GammelKaktus Skrevet 22. mars 2016 #21 Skrevet 22. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at kostnaden for hvetemel, smør og egg ikke er så lav at man kan hevde at det er en stor besparelse å velge ferdigutgaven. Om man da ikke lager pai daglig, selvfølgelig. I tillegg sparer man tid, som man heller kan bruke på å lage et godt og hjemmelaget paifyll. Smør cirka 5 kroner, hvetemel 2 kroner, egg 2-3 kroner, totalt cirka 10,-. Kontra ferdigutgave 15,-. Anonymkode: 63f49...ce4 Det tar meg 5 minutt å lage en paideig, så da har man mer enn nok tid til å lage paifyll som heller ikke tar lange tiden. Men folk er forskjellige og da er det godt at man har flere løsninger, ikke sant. 1
Pawn Hearts Skrevet 22. mars 2016 #22 Skrevet 22. mars 2016 Her er iallfall min oppskrift der jeg har byttet ut halvparten av hvetemelet med sammalt: 1,25 dl maismel 1 dl hvetemel 1 dl sammalt hvete 90 gram smør, hakket (litt salt hvis smøret er usaltet) Noen spiseskjeer iskaldt vann Bland det tørre, ha i smøret og kna til det får en grynet konsistens. Tilsett vannet litt og litt til deigen henger sammen. Elt raskt sammen på et lett melet bakebord, pakk i plast og legg i kjøleskap. Pust lettet ut og ta et glass vin, men ikke vent for lenge: Hvis deigen blir for kald, blir den veldig tung å kjevle ut. 10-15 minutter mener jeg er passe. Utkjevlinga er ofte den verste delen. Hvis du har to store plastfjøler, er det veldig smart å legge en over og en under så du kan velte deigen over den smurte formen når du har kjevlet ferdig. Prikk deigen med en gaffel, legg bakepapir over og fyll med bønner eller ris. Stek på 210 grader midt i ovnen i 10 minutter, fjern risen/bønnene (og bakepapiret, selvfølgelig) og stek i 7 minutter til. Avkjøl bunnen før du har i fyllet. Dette kan fint gjøres dagen før du skal servere paien. Etter at du har hatt i fyllet, skal paien stekes på 180 grader, fremdeles midt i ovnen, i en halvtime. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #23 Skrevet 23. mars 2016 Jeg stusser veldig på at dere sier smøret skal romtempereres. Jeg har alltid lært at paideig skal lages med kjøleskapskaldt smør og iskaldt vann, og lages fortest mulig for at smøret ikke skal rekke å bli for varmt. Grunnen mener jeg å huske er at den da krymper mye mindre når den blir stekt. Og så vil jeg slå et slag for foodprocessoren! Kjør mel og smør til "smuler", tilsett vann og kjør til deigen så vidt samler seg. Fra oppmålte ingredienser til ferdig paideig på ett minutt! Enklere blir det ikke. Anonymkode: 94696...077 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #24 Skrevet 23. mars 2016 12 timer siden, Ravna skrev: Husk å pre-baker paideigen. Altså, form deigen i formen og steik den i ovnen uten fyll i ca 10 min. Sleng noen hele erter i, (harde erter, altså ) slik at det dekker bunnen. Med dette unngår du at 1-deigen blir seig og ukokt under pga det våte fyllet du legger i, og 2- ertene hjelper mot at bunnen av paiene blåser seg opp i bobler når du pre-baker. Erter hør ikke hjemme i mine paier. ALdri hatt noe problem med det du skisserer. Anonymkode: a81b5...1ec
Kara W Skrevet 23. mars 2016 #25 Skrevet 23. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stusser veldig på at dere sier smøret skal romtempereres. Jeg har alltid lært at paideig skal lages med kjøleskapskaldt smør og iskaldt vann, og lages fortest mulig for at smøret ikke skal rekke å bli for varmt. Grunnen mener jeg å huske er at den da krymper mye mindre når den blir stekt. Og så vil jeg slå et slag for foodprocessoren! Kjør mel og smør til "smuler", tilsett vann og kjør til deigen så vidt samler seg. Fra oppmålte ingredienser til ferdig paideig på ett minutt! Enklere blir det ikke. Anonymkode: 94696...077 Smøret må være mykt for at man skal kunne lage en deig av det. Om det ikke er mykt før man starter, så må man kan det til det blir mykt. Derfor er det like greit å begynne med mykt smør. Derimot stemmer det at deigen bør være kald når man kjevler den ut og legger i formen. Derfor sier de fleste oppskrifter at man skal la deigen hvile i kjøleskapet i 30 minutter før man baker den ut. 1
Mis(s)Understood Skrevet 23. mars 2016 #26 Skrevet 23. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stusser veldig på at dere sier smøret skal romtempereres. Jeg har alltid lært at paideig skal lages med kjøleskapskaldt smør og iskaldt vann, og lages fortest mulig for at smøret ikke skal rekke å bli for varmt. Grunnen mener jeg å huske er at den da krymper mye mindre når den blir stekt. Og så vil jeg slå et slag for foodprocessoren! Kjør mel og smør til "smuler", tilsett vann og kjør til deigen så vidt samler seg. Fra oppmålte ingredienser til ferdig paideig på ett minutt! Enklere blir det ikke. Anonymkode: 94696...077 Signerer Jeg kjevler deigen ut ved å klippe opp en handlepose i begge sider, legge deigen mellom og kjevle den ut. Da er den også lett å få over i paiformen. Så setter jeg paiformen, kledd med deig, i kjøleskapet i en halvtimes tid før jeg prikker deigen med en gaffel, legger bakepapir i bunnen, heller erter eller bønner ellerkronestykker på papiret og forsteker deigen i 10 minutter.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #27 Skrevet 23. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Erter hør ikke hjemme i mine paier. ALdri hatt noe problem med det du skisserer. Anonymkode: a81b5...1ec De blir ikke bakt i paien, de ligger som dekke over bunnen slik at den blir pre-bakt, og forhindrer evt klissete bunn pga det bløte innholdet du legger i senere (etter du tar ertene bort ) Anonymkode: 294c7...b40
Gjest Ravna Skrevet 23. mars 2016 #28 Skrevet 23. mars 2016 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
Atea Skrevet 23. mars 2016 #29 Skrevet 23. mars 2016 Den 22.3.2016 at 16.01, AnonymBruker skrev: For første gang noen sinne skal jeg lage en pai, siden jeg syns det er veldig godt. Det jeg lurer på er hvor i ovnen jeg må ha paien? Og hvor mye må jeg bruke av mel, vann og smør hvis jeg skal lage i en firkantet form? (Jeg har ikke rund form). Håper på svar! Anonymkode: ad3ad...775 Husk å prikk deigen etter at du har hatt den i formen med en gaffel. Ha på fyll, jeg elsker ostepai, mange rare oster og en tendens til lasagne, løk, oliven, blåmuggost var hovedindegriesen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #30 Skrevet 23. mars 2016 7 timer siden, Kara W skrev: Smøret må være mykt for at man skal kunne lage en deig av det. Om det ikke er mykt før man starter, så må man kan det til det blir mykt. Derfor er det like greit å begynne med mykt smør. Derimot stemmer det at deigen bør være kald når man kjevler den ut og legger i formen. Derfor sier de fleste oppskrifter at man skal la deigen hvile i kjøleskapet i 30 minutter før man baker den ut. Med all respekt å melde, dette er feil. Vann og/eller egg sørger for at deigen samler seg helt fint. Jeg har alltid brukt kaldt smør og aldri hatt problemer med å få deigen til å samle seg, verken den gangen jeg smuldret smør og mel med gaffel/fingre eller etter at jeg begynte å bruke foodprocessoren. Anonymkode: 94696...077 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #31 Skrevet 23. mars 2016 4 timer siden, Ravna skrev: whoops, ble anonym. Så du fjerner det før du tar fyllet i? skjønner ikke at det skal ha noen effekt, men om det fungerer for deg så fortsett gjerne. Anonymkode: a81b5...1ec
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #32 Skrevet 23. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du fjerner det før du tar fyllet i? skjønner ikke at det skal ha noen effekt, men om det fungerer for deg så fortsett gjerne. Anonymkode: a81b5...1ec Mulig du ikke har hatt problemet selv, men det er et stort nok problem til at man faktisk får kjøpt egne keramikkuler beregnet til akkurat dette formålet. (Keramikkulene er selvsagt evigvarende, mens erter/ris (som også kan brukes) må byttes ut etter noen gangers bruk. Selv legger jeg et bakepapir oppi paiskallet, og fyller med erter og/eller ris. Da er det mye lettere å fjerne det igjen etterpå.) Anonymkode: 94696...077 1
Gjest Ravna Skrevet 24. mars 2016 #33 Skrevet 24. mars 2016 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå