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #14 Skrevet 23. mars 2016 Flott at du ser hunden og ikke har planer om å gi opp! Jeg håper noen hører på deg/dere til slutt. Anonymkode: 65273...0d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå